Az amerikai Department of Defense POW/Missing Personnel Office (Védelmi Minisztérium Hadifogoly és Eltűnt Személyek Hivatala) 2007. április 9-én nyilvánosságra hozta, hogy sikerült azonosítani egy eltűnt bombázógép legénységét. A B-24-es Liberator, fedélzetén a 10 fős személyzettel, 1944. április 16-án az új-guineai Nadzab repülőteréről indult utolsó bevetésére. A repülőgép azonban sohasem tért vissza a küldetésből. A roncsokat először 2001 végén fedezték fel, majd hosszan tartó kutatómunka után végül előkerültek a földi maradványok is. A csontokat hazaszállították, és a vizsgálatok befejeződése után katonai tiszteletadással helyezik majd örök nyugalomra.
A II. világháború során a Csendes-óceán térségében – különböző okok miatt – számos amerikai repülőgép tünt el bevetés közben. Az utóbbi időkig ezek közé tartozott az a B-24-es Liberator nehézbombázó repülőgép is, melynek személyzetét 1944. április 16-án, az új-guineai Nadzab repülőteréről ellenséges célpontok támadására küldték. A legénység a rossz időjárás miatt azonban még módosította az útirányt, és a B-24-est Saidor környékén látták utoljára.Hosszú évtizedek után, 2001 végén, a pápua új-guineai amerikai nagykövetségre érkezett végül egy bejelentés, amely szerint egy II. világháborús bombázó roncsait fedezték fel Morobe tartományban. A nagykövetség emberei azonnal értesítették az USA védelmi minisztériumának erre szakosodott illetékeseit. A következő év elején a Joint POW/MIA Accounting Command (eltüntek és fogságbaesettek kutatását végző egyesített parancsnokság) csapata sikeresen megtalálta a lezuhanás helyszínét és a repülőgép egyes roncsait, illetve néhány emberi maradványt is. A keresési munkákat ekkor tovább folytatták, amelyek újabb eredményeket hoztak, ugyanis a közeli falunál rábukkantak Donald F. Grady személyi azonosítójára (dögcédula). Ezzel azonban még korántsem fejeződtek be a feltárások.A személyzet többi tagjának felkutatása 2002 végén vette kezdetét a lezuhanás helyszínén. A JPAC csapata ezúttal Thomas G. Knight és Blair W. Smith azonosítóira, valamint földi maradványaira bukkant rá. A több szempontból sem könnyünek látszó feladatot végül egy másik JPAC-gárda fejezte be, akik végül megtalálták Richard R. Sargent és Joseph M. King csontjait és a hiányzó személyi azonosítókat.A hazaszállítás után lefolytatták még az ilyenkor szükséges törvényszéki vizsgálatokat is, amelyek szintén hosszadalmas és bonyolult folyamatok voltak. Ehhez felhasználtak minden közvetett bizonyítékot, többek között a rendelkezésre álló fogászati felvételeket, majd pedig a JPAC tudósai elvégezték a DNS-vizsgálatokat is. Végül az összegyüjtött adatokat kiértékelték, és a kívánt eredménnyel befejezték a bizonyítási eljárást. Ennek birtokában a Department of Defense POW/Missing Personnel Office 2007. április 9-én bejelentette – a nyilvánosság előtt – a sikeres azonosítás hírét. A továbbiakban az egykori személyzetek leszármazottai és hozzátartozói fognak intézkedni a temetés helyéről és időpontjáról. Természetesen a háború eme tíz áldozatától katonai tiszteletadással fognak végső búcsút venni.
Az azonosított B-24-es repülőgép személyzete és származási helye:
Raymond A. Cooley (2nd Lt.), Texas, LearyDudley R. Ives (2nd Lt.), Texas, InglesideGeorge E. Archer (2nd Lt.), Oklahoma, CushingDonald F. Grady (2nd Lt.), Pennsylvania, HarrisburgRichard R. Sargent (Tech. Sgt.), Pennsylvania, North GirardSteve Zayac (Tech. Sgt.), Ohio, ClevelandJoseph M. King (Staff Sgt.), Michigan, DetroitThomas G. Knight (Staff Sgt.), Illinois, BrookfieldNorman L. Nell (Staff Sgt.), Missouri, TarkioBlair W. Smith (Staff Sgt.), Pennsylvania, Mine
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.