2017. 02. 27. hétfő
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éles tapasztalatokat szereztek az ötödik generációs vadászgépekkel

JETfly  |  2007-03-08 18:52:36

A Nevada államban található Nellis támaszponton a hagyományokhoz híven idén is megrendezték a Red Flag hadgyakorlatot. Az elmúlt évekhez képest azonban újat jelentett az ötödik generációs vadászgép, a F-22 Raptor részvétele. A 94. vadászszázadból összesen 14 gép vett részt, amelyek természetesen a kék erőkhöz tartoztak ausztrál F-111C-k és angol Tornado GR-4-ek társaságában. A gyakorlaton részt vett az USAF másik két, lopakodóképességekkel rendelkező típusa, a B-2 Spirit és az F-117 Nighthawk is.

Az F-22 számos képességét mutatta be azon a gyakorlaton, amelyen a lehető legélethübb körülményeket teremtik. A Raptor-pilóták számtalanszor élhettek a szupercirkálás, a lopakodótechnológia és az avionika kínálta lehetőségekkel. A müszaki állományra nehezedő nyomás is nem elhanyagolható mértékben csökkent, ami a tervezők előrelátását dicséri. Természetesen voltak meglepetések is: így például a 65. Agresszor század F-15 gépei sokszor még manőverező légi harcban sem tudták fegyverrendszereikkel „megláttatni" a Raptort, holott a pilóta szabad szemmel folyamatosan követte.

A 94. század gépei a zónában

Az F-22 két hajtómüve 89 kN-nal több tolóerővel rendelkezik, mint a gyakorlaton részt vevő F-15 vadászok, azaz manőverező légi harcban energiájukat könnyebben őrzik, leegyszerüsítve fordulékonyabbak. Erre természetesen rásegít a tolóerővektor is. Az üzemanyag-felhasználás hatékonyságának köszönhetően pedig az F-22 akkor is a levegőben tud maradni, amikor a gyakorlat előző generációs gépei már „Bingo Fuel"-t jelentenek.A gép igazi újítása azonban még csak nem is a lopakodótechnológiában rejlő lehetőségek messzemenő kiaknázása, hanem az integrált avionika. Röviden szólva arról van szó, hogy amíg a negyedik generációs gépekben a pilótának az információkat különböző kijelzőkről kell összeszednie, majd azok alapján döntést hoznia, addig az F-22 összes érzékelőjének információját a fedélzeti számítógép feldolgozása után a pilóta egyetlen kijelzőn kapja meg, ami jelentős taktikai előnyhöz juttatja.

Egy gyakorlatról visszatérő F-22 pillanatokkal később a Nellis támaszpont 3L betonján gurul majd

A müszaki állomány azonban vegyes érzelmekkel viszonyul az új vadászhoz. Természetesen örülnek annak, hogy negyedével csökkent a müszakok hossza. Amíg az F-15-ösök kiszolgálására 12 órás müszakokat kellett betervezni, addig a F-22 esetében elegendőnek bizonyult a 9 órás is. Ez egyrészt a rendszerekhez való jobb hozzáférésnek, a moduláris felépítésnek, összességében tehát a gondos tervezésnek tudható be, másrészt vadonatúj gépekről lévén szó, olyan sok hibajelenséggel nem kellett számolni. Harmadrészt az igen magas fokú komputerizáltság révén a Raptorok tulajdonképpen maguk mondják el, hogy „hol fáj nekik". Pont ez a harmadik elem az, amiért nem rajonganak a müszakiak, hiszen immár nincs szükség fejtörésre, rosszabb esetben találgatásra ahhoz, hogy egy hibajelenség forrását megtalálják. Rosszallásukat talán valamennyire ellensúlyozza az, hogy az összes adminisztratív munkát elektronikusan végezhetik el, azaz az F-22 nem igényel hagyományos értelemben vett papírmunkát. A Raptorok – bár már szolgálatban állnak – képességeik teljes tárházát csak a következő években lesznek képesek felvonultatni. Addigra ugyanis átesnek jó néhány gyakorlaton, és a gépeket repülő pilóták is tapasztaltabbak lesznek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.