2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Martin Baker 10L katapultülés

JETfly  |  2002-09-22 13:03:00

Mk-10LA könnyű, alacsony árú Mk 10L katapultülés a sikeres Mk 10-es szériából lett kifejlesztve, hogy eleget tegyen azoknak a felhasználási igényeknek, ahol a sárkányszerkezet súlya és a rendelkezésre álló hely elsődleges kritériumok.

Az Mk 10L súly és helymegtakarító előnyei úgy lettek megvalósítva, hogy az ülés az Mk 10 széria teljesítmény tulajdonságait megtartotta. A több mint 500 végrehajtott kilövési teszttel az Mk 10L a legteszteltebb és minősített katapultülés világszerte.

A JAS-39 GRIPEN-en kívül az Mk 10L jelenleg az alábbi repülőgépekben történő alkalmazásra minősített:

Aeritalia AMX, IAI Lavi, Aermacchi 339, IAR Jurom, AMD Mirage, IAR 99, BAe Hawk, Nanchang A5, BAe EAP, Nanchang K8/L8, CASA C101, Nanchang F5, Chengdu F7, Embraer/Shorts Tucano, SIAI Marchetti S211, Eurofighter EFA, Sikorsky X-Wing, Gulfstream Perigrine, Soko Super Galeb

Szerkezeti felépítés

Mk-10LA 10L katapultülést négy fő egységben tervezték: a katapult, a fő tartószerkezet, a kagylóülés és az ejtőernyő egység, mely nagymértékben leegyszerüsíti és felgyorsítja a karbantartási tevékenységeket. A kagylóülés gyorsan, hatástalanítás és a fő tartószerkezet kiszerelése nélkül is kiemelhető anélkül, hogy eközben a pilótafülke tetejének eltávolítása szükségessé válna. Hasonló módon a teljes katapultülés is gyorsan ki- és beszerelhető. Mivel a pilótafülke tetejének eltávolítása nem szükséges, ezzel értékes karbantartási idő spórolható meg.

A burkolat rugalmas kivitele

A MK-10L katapultülés mérete, helyigénye úgy lett megválasztva, hogy az számos repülőgéptípusba beépíthető legyen. A burkolat rugalmas kivitele lehetővé teszi, hogy a katapultülés tökéletesen illeszkedjen bármely létező, vagy jövőbeni pilótafülke helykorlátaihoz.

Alacsony alapár

A súlycsökkentő tanulmányok során egy párhuzamos költségmegtakarítási program amennyire csak lehetett leegyszerüsítette a gyártási folyamatot is. Mindezek, együttesen a legújabb gyártási eljárások alkalmazásával, beleértve a számítógép programozású szalagvezérlésü gépeket, egy meglehetősen versenyképes árat valósítottak meg.

Teljesítmény

Az Mk 10 ülés tervezése során a gyártó egy megközelítőleg 4.000 vészkörülmények között elvégzett katapultáláson alapuló tanulmányt készített. Megállapították, hogy a kritikus körülmények között végrehajtott katapultálások többsége földközelben, gyors süllyedés során, kevesebb mint 70 fokos bedöntésben következett be. Megfigyelték, hogy csak nagyon kevés olyan eset volt, mely során a katapultálást hátonrepülésben hajtották végre és azok is vagy 500 láb felett vagy alacsony magasságban, süllyedés közben történtek, melyek bármely katapultrendszer adottságait meghaladták volna. Ezáltal nyilvánvaló vált, hogy ha kilövési/indítási adottságokat azon a területen fejlesztik, mely során a legkritikusabb katapultálások jelentkeznek, egy sokkal jelentősebb előrelépést érhetnek el az életmentési lehetőségek terén, mintha néhány specifikáció által meghatározott teoretikus kritériumokra támaszkodnának. A 10L ezek figyelembevételével lett megtervezve, és teljesítménye különösen kiemelkedő meredek süllyedésben, alacsony magasságban. A rendszer egyszerü, hatékony és mindezeken túl nagyon megbízható.

Az Mk 10L az alábbi körülmények között alkalmazható:

- 1150 km/h sebességig alacsony magasságban / 1.8 Mach sebességig nagy magasságban

- maximum 16.000 méteres magasságig

- zéró magasságban, zéró sebességnél (a pilóta 70 m-es magasságba repül)

- 100 méteres magasságig hátonrepülésben

- 700 méteres magasságig függőleges zuhanásban

- +6G és –3G terhelési határon belül

Irányítható mentőernyő

Az első JAS-39 Gripen tétel esetében a süllyedési sebesség 3 m/s volt, mely a mentőernyő irányítása közben sem változott. (ez volt Svéd Légierő első irányítható mentőernyője). A második tételtől kezdődően irányítás nélkül a süllyedési sebesség csupán 0.5 m/s, míg irányítás közben ez az érték 3 m/s. Attól eltekintve, hogy a pilóta számára ez jobb lehetőséget biztosít a legkedvezőbb landolási pont kiválasztására, a kisebb süllyedési sebesség a cselekvőképtelen állapotban lévő repülőgépvezetők számára is biztonságosabb.

Megnövelt karbantartási intervallumok

Az Mk-10L speciálisan úgy lett megtervezve, hogy karbantartási igénye egyszerü és minimális legyen. A katapultülés kötelező karbantartása kétévente egy alkalom, melynek elvégzése csupán egy munkanapot igényel. A karbantartás a repülőgép rendelkezésre állásától függően a 23. és 25. hónap között szabadon tervezhető, más kötelező/időszakos karbantartással összevonhat, így csupán annak szükségessége miatt nem kell a légijármüvet a földön tartani. A raktéta-hajtómü beépített élettartama 10 év és a pótalkatrészek valamint az eszközök is relatív olcsók. A 10L tulajdoni költsége szinte a legolcsóbb a mai modern katapult rendszerek között mind a munkaerőigény mind pedig finanszírozási feltételek tekintetében.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.

  Legfrissebbek most

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin