2024. 03. 29. péntek
Auguszta
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Indulhat az EuroHawk robotrepülőgép németországi programja

JETfly  |  2007. 02. 04., 20:12

A német védelmi minisztérium 430 millió euró értékű szerződést írt alá az EuroHawk GmbH-val, melyet az EADS és  a Northrop Grumman Corporation közösen alapított az EuroHawk pilóta nélküli rádiófelderítés (SIGINT = Signals Intelligence), megfigyelő- és felderítőrendszer fejlesztésére, kísérleteire és támogatására.

Az EuroHawk robotrepülőgép (UAV) a Northrop Grumman által az amerikai légierő számára gyártott RQ-4 Block 20 Global Hawk típus leszármazottja, melyet az EADS által kifejlesztett új SIGINT bevetési rendszerrel szerelnek fel. A SIGINT rendszer kiemelkedő képességet biztosít elektronikus felderítő (ELINT) és híradó felderítő (COMINT) feladatok végrehajtására. Az EADS a Németország részére kínált integrált rendszermegoldás részeként gondoskodik majd azokról a földi állomásokról is, amelyek az EuroHawkról érkező adatokat fogadják és elemzik.

Az első bemutató EuroHawk szállítását 2010-re ütemezik. Az ezt követő további négy UAV szállítása 2011 és 2014 között várható. Az EuroHawk rendszer az 1972 óta hadrendben álló elavult Breguet Atlantic repülőflottát váltja majd fel.

Stefan Zoller, az EADS Védelmi és Biztonsági Rendszerek végrehajtó bizottságának tagja üdvözölte a német költségvetési tanács jóváhagyását. „Ez a döntés további lépés transzatlanti együttmüködésünk felé. Az EuroHawk alkalmazásával a német légierő képes lesz ellátni jövőbeni felderítési feladatait magas szintü technológia alkalmazásával. A megnövekedett információhalmaz által biztosított fölény döntően hozzájárul majd a hadmüveleti területen lévő csapatok biztonságához.”

Johann Heitzmann, a katonai légi rendszerek üzleti részlegének vezetője hangsúlyozta: „Legfontosabb célunk, hogy az EuroHawkot csúcsminőségben, határidőre leszállítsuk a megrendelőnek. A legmodernebb technológiának köszönhetően a német légierő még hatékonyabban tudja majd ellátni katonai feladatait.”

„Ez a program egy jelentős együttmüködési törekvés. A Northrop Grumman elkötelezett annak érdekében, hogy az EuroHawk a transzatlanti együttmüködés történelmének folyamatos sikertörténete legyen” – tette hozzá Scott J. Seymour, a Northrop Grumman Integrált Rendszerek üzletágának elnöke.

USAF RQ-4 Block 20 Global Hawk előkészítéseAz EuroHawk nagy magasságra tervezett, hosszú hatótávolságú robotrepülőgép (HALE UAV = High Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Vehicle), melyet földi operátorok irányítanak, és 20 km-es repülési magasságig akár 30 órás megszakítás nélküli repülésre is képes. A típus maximális felszállási súlya körülbelül 14 tonna, repülési sebessége pedig elérheti az 555 km/órát. A gép megközelítőleg 14 méter hosszú, fesztávolsága 40 méter.

USAF RQ-4 Block 20 Global Hawk vontatásaA 2003 októberében a német Nordholz tengerészeti bázison végrehajtott hat sikeres repülés alkalmával demonstrálták a pilóta nélküli rendszer által hordozott, ELINT típusú szenzor technikai képességeit nagy kiterjedésü légtérellenőrző bevetés során. A Global Hawk ELINT demó az első, robotrepülőgéppel sikeresen végrehajtott müvelet volt az ellenőrzött európai légtérben, megnyitva ezzel az utat további pilóta nélküli repülések fejlesztéséhez Európában.

Céges háttérinformációk:

Az EuroHawk GmbH 50-50%-ban egyesült vállalkozást 2005. november 3-án alapították a németországi Immenstaadban. A cég felelős az EuroHawk rendszerek fejlesztéséért és gyártásáért, és a rendszer használatának teljes időtartama alatt a nemzeti fővállalkozó szerepét látja el a német védelmi minisztérium számára. A szerződésnek megfelelően az EuroHawk garantálja a repülőgép szükséges módosításait, a bevetés-ellenőrző, indító és felkészítő földi kiszolgálóegységek biztosítását, valamint a repülésellenőrző és logisztikai támogatást.

Az EADS Defence & Security Systems divízió az EADS csoport rendszermegoldás-szállító üzletága, amely egyetlen hatékony rendszerré kapcsolja össze a repülési, a rakéta-, a kommunikációs és hírszerző rendszereket és globális biztonsági megoldásokat csakúgy, mint a szenzoros és avionikai rendszereket. A 2005-ben elért 5,6 milliárd eurós bevétel eléréséhez a divízió 23 000 embert alkalmazott, míg a EADS cégcsoport 2005 évi 34,2 milliárd eurós összforgalmát a 113 000 fős munkaerő termelte ki.

A Northrop Grumman Corporation egy 30 milliárd dollár értékü globális védelmi és technológiai vállalat, mely 120 000 alkalmazottjával kínál innovatív rendszereket, termékeket és megoldásokat kormányzati és kereskedelmi partnereinek világszerte.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin