2017. 02. 24. péntek
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-Korea nem kér az F-35A Lightning II-ből

JETfly  |  2007-01-19 09:02:00

Dél-Korea légiereje (ROKAF) még 2002-ben nyertesnek hozta ki az F-15E számukra modernizált változatát, az F-15K-t, ami a következő generációs vadászgéptenderük első beszerzési fázisában győzött. A 3,6 milliárd dollár értékű megrendelés keretében a nyertes Boeing összesen 40 db gépet szállít majd 2008 augusztusáig.

Az F-15K-t mellesleg a GE F110 hajtómüvel szerelik, ami megegyezik számos F-16C/D-ben található hajtómüvel, továbbá a koreai Strike Eagle képes lesz a SLAM-ER hordozására is. Az orrba azonban egy modern AESA radar helyett a jól bevált AN/APG-63(v1) került.

Az eredetileg 120 darab beszerzésére irányuló teljes program, amellyel a most már igazán öregnek számító F-4 Phantom II-t kívánják lecserélni, nemrég lépett a második fázisba. Egyelőre húsz gép beszerzésén gondolkodnak 2,4 milliárd dollár értékben. A rendkívüli fantáziáról tanúskodó F-X nevü beszerzési program második fázisát 2008 februárjában akarják lezárni. Rendkívül szokatlan módon azonban a program meghirdetésekor kerek perec kizárták az F-35-öt. Az illetékesek szerint ugyanis az F-35 egyszerüen nem tesz eleget a ROKAF alapvető követelményeinek, ami a hatótávot, illetve a fegyverterhelést illeti. A szállítás időpontját akkor még meg sem említették, ami jócskán kitolódna a elkövetkező évtizedre. Ugyanakkor ha nagyon akarták volna, akkor könnyen felülbírálhatták volna ezeket a követelményeket, hiszen a fő biztonsági kockázatot jelentő Észak-Korea közel van, éppen ezért az F-35 hatótáva és fegyverterhelése mégiscsak elegendő lenne. A versenyen így a nagy eséllyel induló F-15K-n kívül csupán három típus, a Rafale, az Eurofighter és a Szuhoj család valamelyik típusa indulhat.

Két vadonatúj F-15K az első repülőnapjukon

Ennek ellenére a Boeingnek nagy a tét. A további húsz gép megrendelése lehetővé tenné, hogy a gyártósor 2011-ig üzemben maradjon. Addigra Szingapúr is eldöntheti, hogy él-e opciójával, és rendel-e további nyolc F-15SG-t. A hátralévő idő alatt természetesen máshonnan is érkezhet még megrendelés. A Boeing ellen szól viszont, hogy Dél-Korea szeretné diverzifikálni védelmi beszerzéseit, ami a többi versenyző malmára hajtja a vizet.A Rafale számára ez a verseny ugyanolyan fontos, mint az összes többi, mondhatni életbe vágó, eddig ugyanis még egy országba sem exportálták. Előnye, hogy a régióban eddig mindig csak igen kevéssel maradt el az F-15 mögött. Az exportsikerek hiánya és az eddig integrált fegyverek csekély száma azonban nem éppen jó színben tünteti fel a franciák gépét. Minél kevesebb gépet tudnak ugyanis eladni, annál kisebb a jövőbeni modernizációs programok véghezviteléhez rendelkezésre álló összeg. Az F-X program második fázisában beszerzendő gépek pedig legalább 20-30 évig fognak szolgálatban állni, így elengedhetetlen egy stabil gyártói háttér.

Az A/T-50 első prototípusa. Dél-Korea sok mindenről híres, csak nem a repülőgépiparáról – méltatlanul

Az Eurofighter annak ellenére, hogy a szaúdi tender afférja rossz színben tüntetheti fel a gyártó EADS-t, alapvetően egy kiváló levegő-levegő platform, levegő-föld képességei pedig folyamatosan bővülnek. Ezenfelül már számos amerikai és európai fegyvert integráltak. Lehet, hogy nevető harmadikként veri majd a két előző versenyzőt.Az orosz Szuhoj valószínüleg az esélytelenek nyugalmával indul majd. Bár a Szu-27SK alapvetően légi fölény kivívására kiválóan alkalmas, csupán korlátozott csapásmérő képességekkel rendelkezik, így valószínüleg ez a típus nem reménykedhet a győzelemben. Jó döntés lenne viszont a Szu-30MK indítása. A típus mellett szól, hogy az avionikában részben francia és izraeli, értsd nyugati technológia is megtalálható, ami valamivel csökkentené a szinte kizárólag nyugati fegyverekkel vagy nyugati technológián alapuló, saját fejlesztésüekkel rendelkező dél-koreai arzenál integrálását. Az esetleges ellentételezésnél a meglehetősen közel lévő, minimális infrastruktúrával, ám annál több nyersanyaggal rendelkező Szibéria befektetési lehetőségei szintén növelhetik a típus esélyeit. Ugyanakkor biztosra vehető, hogy a védelmi beszerzések diverzifikálása alatt Dél-Koreában nem azt értik, hogy elfordulnak a nyugati fegyverrendszerektől, és felvállalnák a meglévő nyugati és új keleti rendszerek között esetleg jelentkező kompatibilitási problémák megoldását.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.