2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ragasztunk, tömítünk, csiszolunk

JETfly  |  2002-09-06 11:53:00

Elkészült a gép kabinja. Folytassuk a repülő összeállítását a törzzsel, szárnyakkal.

Először ellenőrizzük, mennyire illeszkednek össze a féltörzsek. Ezt legegyszerübben az öntőkeretről leválasztva tehetjük, ha az összetartozó alkatrészeket cellux szalaggal ideiglenesen rögzítjük. Ekkor derülhetnek ki az öntési és vetemedési hibák, amit még az összeragasztás előtt korrigálhatunk. A ragasztás előtt nézzük meg az összeállítási rajzban, kell-e orrsúlyt helyeznünk a gép orrába. Ez főként a jetekre jellemző. Az orrsúlyt gyurmából vagy kis ólomsörétből készíthetjük el, ami általában 5-6 gramm. Mindkét anyagot jól rögzítsük a törzshöz, mert elég érdekes mikor a kis sörét golyók gördülnek a gépben fel és alá.

Ha elhelyeztük az orrsúlyt, ragasszuk be a kabint, majd össze a féltörzseket. A féltörzsek ragasztási felületei általában nagyon keskenyek és a ragasztó felvitele elég nehéz, ha nem akarunk úgy járni, hogy mire végére érünk, az elején a ragasztó már száraz és kezdhetjük az egészet elölről. A megoldás a sürübb ragasztó, vastagabb rétegben, mindkét féltörzsre. Ha a ragasztó kis mennyiségben a féltörzsek összenyomása után előbukkan, várjunk amíg megszárad, utána a fölösleges anyagot lecsiszoljuk. A ragasztás ilyen megoldása minden nagyobb alkatrészre jó, különösen a félszárnyakra, üzemanyagtartályokra…stb. Figyelem! A ragasztó oldja a makett anyagát, így vékony vagy kisméretü alkatrészek esetén csak kevés ragasztó, lehelet finoman felvive a szabály, mert különben kellemetlenségek érhetnek.

Miután összeragasztottuk a félszárnyakat, rögzítsük, hogy biztosítsuk a 24 órás száradást.

A féltörzs száradása alatt, ragasszuk össze és rögzítsük a félszárnyakat, üzemanyagtartályokat.

Egy nap száradás után illesszük össze a törzset a szárnyakkal. Fontos a szárnyak állásszögének pontos beállítása. A rendelkezésünkre álló irodalom és rajzok alapján tisztázzuk a szárnyak és a vezérsíkok állásszögét és ennek megfelelően ragasszuk helyére őket. Ha nem megfelelőek az állásszögek, a teljes munkánk kárba vész.

A szárnyak ragasztása után ismét várjunk 24 órát.

Most pedig következzék a makettépítés egyik fontos fogása, a tömítés, amely nagymértékben meghatározza makettünk végső külalakját.

A tömítés elvégzésének az a célja, hogy minden olyan illeszkedési, ragasztási rést, vonalat, egyenetlenséget eltüntessen, amely az eredeti gépen nincsen. A tömítő anyaggal tömítsük be ezeket a réseket és várjuk meg amíg megszárad.

Ma már több fajta tömítő anyag kapható. A legolcsóbb a háztartási boltokban vásárolható NEOFLEX, amelyet hígítóval szoktam kenhető állapotba hozni. A kész masszát ecsettel hordom fel a szükséges felületre. Általában a folyékony tömítőket részesítem előnybe, mert egyszerü a felületre vinni és könnyebb a mennyiségét szabályozni. Javaslatom, mindenki próbálja ki, melyik típussal tud könnyebben dolgozni. A lényeg, hogy ne túl sok tömítőt használjunk. Mert utána rengeteg időt vesz el a csiszolás, amellyel a felesleget eltávolítjuk.

A tömítő anyag száradása után vizes polí papírral munkáljuk meg a felületet, távolítjuk el a fölösleges anyagot. A polírpapírt szintén háztartási boltban legegyszerübb beszerezni. A 600 és 1200 finomságú között mindegyiket érdemes használni. A vizes polírozás azt jelenti, hogy a polírpapírt vízbe mártom és utána kezdem csiszolni, polírozni a felületet.

Ha úgy látom tökéletes a munkám, szürke festéssel ellenőrzöm a hibákat. Erre a színre nem igaz a mondás, ápol és eltakar. Minden csiszolási, összeállítási hibát megmutat.

Ha a csiszolás kész, jöhet a festés. Természetesen a következő részben.

Jó munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.