2017. 02. 27. hétfő
: 308 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Martin Baker 10L katapultülés

JETfly  |  2002-09-22 13:03:00

Mk-10LA könnyű, alacsony árú Mk 10L katapultülés a sikeres Mk 10-es szériából lett kifejlesztve, hogy eleget tegyen azoknak a felhasználási igényeknek, ahol a sárkányszerkezet súlya és a rendelkezésre álló hely elsődleges kritériumok.

Az Mk 10L súly és helymegtakarító előnyei úgy lettek megvalósítva, hogy az ülés az Mk 10 széria teljesítmény tulajdonságait megtartotta. A több mint 500 végrehajtott kilövési teszttel az Mk 10L a legteszteltebb és minősített katapultülés világszerte.

A JAS-39 GRIPEN-en kívül az Mk 10L jelenleg az alábbi repülőgépekben történő alkalmazásra minősített:

Aeritalia AMX, IAI Lavi, Aermacchi 339, IAR Jurom, AMD Mirage, IAR 99, BAe Hawk, Nanchang A5, BAe EAP, Nanchang K8/L8, CASA C101, Nanchang F5, Chengdu F7, Embraer/Shorts Tucano, SIAI Marchetti S211, Eurofighter EFA, Sikorsky X-Wing, Gulfstream Perigrine, Soko Super Galeb

Szerkezeti felépítés

Mk-10LA 10L katapultülést négy fő egységben tervezték: a katapult, a fő tartószerkezet, a kagylóülés és az ejtőernyő egység, mely nagymértékben leegyszerüsíti és felgyorsítja a karbantartási tevékenységeket. A kagylóülés gyorsan, hatástalanítás és a fő tartószerkezet kiszerelése nélkül is kiemelhető anélkül, hogy eközben a pilótafülke tetejének eltávolítása szükségessé válna. Hasonló módon a teljes katapultülés is gyorsan ki- és beszerelhető. Mivel a pilótafülke tetejének eltávolítása nem szükséges, ezzel értékes karbantartási idő spórolható meg.

A burkolat rugalmas kivitele

A MK-10L katapultülés mérete, helyigénye úgy lett megválasztva, hogy az számos repülőgéptípusba beépíthető legyen. A burkolat rugalmas kivitele lehetővé teszi, hogy a katapultülés tökéletesen illeszkedjen bármely létező, vagy jövőbeni pilótafülke helykorlátaihoz.

Alacsony alapár

A súlycsökkentő tanulmányok során egy párhuzamos költségmegtakarítási program amennyire csak lehetett leegyszerüsítette a gyártási folyamatot is. Mindezek, együttesen a legújabb gyártási eljárások alkalmazásával, beleértve a számítógép programozású szalagvezérlésü gépeket, egy meglehetősen versenyképes árat valósítottak meg.

Teljesítmény

Az Mk 10 ülés tervezése során a gyártó egy megközelítőleg 4.000 vészkörülmények között elvégzett katapultáláson alapuló tanulmányt készített. Megállapították, hogy a kritikus körülmények között végrehajtott katapultálások többsége földközelben, gyors süllyedés során, kevesebb mint 70 fokos bedöntésben következett be. Megfigyelték, hogy csak nagyon kevés olyan eset volt, mely során a katapultálást hátonrepülésben hajtották végre és azok is vagy 500 láb felett vagy alacsony magasságban, süllyedés közben történtek, melyek bármely katapultrendszer adottságait meghaladták volna. Ezáltal nyilvánvaló vált, hogy ha kilövési/indítási adottságokat azon a területen fejlesztik, mely során a legkritikusabb katapultálások jelentkeznek, egy sokkal jelentősebb előrelépést érhetnek el az életmentési lehetőségek terén, mintha néhány specifikáció által meghatározott teoretikus kritériumokra támaszkodnának. A 10L ezek figyelembevételével lett megtervezve, és teljesítménye különösen kiemelkedő meredek süllyedésben, alacsony magasságban. A rendszer egyszerü, hatékony és mindezeken túl nagyon megbízható.

Az Mk 10L az alábbi körülmények között alkalmazható:

- 1150 km/h sebességig alacsony magasságban / 1.8 Mach sebességig nagy magasságban

- maximum 16.000 méteres magasságig

- zéró magasságban, zéró sebességnél (a pilóta 70 m-es magasságba repül)

- 100 méteres magasságig hátonrepülésben

- 700 méteres magasságig függőleges zuhanásban

- +6G és –3G terhelési határon belül

Irányítható mentőernyő

Az első JAS-39 Gripen tétel esetében a süllyedési sebesség 3 m/s volt, mely a mentőernyő irányítása közben sem változott. (ez volt Svéd Légierő első irányítható mentőernyője). A második tételtől kezdődően irányítás nélkül a süllyedési sebesség csupán 0.5 m/s, míg irányítás közben ez az érték 3 m/s. Attól eltekintve, hogy a pilóta számára ez jobb lehetőséget biztosít a legkedvezőbb landolási pont kiválasztására, a kisebb süllyedési sebesség a cselekvőképtelen állapotban lévő repülőgépvezetők számára is biztonságosabb.

Megnövelt karbantartási intervallumok

Az Mk-10L speciálisan úgy lett megtervezve, hogy karbantartási igénye egyszerü és minimális legyen. A katapultülés kötelező karbantartása kétévente egy alkalom, melynek elvégzése csupán egy munkanapot igényel. A karbantartás a repülőgép rendelkezésre állásától függően a 23. és 25. hónap között szabadon tervezhető, más kötelező/időszakos karbantartással összevonhat, így csupán annak szükségessége miatt nem kell a légijármüvet a földön tartani. A raktéta-hajtómü beépített élettartama 10 év és a pótalkatrészek valamint az eszközök is relatív olcsók. A 10L tulajdoni költsége szinte a legolcsóbb a mai modern katapult rendszerek között mind a munkaerőigény mind pedig finanszírozási feltételek tekintetében.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 16:45
Már rendelhetőek a legújabb Alpha Industries pólók a JETfly Webáruházban! Kínálatunkat folyamatosan frissítjük!
2017. 02. 27., 10:58
A Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége (MEBSZ) február 25-én, Budapesten tartotta meg éves közgyűlését, amelyen a tavaly végzett munkáról szóló beszámolók mellett a jövő feladatairól is tanácskoztak a küldöttek.
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.

  Legfrissebbek most

Washington elsőként Európába küldi a többcélú, ötödik generációs F-35A Lighting II típusú harci repülőgépeit – nyilatkozta a napokban Herbert ”Hawk” Carlisle tábornok, a Légiharc Parancsnokság parancsnoka a szakújságíróknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A dél-afrikai Paramount Group az IDEX 2017 szakkiállításon erősítette meg a hírt, mely szerint idén áprilisban elkezdik a Mwari névre keresztelt könnyű repülőgép gyártását.