2017. 08. 16. szerda
Ábrahám
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kétrotoros indián – holland Chinook a kecskeméti repülőnapon

JETfly  |  2007-05-15 09:13:00

A repülőnapok sztárjai minden kétséget kizáróan a gyors és látványos manővereket bemutató vadászgépek, azonban a forgószárnyas repülőeszközök is sokak szívét megdobogtatják. Idén a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon ráadásul egy igen különleges helikoptert is megcsodálhatnak az érdeklődők. A Holland Királyi Légierő hatalmas méretű, kétrotoros CH-47D Chinook szállítóhelikoptere ritka vendég a légi bemutatókon, a nemzetközi katonai szerepvállalások miatt ugyanis igen leterhelt a sokoldalú, nagy teherbírású típus. A méretét meghazudtoló könnyedséggel manőverező Chinookot remélhetőleg a dinamikus szekcióban is láthatják a 2007. augusztus 11–12-ei rendezvényre kilátogatók.

Szinte minden amerikai háborús filmben – mely az utóbbi negyven év konfliktusait dolgozza fel – látható néhány jellegzetes, elsőre talán furcsának tünő kétrotoros helikopter. A katonák körében nagy népszerüségnek örvendő, megbízható típus az amerikai haderők mellett számos külföldi ország fegyveres erőinél is szolgálatban áll. Argentínától Tajvanon át Spanyolországig igen sokfelé találkozhatunk velük, jelenleg is fontos szerepet töltenek be az iraki és az afganisztáni hadmüveletekben. Magyarországon is megfordultak már amerikai Chinook helikopterek a különféle hadgyakorlatokon, azonban idén a kecskeméti repülőnapon testközelből is megtekinthető lesz holland felségjellel ez a minden tekintetben különleges forgószárnyas. 

Eltörpülnek a lövegek a helikopter alatt. A felvétel jól érzékelteti a Chinook hatalmas méreteit

Különleges konstrukció

A Vertol cég egyedi kialakítású koncepciójára épülő helikopter 1961-ben emelkedett először a levegőbe. A két, törzs fölé kiemelt hajtómü két, egymással átfedő körben, szinkronizáltan mozgó vízszintes forgószárnyat hajt meg. Ez a tandemrotoros kialakítás különös formát kölcsönöz a Chinooknak, amely a nevét egy indián törzsről kapta. A hagyományos helikopterek egy vízszintes és egy függőleges rotorral rendelkeznek, ezzel szemben a CH-47-esnek nincs függőleges farokrotorja. A törzs fölé emelt hajtómüvek révén a törzs teljes belső térfogata hasznosítható katonák és terhek szállítására. Ugyanakkor a törzs alatt is kialakítottak több emelőpontot, így csörlők segítségével külső, függesztett rakomány is szállítható.   Az első, CH-47A típusjelzésü változatokat már a vietnami háborúban is bevetették 1966-tól kezdődően. Ebből a verzióból kialakították a felfegyverzett, támadó feladatokra optimalizált ACH-47A Gunship elnevezésü típust is, melyet a különleges erők használtak. A folyamatos fejlesztések révén később megjelentek a modernebb CH-47B és C változatok is. A legelterjedtebb azonban az 1982-től gyártott D jelzésü Chinook lett, a hollandok is ezt rendszeresítették.

Különleges kialakítása révén a tandemrotoros Chinook akár extrém helyzetek megoldására is képes, ezt a tulajdonságát a harctereken időnként élesben is kipróbálják 

A CH-47D két darab Textron Lycoming T55-L-712 hajtómüvel rendelkezik, elődeihez képest korszerübb elektronikai rendszerek, nagyobb sérülésállóság és egy helyett három külső teheremelő szállítóhorog jellemzi. Ez az altípus olyan sikeres lett, hogy az amerikai alakulatok összes régebbi változatát ezzel cserélték le, továbbá számos exportált példányt később átépítettek a D standardnak megfelelően. A japánok licenc alapján gyártották is saját célra a Chinookot.   Chinookok a tulipánok földjén

A Holland Királyi Légierő összesen 13 darab CH-47D Chinook szállítóhelikoptert szerzett be, ebből 11-et még napjainkban is rendszerben tart. A kétrotoros helikopterek a Soesterberg légibázison állomásozó 298. század állományába tartoznak. A tervek szerint azonban a bázist 2007. év végén bezárják, így a szintén ott települő, AS532U2 Alouette III-as könnyü helikopterekkel repülő 300. századdal együtt a 298-asoknak is át kell költözniük a Gilze-Rijen légitámaszpontra. A holland Chinookok feladatai között szerepel a légierő és a hadsereg szállítási igényeinek kielégítése, továbbá részvétel a nemzetközi hadmüveletekben, hadgyakorlatokon és a különféle humanitárius akciókban. Ennek megfelelően bevetették őket 1998–99-ben az Extraction Force hadmüvelet keretében Koszovóban, majd pedig Albániába települt három CH-47-es. 2004-ben szintén három tandemrotoros helikopter települt Irakba, a Tallil légibázisra, hogy onnan felszállva támogassa a koalíciós erőket. 2005 óta az afganisztáni Kandahárban is állomásozik egy Chinook-különítmény.

Egy holland CH-47D pilótafülkéje

A típus jövője biztosított a holland fegyveres erőknél, ugyanis a régebbi gépek modernizációja mellett újak beszerzését is elindították. A tervek szerint hat új CH-47F helikoptert vásárolnának alkatrészekkel és kiegészítő szolgáltatásokkal együtt több mint 500 millió dollárért. Az új helikopterek a Honeywell T55-L-714A hajtómüveit kapják, illetve felszerelik őket az Egyesült Államok SOCOM-ja (Special Operations Command) által használt rendszerekkel is, így a holland helikopterek is alkalmassá válnak különleges bevetések teljesítésére.

Legfontosabb technikai adatok

A törzs hossza: 15,54 mRotorátmérő: 18,29 mÜres tömeg: 10 151 kgMaximális felszállótömeg: 22 679 kgHajtómü: Textron Lycoming T55-L-712Utazósebesség: 256 km/h

Személyzet: két pilóta és egy rakodást irányítóSzállítható katonák száma: maximum 55 fő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-03 10:04:38
A BAE Systems legfrissebb beszámolójából kiderül, hogy 2017 első hat hónapjában 10 db Eurofighter Typhoon gördült le a gyártósorról, a miértekre választ is adott a brit repülőgépgyártó vállalat.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
2017-07-27 14:39:04
Látványosan halad a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az új, a 2B Terminálhoz közvetlenül kapcsolódó 225 méter hosszú utasmóló építése. A kivitelező KÉSZ szakemberei már az indulási szint betonfödémjét öntik ki, a közvetlen beszállító folyosókat tartó lépcsőházak már lényegében elkészültek.
2017-07-25 15:22:59
Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.
2017. 08. 15., 14:09
Minden tömegessé fajuló új rémhírre lehet érthetően és meggyőzően válaszolni, aztán csak reméli az ember, hogy a válaszok utat találnak a fejekbe.
2017. 08. 14., 12:03
Kecskemét 2007. A kétnapos airshow sokak számára 3-4 naposra bővült, mivel egyre többen fedezték fel, hogy nemcsak a repülőnapon, hanem azt megelőzően, az érkezési napokon is remek fotókat lehet készíteni.
2017. 08. 08., 14:36
Lezuhant egy amerikai gyártmányú, Apache típusú katonai helikopter Izraelben két pilótával a fedélzetén hétfő este.

  Legfrissebbek most

Az ausztrál védelmi miniszter Marise Payne, 2017. augusztus 11-én az East Sale légibázison rendezett ünnepségen bejelentette, hogy hivatalosan is hadrendbe állt az első 6 Pilatus PC-21 típusú kiképzőgép.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.