2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éles tapasztalatokat szereztek az ötödik generációs vadászgépekkel

JETfly  |  2007-03-08 18:52:36

A Nevada államban található Nellis támaszponton a hagyományokhoz híven idén is megrendezték a Red Flag hadgyakorlatot. Az elmúlt évekhez képest azonban újat jelentett az ötödik generációs vadászgép, a F-22 Raptor részvétele. A 94. vadászszázadból összesen 14 gép vett részt, amelyek természetesen a kék erőkhöz tartoztak ausztrál F-111C-k és angol Tornado GR-4-ek társaságában. A gyakorlaton részt vett az USAF másik két, lopakodóképességekkel rendelkező típusa, a B-2 Spirit és az F-117 Nighthawk is.

Az F-22 számos képességét mutatta be azon a gyakorlaton, amelyen a lehető legélethübb körülményeket teremtik. A Raptor-pilóták számtalanszor élhettek a szupercirkálás, a lopakodótechnológia és az avionika kínálta lehetőségekkel. A müszaki állományra nehezedő nyomás is nem elhanyagolható mértékben csökkent, ami a tervezők előrelátását dicséri. Természetesen voltak meglepetések is: így például a 65. Agresszor század F-15 gépei sokszor még manőverező légi harcban sem tudták fegyverrendszereikkel „megláttatni" a Raptort, holott a pilóta szabad szemmel folyamatosan követte.

A 94. század gépei a zónában

Az F-22 két hajtómüve 89 kN-nal több tolóerővel rendelkezik, mint a gyakorlaton részt vevő F-15 vadászok, azaz manőverező légi harcban energiájukat könnyebben őrzik, leegyszerüsítve fordulékonyabbak. Erre természetesen rásegít a tolóerővektor is. Az üzemanyag-felhasználás hatékonyságának köszönhetően pedig az F-22 akkor is a levegőben tud maradni, amikor a gyakorlat előző generációs gépei már „Bingo Fuel"-t jelentenek.A gép igazi újítása azonban még csak nem is a lopakodótechnológiában rejlő lehetőségek messzemenő kiaknázása, hanem az integrált avionika. Röviden szólva arról van szó, hogy amíg a negyedik generációs gépekben a pilótának az információkat különböző kijelzőkről kell összeszednie, majd azok alapján döntést hoznia, addig az F-22 összes érzékelőjének információját a fedélzeti számítógép feldolgozása után a pilóta egyetlen kijelzőn kapja meg, ami jelentős taktikai előnyhöz juttatja.

Egy gyakorlatról visszatérő F-22 pillanatokkal később a Nellis támaszpont 3L betonján gurul majd

A müszaki állomány azonban vegyes érzelmekkel viszonyul az új vadászhoz. Természetesen örülnek annak, hogy negyedével csökkent a müszakok hossza. Amíg az F-15-ösök kiszolgálására 12 órás müszakokat kellett betervezni, addig a F-22 esetében elegendőnek bizonyult a 9 órás is. Ez egyrészt a rendszerekhez való jobb hozzáférésnek, a moduláris felépítésnek, összességében tehát a gondos tervezésnek tudható be, másrészt vadonatúj gépekről lévén szó, olyan sok hibajelenséggel nem kellett számolni. Harmadrészt az igen magas fokú komputerizáltság révén a Raptorok tulajdonképpen maguk mondják el, hogy „hol fáj nekik". Pont ez a harmadik elem az, amiért nem rajonganak a müszakiak, hiszen immár nincs szükség fejtörésre, rosszabb esetben találgatásra ahhoz, hogy egy hibajelenség forrását megtalálják. Rosszallásukat talán valamennyire ellensúlyozza az, hogy az összes adminisztratív munkát elektronikusan végezhetik el, azaz az F-22 nem igényel hagyományos értelemben vett papírmunkát. A Raptorok – bár már szolgálatban állnak – képességeik teljes tárházát csak a következő években lesznek képesek felvonultatni. Addigra ugyanis átesnek jó néhány gyakorlaton, és a gépeket repülő pilóták is tapasztaltabbak lesznek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-24 15:40:18
A cseh Aero Vodochody repülőgépgyártó vállalat a napokban jelentette be, hogy megkezdődött az ígéretes L-39NG kiképzőgép gyártása. Első körben négy példány épülhet meg.
2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan komoly katonai vagy biztonságpolitikai feladat van, melynek kezelésében nem vesz részt az amerikai légierő a maga sajátos eszközeivel, módszereivel. Bár a levegőből valóban nem lehet megnyerni egyetlen háborút sem, de az idén 70 éves haderőnem nélkül nincs kivívott győzelem, sem sikeres NATO-művelet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.