2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Először ugrottak a pilótajelöltek

JETfly  |  2006-09-19 12:00:39

Pilóták között él a mondás: ép gépből, ép ésszel ép ember nem ugrik ki, utalva az ejtőernyősök kicsit szokatlan szerelmére. E mondást minden kezdő repülőgép-vezetőnek meg kell cáfolnia, ugyanis ahhoz, hogy valaki katonai repülőgépet vezessen, az első elsajátítandó készség megtanulni földet érni egy ejtőernyővel.

A Magyar Légierő Repülő Felkészítő Osztályának ifjú hallgatói talán a legnehezebb, nem kedvelt tantárgyként gondolnak az ejtőernyőzésre. Mikor fogom használni, minek tudnom ezt? - jut eszükbe a felkészülés során. Az optimista válasz: - Reméljük, sohasem használod, de Murphytől tudjuk, ami elromolhat, az el is romlik, így egy vadászgép is. Ha repülés közben valami megoldatlan probléma jelentkezik, valamikor már csak egy mentsvár van a pilóta kezében, elhagyni a gépet, majd az ejtőernyő segítségével földet érni. Az egyhetes képzés alatt ez a legfontosabb tapasztalat a pilótajelölteknek, az ernyő jó barát, életet ment.

Az ugrás napja bemelegítő testmozgással kezdődik. Rövid futás a repülőtéren, a lusta végtagok átmozgatása, és következhet a felkészülés az első ugráshoz. A srácok hátukra veszik az RS 4/4-es ernyőt és a Be-8 mentőernyőt. A felszerelő parancsnok ellenőrzi, minden heveder, csat a helyén van-e, előírásszerüen lett-e felvéve. A háttérben már pörög a Mi-17 helikopter rotorja, és várja utasait. A kis csapat elindul élete első ugrása felé. A gépben a tekinteteken végignézve látszik, hogy mindenkinek folyamatosan emelkedik az adrenalinszintje, izgulnak a fiatalok. A rutinos ejések atyáskodva figyelnek az ifjoncokra, jó tanácsokkal látják el őket, akit kell, megnyugtatnak, de sok idő nincs az idegeskedésre. A helikopter pár perc alatt elérte az ugrási magasságot. Az ugrató parancsnok kidobja a célszalagokat, és figyeli, alkalmas-e az időjárás az ugrásra. Az idei hallgatókat az időjárás nem fogadta kegyeibe, az első felszállásnál nem kaptak engedélyt az ugrásra a nagy szélerősség miatt. Az első ugrást elnapolták. Másnap már kegyesebb az idő. A célszalagok jelzik a szakembernek, ugorhatnak a pilótanövendékek ernyőikkel. Még egy kört repül a forgószárnyas, és már a dobási irányba halad. Az ugrók felsorakoznak, utolsó ellenőrzés a felszerelésen. A csapat kész. Mit kell tennem a kiugrás után, hogyan irányítsam magam, hogy a cél közelében érjek földet? Mindenki végigpörgeti magában ezeket a kérdéseket és az elméleti felkészülés alatt tanult válaszokat. Most a gyakorlatban kell a tanultakat végrehajtani. Nehéz, de sikerülni fog. Egymás után ugranak ki a pár napra ejtőernyőssé vált hajózók, és bomlanak ki az ernyők. Pár perces ereszkedés után kisebb-nagyobb távolságra landolnak a kijelölt területre. Sikerült. Megcsináltam - mondja magában büszkén mindenki, és készül a következő ugráshoz.

Az első ugrást teljesített pilótajelöltek hittek abban, hogy túl vannak a nehezén, megtették első ejtőernyős ugrásukat. A neheze még hátravolt. Repülőkörökben mindig felavatják az újoncokat, az ejtőernyősöknél sincs másképp. A nyolc pilótanövendék, Adrián Zsigmond, Balázs Ferenc, Radácsi Norbert, Szabó Dániel, Török Péter, Töttös Róbert, Vetor Richárd és Zakariás Zoltán bátran viselte a beavatásként szolgáló fenékre verést, amivel ők is ejések lettek.

Galéria: Először ugrottak a pilótajelöltek

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amikor egy településen felszámolják a katonai szervezetet, legtöbbször nemcsak munkahelyek tucatjai szűnnek meg, hanem sokszor elvesznek a relikviák, és az évek múltával egyre inkább elhalványul az emlékezet is.