2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mennyire jó az új kínai vadászgép?

JETfly  |  2007-02-01 20:32:00

A tajvani Légierőt, úgy tűnik, különösebben nem hozza lázba az új kínai vadász, a J-10 megjelenése. A kínai légierő 2006. december 29-én adott ki először videoanyagot a típusról, amelyből az is kiderül, hogy az első szériagépeket már két éve átvették és üzemeltetik. Ugyanakkor egyelőre csak egy ezredet (a 3. légi hadosztály 7. vadászezredét, 24 gépet) állomásoztatnak olyan reptéren, amelyről felszállva tajvani F-16-osokkal vagy Mirage-okkal találkozhatnának.

A J-10 az első modern és egyben többfeladatú vadászgép, amely az elejétől fogva kínai tervezésü. A program még 1980-as évek elején indult azzal a követelménnyel, hogy az új típus méltó vetélytársa lehessen a MiG-29, illetve Szu-27 vadászgépeknek. A kínai légierő az első terveket még 1985-ben hagyta jóvá, ám az első prototípus csak 1998-ban szállt fel először. Ekkor számos problémára derült fény, így a gép testén jó néhány módosítást kellett végrehajtani, amelyekkel 2000-re készültek el. 2002-re kilenc prototípust gyártottak. Az elkövetkező néhány évben számos kisebb hibára bukkantak még, amelyeket következetesen kijavítottak. Ugyanakkor világossá vált, hogy a J-10 nem éri el a Szu-27 család potenciálját.

J-10A gurulás közben – az első saját dizájn. A tajvani pilóták kiképzése egyelőre alaposabb, így egy esetleges F-16 vs. J-10 összecsapásból valószínüleg a tajvaniak kerülnének ki győztesként.

A J-10 ugyanabba a kategóriába sorolható, mint az F-16, és sok szempontból hasonlít is rá. Ez nem véletlen, hiszen a kínai vadásztervezésben tevékenyen részt vett Izrael is. A zsidó állam saját vadászprogramjában az F-16-on alapuló, ám annak képességeit meghaladó gépet szeretett volna kifejleszteni, ám ez a vadász, a Lavi lényegesen drágább megoldásnak bizonyult, mint további F-16-osok és F-15-ösök beszerzése. A J-10-et eredetileg az orosz AL-31FN hajtómüvel szerelték volna, ám Kína úgy döntött, hogy saját fejlesztésü hajtómüvet szeretne a saját fejlesztésü vadászába. Oroszország azonban nem volt hajlandó átadni a hajtómü licencét, így a kínai mérnökök, amit tudtak, ellestek az AL-31FN-ről, és megalkották a WS-10 hajtómüvet. Ennek teljesítménye azonban elégtelennek bizonyult, így a J-10 első sorozatába még orosz hajtómüvek kerülnek. Közben megjelent a WS-10A hajtómü is, amely majd a J-10 hajtómüje lehet.

Az egyik prototípus egy H-6 „benzinkútnál"

A J-10-et a jövőben valószínüleg exportálni is fogják, ám az esetleges exportsikernél vagy akár a kínai repülőgépipar felfutásánál is értékesebb az a tapasztalat, amelyet az évtizedes fejlesztési munka és az izraeli együttmüködés során szereztek a kínai mérnökök. Ennek gyümölcse, ugyanúgy, mint a haditengerészeti fejlesztéseknél, valószínüleg 15-20 év múlva érhet be.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin