2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Red Arrows

JETfly  |  2002-08-22 12:43:00

Mióta emberek repülnek, mindig szerepet játszott a repülés akrobatikus elemeinek bemutatása. A Royal Air Force pilótái kiképzésében is szerepet játszott, játszik a műrepülés. A tanult elemeket együtt gyakorló pilóták lehettek az első bemutató kötelék tagjai. A RAF biplane-jeivel repülők a „Gauntlets and Gladiators”, azaz Veszők és Gladiátorok néven repültek.

A II. világháború az érdeklődő nézőket megfosztotta az akrobatikus repülés „békés” szemlélődésétől. A háború után a RAF megszervezte az első jet bemutató csapatot. A kötelékben az Odiham vadászrepülőezred három Vampire-ja repült. 1950-ben a 72. századból hét, majd az 54. századból öt gép mutatta be a tudását. Ez a formáció volt az első, amely füst fújással színesítette bemutatóját.

A Vampire-okat 1955-ben Hunterek váltják fel. A négy gépes kötelék elnevezésüket század nevükből választották, így lettek „The Black Knights”, azaz fekete lovagok. Nevükhöz hűen fekete overallban repültek, később a gépek is speciális fekete festést kaptak.

1957-ben Farnboroughban mutatkozott be a kilenc fekete Hunter új, „Black Arrows”, fekete nyílak néven. A kötelékben végrehajtott formációs repülés, az együtt bemutatott loopok és rollok nagy sikert arattak a hazai közönség előtt. Bemutatott műsorukba újabb és újabb elemeket fűztek. 1961-ben folytatva a Black Arrows tradíciót tizenhat, kékre festett gép hasította együtt az eget.Ők lettek a „The Blue Diamonds” a kék gyémántok. A tizenhat gép hetes és kilences kötelékben repültek. A bemutató alatt a két kötelék felváltva repült a közönség előtt. Mindig volt egy-egy csapat, aki szórakoztatta a nagyérdeműt. Ezt az elvet a mai napig megtartotta a Red Arrows.

1960-ban a 74.századot Lightingokkal szerelték fel. 61-től kilenc Lighting repülte a loopokat és rollokat szűk kötelékben.

1963-ban a Lightingok az 56. Század alakulatához kerültek. A piros-ezüst festésű gépek a Fireirds nevet kapták.

1964. Új év, új gépek, új név. Hat Provost T Mk4 repüli a „Red Palicans” programját. Ez az első csapat, amely egy szervezett team-ként működik a Central Flying School támogatásával. Egy szervezett csapatnak irányító, vezető emberre is van szüksége. Ő „Yellowjacks”, azaz Lee Jones hadnagy, aki repült a Black Arrowsban.

1964-ben már nagyon sok, nem hivatalos kötelék repült angol felségjelű gépekkel. A Royal Air Force döntött, létre kell hozzni egy, hivatalos csapatot. Megszületett a Red Arrows. A keresztapa szerepét Yellowjacks vállalta. Indoka: Red, a vörös színről, az Arrows, emlékként a Black Arrows-ra.

Red Arrows. A Royal Air Force bemutató csapata. Új formáció hét gépből áll. A gyakorlások és tanulások után kisebb európai turnén vesznek részt. Anglia, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Belgium és Németország egén mutatta be tudását.

1968-ban két pozícióval bővült ki a csapat és kialakult a klasszikus Diamond Nine alakzat. Hazájukban ezen a néven becézik őket.

79-80 telén kapták meg a ma is használatos Hawk gépeiket. Kemény felkészülési időszaknak néztek elébe a pilóták. Nemcsak a program új elemeit, hanem az új gépek irányítását is el kellett sajátítaniuk, hogy a nyári szezonra profi bemutatót mutathassanak be a közönségnek.

A Red Arrows az egyik legmozgalmasabb kötelék. A nem kevés hazai bemutató mellett évente több külföldi meghívásnak tesznek eleget. Eddig a világ 52 országában összesen 3572 bemutatót tartottak, ebből az Egyesült Királyságban 2874-et.

Kik, akik a Red Arrows kötelékében repülnek. Az angol légierő legjobb pilótái közül választják ki a kilenc legjobbat, kik a gyémántok piros overállját felvehetik.

2002-ben őket érte a megtiszteltetés:

Red 1- Sqn. Ldr. Carl „Spike” Jepson

Red 2- Lt David Thomas

Red 3- Lt John Green

Red 4- Lt Antony Parkinson

Red 5- Lt Christian Gleave

Red 6- Lt Jas Hawker

Red 7- Sqn. Ldr. Myles Garland

Red 8- Sqn. Ldr. Chris Carder

Red 9- Lt Justin Hughes

Red 10, speaker- Lt. Steve Underwood

Team Manager- Sqn. Ldr Lyn Johnson

SengO (Senior Engineering Officer)- Sqn. Ldr.Mark Nothover

Adjutant Warrant Officer

Blues 2002. A zenekedvelő olvasónak felcsillan a szeme. Véletlenül egy nagyszabású zenei fesztivál élményeit csempészi be a szerkesztő egy bemutató kötelék ismertetésébe. Nem erről van szó. A „Blues” a technikai, műszaki háttere a Vörös Nyilak életének. A kék overállban dolgozok, nevük is innen ered: blue’s (kékek)=blues, a pilótákhoz hasonlóan magas szakmai tudással rendelkeznek. Éves munkájuk a gépek felkészítésével kezdődik. A bemutatók, ahogy egymás közt nevezik, a Circus előtt a Blue’s már dolgoznak. Ellenőrzik, felkészítik a gépeket, hogy minden jól működjön a program alatt. A bemutató alatt ők pihennek, de félszemmel nézik gépeiket. Leszállás után ismét kezük közé veszik a piros Hawkokat.

A szabadidejében golfozással és repülőgépes szimulátorok tesztelésével foglakozó John May már több éve sikeresen irányítja a műszaki csapatot.

Most nézzük a „Circus”-t, azaz a bemutatót.

Minden évben három programot állítanak össze. A bemutató helyszínén uralkodó időjárási viszonyoktól függően repülik a Full (teljes), Flat(lapos) vagy Rolling(forgató) programot. Minden alkalommal a csapatfőnök dönti el melyik programot repülik, figyelembe kell venni a felhőalapot, az uralkodó szélirányát, erősségét és ami egy repülőnapot legjobban elront a csapadék lehetőségét.

A Full Display-t 6500 feet, 2200 méteres felhőalapnál már repülik. Ez foglalja magában a teljes, huszonhárom elemből álló programot. A Rolling Display 5500 feet, 1800 méter alatti felhőalapnál látható. Ebből a programból kimaradnak a nagy magasságot igénylő formációk, mint a „Kite to Apollo Loop”, „Eagle ¼ Cover” és a „Vixen Loop”.

Ha egy airshowt nagyon rossz időjárással áld meg a természet és az egyik vendég a Red Arrows, akkor sem kell aggódnia a közönségnek. Ha a felhőalap 2500 feet, 840 méter alatt van, akkor is szemet gyönyörködtető programot mutatnak be a vörös nyilak. Ilyenkor teljesen kimaradnak a loopok a programból és a kilenc gép vízszintes kötelék repülésével kápráztatja el közönségét a „9 Arrow Roll”,”Diamond Bend” vagy a „Concorde Roll” formációval. Minden bemutató alatt rengeteg piros-fehér-kék füst teszi látványossá és a Red 10 kommentárja, teszi élvezetessé a programot.

Egy-egy sikeres bemutató után emberek százai ostromolják meg a gyémántokat. Magyarországon eddig még csak egyszer jártak, Ferihegyen tartottak egy bemutatót. Pilótákkal beszélgetve elmondták, ők is szívesen várják már a következő magyarországi meghívást.

Nine Diamonds! Jövőre találkozunk, reméljük Magyarországon is!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin