2017. 07. 25. kedd
Kristóf, Jakab
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Martin Baker 10L katapultülés

JETfly  |  2002-09-22 13:03:00

Mk-10LA könnyű, alacsony árú Mk 10L katapultülés a sikeres Mk 10-es szériából lett kifejlesztve, hogy eleget tegyen azoknak a felhasználási igényeknek, ahol a sárkányszerkezet súlya és a rendelkezésre álló hely elsődleges kritériumok.

Az Mk 10L súly és helymegtakarító előnyei úgy lettek megvalósítva, hogy az ülés az Mk 10 széria teljesítmény tulajdonságait megtartotta. A több mint 500 végrehajtott kilövési teszttel az Mk 10L a legteszteltebb és minősített katapultülés világszerte.

A JAS-39 GRIPEN-en kívül az Mk 10L jelenleg az alábbi repülőgépekben történő alkalmazásra minősített:

Aeritalia AMX, IAI Lavi, Aermacchi 339, IAR Jurom, AMD Mirage, IAR 99, BAe Hawk, Nanchang A5, BAe EAP, Nanchang K8/L8, CASA C101, Nanchang F5, Chengdu F7, Embraer/Shorts Tucano, SIAI Marchetti S211, Eurofighter EFA, Sikorsky X-Wing, Gulfstream Perigrine, Soko Super Galeb

Szerkezeti felépítés

Mk-10LA 10L katapultülést négy fő egységben tervezték: a katapult, a fő tartószerkezet, a kagylóülés és az ejtőernyő egység, mely nagymértékben leegyszerüsíti és felgyorsítja a karbantartási tevékenységeket. A kagylóülés gyorsan, hatástalanítás és a fő tartószerkezet kiszerelése nélkül is kiemelhető anélkül, hogy eközben a pilótafülke tetejének eltávolítása szükségessé válna. Hasonló módon a teljes katapultülés is gyorsan ki- és beszerelhető. Mivel a pilótafülke tetejének eltávolítása nem szükséges, ezzel értékes karbantartási idő spórolható meg.

A burkolat rugalmas kivitele

A MK-10L katapultülés mérete, helyigénye úgy lett megválasztva, hogy az számos repülőgéptípusba beépíthető legyen. A burkolat rugalmas kivitele lehetővé teszi, hogy a katapultülés tökéletesen illeszkedjen bármely létező, vagy jövőbeni pilótafülke helykorlátaihoz.

Alacsony alapár

A súlycsökkentő tanulmányok során egy párhuzamos költségmegtakarítási program amennyire csak lehetett leegyszerüsítette a gyártási folyamatot is. Mindezek, együttesen a legújabb gyártási eljárások alkalmazásával, beleértve a számítógép programozású szalagvezérlésü gépeket, egy meglehetősen versenyképes árat valósítottak meg.

Teljesítmény

Az Mk 10 ülés tervezése során a gyártó egy megközelítőleg 4.000 vészkörülmények között elvégzett katapultáláson alapuló tanulmányt készített. Megállapították, hogy a kritikus körülmények között végrehajtott katapultálások többsége földközelben, gyors süllyedés során, kevesebb mint 70 fokos bedöntésben következett be. Megfigyelték, hogy csak nagyon kevés olyan eset volt, mely során a katapultálást hátonrepülésben hajtották végre és azok is vagy 500 láb felett vagy alacsony magasságban, süllyedés közben történtek, melyek bármely katapultrendszer adottságait meghaladták volna. Ezáltal nyilvánvaló vált, hogy ha kilövési/indítási adottságokat azon a területen fejlesztik, mely során a legkritikusabb katapultálások jelentkeznek, egy sokkal jelentősebb előrelépést érhetnek el az életmentési lehetőségek terén, mintha néhány specifikáció által meghatározott teoretikus kritériumokra támaszkodnának. A 10L ezek figyelembevételével lett megtervezve, és teljesítménye különösen kiemelkedő meredek süllyedésben, alacsony magasságban. A rendszer egyszerü, hatékony és mindezeken túl nagyon megbízható.

Az Mk 10L az alábbi körülmények között alkalmazható:

- 1150 km/h sebességig alacsony magasságban / 1.8 Mach sebességig nagy magasságban

- maximum 16.000 méteres magasságig

- zéró magasságban, zéró sebességnél (a pilóta 70 m-es magasságba repül)

- 100 méteres magasságig hátonrepülésben

- 700 méteres magasságig függőleges zuhanásban

- +6G és –3G terhelési határon belül

Irányítható mentőernyő

Az első JAS-39 Gripen tétel esetében a süllyedési sebesség 3 m/s volt, mely a mentőernyő irányítása közben sem változott. (ez volt Svéd Légierő első irányítható mentőernyője). A második tételtől kezdődően irányítás nélkül a süllyedési sebesség csupán 0.5 m/s, míg irányítás közben ez az érték 3 m/s. Attól eltekintve, hogy a pilóta számára ez jobb lehetőséget biztosít a legkedvezőbb landolási pont kiválasztására, a kisebb süllyedési sebesség a cselekvőképtelen állapotban lévő repülőgépvezetők számára is biztonságosabb.

Megnövelt karbantartási intervallumok

Az Mk-10L speciálisan úgy lett megtervezve, hogy karbantartási igénye egyszerü és minimális legyen. A katapultülés kötelező karbantartása kétévente egy alkalom, melynek elvégzése csupán egy munkanapot igényel. A karbantartás a repülőgép rendelkezésre állásától függően a 23. és 25. hónap között szabadon tervezhető, más kötelező/időszakos karbantartással összevonhat, így csupán annak szükségessége miatt nem kell a légijármüvet a földön tartani. A raktéta-hajtómü beépített élettartama 10 év és a pótalkatrészek valamint az eszközök is relatív olcsók. A 10L tulajdoni költsége szinte a legolcsóbb a mai modern katapult rendszerek között mind a munkaerőigény mind pedig finanszírozási feltételek tekintetében.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.