2017. 01. 20. péntek
Fábián, Sebestyén
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az úttörő - Műrepülni mindhalálig

JETfly  |  2006-09-06 07:15:20

Kevés olyan pilóta van, aki annyi indulatot vált ki,mint Keserű Béla, nevét szinte mindenki ismeri a magyar repülésben. Õ maga nem vágyott ismertségre a repülõ körökben, mert foglalkozása miatt arra már régen szert tett. Tucatnyi szabadalmára és saját gyárára mindig büszkébb volt, mint repülõtudására! A repülésbõl csak és kizárólag a nemtalpon repülés, a mûrepülés érdekli, az is csak szigorúan szabadidõben és kizárólag saját pénzbõl! Mióta 1997. novemberében szakszolgálati engedélyt kapott – A, majd B és C kategóriában – soha nem titkolta, hogy nem barátkozni, hanem mûrepülni jár ki a Budaörsi repülõtérre.

A mürepüléssel már a kiképzés folyamán eljegyezte magát. Úgy gondolta, ez örök idõkre szól! Sokat kritizált mûrepülõ tudásával 2001-ben a Péri repülõtéren az alap mûrepülõ versenyen elsõ helyezést ért el. Magát a versenyzést nem szereti, mert a mûrepülés neki a teljes szabadságot, kötetlenséget jelenti! Mindezt ráadásul még finanszírozni is tudja! A mürepülés mellé egy igen kemény életvitel párosult. Ezért Béla minden reggel lenyomott háromszáz fekvõtámaszt és guggolást, s ha ezután ideje engedte, elment mûrepülni. Folyamatosan terhelte, sõt túlterhelte magát, az általa kitalált sorozat elõre bukfencben a mínusz G-ék igencsak próbára tették szervezetét. Persze ez nem volt elég, az év mind a 365 napján a 100 fokos szaunában töltött negyvenöt percet, majd leúszott ezerötszáz métert. Vegetáriánus táplálkozással tetézte aszketikus életmódját.

Keserü Béla azt hitte, ha ilyen egészségesen él, minden rendben lesz. De a sors kegyetlen fintora, hogy bal szeme 2003. júniusában begyulladt, a két és fél hónapos négy különbözõ kórházban végzett kezelések eredménytelenek maradtak. Mivel a gyulladás a steroidos kezelésellenére sem javult, külföldi szakvéleményeket is kértek, de Béla állapotában azok sem hoztak javulást. Augusztus végére az alkalmazott terápiák ellenére a bal szem retinája levált, és meg kellett kísérelni a mütéti úton való visszahelyezését. A beavatkozásra szeptember elején került sor,mikor is kiderült,hogy a baj sokkal nagyobb, mint gondolták, a bal szem ismeretlen okból elvesztette látóképességét. Ráadásul felmerült annak is a lehetõsége, hogy a megmaradt egészséges jobb szem is erre a sorsra juthat. Bélának ezzel a tudattal kellett együtt élnie, és elfogadni az elfogadhatatlant!

A mütét után egy héttel Béla ismét munkába állt és meggyõzõdött róla, hogy egy látó szemmel is lehet tervezni, célbalõni, autót vezetni és repülni, így repülõorvosi vizsgálatra jelentkezett!

A repülõorvosok mellé álltak, emberségesek és segítõkészek voltak! Miután megállapították, hogy minden más tekintetben fizikailag alkalmas, állásfoglalást kértek az FAI-tól. A bizottság ngedélyezte a továbbrepülést a látás elvesztése után hat hónappal azzal a feltétellel, hogy Bélának újbóli repüléstechnikai vizsgákat kell tennie. 2004. március-júliusban négy vizsgán visszakapta összes jogosultságát és tovább mürepülhetett. Tudta, hogy bármikor megbetegedhet épp szeme is, valamint hogy bal szemének elvesztésére jelenleg nincs tudományos magyarázat. Egyesek szerint foglalkozásában, a fegyvergyártásban keresendõ a büntetés miértje. Lehet, hogy így van?Az elmúlt két évben 148 órát mürepült, ötszáz légteret teljesített, 2005. augusztus 21-én a parlament elõtt tartott mürepülõ bemutatót. Bebizonyosodni látszik, hogy mind az FAI, mind a PLH helyesen ítélte meg, hogy az emberi szervezet alkalmazkodni tud a megváltozott élethelyzethez és az egy látó szemmel rendelkezõ ember is képes korlátlanul mürepülni.

2006. május 26-án ismét bizonyított a Budaörsi repülõtéren. Kivételes, erre a napra szóló hatósági engedéllyel lejöhetett nulla méterig mürepülni. Fotódokumentáció bizonyítja, hogy héthuszonhatosának függõleges vezérsíkja egy alkalommal alig volt négy méterre a repülõtér füvétõl. Két hónap múlva, július 22-én az újpesti öbölben mürepült, teljesítményével lázba hozva az önkormányzat gyermeknapi rendezvényének több ezer résztvevõjét. Természetesen tiszteletdíj nélkül, mert ellenszolgáltást sohasem vár, nem is fogad el! Évente négy-öt bemutatót tart, és elsõsorban ott, ahol költségeinek megtérítésére semmilyen mód nem lenne. Mint ahogy a legtöbb kezdõ mürepülõ pilótának, neki is voltak példaképei, mesterei. Most õ lett a példa, a példakép azok szemében, akik hasonló tragikus sorsra jutottak, s mégis folytatni, vagy éppen elkezdeni akarják a legnagyobb szabadságfokú légi tevékenységet, a mûrepülést. Béla bebizonyította, hogy félszemmel képes mindenre, amire mi, egészségesek. Elmondása szerint egy dologra nem képes soha többé. A boldogságra!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin