2017. 02. 27. hétfő
: 308 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éleslövészet a mennydörgő Lódarazsak és Tigrisek földjén

JETfly  |  2006-10-16 05:00:00

Svájcról a legtöbb embernek elsőre az Alpok égbe törő csúcsai, a csodaszép havas tájak és a békésen legelésző tehenek jutnak eszébe. A katonai repülés megszállottjai azonban inkább az F/A-18 Hornetekre, az F-5 Tigerekre és a Patrouille Suisse bemutatókötelékre gondolnak, ha meghallják az alpesi ország nevét. Aki azonban legalább egyszer eljutott a Svájci Légierő nyilvános éleslövészetére, az Axalpra, annak valószínűleg ezután ez a szó fog először beugrani.

Kora hajnalban általában senki sem szeret felkelni, azonban vannak olyan szituációk, amikor különösebb morgolódás nélkül szívesen hagyja ott az ember a puha ágyat. Az Axalp egy ilyen motiváló tényező volt. A régóta tervezgetett utazás október 10-én vált valósággá, kicsiny, a katonai repülés iránt elkötelezett csapatunk ezen a napon kelt ugyanis útra, hogy hosszú utazás után megtekintsük a piros mezőben fehér keresztes felségjelet viselő harci gépek éleslövészetét az Alpokban. Ausztria, Németország és Lichtenstein érintésével este érkeztünk Interlakenbe, szálláshelyünkre. A Brienzi-tó partján fekvő városkától mintegy 30 km-re magasodik az Axalp Ebenfluh nevü 2200 m-es hegycsúcs, melyre felmászva gyönyörködhetünk a célokra rácsapó és azokat gépágyúval megsorozó mennydörgő hangú F/A-18-asokra és F-5-ösökre, valamint a szük völgyekben is játszi könnyedséggel manőverező Puma, Cougar és Alouette helikopterekre. Az előzetes hivatalos tájékoztatás szerint jó idő esetén október 11-én és 12-én rendezik meg idén az éleslövészetet - melyet bárki szabadon megtekinthet -, illetve a 13-át tartalék napnak jelölték ki, amennyiben az előző napokon rossz idő miatt a gépek nem szállhatnak fel.

Sítalpakkal felszerelt kutató-mentő Alouette III-as a hófödte hegycsúcs előtt

Autóval a kb. 1500 m magasan elhelyezkedő, szintén Axalp nevü kis hegyi faluig lehetett eljutni, innen felvonóval és egy jó háromórás, embert próbáló kemény hegymászással jutottunk fel a csúcsra, ahol lélegzetelállító panoráma és a harci gépek számára kijelölt, felfestett célok fogadtak minket. A délelőtt folyamán már megjelentek a célterület felett az F-5-ösök és az F/A-18-asok, hogy gyakorolják a megközelítést és a rácsapásokat, míg a helikopterek folyamatosan hordták a VIP vendégeket, valamint a gyakorlatot felügyelő és biztosító katonákat, illetve a szükséges felszereléseket. Meglepetésre egy francia Mirage F1 géppár is tiszteletét tette a gyakorlaton, a gallok ugyanis egy csereprogram keretében éppen az országban tartózkodtak. A hegyes orrú, klasszikus eleganciájú Mirage-ok köteléket repültek az egyik svájci F/A-18-assal, illetve alacsony magasságú, nagy sebességü rácsapásokkal ijesztgették a hegygerincen álló nézőközönséget. Érdekesség, hogy a Francia Légierő egyik tisztje lehetőséget kapott az F-18-assal való kiképzésre és repülésre is. A délelőtti gyakorlás végeztével egy kis szünet következett, melyet a fárasztó hegymászás kipihenésével és a folyamatosan érkező és távozó helikopterek fotózásával töltöttünk. A hegycsúcsra egy kis büfét is felszállítottak helikopterrel, ahol üdítőt, sört és sült kolbászt árultak a magasan fekvő helyszínnek megfelelő csillagászati árakon. A hivatalos éleslövészet pontban délután kettőkor vette kezdetét egy Cougar helikopter szólóbemutatójával. Az infracsapdák kilövésével tarkított lélegzetelállító repülés végeztével egy Alouette III-as következett, a fürge kis forgószárnyas a hegyek közötti kutató-mentő bevetés végrehajtását mutatta be. Ezt követően ismét a Cougaroké volt a főszerep, a légi tüzoltáshoz használatos bambi-buckettel a hasuk alatt érkező helikopterek vízpermettel árasztották el a hegyoldalt.

Annak ellenére, hogy az F-5-ösök már a vietnami háborúban is szerepeltek, a hegyek között még napjainkban is veszélyes ellenfélnek, hatékony fegyvernek számítanak ezek a fürge kis gépek a nagy tapasztalatú svájci pilóták által irányítva

A rendezvény eddigi menete nem sokban tért el bármelyik nemzetközi repülőnapétól, különbséget „csak” a különleges, lélegzetelállító háttér jelentett. A forgószárnyasok produkcióját követően azonban valami olyan következett, melyről már sokat olvastam, és számtalan képet láttam, de élőben még nem tapasztalhattam meg. A Svájci Légierő F-5 Tiger és F-18 Hornet harci gépei ugyanis egymást követve csaptak rá a felfestett célokra, és gépágyúikkal rövid sorozatokat engedtek azokba. A nagy sebességgel érkező karcsú Tigrisek és a lassabb, de erőteljesebb Lódarazsak újra és újra visszatértek, hogy különböző irányokból támadhassák a célterületet. Félelmetes, lenyügöző és szavakkal nehezen visszaadható élményt varázsoltak a hegyek közé, melyek falain visszhangoztak a hajtómüvek és a gépágyúk semmivel össze nem téveszthető hangjai. A fürge F-5-ösök fotózása igazi kihívás volt, a Hornetek már könnyebb célpontot jelentettek. Mindkét típusból nyolc-nyolc gép vett részt a gyakorlaton, melynek végeztével egy-egy kötelékbe álltak össze, és így húztak át a helyszín felett. Az egyik F-18-astól láthattunk szólóbemutatót is, mely rendkívül látványosan mutatta be a Hornet kiváló manőverezőképességét a meredek sziklákkal körülvett szük völgyben, de volt légiharc-bemutató és elfogási gyakorlat is.

A Svájci Légierő 34 darab F/A-18 Hornet harci gépet vásárolt az Egyesült Államoktól. Az eredetileg haditengerészeti feladatkörre kifejlesztett, strapabíró két hajtómüves gépek jól beváltak a nagy igénybevételt jelentő, alpesi körülmények közepette is

Az éleslövészet záróakkordjaként a Emmenből érkező Patrouille Suisse bemutatókötelék produkciójában gyönyörködhettünk. A szoros kötelékben manőverező, piros-fehér színekben pompázó F-5-ösök felejthetetlen élménnyel gazdagítottak minket. A havas hegycsúcsok, a zord szürke sziklás hegyoldalak és a felhőkkel tarkított kék ég által alkotott díszletek között parádézó svájci kötelék belopta magát a szívünkbe, manővereik csodálatot és elismerést váltottak ki mindnyájunkból. Gyakorlatilag minden olyan formációt bemutattak a hegyek között is, amit a síkvidéki repülőtereken már láthattunk tőlük, ez pedig hihetetlen odafigyelést, összeszokottságot és rutint feltételez. A kötelék iránt érzett elismerést és szeretetet jelezte az is, hogy a zömmel svájciakból álló, két-háromezer fős nézősereg tagjainak jelentős részén volt valamilyen Patrouille Suisse-póló vagy -sapka. A program és egyben az Axalp első napjának zárásaként végrehajtott szétválást követően megindultunk lefelé, hogy a meredek hegyoldalon még sötétedés előtt elérjünk a több mint 700 méterrel lejjebb elhelyezkedő parkolóba.

Az egyik leglátványosabb manőver a szoros, lépcsős kötelékben végrehajtott áthúzás volt

Képeslap Svájcból - sok szeretettel a Patrouille Suisse-től

Az Axalp 2006 éleslövészet fő célja az volt, hogy az érdeklődő svájci polgárok, valamint a szép számmal jelen lévő külföldi katonai megfigyelők, civilek és újságírók számára szemléletesen bizonyítsa a légierő felkészültségét, feladat-végrehajtó képességét. A látottak alapján kijelenthető, hogy az alpesi ország légvédelme szilárd alapokon áll, a professzionális és a tartalékos pilóták is képesek szavatolni a rájuk bízott technikával Svájc szuverenitását.

Stábunk eljuttatásáért az Axalp 2006 éleslövészetre a JETfly szerkesztősége ezúton mond köszönetet Varga "Peri" Attilának.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 10:58
A Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége (MEBSZ) február 25-én, Budapesten tartotta meg éves közgyűlését, amelyen a tavaly végzett munkáról szóló beszámolók mellett a jövő feladatairól is tanácskoztak a küldöttek.
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.

  Legfrissebbek most

Washington elsőként Európába küldi a többcélú, ötödik generációs F-35A Lighting II típusú harci repülőgépeit – nyilatkozta a napokban Herbert ”Hawk” Carlisle tábornok, a Légiharc Parancsnokság parancsnoka a szakújságíróknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A dél-afrikai Paramount Group az IDEX 2017 szakkiállításon erősítette meg a hírt, mely szerint idén áprilisban elkezdik a Mwari névre keresztelt könnyű repülőgép gyártását.