2024. 04. 19. péntek
Emma
: 395 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Görög Kalóz a kecskeméti repülőnapon

JETfly  |  2007. 05. 01., 09:13

A 2007 augusztusában megrendezésre kerülő kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon számos érdekes harcigép és helikopter lesz megcsodálható, melyek közül ezúttal a Görög Légierő (Elliniki Aeroporia) talán legkülönlegesebb típusát, az A-7H Corsair (Kalóz) II-est mutatjuk be. Az utóbbi években ráadásul egy rendkívül látványos festésű példányt küldtek a nagy nemzetközi repülőnapokra, így reméljük hazánkba is a tigris mintás együléses látogat majd el.

Az amerikai haditengerészet és a légierő egyaránt szolgálatba állította a Vought cég felső-szárnyas, utánégető nélküli hajtómüvel felszerelt, szubszonikus (hangsebesség alatti) csapásmérő típusát, az A-7 Corsair II-est. Míg a flotta repülőgép-hordozóin elsősorban az A-7E változat futott be sikeres karriert, addig a légierő a szárazföldi repülőterekről az A-7D változatot alkalmazta.

Az A-7 Corsair II-esek speciális konténer segítségével képesek a levegőben egymásnak üzemanyagot is átadni, megnövelve a hatótávolságot és az őrjáratozási időt

A típus a vietnámi háborúban széleskörü elismertséget vívott ki magának, nagy terhelhetősége és hatótávolsága valamint kiváló sérülésállósága miatt, így nem véletlen, hogy a görögök érdeklődését is felkeltette. A hidegháború idején a NATO dél-keleti szárnyának kulcsfontosságú országának számító Görögország folyamatosan hozzájutott a legkorszerübb nyugati fegyverrendszerekhez így a Corsair megvásárlásáról megkezdett tárgyalások is hamar eredményt hoztak. Mivel a görögök nem rendelkeztek repülőgép-hordozó hadihajóval, így logikus lépés volt, hogy a szárazföldi üzemeltetésre optimalizált A-7D változat minimális átalakításával létrehozott A-7H (hellenic – görög) verziót igényelték a gyártó cégtől.

Az A-7-esek tekintélyes mennyiségü fegyverzetet hordozhatnak, a bevethető arzenál nagy része azonban a felszíni-célok megsemmisítésére szolgál, légi harcra csupán a kis hatótávolságú, infravörös önirányítású AIM-9 Sidewinder rakéták állnak rendelkezésre

Az első példány 1975. május 6-án végezte el szüzfelszállását, ezt követően folyamatosan készültek el a megrendelt gépek. Végül hatvan darab együléses harci és öt darab kétüléses TA-7H változat készült el az észak-amerikai gyártó üzemeiben. A vadonatúj gépek Kréta szigetére a Souda légitámaszpontra kerültek, mivel elsősorban a hagyományosan ellenségnek számító, Ciprus egy részét megszálló törökök ellen szándékoztak bevetni őket. Az A-7-esek az elöregedett F-84F Thunderstreak vadász-bombázókat váltották fel a hajók és a szárazföldi célpontok elleni szerepkörben. A gépekkel olyannyira meg voltak elégedve, hogy az 1990-es években további 36 darab A-7E és TA-7C gépet szereztek be az amerikai haditengerészet (US Navy) állományából, ott ugyanis az Öböl-háborút követően folyamatosan felváltották őket az F/A-18C/D Hornet vadász-bombázókkal. Az amerikaiak által kivont, de még mindig jó állapotban lévő Corsair gépekkel a görögök a régi F-104 Starfighter gépeiket cserélték le az Araxos légibázison, ugyanakkor megkezdték a legrégebbi, elhasználódott A-7H gépek selejtezését is.

A felvételen jól látszik az együléses harci- és a kétüléses kiképző-gyakorló változat közötti különbség

Jelenleg még öt vadász-bombázó század használja a típust. A Larissa légibázison települ a 347. „Perseas” század, míg a Krétán található Souda támaszponton a 340. „Fox” és a 345. „Lailaps” századok állomásoznak. Az Araxos katonai repülőtéren a 335. „Tiger” illetve a 336. „Olympos” századok szintén a Corsair-t üzemeltetik.

Kalózok az athéni Akropolisz felett. A meglehetősen egyedi kialakítású gépeket hamarosan korszerübb típusokkal váltják fel. A legesélyesebb a közös európai fejlesztés keretében létrejött Eurofighter Typhoon, valamint az amerikai F-16-os illetve a francia Mirage 2000-es, ez utóbbi két típus ráadásul már hosszabb ideje szolgálatban áll a Görög Légierőben.

A légierő azonban hosszú távon már nem számol a lassan végleg kiöregedő Kalózokkal és törekszik arra, hogy korszerü, negyedik generációs típusokkal váltsa fel azokat. Az amerikaiak már nem használják a típust, aktív szolgálatban már csak a görögöknél, Thaiföldön és Portugáliában találkozhatunk velük. Érdemes tehát ellátogatni a 2007. augusztus 11-12-én megrendezésre kerülő kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra és megcsodálni ezt a ritka, kuriózumnak számító harci repülőgépet!

Reméljük, hogy Kecskemétre is a 335. „Tigris” század látványos festésü A-7-ese látogat el augusztusban

Technikai adatok:

Személyzet: Α-7Ε és Η változatoknál 1 fő pilóta, a ΤΑ-7H és a TA-7C változatoknál két fő (oktató és növendék) Hajtómü: 1 darab Allison/Rolls Royce TF41-A-400 Szárny fesztávolság: 11.8 mTörzs hossz: 14.06 m Üres tömeg: 9.033 kgMaximális felszálló tömeg: 19.050 kgMaximális fegyverterhelés: 6.800 kg Maximális sebesség: 0.94 Mach Szolgálati csúcsmagasság: 18.000 méter

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 18., 14:17
A nemzeti fegyverzeti igazgató azt is elmondta, a KC–390-es Millennium első példánya egy többhetes tesztelési, validációs időszakra érkezett Magyarországra, a két megrendelt gép jövőre már Kecskeméten szolgál.
2024. 04. 17., 12:19
Életek múlhatnak a helikopter-karbantartó munkáján.
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. április 8-18. között rendezik meg a Görög Légierő Andravida légibázisán az INIOCHOS 2024 nemzetközi hadgyakorlatot. Olvasóinknak most az első spotter napról mutatunk fotókat!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most