2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Popsztár a kormánynál

JETfly  |  2007-02-07 09:46:23

Bruce Dickinson, a kemény rock világának emblematikus figurája egyszerre két szenvedélynek is hódol. Hogy teljes életet éljen, az Iron Maiden frontembere a brit Astraeus légitársaság első tisztjeként Boeing 757-es utasszállítót vezet, mellette azonban továbbra is turnézik, és dolgozik a heavy metal együttes újabb albumain.

A körülrajongott popsztár kettős életet él, de a tisztes polgári hivatásnak választott repülőgép-vezetést össze tudja egyeztetni az önmegvalósítás másik pólusát képviselő színpadi szerepléssel – mellesleg nős és három gyermek apja. Az elegáns sötétkék uniformisban feszítő Dickinsonról fel sem tételeznénk, hogy csikóéveiben meztelen felsőtesttel vagy még annál is mélyebb dekoltázzsal, derékig érő sörényét rázva ugrált és rohangált a pódiumon, s a kemény rockzenére előadott brutális számokkal és hatásos beszólásaival az eksztázisig fokozta a hangulatot. Holott ez részben ma is így van. Mert amint az Astraeus légitársaság első tisztje felölti a rocker relikviákat és fellép a sikert jelentő deszkákra, nyoma sem marad a fegyelmezett és komoly pilótának. Másik énjének bőrében átvedlik azzá a bálványozott popsztárrá, aki karizmatikus egyéniségével szinte megbabonázza a küzdőtéren csápoló több tízezer rajongót. Ám az idő múlásával némi változás történt: az idestova 49 éves Dickinson rövid hajat visel, és még az ezoterikus tartalmú fatalista daloknak is mintha letisztultabb lenne a hangzása…

A Bruce nevével fémjelzett Iron Maiden sikereit érzékelteti, hogy a világ első számú heavy metal együttese eddig 14 stúdióalbumot, négy válogatott összeállítást (best of), kilenc koncertalbumot és négy korlátozott példányszámú hanghordozót készített, s ezekből összesen mintegy 75 millió példány kelt el. S hogy a világ számos országában klubokba tömörült rajongók érdeklődését ébren tartsák, évente kétszer koncertturnéra indulnak, s többször felléptek már popfesztiválon az Egyesült Államokban, Brazíliában, Japánban és Ausztráliában is. A sportos alkatú pilóta-popsztár arról is híres, hogy a korát meghazudtoló energiával veti bele magát a munkába, bármelyik területre szólítja is a kötelesség. Az Iron Maiden tagjai becsvágyónak tartják a társukat, mert egy időre kivált az együttesből, hogy szólókarrierrel próbálkozzon. Ugyanakkor a szorgalmát és a kitartását nagyra becsülik, mert tudják róla, hogy amit elhatároz, azt tüzön-vízen keresztül véghezviszi. Az egymotoros kisgépekre például 32 évesen úgy szerezte meg a szakszolgálati engedélyt az Egyesült Államokban, hogy napközben a stúdióban dolgozott egy album felvételein, este pedig a repülési szakkönyveket bújta.

Dickinson légi karrierje azonban nem pusztán a véletlen müve, s a popsztár családi háttere is közrejátszott a repülés iránti vonzalma kialakulásában. Az egyik apai nagybátyja – aki sokáig a Royal Air Force kötelékében szolgált, később pedig hajózószerelőként utasszállítókon repült – az 1960-as években gyakran kivitte őt a légiparádékra. Az akkoriban 4-5 éves Bruce tátott szájjal figyelte a Lightning, az Avro Vulcan és az Avro Shackleton bravúros mutatványait, s eldöntötte, hogy ha felnő, ő is pilóta lesz. Keresztapja pedig repülőelektronikával foglalkozott, így a tőle szerzett érdekes információk tovább fokozták az időközben ifjúvá serdült Bruce érdeklődését. Aki az érettségi után azonban közel járt ahhoz, hogy feladja ezt az álmot: kénytelen volt beismerni, hogy az alapvető ismereteken kívül alig konyít valamit a matematikához és a fizikához. Mivel reménye sem volt arra, hogy ezekkel a tantárgyakkal valaha is megbarátkozik, beiratkozott a Londoni Egyetem bölcsészkarára, ahol újkori történelemből diplomázott.

Dickinson bizonyára szerencsés csillagzat alatt született, mert alighogy befejezte az egyetemet, megindult a világsikerhez vezető úton. Persze nem a történelem kutatásával tett szert hírnévre, hanem a képzettségétől meglehetősen távol álló müfajban. A sors kegyeltje a tanulmányok mellett egy mükedvelő rockzenekar dobosa és vokalistája volt, és az évek során rájött, hogy kimondottan a rockra termett hanggal rendelkezik. Tehát az ambiciózus pályakereső gyorsan megtanult gitározni, majd „Bruce Bruce” müvésznéven énekelni kezdett több közismert együttesben. Nyilván tehetséges is volt, de leginkább a szorgalmának és a kitartásának köszönheti, hogy 1982-ben meghívást kapott az Iron Maidenbe. S attól a pillanattól kezdve, hogy a frontembere lett a korai nyolcvanas években a világ élvonalába tartozó heavy metal formációnak, szélsebes tempóban ívelt felfelé a karrierje.

A sokoldalú Dickinson életének ebben a sikeres periódusában más területen is bizonyította tehetségét. Gyermekkora óta aktívan sportolt, s miután érzéke volt a futballhoz, egy második ligás csapatban játszott. Kardvívásban pedig a legmagasabb szintig vitte: tagja volt a brit nemzeti válogatottnak. Az edzők elsősorban rendkívüli koncentrálóképességét értékelték, vagyis azt, hogy bármi történt is a páston, ő megőrizte önuralmát, majd szellemi és fizikai energiáit mozgósítva felülkerekedett az ellenfelén. Valószínüleg ugyanennek a veleszületett képességnek, illetve az ebből logikusan következő belső harmóniának és pozitív életszemléletnek köszönheti mindazt, amit időközben elért.

A rövid, de annál tartalmasabb életpálya fontos mérföldkőhöz érkezett, amikor az Iron Maiden sikerembere gyermekkori álmát is megvalósíthatta. Az együttes dobosa szabadidejében hobbipilóta volt, s ezt látva Dickinson elhatározta, hogy ha belegebed is, ő is megtanul repülőgépet vezetni. És 1990-ben elérkezett a megfelelő pillanat. Éppen az Egyesült Államokban turnéztak, s egy ideig ott is maradtak, hogy elkészítsenek egy albumot. Dickinson akkor úgy érezte, hogy most vagy soha. A floridai Kissimee-ben beült egy Cessna 152-esbe, s ettől kezdve elindult azon a másik úton, amelyen a színpaddal párhuzamosan mind a mai napig halad. Természetesen megtanult repülni, és Floridában le is vizsgázott. A sikerélmény aztán átalakult szenvedéllyé, úgyhogy egy évre rá már a több hajtómüves gépek vezetésére feljogosító szakszolgálati engedélyt is megszerezte. Még az életvitelét is átprogramozta, hogy minél több időt szentelhessen a repülésnek. S az a csoda is megtörtént, hogy Dickinson az aerodinamikai alapismeretek és egyéb tárgyak kapcsán megszerette az ifjúkori éveit megkeserítő matekot és fizikát.

A popsztár életében egyre fontosabb szerepet játszott a repülés, ezért egyik barátjával közösen vásárolt 1993-ban egy kisgépet, egy Piper Aztecot, s ezzel járt a koncertekre szerte Európában. A fáradhatatlan Dickinson energiáiból arra is futotta, hogy népszerüségét kihasználva egy időre elkalandozzon a filmezés világába, majd az egyik brit rádióállomás lemezlovasa lett. Persze nem önzetlenül, mert elsősorban az Iron Maiden számait reklámozta a zenei csatornán. Hat évvel később pedig, amikor a heavy metal társulat meghívást kapott egy 35 napos amerikai turnéra, az énekes megvásárolta élete első játékszerét: egy 1973-as évjáratú Cessna 421-est. Dickinson ezzel fuvarozta a banda tagjait az egyik állomásról a másikra, majd a koncertkörút végeztével nekivágott az Atlanti-óceánnak is.

Az önbizalommal teli pilóta egyre több tapasztalatot szerzett, s egy idő után elhatározta, hogy igazi nagy utasszállítót fog vezetni. Addig mesterkedett, míg egyik pilótaismerősének közbenjárásával sikerült elintéznie, hogy beülhessen a British World Airlines B 737-es szimulátorába. Akkor már 1200 órás több hajtómüves tapasztalattal rendelkezett, s a légitársaságnál olyan elégedettek voltak a teljesítményével, hogy azonnal állást kínáltak neki. Dickinson azonban csak részmunkaidőt vállalt, hogy rockzenészi karrierjét is folytathassa. Ettől aztán már csak egy hajszálnyira volt a repülős karrier következő állomása: a Boeing 757-es.

Az Iron Maiden továbbra is teljes hangerővel dübörgött, a szólóénekes pedig két koncertkörút között elvégezte a 757-es tanfolyamot a British Airways oktatóbázisán. A szimulátorban először tapasztalta, mit is jelent madarakkal ütközni, de ezt a feladatot is kiválóan megoldotta, s a kurzust követően első tisztté nevezték ki. De életének ez az időszaka nem tartott sokáig, mert a BWA légitársaság időközben tönkrement. Azonban ennek volt vezetői hamarosan megalapították az Astraeus chartercéget, amely kezdetben B 737-300-asokkal repült, s ekkor ismét alkalmazták Dickinsont. Majd mikor három 757-200-ast is beszereztek, a popsztár úgy döntött, hogy légi pályafutását főállásban folytatja. Bár a rendszeres repülés egész embert igényel, a mentális és a fizikai terhelést egyaránt jól türő Dickinson össze tudja ezt egyeztetni azzal, hogy egy-egy hathetes turnén félmilliós közönséget kell a mennyekbe röpítenie. A cég a beosztásnál figyelembe veszi a popsztár programnaptárját, ő pedig ezt lojalitással viszonozza. Az Astraeus mindenképpen jól jár, mert nála sikeresebb reklámarcot keresve sem találhatott volna. Már többször is előfordult, amikor heavy metal rajongók utaztak valamelyik járaton, hogy térden állva könyörögtek a légiutas-kísérőnek: csak egy percre hadd lássák az isteni Bruce-t.

Az Iron Maiden tavaly új szolgáltatással lepte meg a rajongók többmilliós táborát. Mielőtt az együttes koncertkörútra indul, Dickinson bérel az Astraeustól egy B 757-est, és a turné minden állomására meghirdet egy-egy különjáratot, amely a 666-os számot viseli (ez a számmisztika szerint a Sátán száma). A csaknem 200 ezer forintos jegyek értelemszerüen napok alatt elfogynak, merthogy a „Bruce Air Flight 666” parancsnoka maga Dickinson, akivel a 190 szerencsés kiválasztott a gépen együtt utazhat. Sőt abban az egyébként elképzelhetetlen megtiszteltetésben is részesülnek, hogy az utastérben megjelenő sztár elbeszélget velük. A szolgáltatást azzal teszik még vonzóbbá, hogy minden utas kap egy Iron Maiden-ajándékcsomagot (kitüzőt, matricát, pólót). A koncert helyszínén pedig őket engedik be először a küzdőtérre, ahol elfoglalhatják a színpadhoz legközelebb eső helyeket. Az árban benne foglaltatik a szállodai szoba és a reggeli és a másnapi koncertjegy is. S hogy maradandó emlékük is maradjon az eseményről, minden résztvevő lefotóztathatja magát Dickinsonnal, aki a képet dedikálja is. Tavaly Reykjavíkba indult az első charterjárat, az idén pedig az október–novemberi „Live in Europe 2006” koncertsorozatra Stockholmba, Milánóba, Párizsba és a hollandiai Den Boschba hirdettek meg sátáni járatot.

Dickinson a társak szerint elismerten tehetséges pilóta, s emellett már többször is tanúbizonyságot tett nyíltságáról és szolgálatkészségéről. Pilótakollégái egyszerüen nem értik, hogyan tud egy körülrajongott popsztár a fedélzetre lépve hétköznapi emberré átváltozni. Az utasok is kedvelik, mert barátságos, és mindenkihez van egy érdeklődő kérdése, ha végigsétál a fedélzeten. Legutóbb is köszönőlevelek áradata érkezett az Astraeushoz, amikor Dickinson júliusban egy különjárattal kétszáz Bejrútból evakuált britet szállított Ciprusról Londonba. Ugyanakkor Bruce-nak fejlett a humorérzéke is. A közelmúltban egy hosszú afrikai út után a személyzet fáradt tagjait azzal vidította fel, hogy előadta nekik két Iron Maiden-album címének átköltött változatát: „Szörnyeteg, ne az ingoványt válaszd lányod elemésztésére, inkább küldd be őt a 757-es cockpitjébe, üljön az első tiszt helyére.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.