2017. 05. 23. kedd
Dezső
: 309 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kétrotoros indián – holland Chinook a kecskeméti repülőnapon

JETfly  |  2007-05-15 09:13:00

A repülőnapok sztárjai minden kétséget kizáróan a gyors és látványos manővereket bemutató vadászgépek, azonban a forgószárnyas repülőeszközök is sokak szívét megdobogtatják. Idén a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon ráadásul egy igen különleges helikoptert is megcsodálhatnak az érdeklődők. A Holland Királyi Légierő hatalmas méretű, kétrotoros CH-47D Chinook szállítóhelikoptere ritka vendég a légi bemutatókon, a nemzetközi katonai szerepvállalások miatt ugyanis igen leterhelt a sokoldalú, nagy teherbírású típus. A méretét meghazudtoló könnyedséggel manőverező Chinookot remélhetőleg a dinamikus szekcióban is láthatják a 2007. augusztus 11–12-ei rendezvényre kilátogatók.

Szinte minden amerikai háborús filmben – mely az utóbbi negyven év konfliktusait dolgozza fel – látható néhány jellegzetes, elsőre talán furcsának tünő kétrotoros helikopter. A katonák körében nagy népszerüségnek örvendő, megbízható típus az amerikai haderők mellett számos külföldi ország fegyveres erőinél is szolgálatban áll. Argentínától Tajvanon át Spanyolországig igen sokfelé találkozhatunk velük, jelenleg is fontos szerepet töltenek be az iraki és az afganisztáni hadmüveletekben. Magyarországon is megfordultak már amerikai Chinook helikopterek a különféle hadgyakorlatokon, azonban idén a kecskeméti repülőnapon testközelből is megtekinthető lesz holland felségjellel ez a minden tekintetben különleges forgószárnyas. 

Eltörpülnek a lövegek a helikopter alatt. A felvétel jól érzékelteti a Chinook hatalmas méreteit

Különleges konstrukció

A Vertol cég egyedi kialakítású koncepciójára épülő helikopter 1961-ben emelkedett először a levegőbe. A két, törzs fölé kiemelt hajtómü két, egymással átfedő körben, szinkronizáltan mozgó vízszintes forgószárnyat hajt meg. Ez a tandemrotoros kialakítás különös formát kölcsönöz a Chinooknak, amely a nevét egy indián törzsről kapta. A hagyományos helikopterek egy vízszintes és egy függőleges rotorral rendelkeznek, ezzel szemben a CH-47-esnek nincs függőleges farokrotorja. A törzs fölé emelt hajtómüvek révén a törzs teljes belső térfogata hasznosítható katonák és terhek szállítására. Ugyanakkor a törzs alatt is kialakítottak több emelőpontot, így csörlők segítségével külső, függesztett rakomány is szállítható.   Az első, CH-47A típusjelzésü változatokat már a vietnami háborúban is bevetették 1966-tól kezdődően. Ebből a verzióból kialakították a felfegyverzett, támadó feladatokra optimalizált ACH-47A Gunship elnevezésü típust is, melyet a különleges erők használtak. A folyamatos fejlesztések révén később megjelentek a modernebb CH-47B és C változatok is. A legelterjedtebb azonban az 1982-től gyártott D jelzésü Chinook lett, a hollandok is ezt rendszeresítették.

Különleges kialakítása révén a tandemrotoros Chinook akár extrém helyzetek megoldására is képes, ezt a tulajdonságát a harctereken időnként élesben is kipróbálják 

A CH-47D két darab Textron Lycoming T55-L-712 hajtómüvel rendelkezik, elődeihez képest korszerübb elektronikai rendszerek, nagyobb sérülésállóság és egy helyett három külső teheremelő szállítóhorog jellemzi. Ez az altípus olyan sikeres lett, hogy az amerikai alakulatok összes régebbi változatát ezzel cserélték le, továbbá számos exportált példányt később átépítettek a D standardnak megfelelően. A japánok licenc alapján gyártották is saját célra a Chinookot.   Chinookok a tulipánok földjén

A Holland Királyi Légierő összesen 13 darab CH-47D Chinook szállítóhelikoptert szerzett be, ebből 11-et még napjainkban is rendszerben tart. A kétrotoros helikopterek a Soesterberg légibázison állomásozó 298. század állományába tartoznak. A tervek szerint azonban a bázist 2007. év végén bezárják, így a szintén ott települő, AS532U2 Alouette III-as könnyü helikopterekkel repülő 300. századdal együtt a 298-asoknak is át kell költözniük a Gilze-Rijen légitámaszpontra. A holland Chinookok feladatai között szerepel a légierő és a hadsereg szállítási igényeinek kielégítése, továbbá részvétel a nemzetközi hadmüveletekben, hadgyakorlatokon és a különféle humanitárius akciókban. Ennek megfelelően bevetették őket 1998–99-ben az Extraction Force hadmüvelet keretében Koszovóban, majd pedig Albániába települt három CH-47-es. 2004-ben szintén három tandemrotoros helikopter települt Irakba, a Tallil légibázisra, hogy onnan felszállva támogassa a koalíciós erőket. 2005 óta az afganisztáni Kandahárban is állomásozik egy Chinook-különítmény.

Egy holland CH-47D pilótafülkéje

A típus jövője biztosított a holland fegyveres erőknél, ugyanis a régebbi gépek modernizációja mellett újak beszerzését is elindították. A tervek szerint hat új CH-47F helikoptert vásárolnának alkatrészekkel és kiegészítő szolgáltatásokkal együtt több mint 500 millió dollárért. Az új helikopterek a Honeywell T55-L-714A hajtómüveit kapják, illetve felszerelik őket az Egyesült Államok SOCOM-ja (Special Operations Command) által használt rendszerekkel is, így a holland helikopterek is alkalmassá válnak különleges bevetések teljesítésére.

Legfontosabb technikai adatok

A törzs hossza: 15,54 mRotorátmérő: 18,29 mÜres tömeg: 10 151 kgMaximális felszállótömeg: 22 679 kgHajtómü: Textron Lycoming T55-L-712Utazósebesség: 256 km/h

Személyzet: két pilóta és egy rakodást irányítóSzállítható katonák száma: maximum 55 fő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.
2017. 05. 22., 09:31
Az Alföld "fővárosának" határában található légierőnk legfontosabb bázisa, amely a következő hetekben a Load Diffuser 2017 nemzetközi légi hadgyakorlat jelentősebb résztvevőinek ad otthont.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most