2017. 03. 25. szombat
Irén, Írisz
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tigrisfészek a sziklák alatt - Meiringen légibázis, Svájc

JETfly  |  2006-10-24 05:00:00

A Svájci Légierő F-5 Tigerekkel felszerelt 8. századának állandó bázisa a meiringeni repülőtér, mely a Brienzi-tó közelében egy szűk völgyben helyezkedik el . Az Axalp éleslövészetre kijelölt gépek és pilótáik a gyakorlat megkezdése előtt áttelepülnek ide, és innen hajtják végre a feladataikat. Bázislátogatásunk során közvetlen közelről figyelhettük meg az F-5-ösök és az F-18-asok fel-, illetve leszállásait.

Meiringen különlegessége, hogy a hegy gyomrában kialakított, sziklába vájt fedezékek itt még megmaradtak, szükség esetén akár kétszázadnyi, más bázisról érkező gépet is el lehet bennük helyezni. A fedezékek speciális szellőztetőrendszerüknek köszönhetően nukleáris csapás esetén is biztosítják a túlélést.

A Dübendorfban állomásozó F-18-asok hivatalos kitérő repülőtere is ez a bázis, rendszeresen megfordulnak itt a Tigris század Hornetjei

Az Axalp éleslövészetre áttelepült gépek miatt jelentősen megnőtt a bázis forgalma, így érdemesnek látszott egy fotózással egybekötött bázistúrát is megejteni. Érkezésünkkor meglepődve konstatáltuk, hogy kerítés vagy őrtornyok sehol, néhány hangár, kisméretü, földdel borított betonfedezék és két, párhuzamos betoncsík alkotja a bázis látható részét. A délelőtti gyakorlás megkezdésére először egy Pilatus PC-6-os érkezése, illetve a hegyek mélyén fekvő fedezékekből kiszürődő hajtómüindítások hangjai utaltak. Sorban sivítottak fel a sugárhajtómüvek, de a kigurulásra még jó ideig várni kellett. A pályát keresztező utat lezáró sorompó lecsukódott, az emberek és a jármüvek megálltak. A bázis életre kelt, üzemelni kezdett. A párban kiguruló, de kis térközökkel egyesével felszálló Hornetek kivétel nélkül használták az utánégetőt, ami az adott fényviszonyok között rendkívül látványos volt.

Rövid nekifutást követően könnyedén rugaszkodtak el a pálya betonjáról a két hajtómüves vasmadarak

A meredek hegyoldalakkal szegélyezett völgy Brienzi-tó felőli kijárata viszonylag közel van a pálya végéhez, így a gépek hamar eltüntek a szemünk elől. Alig csendesedtek el a Hornetek hajtómüvei által keltett zajok, már hallottuk is az F-5-ösök indítását. A kecses kis vadászgépek már a hegygerinc fölé emelkedett nap sugaraitól kísérve, szintén párban gurultak ki a beton túlsó végére, az F-18-asokkal ellentétben azonban a felszállást is kötelékben hajtották végre. Amilyen hirtelen beindult a látszólag alvó bázison az élet, olyan hirtelen vége is szakadt a tömeges gépindítást követően. A sorompó felnyílt, és minden ment tovább a maga megszokott módján. Az addig türelmesen várakozó polgárok a sorompónál egyedül (!) posztoló katona intésére beindították jármüveik motorját, és elporoszkáltak dolgaikat intézni, keresztül azon a felszállópályán, ahol fél perccel előtte még dübörgő harci gépek rugaszkodtak az ég felé.

F-5E Tiger közvetlenül a felszállás után. A futómüveket már behúzta a pilóta, a futóaknát fedő lemezek azonban még nyitva vannak

Időközben a forgószárnyasok is munkába álltak, elkezdték felhordani a hegygerincre a lövészetet biztosító katonákat, a szükséges felszerelést és eszközöket, valamint a kemény hegymászástól megkímélendő VIP vendégeket. Alouette III-asok, Super Puma és Cougar helikopterek jöttek-mentek, a távolban pedig néha feltüntek az imént felszálló vadászgépek is, hogy egy-egy fordulót követően ismét eltünjenek a hegycsúcsok között gyakorolva a délutáni éleslövészetre a rácsapásokat. Fél óra elteltével aztán ismét lecsukódtak a sorompók, jelezve, hogy lassan elkezdenek visszaszállingózni a Tigrisek és a Lódarazsak a meiringeni bázisra.

Egy Tiger visszatér a lövészetről a meiringeni bázisra

A délutáni program hasonló volt a délelőttihez, a Hornetek és a Tigerek sorban, párosával gurultak ki és szálltak fel. Érdekes volt, hogy a két géptípus ellenkező irányt használt a startoláshoz, az F-5-ösök a Brienzi-tó, míg az F-18-asok a völgy másik vége felé lódultak neki a betoncsíknak. Tíz darab Tiger és nyolc darab Hornet hagyta el a bázist röpke negyedóra leforgása alatt.

A gyakorlat végeztével a leszállások már azonos irányból történtek, a fákkal borított, csodálatos hegyoldal előtt nyitott futókkal ereszkedő harci gépek látványa egy egész életre szóló, felejthetetlen élményt jelentett.

Az F-18-asok egy áthúzás erejéig még összeálltak egy ötgépes kötelékbe, majd a szétválást követően besoroltak az iskolakörre, míg a szólóbemutatót repülő Hornet programja befejezését követően kis magasságban a fejünk felett átszáguldva búcsúzott tőlünk

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.