2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

10 éves a Szuhoj repülőgépgyártó holding

JETfly  |  2006-11-01 05:00:00

A Mihail Pogoszjan által irányított Szuhoj repülőgépgyártó holding 10 éves lett a napokban. A Szuhoj holding 1996-ban jött létre Oroszország elnökének rendelkezése alapján. A holding a következő cégek egyesüléséből jött létre: Szuhoj tervezőiroda, a Gagarin nevét viselő (Komszomolszkoje-na-Amure) repülőgépgyártó egyesülés, valamint a Cskalov nevét viselő novoszibirszki repülőgépgyártó egyesülés.

A holding vezető cége a Szuhoj tervezőiroda. Napjainkban a Szuhoj holding vezető szerepet játszik a hazai (orosz) repülőgépgyártásban, és lassan a világ vezető vadászrepülőgép-exportálójává válik.

Borisz Alesin, a holding igazgatótanácsának képviselője szerint "a Szuhoj holding stratégiai változások közepette, saját fejlődésének fontos szakaszában van, amelyek meghatározzák jövőbeni szerepét mind a hazai repülőgépgyártás terén, mind pedig a világpiacon".

A holding által gyártott Szu-34 és Szu-35 típusú repülőgépek biztosítják azt, hogy megőrizze pozícióját a katonai repülőgépek piacán 2015-ig, illetve hogy 2015-2025 között növelje jelenlétét az ötödik generációs repülőgép megépítésével és piacra dobásával.

A polgári repülőgépgyártás területén 2015-ig erősíteni kívánja pozícióját azáltal, hogy a világ egyik központi repülőgépgyártója lesz a regionális repülőgépek területén. Az elsődleges tervek szerint a világ ilyen típusú repülőgépeinek 20%-át kívánják gyártani, majd 2016-2025 között folyamatosan vezető szerepet kívánnak betölteni a világ polgári repülőgépgyártásában.

Az utóbbi időben a holding több hazai bankkal kötött megállapodást, melynek értelmében a pénzintézetek hozzájárulnak a Szuhoj-100 (SuperJet) regionális repülőgépcsalád fejlesztésének finanszírozásához.

Napjainkban a projekt a megvalósítás stádiumába lépett. A Szuhoj holding polgári repülőgépekkel foglakozó leányvállalata 20 darab SuperJet eladásáról kötött szerződést a dubai illetőségü Concorde Aviation lízingcéggel, és szintén 20 darabra van opciós szerződése. A szerződés teljes értéke közelít az 1 milliárd dollárhoz.

SuperJet

Az Aeroflot orosz légitársaság lett az első hazai megrendelő azok után, hogy 30 darab SuperJetről írtak alá egyezményt. Napjainkban, az előzetes piacelemzések alapján, 800 darab repülőgép megrendelése várható, ami 60-70 repülőgép legyártását jelentené évente 2010-től.

A további, civil repülőgépek gyártásával kapcsolatos programok is előrehaladott állapotban vannak. 2005-ben készült el az első kísérleti, többfunkciós repülőgép, amit belföldi és regionális légitársaságok részére egyaránt kínálnak, Szu-80 típusjelzéssel.

Szu-80

Mongólia az An-38 típusú repülőgép után érdeklődött, amiről két repülőgép megrendelése tanúskodik.

Azok után, hogy a Be-103 típusú repülőgép Brazíliában és Kínában megkapta a repülési alkalmassági tanúsítványt, megnyílt a típus előtt az út Latin-Amerika és Délkelet-Ázsia országai felé. Az elkövetkező öt évben néhány tíz darab Be-103 repülőgép eladása várható ezekben a térségekben.

Be-103

Tökéletesítik a Szuhoj típusú sportrepülőgépeket is. A "Szu" sportrepülőgépeket a kompozitanyagok felhasználása (eléri a 65%-ot), a magas fokú szilárdság, a maga nemében egyedülálló repülési karakterisztika és a kiváló manőverezőképesség jellemzi.

Szu-29

Az elkövetkező 20 évben több mint 150 darab "Szu" sportrepülőgépet terveznek értékesíteni.

Nem áll egy helyben a katonai program sem. A frontrepülőgépek világpiacán 2015-ig a prognosztizált kereslet értékét 220 milliárd dollárra teszik. Ebből a Szuhoj Társaság várható részesedése várhatóan 11%; az erőviszonyok alapján 20% belső és 80% külső megrendelés.

2005-ben, Novoszibirszkben kezdték el a Szu-34 típusú repülőgép gyártását. Ez a repülőgép képes a föld- és vízfelszíni, valamint a kisméretü és gyors mozgású célok megsemmisítésére napszaktól függetlenül, minden időjárási körülmény között, akár rádiólokációs zavarás mellett is. Mindezek mellett a Szu-34 képes légi célok megsemmisítésére, légi felderítés végrehajtására és parti őrjáratozás végrehajtására is. Ettől az évtől kezdődően a Szuhoj Társaság megkezdi az Orosz Légierő Szu-34 típussal történő ellátását az Orosz Kormány 2005-ben hozott határozatának megfelelően.

Szu-34

Az új bombázó alapjaira építve kívánnak létrehozni felderítő feladatok végrehajtására és rádióelektronikai harc megvívására képes repülőgépet. Folyik a Szu-32 típusjelü, exportra szánt frontvadász fejlesztése is.

Szu-32

A Szu-27M típus modernizációja során alkalmazott új aerodinamikai eljárásoknak, a konstrukció során alkalmazott új anyagoknak, a hajtómünek és elektronikának köszönhetően jött létre a kiváló manőverezőképességgel rendelkező Szu-35. A Szu-35 típus alkalmas a légi fölény kivívására, az ellenség földi, vízi és légi céljainak nagy pontossággal történő megsemmisítésére a lehetséges válaszcsapás hatósugaránál nagyobb távolságról. A repülőgép képes automatikus terepkövető repülés végrehajtására.

A kiáramló gázsugár vektorának változtatásával és a hozzákapcsolódó irányítórendszer biztosítja a Szu-35 kiváló manőverezőképességét. Ez a repülőgép jelentheti az átmenetet az ötödik generációs vadászrepülőgép megépítéséhez.

Szu-35

A Szuhoj Társaság másik, kevésbé mellékes feladatának tekinti a "Szu" típusú, katonai repülőgépek modernizációját. 2005-ben kezdődött meg a Szu-24M2 és Szu-25SM csapatrepülők felújítása.

"Új erőre" kapott a Szu-27 légifölény-vadász. A típus modernizációs programja a harcászati tulajdonságok javítását tüzte ki célul az aerodinamikai tulajdonságok tökéletesítésével, az új fedélzeti rádióelektronikai berendezések alkalmazásával, valamint a fegyverzetarzenál szélesítésével. A Szu-27SM harcászati hatásfoka szakértők szerint 50%-kal emelkedik az újításoknak köszönhetően. A modernizáció során alkalmazottaknak köszönhetően csökkenhet az új repülőgépek ára.

Szu-27

Természetesen a Szuhoj Társaság nem hagyja - nem hagyhatja - figyelmen kívül exportra gyártott repülőgépeit sem. Modernizálják a Kínai Légierő Szu-30MK repülőgépeit éppúgy, mint az Indiai Légierő Szu-30MKI típusát. 2006-ban kezdődtek el a Szu-27 típuson a tudományos kutató és kísérleti konstrukciós munkálatok a Szu-27SK variáns létrehozása érdekében.

2003-ban a Szuhoj megkapta a külkereskedelmi jogot tartalék alkatrészekkel történő ellátás, nagyjavítások és időszakos munkák elvégzésére. 2004-ben a különböző javításokból 84,2 millió dolláros bevételt terveztek a társaságnál, azonban a tervet túlteljesítve 99,9 millió dolláros bevételre tettek szert. 2005-ben ez az összeg elérte a 200 millió dollárt, és a jelenlegi helyzet alapján a 2006-ra előirányzott összeget is eléri a cég.

Hosszú évek óta aktív munkát folytat a cég technikai központok kialakítására integrált logisztikai háttérrel, az általa gyártott, külföldön rendszerben álló repülőgépek üzemeltetésének biztosítására, elsősorban Kínában, Indiában és Vietnamban. A megrendelők igényeinek minél színvonalasabb teljesítése érdekében 2005-ben képviseletet nyitottak Kínában, hamarosan pedig Indiában és Vietnamban nyitnak irodát.

Mindezek figyelembevételével elmondható, hogy a Szuhoj holding a legnagyobb orosz repülőtechnikai exportőr. 1996 és 2006 között a különböző licencszerződéseket is figyelembe véve a külföldi megrendelők 340 darab "Szu" típusú repülőgépet vehettek át. Oroszország bevétele a "Szu" holdingnak köszönhetően így 10 milliárd dollár volt, amely az orosz fegyverexport egynegyedét tette ki az adott időszakban.

Fotók: www.sukhoi.org

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.