2017. 08. 21. hétfő
Hajna, Sámuel
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ragasztunk, tömítünk, csiszolunk

JETfly  |  2002-09-06 11:53:00

Elkészült a gép kabinja. Folytassuk a repülő összeállítását a törzzsel, szárnyakkal.

Először ellenőrizzük, mennyire illeszkednek össze a féltörzsek. Ezt legegyszerübben az öntőkeretről leválasztva tehetjük, ha az összetartozó alkatrészeket cellux szalaggal ideiglenesen rögzítjük. Ekkor derülhetnek ki az öntési és vetemedési hibák, amit még az összeragasztás előtt korrigálhatunk. A ragasztás előtt nézzük meg az összeállítási rajzban, kell-e orrsúlyt helyeznünk a gép orrába. Ez főként a jetekre jellemző. Az orrsúlyt gyurmából vagy kis ólomsörétből készíthetjük el, ami általában 5-6 gramm. Mindkét anyagot jól rögzítsük a törzshöz, mert elég érdekes mikor a kis sörét golyók gördülnek a gépben fel és alá.

Ha elhelyeztük az orrsúlyt, ragasszuk be a kabint, majd össze a féltörzseket. A féltörzsek ragasztási felületei általában nagyon keskenyek és a ragasztó felvitele elég nehéz, ha nem akarunk úgy járni, hogy mire végére érünk, az elején a ragasztó már száraz és kezdhetjük az egészet elölről. A megoldás a sürübb ragasztó, vastagabb rétegben, mindkét féltörzsre. Ha a ragasztó kis mennyiségben a féltörzsek összenyomása után előbukkan, várjunk amíg megszárad, utána a fölösleges anyagot lecsiszoljuk. A ragasztás ilyen megoldása minden nagyobb alkatrészre jó, különösen a félszárnyakra, üzemanyagtartályokra…stb. Figyelem! A ragasztó oldja a makett anyagát, így vékony vagy kisméretü alkatrészek esetén csak kevés ragasztó, lehelet finoman felvive a szabály, mert különben kellemetlenségek érhetnek.

Miután összeragasztottuk a félszárnyakat, rögzítsük, hogy biztosítsuk a 24 órás száradást.

A féltörzs száradása alatt, ragasszuk össze és rögzítsük a félszárnyakat, üzemanyagtartályokat.

Egy nap száradás után illesszük össze a törzset a szárnyakkal. Fontos a szárnyak állásszögének pontos beállítása. A rendelkezésünkre álló irodalom és rajzok alapján tisztázzuk a szárnyak és a vezérsíkok állásszögét és ennek megfelelően ragasszuk helyére őket. Ha nem megfelelőek az állásszögek, a teljes munkánk kárba vész.

A szárnyak ragasztása után ismét várjunk 24 órát.

Most pedig következzék a makettépítés egyik fontos fogása, a tömítés, amely nagymértékben meghatározza makettünk végső külalakját.

A tömítés elvégzésének az a célja, hogy minden olyan illeszkedési, ragasztási rést, vonalat, egyenetlenséget eltüntessen, amely az eredeti gépen nincsen. A tömítő anyaggal tömítsük be ezeket a réseket és várjuk meg amíg megszárad.

Ma már több fajta tömítő anyag kapható. A legolcsóbb a háztartási boltokban vásárolható NEOFLEX, amelyet hígítóval szoktam kenhető állapotba hozni. A kész masszát ecsettel hordom fel a szükséges felületre. Általában a folyékony tömítőket részesítem előnybe, mert egyszerü a felületre vinni és könnyebb a mennyiségét szabályozni. Javaslatom, mindenki próbálja ki, melyik típussal tud könnyebben dolgozni. A lényeg, hogy ne túl sok tömítőt használjunk. Mert utána rengeteg időt vesz el a csiszolás, amellyel a felesleget eltávolítjuk.

A tömítő anyag száradása után vizes polí papírral munkáljuk meg a felületet, távolítjuk el a fölösleges anyagot. A polírpapírt szintén háztartási boltban legegyszerübb beszerezni. A 600 és 1200 finomságú között mindegyiket érdemes használni. A vizes polírozás azt jelenti, hogy a polírpapírt vízbe mártom és utána kezdem csiszolni, polírozni a felületet.

Ha úgy látom tökéletes a munkám, szürke festéssel ellenőrzöm a hibákat. Erre a színre nem igaz a mondás, ápol és eltakar. Minden csiszolási, összeállítási hibát megmutat.

Ha a csiszolás kész, jöhet a festés. Természetesen a következő részben.

Jó munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 18., 09:25
Dr. Benkő Tibor vezérezredes elmondta: idén a tisztavatás utáni légi és vízi parádén a honvédség technikai eszközei is megjelennek az Országház előtt.
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.