2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A világ tíz legjobb bombázója

JETfly  |  2007-05-21 09:13:00

Laptársunk (www.artofwar.hu) oldalain már foglalkoztunk a Military Channel tévécsatorna által végrehajtott, fegyverek, haditechnikai eszközök értékelésével. Most ezt a megkezdett sorozatot folytatjuk a bombázó repülőgépekkel. Addig, amíg a kézifegyverek és a harckocsik között orosz típus győzött, a bombázó repülőgépek elitjébe – a Military Channel értékelése szerint – éppen csak befért egy keleti típus. Annyit elöljáróban elárulhatunk, hogy az amerikai gépek vitték el a pálmát, azok közül is a Boeing cég által gyártott típusok, hiszen az első tíz közé négy olyan gép került, amelyeket a cég épített.

Lássuk a helyezetteket fordított sorrendben.

Tizedik helyezett a Boeing cég B-17 Flying Fortess típusú bombázó repülőgépe lett. A B-17-es bombázót 1934-ben fejlesztette ki a Boeing cég az Amerikai Légierő számára. Az első repülési próbák 1935-ben, a gyártása a következő évben kezdődött meg. A repülőgépből több mint 12 000 darabot készítettek. A bombázó beceneve Repülő erőd volt, mert 13 db 12,7 mm-es Browning géppuska alkotta a védelmi fegyverzetét, amelynek össztüzén keresztül az ellenséges vadászok alig tudtak átjutni. A II. világháborúban minden fronton alkalmazták.

A leghíresebb B-17-es a Memphis Belle volt.

A háború után voltak olyan példányok, melyeket kereskedelmi célokra átalakítottak.

A kilencedik helyezett egy angol bombázó,a Handley Page 0/100.

A repülőgép-technológia az I. világháború kezdetén csak 10 éves volt, de néhány év alatt rendkívüli ütemben fejlődött. Nagy-Britannia első nehézbombázója, a Handley Page 0/100 1916-ban állt szolgálatba. A repülőgép fő feladata azoknak a német támaszpontoknak a támadása volt, ahonnan Zeppelinek angol területek ellen indultak, és súlyos károkat okoztak többek között Londonban.

A repülőgépet két Rolls-Royce motor hajtotta, amire szükség is volt, hogy a 30 méter fesztávolságú repülőgépet, több mint 900 kilogrammnyi bombaterhével a levegőbe emelje, és eljuttassa az ellenséges területek fölé.

A háború után a Handleyt átalakították, és az európai légitársaságok alaptípusa lett.

A nyolcadik helyezett egy II. világháborús német bombázó, a Junkers Ju-88.

A második világháború egyik legsikerültebb repülőgéptípusa volt. Tervei 1935-ben készültek el, prototípusa 1936 végén emelkedett a levegőbe. Kedvező üzemanyag-felhasználási mutatójának köszönhetően viszonylag nagy bombaterhet volt képes célba juttatni. A kezdeti konstrukció viszont eléggé védtelen volt a vadászok ellen, a későbbiekben ezért a bombakapacitás megnövelése mellett elsősorban a fegyverzet megerősítésére helyezték a hangsúlyt. Ennek ellenére sebessége nem csökkent túlságosan, felvette a versenyt a vadászrepülőgépekkel is. Manőverezőképessége szintén nagyszerü volt. A kiváló konstrukció lehetővé tette széles körü alkalmazását. Alapvetően ugyan bombázói feladatokra készült, de híres az éjszakai vadász típusváltozata is. Ezen túl zuhanóbombázó, aknatelepítő, torpedóvető, csatarepülő és fotó-felderítő verzióit használták nagyobb számban. Az évek során több mint 15 000 darabot gyártottak a típusból.

A hetedik helyezett egy igazi keleti nagyvad, egy „Medve", a Tu-95 típusú orosz, nagy hatótávolságú bombázó repülőgép.

A Tu-95 típusnak egyedülálló a négy, hatalmas, egymással szemben forgó légcsavarokat meghajtó gázturbina, valamint a nyilazott szárny kombinációja. A repülőgépet eredetileg bombázónak tervezték, a későbbiek során azonban kiderült, hogy a típust kiválóan lehet alkalmazni tengerészeti felderítő feladatokra is. A „Big Bulge” radarnak köszönhetően a nagyobb hajókat akár 250 km-es távolságból is képes felderíteni és az adatokat rögzíteni. Korábban a tengeri NATO-hadgyakorlatok állandó hívatlan vendégei voltak a Tu-95-ösök.

A hatodik helyezett egy újabb Boeing-gép, a B-47 Startojet.

Az Egyesült Államok első sugárhajtómüves bombázója 1947-ben emelkedett első alkalommal a levegőbe. A repülőgépet termonukleáris bombák célba juttatására tervezték, és megjelenésekor forradalmi konstrukció volt. Több korszakalkotó újítása volt, mint pl. a 35 fokban nyilazott szárnyai, valamint a lógó gondolákban elhelyezett hajtómüvei. A lassan gyorsuló hat darab sugárhajtómüvet felszálláskor startrakétákkal is kiegészítették. A repülőgép védelmi fegyverzete mindössze két darab 20 mm-es farokgéppuskából állt. A típus sikerét mutatja, hogy az idők folyamán több mint 2000 darabot építettek.

Az ötödik helyezett egy brit, II. világháborús típus, az Avro Lancaster lett.

A gép prototípusa 1941-ben készült el, és rövid idő alatt olyan tulajdonságokat mutatott, hogy még abban az évben megindulhatott a sorozatgyártás. Az Avro Lancaster a sikertelen kétmotoros Manchester négymotoros változataként jött létre. A Lancesterek több mint 156 000 bevetést hajtottak végre a világháború alatt. A típus egyik legismertebb bevetése a 617-es „Gátrobbantó” bombázószázadnak a Ruhr gátjai ellen végrehajtott 1943. május 16–17-ei bevetése, illetve a Tirpitz csatahajó elsüllyesztése. Sikerét bizonyítja, hogy a ledobott bombaterhekhez viszonyítva a legkisebb veszteségeket szenvedte el. A típusból közel 7400 darabot gyártottak.

Éppen csak leszorult a képzeletbeli dobogóról a negyedik helyezett De Havilland Mosquito.

Anyaga miatt csak „fából készült csodának” nevezték a II. világháború egyik legsokoldalúbb repülőgépét, amely a kor leggyorsabb bombázója volt. Mivel a repülőgépet – főleg anyagtakarékossági okokból – fából építették, a radarok számára szinte felderíthetetlen volt. Sebessége miatt nem volt szüksége védelmi fegyverzetre, amelynek köszönhetően a gép személyzetét is csökkenteni tudták. A bombázóknál szokásos hat fő helyett mindössze két fő volt a gép személyzete. A kétmotoros, két fő személyzettel repülő Mosquito ugyanannyi bombaterhet tudott szállítani, mint a négymotoros B-17 Flying Fortress, és mindezt gyorsabban és kevesebb üzemanyag árán tette meg. A leghíresebb támadások földközeli magasságban végrehajtott precíziós bombázások voltak. A II. világháború végéig a típusnak több mint 40 változata készült el, és repült valamennyi fronton.

A dobogó harmadik fokára a Boeing B-29 Super Fortress szárnyalt. A B-29 prototípusa 1942-ben szállt fel. Három túlnyomásos kabinjával és a védelmet ellátó, négy távirányított toronyban elhelyezett 10-13 géppuskával, illetve a közvetlenül vezérelt farokgéppuskával komoly előrelépést jelentett közvetlen elődjéhez, a B-17-hez képest. Hatótávolsága több mint 5600 km, gyakorlati csúcsmagassága 9700 m, míg maximális bombaterhelése 9000 kg volt. Az Enola Gay névre keresztelt B-29 gép dobta le Hirosimára az atombombát.

Ezüstérmes a Northrop Grumman B-2 Stealth Bomber típusú bombázó.

A Northrop B-2 Spirit (Szellem) szubszonikus (hangsebesség alatti) lopakodó bombázó repülőgép 1989-ben hajtotta végre első felszállását. Formája, szerkezete és borítása egyaránt azt szolgálja, hogy a repülőgép láthatatlan maradjon az ellenséges radarok előtt. Stratégiai bevetések esetén – kétfőnyi személyzettel – a fél földgolyót képes átrepülni. A repülőgép 2,2 milliárd dolláros árával minden idők legdrágább repülőgépe, amelynek köszönhetően mindössze húsz darabot gyártottak a típusból.

Első helyezett és ezzel az aranyérem büszke tulajdonosa a Boeing B-52 Stratofortress nagy hatótávolságú, stratégiai bombázó.

Amikor a „Sztratoszférabeli Erődöt” 1948-ban kifejlesztették, azt várták el tőle, hogy az ötvenes évek végéig szolgálatban álljon. Még ma is szolgál, és legutolsó verziója még a XXI. században is az Amerikai Légierő első vonalbeli bombázója lesz, a tervek szerint 2045-ig szolgálatban marad. Az első Stratofortress 1955-ben állt szolgálatba az Amerikai Hadászati Légiparancsnokság (US Strategic Air Command) állományában. A repülőgép egyaránt képes nukleáris és precíziós bombák, valamint cirkálórakéták célba juttatására. A B-52 típus részt vett a vietnami háborúban, de sikeresen alkalmazták a közelmúltban, Afganisztánban és Irakban is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Oroszország védelmi minisztériuma a napokban jóváhagyta, hogy újra szolgálatba állhassanak a korábban lekonzervált Mi-14Psz típusú, kutató-mentő feladatkörű helikopterei.