2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tornado – negyedszázada a Royal Air Force szolgálatában

JETfly  |  2007-01-14 18:12:00

Huszonöt évvel ezelőtt, 1982. január 6-án vette át az első Tornado GR1-es változtatható szárnynyilazású harci gépet a Royal Air Force (Brit Királyi Légierő) IX. repülőszázada a Honington légibázison. Az azóta eltelt negyedszázadban a típus különböző alváltozataiból több mint 200 darabot rendszeresítettek a britek.

A Panavia Tornado kifejlesztésében és gyártásában Németország, Nagy-Britannia és Olaszország vett részt, a gyártósorokról összesen 992 darab gép került le három fő változatban. A vadászbombázó és felderítő mellett légvédelmi elfogóvadász és elektronikaiharc-változatokat is kialakítottak.

Az első gépek, melyek szolgálatba álltak a briteknél, a GR1-es szériából kerültek ki, azóta már többször továbbfejlesztették őket, így napjainkban a GR4/4A változatokat alkalmazza a RAF. A típus csapásmérő feladatkörben lényegesen sikeresebb lett, mint elfogóvadászként, így tovább is maradnak rendszerben. A Tornado F3 légvédelmi változatot hamarosan kiszorítják az Eurofighter Typhoonok, Olaszország pedig inkább használt F-16-osokat bérelt a problémás típus helyett a szintén nemzetközi összefogással kifejlesztett váltótípus beérkezéséig. A Tornado különböző alváltozatait a RAF-on kívül nagy számban rendszeresítette Németország, Olaszország és Szaúd-Arábia is.

Tornado és Typhoon egy kötelékben

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.