2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A világ első, pilóta nélküli repülőkből álló ezrede

JETfly  |  2007-05-10 19:13:00

Az Egyesült Államok légiereje létrehozta az első, robotrepülőgépekből álló ezredet. A 432. Winget hat Predator- és egy műszaki század alkotja. A Predator-századok mindegyike legalább 12 robotrepülőgépből áll, esetenként azonban akár 24-ből is. A századokban egyenként négy-ötszáz fő teljesít szolgálatot. Amennyiben az egyik századot külföldre helyezik át, úgy az állománynak csupán a kétharmada hagyja el az Egyesült Államok területét, míg a maradék műholdas kapcsolat segítségével repüli a Predatorokat.

Jelenleg a 432. ezredbe hatvan MQ-1 Predator és hat MQ-9 Reaper (avagy Predator B) tartozik. A jelenlegi tervek szerint az ezred gépei ebben az évben várhatóan 75 000 órát fognak repülni, amelynek nagy része a harci feladatok teljesítéséből áll. A hadszíntéren szolgáló Predator robotrepülők havonta hat-hét küldetést repülnek majd, melyek időtartama átlagban meghaladja a 18 órát.

MQ-1 Predator – az első úttörők egyike

Az USAF tervei szerint az évtized végére 15 Predator-század felett szeretne rendelkezni, tehát minimum még egy robotrepülőgépekből álló ezred felállításával lehet számolni. Ezért az elkövetkező pár évben összesen 170 MQ-1 Predatort és 70 MQ-9 Reapert szereznek be. A két gép közötti különbség a tervezés szemléletében mutatkozik meg. A Predator elsősorban felderítőgép korlátozott csapásmérő képességekkel, míg a Reapert kimondottan csapásmérésre szánják, ám kiválóan el tudja látni a felderítési feladatokat is. A Reaper arzenáljában megtalálhatjuk a GPS- és lézervezérlésü bombákat, a Hellfire rakétákat és az SDB-t (Small Diameter Bomb). Nem mellesleg az MQ-9 olyan képességü felderítőeszközökkel rendelkezik, mint a Litening II vagy a Sniper XL konténerek. A Reaper a levegőben eltölthető idő hosszával fizet megnövekedett képességeiért, így „csupán" 24 órát tud repülni egyhuzamban.

MQ-9 Reaper (Predator B) – ügyesebb és okosabb, de rövidebb a lába

Ugyanakkor egy tipikus küldetés ritkán tart 18 óránál tovább, így az USAF lemondott arról, hogy légi utántöltésre alkalmassá tegye az MQ-9-et. A gépek beszerzése és üzemeltetése összehasonlíthatatlanul olcsóbb, mint egy olyan gépé, amelyben pilóta is ül, így olyan területeken, ahol nem kell ellenséges légi tevékenységgel számolni, a robotrepülőgépek lényegesen gazdaságosabbak a hagyományos csapásmérő gépeknél.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin