2017. 08. 18. péntek
Ilona
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tigrisfészek a sziklák alatt - Meiringen légibázis, Svájc

JETfly  |  2006-10-24 05:00:00

A Svájci Légierő F-5 Tigerekkel felszerelt 8. századának állandó bázisa a meiringeni repülőtér, mely a Brienzi-tó közelében egy szűk völgyben helyezkedik el . Az Axalp éleslövészetre kijelölt gépek és pilótáik a gyakorlat megkezdése előtt áttelepülnek ide, és innen hajtják végre a feladataikat. Bázislátogatásunk során közvetlen közelről figyelhettük meg az F-5-ösök és az F-18-asok fel-, illetve leszállásait.

Meiringen különlegessége, hogy a hegy gyomrában kialakított, sziklába vájt fedezékek itt még megmaradtak, szükség esetén akár kétszázadnyi, más bázisról érkező gépet is el lehet bennük helyezni. A fedezékek speciális szellőztetőrendszerüknek köszönhetően nukleáris csapás esetén is biztosítják a túlélést.

A Dübendorfban állomásozó F-18-asok hivatalos kitérő repülőtere is ez a bázis, rendszeresen megfordulnak itt a Tigris század Hornetjei

Az Axalp éleslövészetre áttelepült gépek miatt jelentősen megnőtt a bázis forgalma, így érdemesnek látszott egy fotózással egybekötött bázistúrát is megejteni. Érkezésünkkor meglepődve konstatáltuk, hogy kerítés vagy őrtornyok sehol, néhány hangár, kisméretü, földdel borított betonfedezék és két, párhuzamos betoncsík alkotja a bázis látható részét. A délelőtti gyakorlás megkezdésére először egy Pilatus PC-6-os érkezése, illetve a hegyek mélyén fekvő fedezékekből kiszürődő hajtómüindítások hangjai utaltak. Sorban sivítottak fel a sugárhajtómüvek, de a kigurulásra még jó ideig várni kellett. A pályát keresztező utat lezáró sorompó lecsukódott, az emberek és a jármüvek megálltak. A bázis életre kelt, üzemelni kezdett. A párban kiguruló, de kis térközökkel egyesével felszálló Hornetek kivétel nélkül használták az utánégetőt, ami az adott fényviszonyok között rendkívül látványos volt.

Rövid nekifutást követően könnyedén rugaszkodtak el a pálya betonjáról a két hajtómüves vasmadarak

A meredek hegyoldalakkal szegélyezett völgy Brienzi-tó felőli kijárata viszonylag közel van a pálya végéhez, így a gépek hamar eltüntek a szemünk elől. Alig csendesedtek el a Hornetek hajtómüvei által keltett zajok, már hallottuk is az F-5-ösök indítását. A kecses kis vadászgépek már a hegygerinc fölé emelkedett nap sugaraitól kísérve, szintén párban gurultak ki a beton túlsó végére, az F-18-asokkal ellentétben azonban a felszállást is kötelékben hajtották végre. Amilyen hirtelen beindult a látszólag alvó bázison az élet, olyan hirtelen vége is szakadt a tömeges gépindítást követően. A sorompó felnyílt, és minden ment tovább a maga megszokott módján. Az addig türelmesen várakozó polgárok a sorompónál egyedül (!) posztoló katona intésére beindították jármüveik motorját, és elporoszkáltak dolgaikat intézni, keresztül azon a felszállópályán, ahol fél perccel előtte még dübörgő harci gépek rugaszkodtak az ég felé.

F-5E Tiger közvetlenül a felszállás után. A futómüveket már behúzta a pilóta, a futóaknát fedő lemezek azonban még nyitva vannak

Időközben a forgószárnyasok is munkába álltak, elkezdték felhordani a hegygerincre a lövészetet biztosító katonákat, a szükséges felszerelést és eszközöket, valamint a kemény hegymászástól megkímélendő VIP vendégeket. Alouette III-asok, Super Puma és Cougar helikopterek jöttek-mentek, a távolban pedig néha feltüntek az imént felszálló vadászgépek is, hogy egy-egy fordulót követően ismét eltünjenek a hegycsúcsok között gyakorolva a délutáni éleslövészetre a rácsapásokat. Fél óra elteltével aztán ismét lecsukódtak a sorompók, jelezve, hogy lassan elkezdenek visszaszállingózni a Tigrisek és a Lódarazsak a meiringeni bázisra.

Egy Tiger visszatér a lövészetről a meiringeni bázisra

A délutáni program hasonló volt a délelőttihez, a Hornetek és a Tigerek sorban, párosával gurultak ki és szálltak fel. Érdekes volt, hogy a két géptípus ellenkező irányt használt a startoláshoz, az F-5-ösök a Brienzi-tó, míg az F-18-asok a völgy másik vége felé lódultak neki a betoncsíknak. Tíz darab Tiger és nyolc darab Hornet hagyta el a bázist röpke negyedóra leforgása alatt.

A gyakorlat végeztével a leszállások már azonos irányból történtek, a fákkal borított, csodálatos hegyoldal előtt nyitott futókkal ereszkedő harci gépek látványa egy egész életre szóló, felejthetetlen élményt jelentett.

Az F-18-asok egy áthúzás erejéig még összeálltak egy ötgépes kötelékbe, majd a szétválást követően besoroltak az iskolakörre, míg a szólóbemutatót repülő Hornet programja befejezését követően kis magasságban a fejünk felett átszáguldva búcsúzott tőlünk

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 18., 09:25
Dr. Benkő Tibor vezérezredes elmondta: idén a tisztavatás utáni légi és vízi parádén a honvédség technikai eszközei is megjelennek az Országház előtt.
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.