2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sikeres lesz a fapados kínai vadászgép?

JETfly  |  2007-05-12 19:13:00

Pakisztán hosszú huzavona után végre rendszerbe állította az első két JF-17 többfeladatú vadászgépet. Húsz évvel ezelőtt a kínaiak MiG-21-klónjuk, a J-7 váltótípusának szánták a JF-17-et, melyet amerikai közreműködéssel fejlesztettek. Közbejöttek azonban a Tiananmen téri véres események, így a projekt saját erőforrásokra támaszkodva folytatódott. Mire azonban a típus fejlesztése befejeződött, Kína izraeli segítséggel kifejlesztett egy fejlettebb gépet, a J-10-et, így Kínának tulajdonképpen nincs szüksége a JF-17-re. Ettől függetlenül mégis jól járhat vele.

Tény, hogy a JF-17 (Kínában FC-1 név alatt ismerik) meglehetősen szerény képességekkel rendelkezik. Harcértékét nagyjából az F-16 Block 20-hoz lehet hasonlítani. A gépre függeszthető fegyverzet terhe nem éri el a négy tonnát, ami egy törzs alatti, négy szárny alatti és két szárny végi pilon között oszlik el. Értelemszerüen a szárny végi pilonokra csak rövid hatótávolságú légiharc-rakéta függeszthető, ahol a kínai PL-5 vagy PL-9 ugyanolyan jól érzi magát, mint az AIM-9M vagy a Sidewinder korábbi verziói.Ami igazán vonzóvá teszi a JF-17-et, az az ára: darabonként nem egészen 20 millió dollárért lehet szert tenni egy JF-17-re. Ez az összeg feleannyi, mint amennyibe egy F-16 Block 52 kerül, s kb. kilencede az F-22 árának. Az alacsony ár elsősorban a harmadik világ országainak kedvező, hiszen így egy ugyan relatíve szerény képességü, ám vadonatúj géphez jutnak. Bár a JF-17 drágább, mint a használt gépek beszerzése, ám az üzemeltetés terén a beszerzés költségeinek egy részét szinte biztosan visszahozza, arról nem is beszélve, hogy ellentétben egy használt géppel, egy újat nem kell modernizálni. A JF-17 többfeladatú jellegének köszönhetően hatékonyan alkalmazható légi harcban, ellenséges légvédelmi állások kiiktatásában, hajók elleni harcban és korlátozottan csapásmérésre is.

A hármas számú prototípus – kérdéses, hogy fognak-e repülni a szériagépek

Nagy az esélye annak, hogy a JF-17 exportsikerré válik, mivel már most számos ország érdeklődik iránta, köztük olyanok is, mint Algéria, Egyiptom, Malajzia, Mianmar és Nigéria, mely országok nagyon nem halogathatják tovább a típusváltást. Így a Pakisztán által beszerezni kívánt 300 darabon túl akár az ezer darabot is elérheti a megrendelésállomány. Mindezek ellenére a JF-17 fejlesztői mégsem rózsaszínben látják a világot. Az ok pedig a gép hajtómüve – az ugyanis az orosz RD-93, az RD-33 utódja. Egyrészt az oroszok attól tartanak, hogy ha licencben engednék gyártani az RD-93 hajtómüvet, akkor egyhamar megjelennének az RD-93-ra kísértiesen hasonlító, ám állítólag kínai fejlesztésü hajtómüvek. Másrészt India egyáltalán nem nézné jó szemmel, ha Pakisztán szert tenne RD-93-akra, azaz nem egyezik bele a hajtómüvek reexportjába. Ez azt jelenti, hogy Kína hajtómüvek nélkül szállíthatja csak le a Pakisztán által megrendelendő 300 db JF-17-et. Mivel Kína nem kívánja rendszeresíteni a típust, így nem lesz olyan légierő, amely üzemeltetné. Ennek hiánya esetén pedig borítékolható az exportpiacon való bukás. A jelenleg kirajzolódó megoldás szerint Oroszország és Pakisztán között közvetlen együttmüködés alakulna ki, melynek keretében Pakisztán mégis szert tehetne RD-93 hajtómüvekre, ám a játszma még biztosan folytatódik.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.