2017. 01. 16. hétfő
Gusztáv
: 307 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az óriásgép felélesztése

JETfly  |  2007-01-14 10:12:00

Az ausztráliai illetőségű HeavyLift Cargo Airlines, nehéz terhek szállítására szakosodott cég megbízásából brit szakemberek megkezdték az egyik, évek óta félreállított Short SC.5-ös Belfast típusú, különleges méretű rakományok befogadására képes gép helyreállítását.

Az angliai Southend-on-Sea reptéren megindult munka első lépése a négy darab, 4270 kW teljesítményü, Rolls-Royce Tyne 22-es légcsavaros gázturbina visszaszerelése volt. A vásárlás és a rendbetétel összesen mintegy 24 millió dollárjába kerül a megbízónak. A tervek szerint a gép még ebben az évben csatlakozni fog a cég által üzemeltetett utolsó, még repülőképes Belfasthoz. A Sydney központú vállalkozás a déli féltekén és Ausztrália környékén bonyolítja a túlméretes áruk szállítását.

A 35 tonna teher vagy a kétszintesre alakítható törzsben 250 katona szállítására alkalmas gépekből a RAF eredetileg 30 db-ot vett volna, ám végül csak tízet rendelhetett és állíthatott szolgálatba. A teljesen automatikus leszállítórendszerrel felszerelt Belfastok első példánya 1964-ben emelkedett levegőbe. A 4,9 m széles és 27,4 m hosszú raktérben elfért 10 db, utánfutóval ellátott Landrover terepjáró, de a gép képes volt akár egy Chieftain harckocsi, akár két Westland Wessex helikopter elszállítására is. A típus elleni legfőbb kifogásnak az bizonyult, hogy teljes terheléssel hatótávolsága alig érte el az 1600 km-t. A problémán úgy segítettek, hogy valamennyit alkalmassá tették légi utántöltésre. A brit gyarmatbirodalom rohamos zsugorodása miatt döntött a kormányzat a típus idő előtti kiselejtezése mellett.

Az 53-as századnál mindössze tíz esztendőt leszolgált gépeket 1977-ben dobták piacra. Közülük hármat a Rolls-Royce vásárolt meg, a gyárnak azonban csak a hajtómüvek kellettek. Egy a RAF cosfordi múzeumába került, öt pedig a HeavyLift céghez. A társaságnál 1980-ra hármat alakítottak át a polgári légi forgalomban történő részvétel követelményeinek megfelelően, a másik két megvásárolt példány alkatrészbázisként szolgált.

A sors iróniája, hogy a Falkland-szigetekért folytatott harcok idején, vagy később, az Öböl-háború során, nagyon is jól jöttek volna a Belfastok. Az 1982-es, nagy szállítógép-mizériában például a brit védelmi minisztérium arra kényszerült, hogy bérbe vegye egykori gépeit. A szakértők szerint ezt több pénze bánta az adófizetőknek, mint amennyibe az került volna, ha a RAF az 1990-es évekig szolgálatban tartja a Belfastokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.
2017. 01. 12., 09:22
A motoros repülés centenáriumának évében német pilóták emlékrepülést szerveztek Magyarországra, így tisztelegve Almásy László pilóta, Afrika-kutató emléke előtt.
2017. 01. 11., 10:47
Ukrán helyett orosz típus, katonai és polgári célokra. Vállszárny, T-vezérsík, hátsó rámpa, tavaszi bemutatkozás, nyári szűzfelszállás.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most