2017. 02. 25. szombat
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kétrotoros indián – holland Chinook a kecskeméti repülőnapon

JETfly  |  2007-05-15 09:13:00

A repülőnapok sztárjai minden kétséget kizáróan a gyors és látványos manővereket bemutató vadászgépek, azonban a forgószárnyas repülőeszközök is sokak szívét megdobogtatják. Idén a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon ráadásul egy igen különleges helikoptert is megcsodálhatnak az érdeklődők. A Holland Királyi Légierő hatalmas méretű, kétrotoros CH-47D Chinook szállítóhelikoptere ritka vendég a légi bemutatókon, a nemzetközi katonai szerepvállalások miatt ugyanis igen leterhelt a sokoldalú, nagy teherbírású típus. A méretét meghazudtoló könnyedséggel manőverező Chinookot remélhetőleg a dinamikus szekcióban is láthatják a 2007. augusztus 11–12-ei rendezvényre kilátogatók.

Szinte minden amerikai háborús filmben – mely az utóbbi negyven év konfliktusait dolgozza fel – látható néhány jellegzetes, elsőre talán furcsának tünő kétrotoros helikopter. A katonák körében nagy népszerüségnek örvendő, megbízható típus az amerikai haderők mellett számos külföldi ország fegyveres erőinél is szolgálatban áll. Argentínától Tajvanon át Spanyolországig igen sokfelé találkozhatunk velük, jelenleg is fontos szerepet töltenek be az iraki és az afganisztáni hadmüveletekben. Magyarországon is megfordultak már amerikai Chinook helikopterek a különféle hadgyakorlatokon, azonban idén a kecskeméti repülőnapon testközelből is megtekinthető lesz holland felségjellel ez a minden tekintetben különleges forgószárnyas. 

Eltörpülnek a lövegek a helikopter alatt. A felvétel jól érzékelteti a Chinook hatalmas méreteit

Különleges konstrukció

A Vertol cég egyedi kialakítású koncepciójára épülő helikopter 1961-ben emelkedett először a levegőbe. A két, törzs fölé kiemelt hajtómü két, egymással átfedő körben, szinkronizáltan mozgó vízszintes forgószárnyat hajt meg. Ez a tandemrotoros kialakítás különös formát kölcsönöz a Chinooknak, amely a nevét egy indián törzsről kapta. A hagyományos helikopterek egy vízszintes és egy függőleges rotorral rendelkeznek, ezzel szemben a CH-47-esnek nincs függőleges farokrotorja. A törzs fölé emelt hajtómüvek révén a törzs teljes belső térfogata hasznosítható katonák és terhek szállítására. Ugyanakkor a törzs alatt is kialakítottak több emelőpontot, így csörlők segítségével külső, függesztett rakomány is szállítható.   Az első, CH-47A típusjelzésü változatokat már a vietnami háborúban is bevetették 1966-tól kezdődően. Ebből a verzióból kialakították a felfegyverzett, támadó feladatokra optimalizált ACH-47A Gunship elnevezésü típust is, melyet a különleges erők használtak. A folyamatos fejlesztések révén később megjelentek a modernebb CH-47B és C változatok is. A legelterjedtebb azonban az 1982-től gyártott D jelzésü Chinook lett, a hollandok is ezt rendszeresítették.

Különleges kialakítása révén a tandemrotoros Chinook akár extrém helyzetek megoldására is képes, ezt a tulajdonságát a harctereken időnként élesben is kipróbálják 

A CH-47D két darab Textron Lycoming T55-L-712 hajtómüvel rendelkezik, elődeihez képest korszerübb elektronikai rendszerek, nagyobb sérülésállóság és egy helyett három külső teheremelő szállítóhorog jellemzi. Ez az altípus olyan sikeres lett, hogy az amerikai alakulatok összes régebbi változatát ezzel cserélték le, továbbá számos exportált példányt később átépítettek a D standardnak megfelelően. A japánok licenc alapján gyártották is saját célra a Chinookot.   Chinookok a tulipánok földjén

A Holland Királyi Légierő összesen 13 darab CH-47D Chinook szállítóhelikoptert szerzett be, ebből 11-et még napjainkban is rendszerben tart. A kétrotoros helikopterek a Soesterberg légibázison állomásozó 298. század állományába tartoznak. A tervek szerint azonban a bázist 2007. év végén bezárják, így a szintén ott települő, AS532U2 Alouette III-as könnyü helikopterekkel repülő 300. századdal együtt a 298-asoknak is át kell költözniük a Gilze-Rijen légitámaszpontra. A holland Chinookok feladatai között szerepel a légierő és a hadsereg szállítási igényeinek kielégítése, továbbá részvétel a nemzetközi hadmüveletekben, hadgyakorlatokon és a különféle humanitárius akciókban. Ennek megfelelően bevetették őket 1998–99-ben az Extraction Force hadmüvelet keretében Koszovóban, majd pedig Albániába települt három CH-47-es. 2004-ben szintén három tandemrotoros helikopter települt Irakba, a Tallil légibázisra, hogy onnan felszállva támogassa a koalíciós erőket. 2005 óta az afganisztáni Kandahárban is állomásozik egy Chinook-különítmény.

Egy holland CH-47D pilótafülkéje

A típus jövője biztosított a holland fegyveres erőknél, ugyanis a régebbi gépek modernizációja mellett újak beszerzését is elindították. A tervek szerint hat új CH-47F helikoptert vásárolnának alkatrészekkel és kiegészítő szolgáltatásokkal együtt több mint 500 millió dollárért. Az új helikopterek a Honeywell T55-L-714A hajtómüveit kapják, illetve felszerelik őket az Egyesült Államok SOCOM-ja (Special Operations Command) által használt rendszerekkel is, így a holland helikopterek is alkalmassá válnak különleges bevetések teljesítésére.

Legfontosabb technikai adatok

A törzs hossza: 15,54 mRotorátmérő: 18,29 mÜres tömeg: 10 151 kgMaximális felszállótömeg: 22 679 kgHajtómü: Textron Lycoming T55-L-712Utazósebesség: 256 km/h

Személyzet: két pilóta és egy rakodást irányítóSzállítható katonák száma: maximum 55 fő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.