2017. 06. 29. csütörtök
Péter, Pál
: 310 Ft   : 271 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kétrotoros indián – holland Chinook a kecskeméti repülőnapon

JETfly  |  2007-05-15 09:13:00

A repülőnapok sztárjai minden kétséget kizáróan a gyors és látványos manővereket bemutató vadászgépek, azonban a forgószárnyas repülőeszközök is sokak szívét megdobogtatják. Idén a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon ráadásul egy igen különleges helikoptert is megcsodálhatnak az érdeklődők. A Holland Királyi Légierő hatalmas méretű, kétrotoros CH-47D Chinook szállítóhelikoptere ritka vendég a légi bemutatókon, a nemzetközi katonai szerepvállalások miatt ugyanis igen leterhelt a sokoldalú, nagy teherbírású típus. A méretét meghazudtoló könnyedséggel manőverező Chinookot remélhetőleg a dinamikus szekcióban is láthatják a 2007. augusztus 11–12-ei rendezvényre kilátogatók.

Szinte minden amerikai háborús filmben – mely az utóbbi negyven év konfliktusait dolgozza fel – látható néhány jellegzetes, elsőre talán furcsának tünő kétrotoros helikopter. A katonák körében nagy népszerüségnek örvendő, megbízható típus az amerikai haderők mellett számos külföldi ország fegyveres erőinél is szolgálatban áll. Argentínától Tajvanon át Spanyolországig igen sokfelé találkozhatunk velük, jelenleg is fontos szerepet töltenek be az iraki és az afganisztáni hadmüveletekben. Magyarországon is megfordultak már amerikai Chinook helikopterek a különféle hadgyakorlatokon, azonban idén a kecskeméti repülőnapon testközelből is megtekinthető lesz holland felségjellel ez a minden tekintetben különleges forgószárnyas. 

Eltörpülnek a lövegek a helikopter alatt. A felvétel jól érzékelteti a Chinook hatalmas méreteit

Különleges konstrukció

A Vertol cég egyedi kialakítású koncepciójára épülő helikopter 1961-ben emelkedett először a levegőbe. A két, törzs fölé kiemelt hajtómü két, egymással átfedő körben, szinkronizáltan mozgó vízszintes forgószárnyat hajt meg. Ez a tandemrotoros kialakítás különös formát kölcsönöz a Chinooknak, amely a nevét egy indián törzsről kapta. A hagyományos helikopterek egy vízszintes és egy függőleges rotorral rendelkeznek, ezzel szemben a CH-47-esnek nincs függőleges farokrotorja. A törzs fölé emelt hajtómüvek révén a törzs teljes belső térfogata hasznosítható katonák és terhek szállítására. Ugyanakkor a törzs alatt is kialakítottak több emelőpontot, így csörlők segítségével külső, függesztett rakomány is szállítható.   Az első, CH-47A típusjelzésü változatokat már a vietnami háborúban is bevetették 1966-tól kezdődően. Ebből a verzióból kialakították a felfegyverzett, támadó feladatokra optimalizált ACH-47A Gunship elnevezésü típust is, melyet a különleges erők használtak. A folyamatos fejlesztések révén később megjelentek a modernebb CH-47B és C változatok is. A legelterjedtebb azonban az 1982-től gyártott D jelzésü Chinook lett, a hollandok is ezt rendszeresítették.

Különleges kialakítása révén a tandemrotoros Chinook akár extrém helyzetek megoldására is képes, ezt a tulajdonságát a harctereken időnként élesben is kipróbálják 

A CH-47D két darab Textron Lycoming T55-L-712 hajtómüvel rendelkezik, elődeihez képest korszerübb elektronikai rendszerek, nagyobb sérülésállóság és egy helyett három külső teheremelő szállítóhorog jellemzi. Ez az altípus olyan sikeres lett, hogy az amerikai alakulatok összes régebbi változatát ezzel cserélték le, továbbá számos exportált példányt később átépítettek a D standardnak megfelelően. A japánok licenc alapján gyártották is saját célra a Chinookot.   Chinookok a tulipánok földjén

A Holland Királyi Légierő összesen 13 darab CH-47D Chinook szállítóhelikoptert szerzett be, ebből 11-et még napjainkban is rendszerben tart. A kétrotoros helikopterek a Soesterberg légibázison állomásozó 298. század állományába tartoznak. A tervek szerint azonban a bázist 2007. év végén bezárják, így a szintén ott települő, AS532U2 Alouette III-as könnyü helikopterekkel repülő 300. századdal együtt a 298-asoknak is át kell költözniük a Gilze-Rijen légitámaszpontra. A holland Chinookok feladatai között szerepel a légierő és a hadsereg szállítási igényeinek kielégítése, továbbá részvétel a nemzetközi hadmüveletekben, hadgyakorlatokon és a különféle humanitárius akciókban. Ennek megfelelően bevetették őket 1998–99-ben az Extraction Force hadmüvelet keretében Koszovóban, majd pedig Albániába települt három CH-47-es. 2004-ben szintén három tandemrotoros helikopter települt Irakba, a Tallil légibázisra, hogy onnan felszállva támogassa a koalíciós erőket. 2005 óta az afganisztáni Kandahárban is állomásozik egy Chinook-különítmény.

Egy holland CH-47D pilótafülkéje

A típus jövője biztosított a holland fegyveres erőknél, ugyanis a régebbi gépek modernizációja mellett újak beszerzését is elindították. A tervek szerint hat új CH-47F helikoptert vásárolnának alkatrészekkel és kiegészítő szolgáltatásokkal együtt több mint 500 millió dollárért. Az új helikopterek a Honeywell T55-L-714A hajtómüveit kapják, illetve felszerelik őket az Egyesült Államok SOCOM-ja (Special Operations Command) által használt rendszerekkel is, így a holland helikopterek is alkalmassá válnak különleges bevetések teljesítésére.

Legfontosabb technikai adatok

A törzs hossza: 15,54 mRotorátmérő: 18,29 mÜres tömeg: 10 151 kgMaximális felszállótömeg: 22 679 kgHajtómü: Textron Lycoming T55-L-712Utazósebesség: 256 km/h

Személyzet: két pilóta és egy rakodást irányítóSzállítható katonák száma: maximum 55 fő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.