2017. 02. 26.
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Japán harci gépek Alaszkában

JETfly  |  2007-07-18 20:15:00

Az alaszkai Eielson légi támaszpontra megérkeztek azok a japán F-15J Eagle vadászgépek, melyek részt vesznek az idei Red Flag hadgyakorlaton. A hat darab F-15-ös a Tokió melletti Hyakuri bázisról szállt fel, majd hétórányi repülést követően landolt a fagyos Alaszkában. Útjuk során egy amerikai KC-10-es is elkísérte a japán gépeket. Az USA egyik legfontosabb katonai szövetségesének tartott Japán fegyveres erőire fontos szerep hárul a Csendes-óceán térségének stabilitásában, ehhez meg is kapnak minden eszközt és kiképzést, így részt vehetnek a Red Flag hadgyakorlaton is.

A komplex Red Flag hadgyakorlatok kiváló lehetőséget teremtenek a realisztikus légi harc kiképzésben. A speciális agresszor századok révén a valóságot nagyon jól megközelítő helyzetek teremthetőek, így a felkészülésben résztvevő személyzetek szinte élesben gyakorolhatnak. A japán F-15-ös pilóták számára ennek kiemelt jelentősége van, hiszen egyre többször találkozhatnak a korszerü negyedik generációs orosz és kínai eredetü vadászgépekkel saját hazájuk légterének közvetlen közelében. Ahhoz, hogy a legmodernebb Szuhoj harci gépekkel is felvehessék adott esetben a harcot szükség van a hasonló realisztikus hadgyakorlatokra.

A Japán Önvédelmi Légierő (Nihon Koku Jietai) 1975-ben kezdte meg az F-4J Phantom II. vadász-bombázók majdani váltótípusának tesztelését az amerikai Langley légibázison. Mivel maximálisan elégedettek voltak a vadonatúj McDonnel Douglas F-15A/B Eagle légifölény vadászgéppel szerzett tapasztalatokkal a jól bevált receptnek megfelelően ennek a gépnek is a licencét vásárolták meg, ami szintén rendkívül jó döntésnek bizonyult. Az F-15-ösök gyártása által megkövetelt müszaki színvonal révén ugyanis tovább fejleszthették a már amúgy is csúcstechnológiájú repülőgépiparukat, ráadásul viszonylag gyorsan és nagy mennyiségben, saját országuk munkavállalóit gyarapítva jutottak hozzá a világ akkori legjobb vadászgépéhez. Az első néhány gépet még az USA-ban építették meg, a sorozat többi részét azonban már Japánban, a Mitsubishi, a Kawasaki és a Fuji által gyártott alkatrészekből szerelték össze. A hajtómüveket szintén saját kivitelezésben állították elő az IHI cég üzemeiben. Az eredeti tervek szerint csak öt repülőszázadnyit rendszeresítettek volna a Sasokból, azonban ezt felfelé módosították és végül hét században összesen 191 gép állt szolgálatba. Az együléses F-15J és a kétüléses F-15DJ gépek a Chitose légibázison állomásozó Második Kokudan két századánál, továbbá a Komatsu támaszponton települő Hatodik Kokudan és a Hyakuriban lévő Hetedik Kokudan századainál állnak szolgálatban.

A JASDF egyik, a Nyutabaru légibázison állomásozó alakulata a légiharc kiképzés realisztikusabbá tétele érdekében agresszor századként üzemel. A változatos festéssel ellátott hét darab kétüléses F-15DJ és egy darab együléses F-15J feladata az ellenséges gépek taktikájának és harceljárásainak a szimulálása valós körülmények között

Japán számára a levegőből érkező jövőbeni fenyegetettségek sokrétüek lehetnek. Egyrészt a rohamléptekkel fejlődő Kínai Népi Felszabadító Hadsereg jelenti a fő veszélyforrást, másrészt új, nehezebben prognosztizálható konfliktusok is jelentkezhetnek politikai, vagy gazdasági okokból. A 90-es évek elejéig a kínai repülőerők szinte kizárólag csak a mennyiségük miatt jelentettek kihívást, hiszen több ezer, de elavult, csekély harcértékü típussal rendelkeztek, napjainkra azonban ez jelentősen megváltozott. A mennyiségi fölény csökken, a minőségi különbségek viszont lassan eltünnek, hiszen az elmúlt évtizedben több száz korszerü, orosz eredetü és saját fejlesztésü harcigépet állítottak szolgálatban, és ezek száma jelenleg is emelkedik. A licenc alapján gyártott alap Szu-27-esek mellett megjelentek a lényegesen magasabb harcértéket képviselő, több feladatú Szu-30-asok és az izraeli Lavi alapjaira épülő, saját gyártású J-10-esek is. A jelenleg a japánok rendelkezésére álló közel 200 darab F-15-ös és leszállítás alatt lévő F-2-esek még biztosítják egy ideig az erőegyensúlyt, de hosszabb távon valószínüleg nem ezekre a típusokra fognak építeni. Átfogó modernizálással a régi F-15-ösök egy része még sokáig hadrendben tartható, de az elavult F-1-esek és F-4-esek pótlásáról legalább százas nagyságrendben új gépekkel, a licenc alapján történő hazai gyártás megszervezésével kell gondoskodni. A politikai kapcsolatok miatt feltehetően ismét amerikai típust fognak kiválasztani, de a költségek optimalizálása is sokat fog nyomni a latban.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.