2017. 01. 17. kedd
Antal, Antónia
: 307 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Késésben az Airbus óriása

JETfly  |  2006-09-25 10:17:41

A cég A380-as programja végrehajtóinak szemei előtt ebben az évben két fő cél lebeg: a légi alkalmassági bizonyítvány megszerzése és az első példány leszállítása a szingapúri légitársaságnak. A 2007-re tervezett 25 darab átadása helyett azonban csak kilencé várható.

A késés annak ellenére következett be, hogy az első félév nagy részében tartották az ütemtervet. Ennek egyik fontos eseményére március 26-án került sor, az Airbus hamburgi üzemében. A gép vészelhagyásának gyakorlása előtt szigorú szempontok alapján válogatták össze az „utasokat”. 35%-nak 50 év felettinek, 40%-nak nőnek, 15%-nak pedig 50 év feletti nőnek kellett lennie. A tesztekben részt vevők fele a cég alkalmazottaiból, fele a helyi gimnazistákból került ki. A 007-es prototípust egyosztályosra rendezték be, így a két fedélzeten összesen 853 utas és - a két pilótát is beleértve - 20 főnyi személyzet helyezkedett el.

A jel megadását követően az összesen 873 főnek - a csúszdák segítségével - 78 másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy biztonságosan elhagyja a gépet. A repülésügyi hatóság által hitelesített idő bőven belül volt az előírt másfél percen. A közeljövőben szolgálatba kerülő A380-asok esetén még ennél is kevesebb idővel számolnak. Azok ugyanis nem kizárólag a legjobb helykihasználást lehetővé tevő, turistaosztályú ülésekkel lesznek berendezve, így minimum 300 fővel kevesebb utast szállítanak majd.A júniusban kiadott hivatalos közleményben vázolták fel először a leszállítások átütemezésének tervét, mely szerint 2008-ban 25, a következő évben pedig 35 db átadása várható. Ez azt jelenti, hogy mintegy 30-35 géppel kevesebb készül el. A lecsúszott cégek kötbért követelnek. Az Airbus 500 millió € veszteségre számít, hiszen például a 12 db-ot megrendelő Qantas - a mintegy féléves késésért - 77 millió $-t kap.

Az ausztrál cég mégis kitart a típus mellett. Annyira, hogy a további 10 db A380-asra bejelentett opcióját sem vonta vissza. A Singapore Airlines viszont júliusban - valószínüleg retorzióként - 20 db Boeing 787-est rendelt Farnborough-ban, pedig addig az Airbus legújabb típusa, az A350-es legkomolyabb megrendelőjének tekintették. A sikeres repülési tesztek és repülőnapi szereplések ellenére a további megrendelések elmaradtak. Úgy látszik, a légitársaságok nagy része kivárja, hogy az első megrendelők miként boldogulnak az óriásokkal. Ráadásul közben súlyos problémák jelentkeztek a gyártósoron is. Júniusban kiderült, hogy a legnagyobbat az átkábelezés okozza. A súlyos, rézből készült kötegek helyébe szánt, alumíniumból készültek ugyan könnyebbek, viszont nagyobb átmérőjük folytán nem férnek el az eredeti kábelcsatornákban.

Az átalakítás miatt az Airbus dolgozóinak augusztusra beütemezett szabadsága füstbe ment. Toulouse-ban ugyanis felfüggesztették a gépek összeszerelését, és a probléma megoldásáig nem engedték szabadságra alkalmazottaikat. Mivel a nagy munkához a soron dolgozó 1600 fő kevésnek bizonyult, további 2200 átcsoportosítására is sor került. Még Németországból is érkeztek müszakiak, akik ilyen tevékenységet végeztek az ottani üzemekben. A gyártás nehézségei szerencsére nem befolyásolták a berepülési programot. Az utasokkal történő próbautak közül az elsőre szeptember 4-én került sor. A 002-es A380-as 474 utassal szállt fel. A gépet a három utasosztályosra rendezték be. A cég alkalmazottain kívül ezúttal VIP-személyeket nem hívtak meg, ellenben 30 olyan szakemberük is repült, akik a kabinbeli rendszerek müködését, a légkondicionálást, a világítást, a mosdók müködését, az elektronikát és a szórakoztató berendezéseket figyelték.Az első hétórás repülést követték a 10, a 12 és a 15 órásak. A Toulouse-ból startoló gépek ugyanide tértek vissza. A rövidebbek során Spanyolország, Németország és Nagy-Britannia felett repültek át, a hosszabbak alkalmával Norvégiában és a Kanári-szigeteknél fordultak vissza. Az egyik teljesen éjszakai repülés volt, hogy a rendszerek müködését ilyen körülmények között is megvizsgálják. A berepülési programban részt vevő öt A380-as eddig több mint 1900 légi órát repült, felszállásaik száma pedig meghaladja a 600-at.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.
2017. 01. 12., 09:22
A motoros repülés centenáriumának évében német pilóták emlékrepülést szerveztek Magyarországra, így tisztelegve Almásy László pilóta, Afrika-kutató emléke előtt.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az elmúlt huszonhat év legnagyobb honvédelmi és haderő-fejlesztési programját indítja el 2017 januárjától a Magyar Honvédség, Zrínyi 2026 néven – jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter.