2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Harci pilótaképzés az Amerikai Haditengerészetnél

JETfly  |  2002-08-27 20:59:00

Napjainkban a világ legjelentősebb repülő erejével az Amerikai Egyesült Államok rendelkezik. Ezen belül is jelentős erőt képvisel a Haditengerészet (US. Navy) és a Tengerészgyalogság (US. Marine Corps) légiereje, mely önmagában is több ezer repülőeszközt tart rendszerben.

E hatalmas repülőgéppark üzemeltetésének személyi igényei is hatalmasak, mely utánpótlásának biztosításával külön parancsnokság, a Naval Air Training Command foglalkozik.

A Parancsnokság alárendeltségébe jelenleg 5 kiképző repülőezred, azon belül 16 kiképző repülőszázad, a Haditengerészeti Repülőiskolák Parancsnoksága, a Blue Angels bemutató repülőszázad és a Haditengerészeti Repülés Nemzeti Múzeuma tartozik. A repülőszemélyzetek képzése alapvetően a Haditengerészet kiképző repülőezredeinél történik, de néhányan a Légierőnél kapnak kiképzést. Az elmúlt évben több mint 1650 hallgatót képeztek ki különböző hajózó beosztásokba a Haditengerészet, a Tengerészgyalogság, a Légierő, a Partiőrség, valamint néhány külföldi légierő számára. Ez alatt a parancsnokság 12 különböző típusból álló 738 gépes flottája és a kiképzendő személyzetek több mint 390.000 órát töltöttek a levegőben.

A Haditengerészet repülőszemélyzetei három forrásból kerülnek ki. Kb. 40 %-ot tesz ki a Haditengerészeti Akadémiát végzett hallgatók aránya. Ők a négyéves akadémiai képzést követően jelentkeznek repülő beosztásba. Szintén kb. 40 %-ot tesz ki a Haditengerészeti Tartalékos Tisztképző Iskoláról bekerülők aránya. Lehetőség van arra is, hogy katonai kiképzésen még át nem esett civilek is bekerülhessenek a képzésbe. Az ő esetükben is előfeltétel a felsőfokú végzettség és a kiváló egészségi állapot. Ezen hallgatók a felvételüket követően egy tizenháromhetes katonai képzésen esnek át a Haditengerészet Tisztjelölt Iskoláján.

A tényleges repülőkiképzés megkezdése előtt a hallgatók egy hathetes előkurzuson vesznek részt a 2001-es év óta, a floridai Pensacolaban. Ezalatt 25-30 órát repülnek könnyü polgári gépeken, aminek célja, hogy kiszürjék a repülésre alkalmatlanokat. Hasonló módszert használ több légierő is a legmegfelelőbb személyek kiválasztására, többek között hazánk is az újonnan beinduló hajózó képzés első lépcsőjeként. Az előképzést követően a kiválasztottak útja kétfelé válik, egy részük megkezdi a haditengerészeti pilótaképzést, míg a másik részük haditengerészeti repülőtiszti képzésben (navigátor, fegyverzetoperátor stb.) részesül. Ezek a hallgatók pensacolai 6. Kiképző Repülőezred VT-4 „Mighty Warbucks”, vagy a VT-10 „Wildcats” századaihoz kerülnek, ahol T-34C Turbo-Mentors légcsavaros-gázturbinás kiképző repülőgépen kapnak alapkiképzést.

A hajózó hallgatók alapkiképzése szintén T-34C Turbo-Mentorson történik a 4. Kiképző Repülőezred VT-2 „Doer Birds”, VT-3 „Red Knights” és VT-6 „Shooters” Kiképző Repülőszázadainál a Whiting Field-i Haditengerészeti Légibázison, valamint az 5. Kiképző Repülőezred VT-27 „Boomers” és VT-28 „Rangers” századainál a Corpus Christi-i Haditengerészeti Légibázison. Néhány hallgató a Légierő hallgatóival közös alapképzésben részesül a Légierő 71. Kiképző Repülőezredénél a Vance Légibázison. Ezek a hallgatók a kéthajtómüves, sugárhajtású T-37 Tweety Bird-ön repülnek. Az alapképzés során a hallgatók elsajátítják az alapvető manővereket, megtanulnak navigálni és elsajátítják a müszerrepülés alapjait. A hajózó jelöltek a 23 hetes kurzus végére 67 repült órát teljesítenek a T-34-esen és 21 órát szimulátoron. Ezt követően az oktatóktól kapott pontok alapján rangsorolják a hallgatókat és a rangsor, illetve a repülőcsapatok igényei alapján iskolázzák be őket a középfokú repülőképzésre. A kiváló minősítésü hallgatóknak természetesen lehetőségük van választani az adott szakirányok között.

A középfokú képzés öt féle szakirányon történhet, sugárhajtású harci, E-2/C-2, haditengerészeti légcsavaros, E-6, vagy helikopter kurzuson. A harci képzésre kerülő hallgatók vagy a Meridian Haditengerészeti Légibázisra kerülnek az 1. Kiképző Repülőezredhez, vagy a Kingsville Haditengerészeti Légibázisra a 2. Kiképző Repülőezredhez, ahol majdan sikeres vizsga esetén a haladó képzést is megkapják. A középfokú kiképzés során a már eddig megtanultakat fejlesztik tovább és alkalmazzák a sugárhajtású típusra. Emellett a már elsajátított ismeretek harci alkalmazására is sor kerül. A haladó kurzus már kifejezetten a harci alkalmazásra koncentrál, ahol a légiharc és a földi célpontok elleni csapásmérés alapjainak elsajátítása áll a középpontban. A két ezrednél alkalmazott kiképzési rendszer az oktatásra használt eltérő géptípusoknak köszönhetően különböző. Azok a hallgatók, akik a Meridian Bázisra kerülnek a VT-9 „Tigers” századnál kezdik meg a középfokú repülőkiképzésüket T-2C Buckeye típusú gépeken. A 26 hetes kiképzés során 86 órát töltenek a levegőben. Ezt követően átkerülnek a VT-7 „The Strike Eagles” századhoz, ahol a haladó kiképzés már T-45C Goshawkon történik A T-45C pilótafülkéje már rendelkezik mind azokkal a berendezésekkel, amelyekkel egy modern harci repülőgép is rendelkezik (HUD, MFD-k). A haladó képzés 38 hete alatt 102 repült órát teljesítenek a hallgatók. A 2. Kiképző Repülőezredhez kerülő hallgatók mind a középfokú, mind a haladó képzésüket T-45A Goshawkon kapják. A 47 hétig tartó összevont kurzuson, 119 felszállás során 156 órát töltenek levegőben a hallgatók. Emellett 99 órát töltenek a szimulátor fülkéjében is.

Azoknak a haditengerészeti és tengerészgyalogos pilótajelölteknek, akik terv szerint repülőgép-hordozóra kerülnek, át kell esniük az úgynevezett repülőgéphordozós minősítésen, mely a haladó kiképzés során történik. Ennek során először a szárazföldön gyakorolják a nagy süllyedési sebességü megközelítéseket, majd leszállásokat és több tucat sikeres gyakorlat után kerülhet csak sor az első igazi hajófedélzeti gyakorlásra. Először természetesen itt is csak „touch-and-go”-kat hajtanak végre, majd következhet az első fékezőköteles leszállás. A rendszerint két napig tartó gyakorlat során 6-10 leszállást hajtanak végre a hallgatók.

A többhajtómüves gépekre és az EA-6-osra kerülő pilóták valamint egyéb repülőszemélyzetek középfokú és haladó kiképzése a Légierővel közösen történik, míg a helikopter pilóták képzése a Whiting Field Légibázison folyik UH-1 és TH-57-es helikoptereken. A Hornetek és Tomcatek operátorainak középfokú és haladó képzésére a 6. Kiképző Repülőezred VT-86 „Sabrehawks” századánál kerül sor, ahol T-2C-n, T-39-en és T-1A-n kapnak kiképzést. A haladó repülő kiképző tanfolyam sikeres befejeztével a hallgatók megkapják a „vasmacskás” arany haditengerészeti pilóta jelvényt és átkerülnek a harci átképző századokhoz, ahol már a konkrét repülőgép típusra kapnak kiképzést.

Napjainkban átalakuláson megy át az amerikai haditengerészeti pilótaképzés is. Az alapképzés során alkalmazott Turbo-Mentorsokat 2002 végétől fokozatosan felváltják a Raytheon T-6A Texan II-esek, melyeknek bevezetésével megpróbálnak áttérni egy a Légierővel azonos alapképzési rendszerre. Szintén ez év végén kezdik meg a még szolgálatban álló 60 darab T-2-es kivonását is, melyeket T-45C-k váltanak fel. Emellett 2004-től elkezdődik a T-45A-k modernizációja a T-45C standardnak megfelelően. A T-6 és a T-45 nem csak egy repülőgépet, hanem egy kiképzési rendszert is jelöl, amelybe szervesen beletartozik az adott típus szimulátora is. Az új típusú szimulátorok alkalmazásával lehetőség nyílik a bonyolult manőverek és a kötelék repülés gyakorlására is. A fejlesztéseknek köszönhetően a csökkenő típusok számával és a szimulátorok kiterjedtebb használatával csökken a kiképzés költsége és ideje is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.