2017. 07. 22. szombat
Magdolna
: 306 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Cápák születése Kecskeméten

JETfly  |  2007-08-15 20:15:00

A kecskeméti légibázison most már hagyománynak tekinthetjük, hogy egy-egy repülőnapra valamilyen különleges festésű repülőgéppel lepik meg a látogatókat. Tavalyelőtt a sárga-fekete csíkos Zümi aratott nagy sikert, idén cápák gurultak a felszálló pálya felé. Cikkünkben bemutatjuk a festés folyamatát és igazi kulisszatitkokkal szolgálunk.

Egy-egy ilyen festett gépnek is története van. Talán a leghosszabb a 119 oldalszámúé. Ez a gép az, amely 2005-ben a Dongó század és egyben a kecskeméti légibázisnak a büszkesége lett dongó festésével. A festésben közremüködők egyik kreatív tagja rögtön el is keresztelte Zümire, amit újjászületéséig meg is tartott. A repülő nem sokáig élvezte különleges, jól látható festését, amit több kiképzési repülés során használtak eredményesen, amíg nem érkezett meg a felsőbb utasítás a gép átfestésére. Senki nem tudja mi indokolta pont ennek a gépnek a  festő hangárba gurítását, hogy ő legyen az első és jelenleg az egyetlen a magyar Albatrosok közül, amely alacsony láthatóságú szürke festést kapott.

A repülőnap szervezése közben vetődött fel az ötlet, ismét készüljön különleges festésü repülőgép erre a nívós eseményre. Többféle terv készült el, a legjobbnak Vincze Ferenc főtörzsőrmester (Zümi festésének egyik tervezője) ötleteit tartották a szervezők. A sikeres szponzori tárgyalások nagyon jó eredményt hoztak, így két repülőgépet lehetett új ruhába öltöztetni. Feco megrajzolta a végső terveket, két cápa testvért, Petit és Palit rajzolva az Albatros kecses alakjára. A témaválasztás nem véletlen. Az első különleges festésü magyar vadászrepülőgép a sárga alapszínben tündöklő Cápeti is Feco munkája, így visszanyúlt a gyökerekhez, hogy felújítsa ezt a legendát. A két ötlet megvalósításához kijelölt repülőgép a 119 és 135 oldalszámú L-39 lett, így biztos volt, hogy Zümi új, cápa ruhát kap és át is keresztelkedik.

A festési munkák Cápeti (ex Zümi) elkészítésével kezdődtek. Felületcsiszolás, sérülések javítgatása volt az első feladat. A csiszolás alatt érdekes felfedezés volt végig tekinteni a gépen lévő festékrétegeket, NDK eredeti festés, magyar terepmintás festés, Zümi, alacsony láthatóságú szürke.

A javítgatás után jöttek a maszkolások, talán ezzel töltöttük a legtöbb időt. Fél óra maszkolás, tíz perc festés. Első lépésként az átszakadásokat készítettük el, ahol a cápa áttöri a repülőgép eredeti festését. Következett a repülőgép orrának fehérre festése majd a cápa felsőtestének kékje. Lépésről lépésre kezdett kirajzolódni a gép új designja.

A száradás után kezdtük meg az arc karakter kialakítását, szem és a vicsorgó száj feketéje került fel a gépre, miközben a svancon a csapat másik része maszkolta az átszakadásokat. Egyik mozzanatról a másikra láttuk, ahogy a fehér orrú Albatrosból kialakul a kicsit mérges Cápeti. Vincze Feco irányított, a csapat maszkolt, Pach Józsi pedig szorgosan fújta a színeket a tervező utasításai alapján. Már láthatóak a kopoltyúk, a száj mimika ráncai, a vad szem. Hamarosan elérkezett a boldog pillanat, elkészült a mü. Lekerülnek a takaró papírok, a maszkoló fóliák, és mindenki csodálja a remekmüvet. Vincze Fecoval egymásra mosolygunk és kijelentjük: Egy, az első elkészült mindössze három nap alatt.

A lelkes csapat gyorsan dönt, mutassuk meg a napfénynek is Cápetit. Senkinek nem kell kétszer mondani, és már gurul is a gép a hangár elé. A nap is mosolyogva pásztázza az új repülőgépet és a dolgos kis csapat megörökíti magát a 119-es Albatros előtt, ami mától Cápeti II-re lett keresztelve.

A következő gép munkái is hamarosan elkezdődtek. A 135 oldalszámú L-39 már a festő hangárban várja, hogy dolgos kezek új ruhát szabjanak rá. Itt is első a csiszolás. A terepszínü festék eltávolítása nem kis feladat a brigádnak, perceken belül már nem müszaki katonák, hanem zöld kis emberkék sürgölődnek a gép körül. Ennél a gépnél is az átszakadás majd az orr és a függőleges vezérsík festésének alapszíne a fehér kerül fel. Most kezdődik a nehéz munka. A háromdimenziós látványú magyar lobogó felfestése a svancra. Mind a festő, mind a tervező, mind a segítők tartanak egy kicsit ettől a feladattól, de azért vagyunk itt, hogy megoldjuk. Felkerül a piros, majd a zöld és a sötét ködölésekkel már egy kicsit lobog a svancon lévő zászló, de még nem az igazi. Fehérrel próbáljuk megadni a végső térhatást, de valahogy nem az igazi. Pihentetjük a témát és elkezdődik az orr cápásítása. Közben a háttérben is dolgoznak segítők. A festés legszebb része a lobogó, amit elrontana a magyar ék a svancon. Informálódnak a hatóságtól, mi lehet a megoldás. Gyors és kielégítő válasz érkezik, a törzs bármely pontján, látható helyen kell elhelyezni a felségjelzést. A tervezők és a bázis vezetése rugalmasan dönt az elhelyezésről és folytatódik a munka. Pár óra elteltével már Cápali is vicsorogva néz a hangárban dolgozókra.

A következő napon ismét a lobogó tökéletesítésével folytatódik a munka. Vincze Feco, a festés tervezője egy éjszakán át gondolkozott a megoldáson, amitől igazi lenne a magyar zászló lobogása. Festő pisztoly kézbe, fehér festék a tartályba és indul a kreatív csapat. Feco és Józsi az állványon fest, jó magam a földről segítek az irányításban. Kis apró mozdulatokkal elkészül a lobogó új fénye, és már látjuk a tért körülötte. Elkészült ez is, megoldottuk a legnehezebb feladatot.

A munka végén már csak a felségjel és az oldalszám felfestése van hátra, valamint a terepszínü festés hibáinak kijavítása. Elkészült az MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázis újabb két különleges festésü repülőgépe, Cápeti II. és Cápali. A munkában résztvevők büszkén néznek munkájukra, amikor felkerül a stáblista mindkét gép oldalára. A jelenlegi optikai technikákkal bármely kis feliratot el lehet olvasni egy repülőgép oldalán, de könnyebbség kedvéért itt is olvasható azon személyek névsora, akiknek köszönhető, hogy a 119 és 135 oldalszámú L-39 Albatros típusú kiképző repülőgépek új, érdekes festést kaptak.

Tervező:             Vincze Ferenc főtörzsőrmesterFestés:              Pach József                          Babják NorbertKözremüködtek: Havasi György főhadnagy                         Hellán Andrea törzsőrmester                         Polonyi Zsolt főtörzsőrmester                         Somogyi Tibor törzsőrmester                         Sövegjártó Zoltán                         Szubota Gábor törzsőrmester 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.