2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mennyire jó az új kínai vadászgép?

JETfly  |  2007-02-01 20:32:00

A tajvani Légierőt, úgy tűnik, különösebben nem hozza lázba az új kínai vadász, a J-10 megjelenése. A kínai légierő 2006. december 29-én adott ki először videoanyagot a típusról, amelyből az is kiderül, hogy az első szériagépeket már két éve átvették és üzemeltetik. Ugyanakkor egyelőre csak egy ezredet (a 3. légi hadosztály 7. vadászezredét, 24 gépet) állomásoztatnak olyan reptéren, amelyről felszállva tajvani F-16-osokkal vagy Mirage-okkal találkozhatnának.

A J-10 az első modern és egyben többfeladatú vadászgép, amely az elejétől fogva kínai tervezésü. A program még 1980-as évek elején indult azzal a követelménnyel, hogy az új típus méltó vetélytársa lehessen a MiG-29, illetve Szu-27 vadászgépeknek. A kínai légierő az első terveket még 1985-ben hagyta jóvá, ám az első prototípus csak 1998-ban szállt fel először. Ekkor számos problémára derült fény, így a gép testén jó néhány módosítást kellett végrehajtani, amelyekkel 2000-re készültek el. 2002-re kilenc prototípust gyártottak. Az elkövetkező néhány évben számos kisebb hibára bukkantak még, amelyeket következetesen kijavítottak. Ugyanakkor világossá vált, hogy a J-10 nem éri el a Szu-27 család potenciálját.

J-10A gurulás közben – az első saját dizájn. A tajvani pilóták kiképzése egyelőre alaposabb, így egy esetleges F-16 vs. J-10 összecsapásból valószínüleg a tajvaniak kerülnének ki győztesként.

A J-10 ugyanabba a kategóriába sorolható, mint az F-16, és sok szempontból hasonlít is rá. Ez nem véletlen, hiszen a kínai vadásztervezésben tevékenyen részt vett Izrael is. A zsidó állam saját vadászprogramjában az F-16-on alapuló, ám annak képességeit meghaladó gépet szeretett volna kifejleszteni, ám ez a vadász, a Lavi lényegesen drágább megoldásnak bizonyult, mint további F-16-osok és F-15-ösök beszerzése. A J-10-et eredetileg az orosz AL-31FN hajtómüvel szerelték volna, ám Kína úgy döntött, hogy saját fejlesztésü hajtómüvet szeretne a saját fejlesztésü vadászába. Oroszország azonban nem volt hajlandó átadni a hajtómü licencét, így a kínai mérnökök, amit tudtak, ellestek az AL-31FN-ről, és megalkották a WS-10 hajtómüvet. Ennek teljesítménye azonban elégtelennek bizonyult, így a J-10 első sorozatába még orosz hajtómüvek kerülnek. Közben megjelent a WS-10A hajtómü is, amely majd a J-10 hajtómüje lehet.

Az egyik prototípus egy H-6 „benzinkútnál"

A J-10-et a jövőben valószínüleg exportálni is fogják, ám az esetleges exportsikernél vagy akár a kínai repülőgépipar felfutásánál is értékesebb az a tapasztalat, amelyet az évtizedes fejlesztési munka és az izraeli együttmüködés során szereztek a kínai mérnökök. Ennek gyümölcse, ugyanúgy, mint a haditengerészeti fejlesztéseknél, valószínüleg 15-20 év múlva érhet be.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.