2017. 04. 30.
Katalin, Kitti
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

SZU 30-MK

JETfly  |  2002-05-09 19:44:00

Szu 30-MkA Szu-30 vadászbombázó eredetileg, a szovjet harcászati követelményeknek megfelelően kifejlesztett több-funkciós, export repülőgép, amelynek történetét, és viharos botrányoktól sem mentes első export kísérleteit olvashatjuk az alábbiakban.

A Szu-30 vadászbombázó eredetileg, a szovjet harcászati követelményeknek megfelelően kifejlesztett több-funkciós, export repülőgép, amelynek történetét, és viharos botrányoktól sem mentes első export kísérleteit olvashatjuk az alábbiakban.

A Szu-30 vadászbombázó eredetileg, a szovjet harcászati követelményeknek megfelelően kifejlesztett több-funkciós, export repülőgép, amelynek történetét, és viharos botrányoktól sem mentes első export kísérleteit olvashatjuk az alábbiakban.

A szu -30 Flankerként ismert repülőgép, Szu-27 PU vagy T-10-5 néven, kétüléses elfogó-vadászként kezdte pályafutását. Ezt a típust a Szu-27 oktató verziójából (Szu-27UB) fejlesztették tovább, a TU-128 Fiddler leváltására.

Az "alap" a Szu-27 remek választás volt, egy nagy hatótávolságú, földi célok ellen bevethető vadászbombázó kifejlesztésére, tekintve, a figyelemre méltó hatótávolságot, és az utántöltés nélküli hatósugarat, amellyel a repülőgép rendelkezik.

A kétüléses oktató változat, a Szu-27UB valamivel kisebb üzemanyag mennyiséggel rendelkezik (az oktató ülés mindig a belső üzemanyagtartálytól vesz el helyet) ami a hatótáv rovására megy.

A T-10 program (T-10PU vagy Szu-27 PU) 1968-ban indult, Igor Elianov, a cég tervezési igazgatóhelyettesének vezetésével. Az új követelményeknek megfelelően a nagyobb hatótávolsághoz szükséges üzemanyag mennyiséget, a légi utántöltés lehetőségének megteremtésével érték el, ezért behúzható utántöltő csonkot építettek a törzs első részébe, a pilótafülke alá. Így azonban, más fontos berendezésektől vették el a helyet, mint például az IRST (infravörös felderítő és célkövető) antennáktól, amelyek áthelyezésével csökkent az első és hátsó felderítési zóna nagysága.

A rendkívül sikeres kísérleti repülések bebizonyították, hogy a Szu-27PU képes önállóan tevékenykedni a repülőterektől nagy hatótávolságra, ismeretlen területek felett. A Szu-27PU, nagytávolságú elfogó-vadász prototípusa a berepülések során

13 400 km-t repült egyfolytában, Moszkvától Komszomolszkáig, és vissza. Az út

15 óra 45 percig tartott, eközben négyszer kellett utántölteni a repülőgépet a levegőben.

Azonban, a hajtómü és az üzemanyag ellátó rendszer korszerüsítése mellett, az említett feladatok ellátásához, szükség volt más képességek kifejlesztésére is, mint például egy nagy pontosságú és megbízható navigációs rendszer beépítésére, valamint a pilótafülke komfortfokának jelentős növelésére. Ennek megfelelően további módosításokat hajtottak végre, megerősítették a törzs alsó és középső részét, hogy képes legyen a nagyobb üzemanyag feltöltés, és a pilóták kényelmét szolgáló beépítmények miatt megnövekedett felszállósúly hordozására.

A fejlesztési program 1989. December 31.-én ért véget, az új repülőgép csapatpróbáját, az Akhtyubinszki légi bázison végezték el, majd ezt követően a szovjet légierő megrendelte a típust.

1992 és 1998 között alig fél tucat Szu-27PU típusú repülőgépet gyártottak le, amelyek az orosz légierő 148. Harcászati Kiképző és Átképző Központ alárendeltségében álltak szolgálatba. Nyolc további repülőgép maradt az irkutszki gyárban, mivel a megrendelő nem tudott fizetni.

Az eladási sikertelenség nem vette el a gyártók kedvét és megpróbálták a típust, valamint az azzal párhuzamosan fejlesztett együléses változatot (Szu-27P) külföldön értékesíteni, Szu-30K néven. Az utóbbi, együléses változatból kettő darabot adtak el, az 52. Repülő Kutató Intézet részére, és egy további bemutató darab készült, indonéz megrendelésre.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 28., 09:57
Minden tartály tele volt kerozinnal, Törökországot el kellett volna kerülni?
2017. 04. 27., 11:57

MosonShow 2017

Videó a 2017-es mosonmagyaróvári makettkiállításról.
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.

  Legfrissebbek most

A napokban megérkezett Izraelbe (a Nevatim légibázisra) a soron következő 3 F-35A Lighting II (Adir) típusú ötödik generációs vadászrepülőgép – írja a Lockheed Martin.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban, a Nigériai Légierő megalakulásának 53. évfordulóján, 2017. április 22-én, a Makurdi légibázison tartott ünnepségen hivatalosan is hadrendbe állt az első 2 Mi-35M típusú harci helikopter.