2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Régi idők mozija – Nyílt nap a Malacky légibázison

JETfly  |  2007-06-04 08:33:00

Mindig kellenek az újdonságok, az izgatottság és a felfedezési vágy, ugyanakkor a jól megszokott dolgok, a hangulatok is legalább ilyen fontosak. A katonai repülés szerelmesei is minden évben nyakukba veszik Európát, hogy ezt a kettősséget megtalálják. Fairfordban a RIAT, Moszkvában a MAKS, a párizsi Légiszalon vagy az ILA Berlinben hatalmas felhozatalával biztosítja az adrenalinszint-emelkedést, a kisebb környékbeli repülőnapok pedig inkább emberléptékű méretükkel és egyedülállóan bájos hangulatukkal csábítanak. Idén sem csalódtak azok, akik ez utóbbi célból június első szombatját a szlovákiai Malacky légibázison töltötték.

Airshow-naptáram év eleji összeállításakor szinte biztos voltam benne, hogy májusban ismét ellátogathatok a Szlovák Légierő immár hagyományosan a sliaci légibázison megrendezésre kerülő nyílt napjára. A naptárbejegyzés azonban sokáig üres maradt, a pöstyéni SIAD kapcsán pedig túl sok volt a bizonytalanság. Végül kiderült, hogy ismét lesz nyílt nap, de nem májusban, és nem Sliacon, hanem június elején és Malackyban. Június másodika így aztán felkerült a listámra, az Albatroszok, Fulcrumok, Ancsák és Szuhojok szerelmesének ugyanis kötelező program a szlovák nyílt nap.

A Pozsonytól harmincöt kilométerre északra elhelyezkedő bázis könnyen megközelíthető a szlovák fővárost a csehországi Brnóval összekötő autópálya segítségével. Napjainkban a Szlovák Légierő szállítórepülő-alakulatainak otthont adó repülőtér korábban a félelmetes csapásmérő erejü Szuhoj csatarepülőgépek otthona volt, erre a korszakra a bejáratnál kiállított, tökéletes állapotban megőrzött Szu-22M4-es emlékeztet.

Méltó módon megőrzött technika

A katonák által irányított látogatók autóikkal egészen a bázis területén kialakított parkolókig hajthattak, így nem kellett sokat gyalogolni a statikus sor irányába. A belépés egyébként teljesen ingyenes volt, nyilván a pillanatnyi anyagi haszonszerzés helyett a hosszú távú erkölcsi hozadékot tartják fontosabbnak a szervezők…

A statikus soron elkülönítve voltak láthatóak a szárazföldi haderő páncélozott jármüvei és önjáró lövegei, ezek közül a 155 milliméteres Zuzana ágyú és az igencsak brutális kinézetü, modernizált T-72M2-es harckocsi volt a legérdekesebb. A hangárok előtti gurulóúton felsorakoztatott katonai repülőeszközök között megtalálhatóak voltak a napjainkban is szolgálatban álló típusok, a MiG-29, L-39, An-24, L-410, Mi-17 és Mi-24 mellett az igazi kuriózumot azonban egy már kivont Szu-22M4-es jelentette. A Fitter pilótafülkéjét kinyitották, és egy szerelő segítségével bárki beülhetett a makulátlan állapotú gép kabinjába, ennek következtében folyamatosan hosszú sor kígyózott a kiérdemesült vasmadár létrája előtt. Az egyik fapados légitársaságot egy egyedi festésü kisgép reklámozta, színesítve a katonai repülőeszközök sorát.

A dinamikus program – az előre kiadott plakátnak megfelelően – percre pontosan tíz órakor kezdődött meg egy L-39 Albatros felszállásával. A füstölővel felszerelt gyakorlógép az egykori Biele Albatrosy bemutatókötelék színezésében pompázott. A kecses gép repülése nosztalgikus érzésekkel töltött el, a sajnálatos módon megszünt kötelék ugyanis a kedvenceim közé tartozott. A pilóta szemmel láthatóan igyekezett mindent kihozni az Albából, a felhősödő háttér és a repülőteret övező erdőség ráadásul kiváló hátteret adott a világos festésü gép produkciójához. Leszállás után a gurulóúton a nézők előtt megállva a pilóta ismét bekapcsolta a füstölőt, látványosan befejezve magas színvonalú bemutatóját.

A bemutatót tartó MiG-29-es már átesett a modernizálási programon, erről a kabin mögötti pluszantennák, a módosított jelzőfények és a pilótafülke előtti „madárszeletelők” árulkodnak

Időközben az együléses (társa, egy kétüléses UB a statikus soron állt) MiG-29-es is kigurult a felszállópályára. A forszázzsal, rövid nekirugaszkodás után levegőbe emelkedő Fulcrum rendkívül dinamikusan kezdett. Szük vízszintes fordulók és nagy sebességü áthúzások követték egymást, az alacsony felhőalap miatt a pilóta ugyanis kerülte a függőleges manővereket. A rövid, ám meglehetősen intenzív bemutató méltó volt az elmúlt években látott szlovák MiG-29-es produkciókhoz. A délelőtti dinamikus blokkot egy piros füstölőkkel látványos programot repülő Mi-24 Hind és az ejtőernyősöket ugrató L-410-es zárta. A viszonylag kisszámú nézősereg ezt követően a cseh és szlovák repülőnapok elmaradhatatlan kellékének számító lacikonyhás sátrak felé vette az irányt.Délután ugyanez a program ismétlődött meg, a két sugárhajtású típus azonban némileg eltérő bemutatót repült a délelőttihez képest. A befejezést követően a fő látványosságot a statikus soron álló gépek elvontatása jelentette. Az erre a célra rendszeresített kis vontatók az indítási zónába húzták a más bázisról érkezett repülőgépeket és helikoptereket, míg a programban szereplő helyi szállítógépeket visszahúzták állóhelyeikre.

A formatervezett kis vontatók meglepő könnyedséggel húzták a repülőgépeket. Itt már lejárt a mezőgazdasági traktorok kora...

A statikus soron kiállított Szu-22M4 Fitter vadászbombázó körül tevékenykedő szerelők olyan hatást keltettek, mintha a gép még mindig üzemképes állapotban, rendszerben lenne

A Szlovák Légierő kiváló állapotú An-24-ese. Ezt a típust a Magyar Légierő már több mint egy évtizeddel ezelőtt kivonta a szolgálatból

Levegőben a „repülő lőszeresvagon”

A Malackyban megrendezett nyílt nap idén sem okozott csalódást, a családias hangulatú repülőnap hozta a Sliacon megszokott színvonalat. Bár külföldi meghívottak és nyugati típusok nem voltak, példaértékü, hogy a civilek számára lehetővé teszik egy tartalmas, de nem zsúfolt, hanem könnyed program keretében a katonai bázis és az ott dolgozók életének megismerését. Személy szerint nekem nem hiányoztak sem az unalomig ismert Tornadók és F-16-osok, sem az ultramodern „repülő laptopok”, ellenben hangulatában a régi időket felidéző klasszikus keleti típusok látványa örömmel töltött el. Ha majd egyszer kivonják ezeket az eszközöket a szolgálatból, akkor ez a hangulat is mindörökre el fog veszni...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin