2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Felújítják a Gladiatort

JETfly  |  2007-03-05 20:32:00

Az angolok híres kétfedelű vadászrepülőgépéből, a Gloster Gladiatorból napjainkra mindössze már csak két repülőképes példány maradt. Az egyik a shuttleworthi múzeum G-GLAD jelzésű, N5903 lajstromszámot viselő gépe, melyen Duxfordban végzik el a teljes nagyjavítást. Az acélcső-rácsszerkezetű, lemez- és vászonborítású típust merev futóművel gyártották az 1930-as évek végén. A II. világháború elején még alkalmazták az elavultnak számító Gladiatorokat, utóbb viszont végleg kivonták őket az aktív szolgálatból. A megmaradt biplánok azonban továbbra is a repülőnapok állandó résztvevői maradtak.

Az 1930-as évek elején H. P. Holland, a Gloster Aircraft Company főtervezője a légügyi minisztérium F7/30-as kiírására készítette el – a korábbi Gauntlet alapján – az SS.37 jelü tervezetét. A kétfedelü prototípus végül 1934. szeptember 12-én emelkedett először a levegőbe, és később kapta a Gladiator elnevezést. A következő évben, a kísérleti és berepülések után kezdődött a sorozatgyártása. A 23 db Mk. I-es változatot a továbbiakban egy 100-as, illetve 28-as széria követte. Az újabb gépeket már 840 LE-s Mercury IXS motorokkal és 4 db Vickers géppuskával szerelték fel. Gladiatorokkal elsőként a tangmere-i 27. századot fegyverezték fel, amely 1937 februárjában érte el a teljes feltöltöttséget. A gépekből végül nyolc repülőszázadot állított össze a vadászrepülő-parancsnokság. A Gladiator II-ből 147 db-ot külföldön, míg 252-t a RAF-nál állítottak szolgálatba. Ez utóbbi változatból alakították ki a tengerészeti igényeknek megfelelően a Sea Gladiatort, melyekkel a flotta légierejének hét századát szerelték fel.

Az N5903 jelzésü repülőgépet még Bristol Mercury VIIIA motorral építették. 1939-ben Grangemouthban a 141. (vadász-) századnál alkalmazták másod-, majd 1940. június 3-tól már első vonalbeli szolgálatban. A Gladiatorokról hamar kiderült, hogy nem felelnek meg a legújabb követelményeknek, ezért a RAF 1941-ben kivonta a megmaradt példányokat. Az N5903-at azonban kísérleti célokra egészen 1944 elejéig felhasználták. Végül 1945–1946-ban visszaadták a Gloster Aircraft Companynak. 1950-ig az Air Service Training szolgálatában állt, majd a Leicester közeli Anstyba, végül Hamble-ba került. Az 1950-es években V. H. Bellamy felújította a gépet, amely több repülőnapon is szerepelt. Később a flotta légierő-múzeumába, Yeoviltonba került. Végül innen szállították át 1994 végén Duxfordba. A teljes felújításra azért van szükség, mert ez a Gladiator, az olasz Fiat CR-42 és az orosz Polikarpov I-153 mellett, az utolsó angol biplán vadászgépek egyike, amely még mindig repülőképes.

A Gloster Gladiator Mk. II. főbb müszaki adatai

Típus: együléses, kétfedelü vadászrepülőgépSzemélyzet: 1 főSzerkezet: fémvázas szerkezet, fém- és faborítássalMotor: 1 db 830 LE-s Bristol Mercury IX, 9 hengeres léghütéses csillagmotor Fesztávolság: 9,8 mHosszúság: 8,2 mMagasság: 3,52 mÜres: 1562 kgFelszálló: 2206 kgMaximális sebesség: 414 km/hCsúcsmagasság: 11 570 mHatótávolság: 689 kmFegyverzet: 4 db előretüzelő 7,7 mm-es Colt-Browning géppuska

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.