2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Versenyfutás az idővel a katonai repülésben

JETfly  |  2007-03-28 20:32:00

Napjainkban az Amerikai Egyesült Államok és Oroszország a katonai repülőgépek vonatkozásában azonos gondokkal küzd. A gond a repülőgéppark elöregedése, amely egyre gyakoribb beszédtéma mind a szakértők, mint pedig a repülést szeretők körében, és ez gyakran háttérbe szorít egy még mélyebb problémát, a katonai-szállító repülőgéppark elöregedését. Jelenleg a „légi fuvarosok” átlagéletkora meghaladja a 30 évet. Az olyan katonai-szállító repülőgépek, mint az Orosz Légierő An-12, An-22, Il-76, illetve az Amerikai Légierő C-130, C-141, C-5 típusai, az 50–70-es években kerültek kifejlesztésre.

A többé-kevésbé modern repülőgépek – An-124 Ruszlan és C-27 Globemaster – már a katonai kiadások csökkentésének periódusában jelentek meg, ami miatt viszont – ellentétben ezen repülőgépek magas árával – csökkent a megrendelések száma.

Végeredményben a katonai-szállító repülőgépek fő képviselői mindkét ország légierejét tekintve a 70–80-as években (a nehéz szállítógép kategóriában) és a 60–70-es években (a kis és közepes szállítógép kategóriában) álltak szolgálatba. Különböző forrásokból származó információk alapján az Orosz Légierő katonai-szállító gépeinek átlagéletkora közelít a harminchoz, még az Egyesült Államok szállítógépeinek átlagéletkora már túlhaladt ezen a koron.

C-5 Galaxy

A katonai-szállító repülőgéppark öregedése a modern fegyveres erők harckészültségi szintjének hirtelen csökkenéséhez vezet, és kérdéseket vethet fel mind Oroszország, mint az Egyesült Államok számára a tekintetben, hogy érdemes-e fenntartania jelenlétét pl. a sarkvidéken vagy Alaszkában.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a katonai-szállító repülőgépek sokkal intenzívebben kerülnek alkalmazásra, mint a harci gépek, ami a repülőgép számára előírt reszursz repülési idő gyorsabb kirepüléséhez vezet. Továbbá a szállítógépek, főleg a közepes és nehéz szállítók ki vannak téve a mostoha időjárási körülményeknek – eső, hó, homokvihar, hőmérséklet-különbségek –, mivel méreteik miatt nem lehetséges hatalmas hangárokat építeni az elhelyezésükre.

A szállító repülőgépek teljes körü modernizációja is problémát vet fel, mivel gyakran a javítás, felújítás többe kerül, mint egy új repülőgép építése.

Az idő múlásával a szállító repülőgépek kivonása fel fog gyorsulni – a gépek számának csökkenésével a rendszerben maradó repülőgépek terhelése nőni fog, ami ezen gépek gyorsabb amortizációjához vezet.

C-130J-kötelék

Különösen élesen érinti ez a helyzet a több mint negyven éve szolgálatban álló, C-130 Hercules és An-12 típusú, közepes szállító repülőgépeket. Az Egyesült Államok folytatja a Herules gyártását a C-130J verzióval, míg Oroszország kénytelen nagyjavítást végrehajtani az An-12 típusú repülőgépeken és meghosszabbítani repülési idejüket. Ezek a típusok igen nagy terhelésnek vannak kitéve úgy a katonai müveletek során, mint más feladatok végrehajtásakor. Szakértők véleménye szerint a két típus számának hirtelen csökkenése 2010–2020 között várható.

A katasztrófahelyzetek elkerülése érdekében mind Oroszország, mind az Egyesült Államok különböző lépéseket tesz. Ennek megfelelően Oroszországban folyik a Tu-330 típusú hadmüveleti szállító repülőgép fejlesztése, amely 2010-2020 körül képes lesz leváltani az An-12 típust, valamint az Il-76-géppark egy részét. Az Egyesült Államokban körvonalazódik egy program, könnyü katonai szállító repülőgép fejlesztésére a szárazföldi erők és a légierő számára. Ez az új repülőgép lesz hivatott a kiöregedő Herculesek helyébe lépni.

Tu-330

Kevésbé feszült a helyzet a nehéz és szupernehéz szállítógépek esetében. Ezek a típusok – An-22, An124, Il-76, C-141, C-5 –, amelyek valamivel később álltak szolgálatba, mint „könnyü” kollégáik, még bőven rendelkeznek repülési idővel. 2020-ig várható ezen típusok felújítása, nagyjavítása, amikor is várhatóan megjelennek az új generációs szállító repülőgépek. Addig azonban ezeknek a veterán gépeknek alternatívát csak korlátozott számban gyártott C-17 és Il-76MF típusok jelenthetnek.

Nem elhanyagolható megemlíteni azt a tényt, hogy napjainkban egy új repülőgép fejlesztése, a kísérleti repülések hatalmas összegeket emésztenek fel. Az új szállító repülőgépek fejlesztése során ezért sem az Egyesült Államok, sem Oroszország nem a megszokott utat választotta. Az egyik ilyen új lehetőség olyan univerzális szállító repülőgépek fejlesztése, amelyek minimális átalakítással utántöltő, felderítő, egészségügyi és vezetési pontként müködhetnek. Ilyen az EC A-400 típusának programja, ami után az USA és Oroszország is külföldi partnerekkel kívánja fejleszteni új szállító repülőgépét.

A-400M

Ebben a versenyben Oroszország és az USA légiereje és repülőgépgyártása nemcsak óceánon túli vetélytársakkal kell hogy versenyezzen, hanem az idővel is. Az idő az, amely meghatározza, hogy végrehajthatóak a tervek vagy sem.

Ilja Kramnyik

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.