2017. 06. 22. csütörtök
Paulina
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Késésben az Airbus óriása

JETfly  |  2006-09-25 10:17:41

A cég A380-as programja végrehajtóinak szemei előtt ebben az évben két fő cél lebeg: a légi alkalmassági bizonyítvány megszerzése és az első példány leszállítása a szingapúri légitársaságnak. A 2007-re tervezett 25 darab átadása helyett azonban csak kilencé várható.

A késés annak ellenére következett be, hogy az első félév nagy részében tartották az ütemtervet. Ennek egyik fontos eseményére március 26-án került sor, az Airbus hamburgi üzemében. A gép vészelhagyásának gyakorlása előtt szigorú szempontok alapján válogatták össze az „utasokat”. 35%-nak 50 év felettinek, 40%-nak nőnek, 15%-nak pedig 50 év feletti nőnek kellett lennie. A tesztekben részt vevők fele a cég alkalmazottaiból, fele a helyi gimnazistákból került ki. A 007-es prototípust egyosztályosra rendezték be, így a két fedélzeten összesen 853 utas és - a két pilótát is beleértve - 20 főnyi személyzet helyezkedett el.

A jel megadását követően az összesen 873 főnek - a csúszdák segítségével - 78 másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy biztonságosan elhagyja a gépet. A repülésügyi hatóság által hitelesített idő bőven belül volt az előírt másfél percen. A közeljövőben szolgálatba kerülő A380-asok esetén még ennél is kevesebb idővel számolnak. Azok ugyanis nem kizárólag a legjobb helykihasználást lehetővé tevő, turistaosztályú ülésekkel lesznek berendezve, így minimum 300 fővel kevesebb utast szállítanak majd.A júniusban kiadott hivatalos közleményben vázolták fel először a leszállítások átütemezésének tervét, mely szerint 2008-ban 25, a következő évben pedig 35 db átadása várható. Ez azt jelenti, hogy mintegy 30-35 géppel kevesebb készül el. A lecsúszott cégek kötbért követelnek. Az Airbus 500 millió € veszteségre számít, hiszen például a 12 db-ot megrendelő Qantas - a mintegy féléves késésért - 77 millió $-t kap.

Az ausztrál cég mégis kitart a típus mellett. Annyira, hogy a további 10 db A380-asra bejelentett opcióját sem vonta vissza. A Singapore Airlines viszont júliusban - valószínüleg retorzióként - 20 db Boeing 787-est rendelt Farnborough-ban, pedig addig az Airbus legújabb típusa, az A350-es legkomolyabb megrendelőjének tekintették. A sikeres repülési tesztek és repülőnapi szereplések ellenére a további megrendelések elmaradtak. Úgy látszik, a légitársaságok nagy része kivárja, hogy az első megrendelők miként boldogulnak az óriásokkal. Ráadásul közben súlyos problémák jelentkeztek a gyártósoron is. Júniusban kiderült, hogy a legnagyobbat az átkábelezés okozza. A súlyos, rézből készült kötegek helyébe szánt, alumíniumból készültek ugyan könnyebbek, viszont nagyobb átmérőjük folytán nem férnek el az eredeti kábelcsatornákban.

Az átalakítás miatt az Airbus dolgozóinak augusztusra beütemezett szabadsága füstbe ment. Toulouse-ban ugyanis felfüggesztették a gépek összeszerelését, és a probléma megoldásáig nem engedték szabadságra alkalmazottaikat. Mivel a nagy munkához a soron dolgozó 1600 fő kevésnek bizonyult, további 2200 átcsoportosítására is sor került. Még Németországból is érkeztek müszakiak, akik ilyen tevékenységet végeztek az ottani üzemekben. A gyártás nehézségei szerencsére nem befolyásolták a berepülési programot. Az utasokkal történő próbautak közül az elsőre szeptember 4-én került sor. A 002-es A380-as 474 utassal szállt fel. A gépet a három utasosztályosra rendezték be. A cég alkalmazottain kívül ezúttal VIP-személyeket nem hívtak meg, ellenben 30 olyan szakemberük is repült, akik a kabinbeli rendszerek müködését, a légkondicionálást, a világítást, a mosdók müködését, az elektronikát és a szórakoztató berendezéseket figyelték.Az első hétórás repülést követték a 10, a 12 és a 15 órásak. A Toulouse-ból startoló gépek ugyanide tértek vissza. A rövidebbek során Spanyolország, Németország és Nagy-Britannia felett repültek át, a hosszabbak alkalmával Norvégiában és a Kanári-szigeteknél fordultak vissza. Az egyik teljesen éjszakai repülés volt, hogy a rendszerek müködését ilyen körülmények között is megvizsgálják. A berepülési programban részt vevő öt A380-as eddig több mint 1900 légi órát repült, felszállásaik száma pedig meghaladja a 600-at.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
2017-06-14 11:47:23
Az amerikai Lockheed Martin vállalat megerősítette, hogy a napokban Japánban, Nagoyaban, bemutatta az MHI (Mitsubishi Heavy Industries) vállalat az első, a szigetországban gyártott F-35A Lightning II típusú ötödik generációs vadászrepülőgépet.
2017-06-13 11:25:12
A napokban fotók jelentek meg arról, hogy az új orosz Jak-152 típusú kiképzőgép első példánya (0001 számú), melyet az Irkut repülőgépgyártó vállalat szerel össze, új szürke festést kapott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.