2017. 08. 24. csütörtök
Bertalan
: 303 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Görög Kalóz a kecskeméti repülőnapon

JETfly  |  2007-05-01 09:13:00

A 2007 augusztusában megrendezésre kerülő kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon számos érdekes harcigép és helikopter lesz megcsodálható, melyek közül ezúttal a Görög Légierő (Elliniki Aeroporia) talán legkülönlegesebb típusát, az A-7H Corsair (Kalóz) II-est mutatjuk be. Az utóbbi években ráadásul egy rendkívül látványos festésű példányt küldtek a nagy nemzetközi repülőnapokra, így reméljük hazánkba is a tigris mintás együléses látogat majd el.

Az amerikai haditengerészet és a légierő egyaránt szolgálatba állította a Vought cég felső-szárnyas, utánégető nélküli hajtómüvel felszerelt, szubszonikus (hangsebesség alatti) csapásmérő típusát, az A-7 Corsair II-est. Míg a flotta repülőgép-hordozóin elsősorban az A-7E változat futott be sikeres karriert, addig a légierő a szárazföldi repülőterekről az A-7D változatot alkalmazta.

Az A-7 Corsair II-esek speciális konténer segítségével képesek a levegőben egymásnak üzemanyagot is átadni, megnövelve a hatótávolságot és az őrjáratozási időt

A típus a vietnámi háborúban széleskörü elismertséget vívott ki magának, nagy terhelhetősége és hatótávolsága valamint kiváló sérülésállósága miatt, így nem véletlen, hogy a görögök érdeklődését is felkeltette. A hidegháború idején a NATO dél-keleti szárnyának kulcsfontosságú országának számító Görögország folyamatosan hozzájutott a legkorszerübb nyugati fegyverrendszerekhez így a Corsair megvásárlásáról megkezdett tárgyalások is hamar eredményt hoztak. Mivel a görögök nem rendelkeztek repülőgép-hordozó hadihajóval, így logikus lépés volt, hogy a szárazföldi üzemeltetésre optimalizált A-7D változat minimális átalakításával létrehozott A-7H (hellenic – görög) verziót igényelték a gyártó cégtől.

Az A-7-esek tekintélyes mennyiségü fegyverzetet hordozhatnak, a bevethető arzenál nagy része azonban a felszíni-célok megsemmisítésére szolgál, légi harcra csupán a kis hatótávolságú, infravörös önirányítású AIM-9 Sidewinder rakéták állnak rendelkezésre

Az első példány 1975. május 6-án végezte el szüzfelszállását, ezt követően folyamatosan készültek el a megrendelt gépek. Végül hatvan darab együléses harci és öt darab kétüléses TA-7H változat készült el az észak-amerikai gyártó üzemeiben. A vadonatúj gépek Kréta szigetére a Souda légitámaszpontra kerültek, mivel elsősorban a hagyományosan ellenségnek számító, Ciprus egy részét megszálló törökök ellen szándékoztak bevetni őket. Az A-7-esek az elöregedett F-84F Thunderstreak vadász-bombázókat váltották fel a hajók és a szárazföldi célpontok elleni szerepkörben. A gépekkel olyannyira meg voltak elégedve, hogy az 1990-es években további 36 darab A-7E és TA-7C gépet szereztek be az amerikai haditengerészet (US Navy) állományából, ott ugyanis az Öböl-háborút követően folyamatosan felváltották őket az F/A-18C/D Hornet vadász-bombázókkal. Az amerikaiak által kivont, de még mindig jó állapotban lévő Corsair gépekkel a görögök a régi F-104 Starfighter gépeiket cserélték le az Araxos légibázison, ugyanakkor megkezdték a legrégebbi, elhasználódott A-7H gépek selejtezését is.

A felvételen jól látszik az együléses harci- és a kétüléses kiképző-gyakorló változat közötti különbség

Jelenleg még öt vadász-bombázó század használja a típust. A Larissa légibázison települ a 347. „Perseas” század, míg a Krétán található Souda támaszponton a 340. „Fox” és a 345. „Lailaps” századok állomásoznak. Az Araxos katonai repülőtéren a 335. „Tiger” illetve a 336. „Olympos” századok szintén a Corsair-t üzemeltetik.

Kalózok az athéni Akropolisz felett. A meglehetősen egyedi kialakítású gépeket hamarosan korszerübb típusokkal váltják fel. A legesélyesebb a közös európai fejlesztés keretében létrejött Eurofighter Typhoon, valamint az amerikai F-16-os illetve a francia Mirage 2000-es, ez utóbbi két típus ráadásul már hosszabb ideje szolgálatban áll a Görög Légierőben.

A légierő azonban hosszú távon már nem számol a lassan végleg kiöregedő Kalózokkal és törekszik arra, hogy korszerü, negyedik generációs típusokkal váltsa fel azokat. Az amerikaiak már nem használják a típust, aktív szolgálatban már csak a görögöknél, Thaiföldön és Portugáliában találkozhatunk velük. Érdemes tehát ellátogatni a 2007. augusztus 11-12-én megrendezésre kerülő kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra és megcsodálni ezt a ritka, kuriózumnak számító harci repülőgépet!

Reméljük, hogy Kecskemétre is a 335. „Tigris” század látványos festésü A-7-ese látogat el augusztusban

Technikai adatok:

Személyzet: Α-7Ε és Η változatoknál 1 fő pilóta, a ΤΑ-7H és a TA-7C változatoknál két fő (oktató és növendék) Hajtómü: 1 darab Allison/Rolls Royce TF41-A-400 Szárny fesztávolság: 11.8 mTörzs hossz: 14.06 m Üres tömeg: 9.033 kgMaximális felszálló tömeg: 19.050 kgMaximális fegyverterhelés: 6.800 kg Maximális sebesség: 0.94 Mach Szolgálati csúcsmagasság: 18.000 méter

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 23., 13:12
Hivatalosan is nyugdíjas a legöregebb aktív Jumbó, a tajvaniak kivonták az utasszállító 400-asokat, talán Ausztráliába megy majd Swiss utolsó Avrója.
2017. 08. 22., 14:39
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Olaszországból Budapestre tartó személyszállító repülőgép augusztus 22-én, kedden délelőtt.
2017. 08. 22., 09:35
Ami ma már megszokott látvány az MH Pápa Bázisrepülőtéren, az tíz évvel ezelőtt még újdonság volt. 2007. augusztus 27-én történt a C-17-es típus első pápai kiszolgálása.
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.

  Legfrissebbek most

A közelmúltban már több forrás is beszámolt arról, hogy Indonézia is az orosz Szu-35Sz-szel képzeli el flottájának modernizációját: a hír úgy tűnik, igaz, már darabszámról is olvashatunk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Hetvenkét évvel eltűnése után megtalálták a második világháború végén elsüllyedt USS Indianapolis amerikai hadihajó roncsait a Fülöp-szigetek közelében, a Csendes-óceán mélyén - számolt be róla augusztus 20-án, vasárnap a BBC News.