2016. 12. 07. szerda
Ambrus
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

VI. rész: A Pearl Harbor-i légitámadás eseményei

JETfly  |  2006-12-18 14:14:31

1941. december 7-én japán repülőgép-hordozókról felszálló 353 harci repülőgép váratlan támadása kezdődött reggel 7 óra 53 perckor a csendes-óceáni haditengerészeti támaszpont, Pearl Harbor ellen. A pusztító erejű légi csapás 9 óra 45 percig tartott, miközben az amerikai flotta főerői harcképtelenné váltak. Az USA kormánya december 8-án hadüzenettel válaszolt és hivatalosan is belépett a II. világháborúba.

A japán tengeralattjárók sikertelen akciója

 

1941. december 7-én, vasárnap hajnalban 3 óra 42 perckor a Pearl Harbor vizein szolgálatot teljesítő Condor nevü amerikai aknaszedő hajóról tengeralattjáró periszkópját észlelték. 3 óra 58 perckor sikertelenül riasztották a Ward torpedórombolót. A kikötőben 4 óra 58 perckor nyitották fel a hajózárat. A Ward parancsnoka, William Outerbridge kapitány riadót rendelt el és 6 óra 45-kor kilőttek egy lövedéket, amely célt tévesztett. A második kb. 50 m-ről leadott lövés, azonban a parancsnoki fülke tövébe csapódott. Ezután további 4 db mélységi bombát is ledobtak, amelynek szintén célba találtak.6 óra 55 perckor egy gyékénnyel fedett vitorlás bárkát (sampan) tartóztattak fel a tiltott övezetben. A Ward felszólítására a halászhajó kapitánya leállította a motort és (a megadás jeleként!) fehér zászlót lengetett. Outerbridge alaposan meglepődött ezen, és utasította, hogy kövesse őket. 7 óra 3 perckor a Wardról egy újabb tengeralattjárót észleltek. Öt mélységi bomba robbanása után a víz felszínén olajfolt jelezte a találatot. Az esetet 7 óra 12 perckor jelentették Kaminskynak, a haditengerészeti körzet ügyeletes tisztjének, majd az üzenetet Bloch tengernagynak is továbbították. A Tanner-féle jelentés csaknem ugyanekkor futott be a légierő járőrszolgálatának operatív tisztjétől, ami teljes zürzavart okozott. 7 óra 40 perckor Kimmel tengernagy is értesült az eseményekről. Az esetek tisztázása miatt 7 óra 51 perckor kifutott a Monaghan torpedóromboló, hogy összeköttetést teremtsen a Warddal.8 óra 17 perckor a Pearl Harborból teljes sebességgel kifutó Helm torpedóromboló is tüzet nyitott egy tengeralattjáróra. Majd 8 óra 30 perckor, immár a kikötőn belül, a Monaghan torpedóromboló is tüzet nyitott egy másik tengeralattjáróra, és ezután mélységi bombákkal támadta. Összességében 2 törpe tengeralattjáró elsüllyedt, 2 nyomtalanul eltünt, az ötödik pedig, melynek Szakamaki volt a parancsnoka, megrekedt egy zátonyon. Ezen kívül Pearl Harbor bejáratánál is elsüllyedt egy óceáni tengeralattjáró anélkül, hogy egyetlen találatot is elértek volna.

Az eredményes légitámadás

A japán cirkálókról reggel 5 óra 30 perckor 4 db (máshol 2 db szerepel) Aichi E13A „Jacke” felderítő repülőgépet indítottak útnak Pearl Harbor felé. Micuo Fucsida vezetésével pontban 6 órakor kezdetek levegőbe emelkedni a 183 db-ból álló első hullám repülőgépei a repülőgép-hordozók fedélzetéről. Majd 7 óra 15 perckor startolt utánuk a második hullám 170 db gépe. Az összesen 353 db harci gépből 6 db müszaki hibák következtében útközben visszafordult.Az Oahu-sziget északi végén, az Opana-hegyen lévő rádiólokátor-állomáson 7 óra 2 perckor a véletlenül még szolgálatot teljesítő Joseph Lockhard és George Elliott közlegények észlelték a közeledő repülőgépeket. 7 óra 15 perckor jelentették a Shafter-erdőben lévő információs központnak, ám azt ott tartózkodó Kermit Tyler hadnagy, aki a vadászok összekötő tisztje volt és a radarokhoz semmit sem értett, B-17-es bombázóknak vélte a célpontokat. Lockhard még 7 óra 39 percig követte a gépek mozgását, majd végleg szem elől tévesztette őket, mert a magaslatok akadályozták a rádióhullámok terjedését. Ezután kikapcsolták a berendezést.Fucsida 7 óra 40 perckor megpillantotta Oahu-sziget északi partjait. Mindvégig 3.000 méter magasságban, a vastag felhőréteg fölött repültek. 48 bombázó az ő gépét követte. Jobbról és alatta 40 torpedóvető haladt, melyeknek Murata harmadosztályú kapitány volt a parancsnoka, balról és feljebb Takahasi harmadosztályú kapitány 51 zuhanóbombázója repült; Itaja harmadosztályú kapitány 43 vadászgépe, pedig már előrement, hogy szükség esetén harcba bocsátkozzék az ellenféllel.7 óra 45 perckor az amerikai hajók matrózai befejezték a reggelijüket, és a fedélzeten a zászlófelvonási ceremóniára gyülekeztek. Az ügyeleteseken kívül csak kevés tiszt volt jelen, mert ők 8,30-ig reggelizhettek. Továbbá 5 sorhajó kapitánya és a tisztek fele a parton töltötte az éjszakát. A légelhárító ágyúknál rosszul összeválogatott és kisszámú kezelőszemélyzet tartózkodott. Több hajón a matrózok már a partra készültek, ezért már előre kinyitották a vízhatlan válaszfalak ajtajait és ablakait.7 óra 49 perckor Fucsida távcsövén megpillantotta a 8 db sorhajót Pearl Harborban. Majd rádión kiadta a támadási parancsot, aztán kilőtt egy fekete rakétát. Erre a zuhanóbombázók magasabbra emelkedtek, a torpedóvetők pedig lejjebb süllyedtek. A jelzést a vadászgépek azonban nem vették észre. Ekkor Fucsida újabb rakétát lőtt ki, ezt a vadászok megértették ugyan, de a többiek meg azt hitték, hogy leleplezték őket. Így a zuhanóbombázók egyszerre hajtották végre a támadást a torpedóvetőkkel. 7 óra 53 perckor Fucsida rádión elküldte az Akagira a „Tora! Tora! Tora!” (Tigris) jelet, ami a váratlan támadás fedőneve volt.Az amerikai hajókon 7 óra 55 perckor, alighogy elhangzott az „előkészítő” zászlófelvonás kezdetét jelző kürtszó, a kikötőt hirtelen motorzaj töltötte be, és a Ford-szigeten szinte azonnal elszabadult a pokol. Az öt sorhajó kettesével horgonyzott: az Oklahoma a Maryland mellett, a West Virginia a Tennessee mellett, az Arizona pedig a Westal mühelyhajó mellett; a Nevada és a California magányosan, a Pennsylvania, a flotta zászlóshajója pedig két torpedórombolóval a száraz dokkban állt. A Nevadán már golyózáporban játszotta végig a zenekar az állami himnuszt, s csak azután kerestek menedéket maguknak. A törzs rádióállomása 7 óra 58-kor közölte a japán támadás hírét, amit 8 órakor továbbítottak a tengeren tartózkodó minden hajónak. A légvédelem csak lassan lépett müködésbe, mert sok hajón nem találták meg a lőszerraktárak kulcsait, ezért az ajtókat először fel kellett törni.

A légi csapás fő ereje a sorhajókat érte elsősorban. 8 perccel az első torpedó becsapódása után az Oklahoma csatahajó 5 találat következtében felborult. A víz akadálytalanul ömlött be a nyitott fedélzeti nyílásokon. Végül már csak a hajó bal oldala és a gerinc egy része látszott ki a vízből. 429 ember (máshol 415 fő szerepel) esett halálos csapdába. 32 túlélőt a következő napokban kimentettek. A bent rekedtek közül néhányan még 17 nappal később (!) is életben voltak, de végül karácsonykor belehaltak sérüléseikbe. A 6 torpedó- és 2 bombatalálatot kapott West Wirginia kigyulladt majd leült a tengerfenékre. A California 2 torpedó- és 1 bombatalálat után a kikötőmólónál süllyedt el. 8.10-kor egy bomba valószínüleg eltalálta az Arizona orrában levő lőszerraktárat, ami szörnyü robajjal felrobbant. 300 m magasra csapott fel a tüz- és füstoszlop. A hajó azonnal ócskavashalmazzá változott, miközben a fedélzeten 1.102 (máshol 1.004 vagy 1.006) ember pusztult el. Az Arizonát összesen 1 torpedó- és 8 bombatalálat érte.A Nevada a japán repülőgépek megjelenése után 45 perccel megpróbált kijutni a kikötőből. A hajót néhány bombatalálat után utasították, hogy térjen le a hajóútról, ám ekkor zátonyra futott, miközben immár a japán második hullám gépei is megsorozták. A Maryland csatahajót ért egyetlen találat, valamint egy mellette robbanó bomba csak megrongálta. A Tennessee sorhajóra szintén csak egy bomba hullott, de a közelben álló Arizonán történt detonáció következtében nagy tüz ütött ki rajta. A Pennsylvania sorhajó, a Cassin és a Downes torpedórombolóval együtt, a száraz dokkban állt, ennek ellenére a 9 óra és 9,10 között 2 bombatalálatot is kapott. (A magas falak igencsak zavarták a légvédelem kilátását. Őket segítette George Walters civil munkás, aki a parton álló 15 méter magas darujával ide-oda mozgott, miközben egy bomba becsapódásáig sikeresen akadályozta a japánokat.) 9 óra 6 perckor a Cassin 1, a Downes pedig 2 bombatalálatot kapott. Az Utah nevü öreg sorhajó, melyet már rég leszereltek és a hadgyakorlatokon úszó célpontnak használtak, 2 torpedótalálatot kapott. A furcsa fedélzete miatt néhány japán pilóta repülőgép-hordozónak vélte. Az Utah végül felborult és elsüllyedt. Ezen kívül 3 db könnyü cirkáló – a Helena, a Honolulu és a Raleigh – is elég súlyosan megrongálódott, a Shaw nevü torpedórombolón, pedig tüz okozott kárt.9 órától a második hullám gépei folytatták a támadást, de ekkor már a flotta és a parti légvédelem erős tüzébe ütköztek. A légi csapás 9 óra 45 percig tartott. Eközben Kuszaka tengernagy parancsára a japán hordozók kb. 305 kilométernyire megközelítették a Hawaii-szigeteket, hogy az üzemanyaghiánnyal küzdő repülőgépek is vissza tudjanak térni a fedélzetekre. Délelőtt 10 óra és délután 13 óra között visszatértek a bevetésből a gépek. Az Akagin, Fucsida helyzetértékelő jelentése után, az óvatoskodó Nagumo visszavonulót parancsolt. Miközben a légierő tisztjei egy újabb támadást szerettek volna, míg Fucsida inkább az Enterprise és a Lexington repülőgép-hordozók elleni müveletet javasolt. (Nagumo féltette az értékes repülőgép-hordozókat egy esetleges amerikai ellentámadástól. A harmadik hullámnak eredetileg a kikötőt és az olajtartalékokat kellett volna megsemmisítenie.) 1 óra 30 perckor azonban az operatív egység teljes sebességgel haza indult.A veszteségek: 5 db sorhajó (Arizona, Oklahoma, California, Nevada, West Wirginia) elsüllyedt, 3 db (Maryland, Tennessee, Pennsylvania) megrongálódott. Harcképtelenné vált, de nem süllyedt el 2 db könnyücirkáló (Helena, Raleigh), kisebb mértékben megrongálódott másik 2 db könnyücirkáló (Honolulu, Detroit) és 2 db nehézcirkáló (New Orleans, San Francisco), valamint súlyosan megrongálódott 4 db torpedóromboló (Cassin, Downes, Helm, Shaw). Ezen kívül elsüllyedt még 4 db segédhajó (Utah célponthajó, Vestal mühelyhajó, Sotoyomo vontatóhajó, Oglala aknarakó), továbbá megrongálódott 2 db segédhajó (Curtiss vízi-repülőgép-anyahajó és a 2. számú úszó szárazdokk). Mindez összesen 24 db hajó, melyek többségét később helyreállították. Nem sikerült viszont rendbe hozni az Arizona, az Oklahoma sorhajót, az Utah célponthajót, valamint a Cassin és Downes torpedórombolókat.

Támadás az amerikai repülőterek ellen

A japán légi csapás nemcsak a flotta hajóira korlátozódott, hanem a sziget repülőtereit is célba vette. Az előzetes felderítési adatok alapján 900 db-ra becsülték az amerikai repülőgépek számát. A meglepetésszerü támadás már kezdetben szörnyü pusztítást okozott a szorosan egymás mellé állított gépek között. A bombázók zuhanó- és mélyrepülésben szórták meg a könnyü célpontokat, a vadászok ezalatt a repülőtereket és a közelben lévő épületeket vették tüz alá. A futópályákon hamarosan lángban álltak a gépek, a Kaneohe-i hidroplánok pedig elsüllyedtek vagy kiégtek a hangárokban. 8 órakor, a harc hevében, az Oahu-szigethez érkezett 12 db B-17-es bombázó London őrnagy parancsnoksága alatt. Ezek a fegyverzet és páncélzat nélküli gépek, csökkentett személyzettel 14 órás utat tettek meg San Francisco-ból, és az üzemanyaguk is fogytán volt. London őrnagy Hickam repülőterén a földön lángoló repülőgépek közé szállt le 3 japán vadászgép „kíséretében”. Néhányan követték a vezért, de a többiek máshol próbáltak leszállni, miközben több B-17-es súlyosan megrongálódott.

A repülőterek személyzete az első meglepetésből hamar felocsúdott, és a rendelkezésre álló fegyverekkel, ha szervezetlenül is, de viszonozták a tüzet. Néhány pilóta, akik eljutottak a repülőterekre, alig találtak repülésre alkalmas gépet. Összesen 13 db P-36-osnak és 6 db P-40-esnek sikerült levegőbe emelkednie. George Welch és Ken Taylor hadnagyok, egy végigmulatott éjszaka után, a Haleiwa-i reptérről vittek el két P-40-est. (A parancsnok, Austin őrnagy éppen szarvasra vadászott.) Majd Wheeler közelében harcba bocsátkoztak a japánokkal. A december 7-i légi csatákban összesen 11 db japán gépet semmisítettek meg, ebből Welch és Taylor hadnagyok 7-et lőttek le. Viszont 10 db amerikai gépet is lelőttek a japánok, másik 2-őt pedig a saját légvédelem. A 8 repülőtéren összesen 188 db amerikai repülőgép semmisült meg, valamint további 159 db (máshol 155) megrongálódott. Ezek többnyire P-36, P-40, B-17, SBD és PBY-3 típusok voltak. Utóbb ezekből is további 77 db-ot selejtezni kellett. Ezen kívül a flotta légierő is érzékeny veszteséget szenvedett. Ugyanis a harc közben Pearl Harborba érkezett az Enterprise repülőgép-hordozó 29 repülőgépe két hullámban. A meglepett SBD zuhanóbombázókból összesen 16-ot lőttek le, és ebből 10 db tévedésből a saját légvédelem számlájára írható! Az amerikai légvédelem összevisszaságát jól tükrözi, hogy a Honoluluban bekövetkező 40 robbanásból, amelyben civil emberek, köztük egy 13 éves kislány is meghalt, csak egy volt japán eredetü. A későbbi vizsgálat kiderítette, hogy a városi villanytelep kapott egyetlen bombatalálatot. December 7-én közel 500.000 dollár értékü anyagi kár keletkezett a városban.

A december 7-i támadásban a japán légierő az amerikaiakkal vívott légi harcokban és a légvédelem által összesen 29 db repülőgépet vesztett, ebből 9 db gépet az első-, és 20 db-ot a második hullámban. Valamint további 74 db-ot a légvédelmi lövegek és a géppuska tüz is megrongált. A sérülten visszatérő gépekből végül több mint 20-at selejtezni kellett a hajókon.A japánok az amerikaiakhoz képest jelentéktelen veszteségeket szenvedtek. Összesen 55 embert: a 29 lelőtt repülőgép személyzetét, 10 embert a törpe tengeralattjárókon, a többit a nagy tengeralattjárón. Az USA veszteségei ellenben meglehetősen nagyok voltak. A flottától 2.008 halottat, 710 sebesültet; a hadseregtől 218 halottat, 364 sebesültet; a tengerészgyalogságtól pedig 109 halottat és 69 sebesültet jelentettek. Ezenkívül meghalt 68 és megsebesült 35 polgári személy is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin