2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az óriásgép felélesztése

JETfly  |  2007-01-14 10:12:00

Az ausztráliai illetőségű HeavyLift Cargo Airlines, nehéz terhek szállítására szakosodott cég megbízásából brit szakemberek megkezdték az egyik, évek óta félreállított Short SC.5-ös Belfast típusú, különleges méretű rakományok befogadására képes gép helyreállítását.

Az angliai Southend-on-Sea reptéren megindult munka első lépése a négy darab, 4270 kW teljesítményü, Rolls-Royce Tyne 22-es légcsavaros gázturbina visszaszerelése volt. A vásárlás és a rendbetétel összesen mintegy 24 millió dollárjába kerül a megbízónak. A tervek szerint a gép még ebben az évben csatlakozni fog a cég által üzemeltetett utolsó, még repülőképes Belfasthoz. A Sydney központú vállalkozás a déli féltekén és Ausztrália környékén bonyolítja a túlméretes áruk szállítását.

A 35 tonna teher vagy a kétszintesre alakítható törzsben 250 katona szállítására alkalmas gépekből a RAF eredetileg 30 db-ot vett volna, ám végül csak tízet rendelhetett és állíthatott szolgálatba. A teljesen automatikus leszállítórendszerrel felszerelt Belfastok első példánya 1964-ben emelkedett levegőbe. A 4,9 m széles és 27,4 m hosszú raktérben elfért 10 db, utánfutóval ellátott Landrover terepjáró, de a gép képes volt akár egy Chieftain harckocsi, akár két Westland Wessex helikopter elszállítására is. A típus elleni legfőbb kifogásnak az bizonyult, hogy teljes terheléssel hatótávolsága alig érte el az 1600 km-t. A problémán úgy segítettek, hogy valamennyit alkalmassá tették légi utántöltésre. A brit gyarmatbirodalom rohamos zsugorodása miatt döntött a kormányzat a típus idő előtti kiselejtezése mellett.

Az 53-as századnál mindössze tíz esztendőt leszolgált gépeket 1977-ben dobták piacra. Közülük hármat a Rolls-Royce vásárolt meg, a gyárnak azonban csak a hajtómüvek kellettek. Egy a RAF cosfordi múzeumába került, öt pedig a HeavyLift céghez. A társaságnál 1980-ra hármat alakítottak át a polgári légi forgalomban történő részvétel követelményeinek megfelelően, a másik két megvásárolt példány alkatrészbázisként szolgált.

A sors iróniája, hogy a Falkland-szigetekért folytatott harcok idején, vagy később, az Öböl-háború során, nagyon is jól jöttek volna a Belfastok. Az 1982-es, nagy szállítógép-mizériában például a brit védelmi minisztérium arra kényszerült, hogy bérbe vegye egykori gépeit. A szakértők szerint ezt több pénze bánta az adófizetőknek, mint amennyibe az került volna, ha a RAF az 1990-es évekig szolgálatban tartja a Belfastokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.