2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Felújítják a Gladiatort

JETfly  |  2007-03-05 20:32:00

Az angolok híres kétfedelű vadászrepülőgépéből, a Gloster Gladiatorból napjainkra mindössze már csak két repülőképes példány maradt. Az egyik a shuttleworthi múzeum G-GLAD jelzésű, N5903 lajstromszámot viselő gépe, melyen Duxfordban végzik el a teljes nagyjavítást. Az acélcső-rácsszerkezetű, lemez- és vászonborítású típust merev futóművel gyártották az 1930-as évek végén. A II. világháború elején még alkalmazták az elavultnak számító Gladiatorokat, utóbb viszont végleg kivonták őket az aktív szolgálatból. A megmaradt biplánok azonban továbbra is a repülőnapok állandó résztvevői maradtak.

Az 1930-as évek elején H. P. Holland, a Gloster Aircraft Company főtervezője a légügyi minisztérium F7/30-as kiírására készítette el – a korábbi Gauntlet alapján – az SS.37 jelü tervezetét. A kétfedelü prototípus végül 1934. szeptember 12-én emelkedett először a levegőbe, és később kapta a Gladiator elnevezést. A következő évben, a kísérleti és berepülések után kezdődött a sorozatgyártása. A 23 db Mk. I-es változatot a továbbiakban egy 100-as, illetve 28-as széria követte. Az újabb gépeket már 840 LE-s Mercury IXS motorokkal és 4 db Vickers géppuskával szerelték fel. Gladiatorokkal elsőként a tangmere-i 27. századot fegyverezték fel, amely 1937 februárjában érte el a teljes feltöltöttséget. A gépekből végül nyolc repülőszázadot állított össze a vadászrepülő-parancsnokság. A Gladiator II-ből 147 db-ot külföldön, míg 252-t a RAF-nál állítottak szolgálatba. Ez utóbbi változatból alakították ki a tengerészeti igényeknek megfelelően a Sea Gladiatort, melyekkel a flotta légierejének hét századát szerelték fel.

Az N5903 jelzésü repülőgépet még Bristol Mercury VIIIA motorral építették. 1939-ben Grangemouthban a 141. (vadász-) századnál alkalmazták másod-, majd 1940. június 3-tól már első vonalbeli szolgálatban. A Gladiatorokról hamar kiderült, hogy nem felelnek meg a legújabb követelményeknek, ezért a RAF 1941-ben kivonta a megmaradt példányokat. Az N5903-at azonban kísérleti célokra egészen 1944 elejéig felhasználták. Végül 1945–1946-ban visszaadták a Gloster Aircraft Companynak. 1950-ig az Air Service Training szolgálatában állt, majd a Leicester közeli Anstyba, végül Hamble-ba került. Az 1950-es években V. H. Bellamy felújította a gépet, amely több repülőnapon is szerepelt. Később a flotta légierő-múzeumába, Yeoviltonba került. Végül innen szállították át 1994 végén Duxfordba. A teljes felújításra azért van szükség, mert ez a Gladiator, az olasz Fiat CR-42 és az orosz Polikarpov I-153 mellett, az utolsó angol biplán vadászgépek egyike, amely még mindig repülőképes.

A Gloster Gladiator Mk. II. főbb müszaki adatai

Típus: együléses, kétfedelü vadászrepülőgépSzemélyzet: 1 főSzerkezet: fémvázas szerkezet, fém- és faborítássalMotor: 1 db 830 LE-s Bristol Mercury IX, 9 hengeres léghütéses csillagmotor Fesztávolság: 9,8 mHosszúság: 8,2 mMagasság: 3,52 mÜres: 1562 kgFelszálló: 2206 kgMaximális sebesség: 414 km/hCsúcsmagasság: 11 570 mHatótávolság: 689 kmFegyverzet: 4 db előretüzelő 7,7 mm-es Colt-Browning géppuska

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.