2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éleslövészet a mennydörgő Lódarazsak és Tigrisek földjén

JETfly  |  2006-10-16 05:00:00

Svájcról a legtöbb embernek elsőre az Alpok égbe törő csúcsai, a csodaszép havas tájak és a békésen legelésző tehenek jutnak eszébe. A katonai repülés megszállottjai azonban inkább az F/A-18 Hornetekre, az F-5 Tigerekre és a Patrouille Suisse bemutatókötelékre gondolnak, ha meghallják az alpesi ország nevét. Aki azonban legalább egyszer eljutott a Svájci Légierő nyilvános éleslövészetére, az Axalpra, annak valószínűleg ezután ez a szó fog először beugrani.

Kora hajnalban általában senki sem szeret felkelni, azonban vannak olyan szituációk, amikor különösebb morgolódás nélkül szívesen hagyja ott az ember a puha ágyat. Az Axalp egy ilyen motiváló tényező volt. A régóta tervezgetett utazás október 10-én vált valósággá, kicsiny, a katonai repülés iránt elkötelezett csapatunk ezen a napon kelt ugyanis útra, hogy hosszú utazás után megtekintsük a piros mezőben fehér keresztes felségjelet viselő harci gépek éleslövészetét az Alpokban. Ausztria, Németország és Lichtenstein érintésével este érkeztünk Interlakenbe, szálláshelyünkre. A Brienzi-tó partján fekvő városkától mintegy 30 km-re magasodik az Axalp Ebenfluh nevü 2200 m-es hegycsúcs, melyre felmászva gyönyörködhetünk a célokra rácsapó és azokat gépágyúval megsorozó mennydörgő hangú F/A-18-asokra és F-5-ösökre, valamint a szük völgyekben is játszi könnyedséggel manőverező Puma, Cougar és Alouette helikopterekre. Az előzetes hivatalos tájékoztatás szerint jó idő esetén október 11-én és 12-én rendezik meg idén az éleslövészetet - melyet bárki szabadon megtekinthet -, illetve a 13-át tartalék napnak jelölték ki, amennyiben az előző napokon rossz idő miatt a gépek nem szállhatnak fel.

Sítalpakkal felszerelt kutató-mentő Alouette III-as a hófödte hegycsúcs előtt

Autóval a kb. 1500 m magasan elhelyezkedő, szintén Axalp nevü kis hegyi faluig lehetett eljutni, innen felvonóval és egy jó háromórás, embert próbáló kemény hegymászással jutottunk fel a csúcsra, ahol lélegzetelállító panoráma és a harci gépek számára kijelölt, felfestett célok fogadtak minket. A délelőtt folyamán már megjelentek a célterület felett az F-5-ösök és az F/A-18-asok, hogy gyakorolják a megközelítést és a rácsapásokat, míg a helikopterek folyamatosan hordták a VIP vendégeket, valamint a gyakorlatot felügyelő és biztosító katonákat, illetve a szükséges felszereléseket. Meglepetésre egy francia Mirage F1 géppár is tiszteletét tette a gyakorlaton, a gallok ugyanis egy csereprogram keretében éppen az országban tartózkodtak. A hegyes orrú, klasszikus eleganciájú Mirage-ok köteléket repültek az egyik svájci F/A-18-assal, illetve alacsony magasságú, nagy sebességü rácsapásokkal ijesztgették a hegygerincen álló nézőközönséget. Érdekesség, hogy a Francia Légierő egyik tisztje lehetőséget kapott az F-18-assal való kiképzésre és repülésre is. A délelőtti gyakorlás végeztével egy kis szünet következett, melyet a fárasztó hegymászás kipihenésével és a folyamatosan érkező és távozó helikopterek fotózásával töltöttünk. A hegycsúcsra egy kis büfét is felszállítottak helikopterrel, ahol üdítőt, sört és sült kolbászt árultak a magasan fekvő helyszínnek megfelelő csillagászati árakon. A hivatalos éleslövészet pontban délután kettőkor vette kezdetét egy Cougar helikopter szólóbemutatójával. Az infracsapdák kilövésével tarkított lélegzetelállító repülés végeztével egy Alouette III-as következett, a fürge kis forgószárnyas a hegyek közötti kutató-mentő bevetés végrehajtását mutatta be. Ezt követően ismét a Cougaroké volt a főszerep, a légi tüzoltáshoz használatos bambi-buckettel a hasuk alatt érkező helikopterek vízpermettel árasztották el a hegyoldalt.

Annak ellenére, hogy az F-5-ösök már a vietnami háborúban is szerepeltek, a hegyek között még napjainkban is veszélyes ellenfélnek, hatékony fegyvernek számítanak ezek a fürge kis gépek a nagy tapasztalatú svájci pilóták által irányítva

A rendezvény eddigi menete nem sokban tért el bármelyik nemzetközi repülőnapétól, különbséget „csak” a különleges, lélegzetelállító háttér jelentett. A forgószárnyasok produkcióját követően azonban valami olyan következett, melyről már sokat olvastam, és számtalan képet láttam, de élőben még nem tapasztalhattam meg. A Svájci Légierő F-5 Tiger és F-18 Hornet harci gépei ugyanis egymást követve csaptak rá a felfestett célokra, és gépágyúikkal rövid sorozatokat engedtek azokba. A nagy sebességgel érkező karcsú Tigrisek és a lassabb, de erőteljesebb Lódarazsak újra és újra visszatértek, hogy különböző irányokból támadhassák a célterületet. Félelmetes, lenyügöző és szavakkal nehezen visszaadható élményt varázsoltak a hegyek közé, melyek falain visszhangoztak a hajtómüvek és a gépágyúk semmivel össze nem téveszthető hangjai. A fürge F-5-ösök fotózása igazi kihívás volt, a Hornetek már könnyebb célpontot jelentettek. Mindkét típusból nyolc-nyolc gép vett részt a gyakorlaton, melynek végeztével egy-egy kötelékbe álltak össze, és így húztak át a helyszín felett. Az egyik F-18-astól láthattunk szólóbemutatót is, mely rendkívül látványosan mutatta be a Hornet kiváló manőverezőképességét a meredek sziklákkal körülvett szük völgyben, de volt légiharc-bemutató és elfogási gyakorlat is.

A Svájci Légierő 34 darab F/A-18 Hornet harci gépet vásárolt az Egyesült Államoktól. Az eredetileg haditengerészeti feladatkörre kifejlesztett, strapabíró két hajtómüves gépek jól beváltak a nagy igénybevételt jelentő, alpesi körülmények közepette is

Az éleslövészet záróakkordjaként a Emmenből érkező Patrouille Suisse bemutatókötelék produkciójában gyönyörködhettünk. A szoros kötelékben manőverező, piros-fehér színekben pompázó F-5-ösök felejthetetlen élménnyel gazdagítottak minket. A havas hegycsúcsok, a zord szürke sziklás hegyoldalak és a felhőkkel tarkított kék ég által alkotott díszletek között parádézó svájci kötelék belopta magát a szívünkbe, manővereik csodálatot és elismerést váltottak ki mindnyájunkból. Gyakorlatilag minden olyan formációt bemutattak a hegyek között is, amit a síkvidéki repülőtereken már láthattunk tőlük, ez pedig hihetetlen odafigyelést, összeszokottságot és rutint feltételez. A kötelék iránt érzett elismerést és szeretetet jelezte az is, hogy a zömmel svájciakból álló, két-háromezer fős nézősereg tagjainak jelentős részén volt valamilyen Patrouille Suisse-póló vagy -sapka. A program és egyben az Axalp első napjának zárásaként végrehajtott szétválást követően megindultunk lefelé, hogy a meredek hegyoldalon még sötétedés előtt elérjünk a több mint 700 méterrel lejjebb elhelyezkedő parkolóba.

Az egyik leglátványosabb manőver a szoros, lépcsős kötelékben végrehajtott áthúzás volt

Képeslap Svájcból - sok szeretettel a Patrouille Suisse-től

Az Axalp 2006 éleslövészet fő célja az volt, hogy az érdeklődő svájci polgárok, valamint a szép számmal jelen lévő külföldi katonai megfigyelők, civilek és újságírók számára szemléletesen bizonyítsa a légierő felkészültségét, feladat-végrehajtó képességét. A látottak alapján kijelenthető, hogy az alpesi ország légvédelme szilárd alapokon áll, a professzionális és a tartalékos pilóták is képesek szavatolni a rájuk bízott technikával Svájc szuverenitását.

Stábunk eljuttatásáért az Axalp 2006 éleslövészetre a JETfly szerkesztősége ezúton mond köszönetet Varga "Peri" Attilának.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.