2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az úttörő - Műrepülni mindhalálig

JETfly  |  2006-09-06 07:15:20

Kevés olyan pilóta van, aki annyi indulatot vált ki,mint Keserű Béla, nevét szinte mindenki ismeri a magyar repülésben. Õ maga nem vágyott ismertségre a repülõ körökben, mert foglalkozása miatt arra már régen szert tett. Tucatnyi szabadalmára és saját gyárára mindig büszkébb volt, mint repülõtudására! A repülésbõl csak és kizárólag a nemtalpon repülés, a mûrepülés érdekli, az is csak szigorúan szabadidõben és kizárólag saját pénzbõl! Mióta 1997. novemberében szakszolgálati engedélyt kapott – A, majd B és C kategóriában – soha nem titkolta, hogy nem barátkozni, hanem mûrepülni jár ki a Budaörsi repülõtérre.

A mürepüléssel már a kiképzés folyamán eljegyezte magát. Úgy gondolta, ez örök idõkre szól! Sokat kritizált mûrepülõ tudásával 2001-ben a Péri repülõtéren az alap mûrepülõ versenyen elsõ helyezést ért el. Magát a versenyzést nem szereti, mert a mûrepülés neki a teljes szabadságot, kötetlenséget jelenti! Mindezt ráadásul még finanszírozni is tudja! A mürepülés mellé egy igen kemény életvitel párosult. Ezért Béla minden reggel lenyomott háromszáz fekvõtámaszt és guggolást, s ha ezután ideje engedte, elment mûrepülni. Folyamatosan terhelte, sõt túlterhelte magát, az általa kitalált sorozat elõre bukfencben a mínusz G-ék igencsak próbára tették szervezetét. Persze ez nem volt elég, az év mind a 365 napján a 100 fokos szaunában töltött negyvenöt percet, majd leúszott ezerötszáz métert. Vegetáriánus táplálkozással tetézte aszketikus életmódját.

Keserü Béla azt hitte, ha ilyen egészségesen él, minden rendben lesz. De a sors kegyetlen fintora, hogy bal szeme 2003. júniusában begyulladt, a két és fél hónapos négy különbözõ kórházban végzett kezelések eredménytelenek maradtak. Mivel a gyulladás a steroidos kezelésellenére sem javult, külföldi szakvéleményeket is kértek, de Béla állapotában azok sem hoztak javulást. Augusztus végére az alkalmazott terápiák ellenére a bal szem retinája levált, és meg kellett kísérelni a mütéti úton való visszahelyezését. A beavatkozásra szeptember elején került sor,mikor is kiderült,hogy a baj sokkal nagyobb, mint gondolták, a bal szem ismeretlen okból elvesztette látóképességét. Ráadásul felmerült annak is a lehetõsége, hogy a megmaradt egészséges jobb szem is erre a sorsra juthat. Bélának ezzel a tudattal kellett együtt élnie, és elfogadni az elfogadhatatlant!

A mütét után egy héttel Béla ismét munkába állt és meggyõzõdött róla, hogy egy látó szemmel is lehet tervezni, célbalõni, autót vezetni és repülni, így repülõorvosi vizsgálatra jelentkezett!

A repülõorvosok mellé álltak, emberségesek és segítõkészek voltak! Miután megállapították, hogy minden más tekintetben fizikailag alkalmas, állásfoglalást kértek az FAI-tól. A bizottság ngedélyezte a továbbrepülést a látás elvesztése után hat hónappal azzal a feltétellel, hogy Bélának újbóli repüléstechnikai vizsgákat kell tennie. 2004. március-júliusban négy vizsgán visszakapta összes jogosultságát és tovább mürepülhetett. Tudta, hogy bármikor megbetegedhet épp szeme is, valamint hogy bal szemének elvesztésére jelenleg nincs tudományos magyarázat. Egyesek szerint foglalkozásában, a fegyvergyártásban keresendõ a büntetés miértje. Lehet, hogy így van?Az elmúlt két évben 148 órát mürepült, ötszáz légteret teljesített, 2005. augusztus 21-én a parlament elõtt tartott mürepülõ bemutatót. Bebizonyosodni látszik, hogy mind az FAI, mind a PLH helyesen ítélte meg, hogy az emberi szervezet alkalmazkodni tud a megváltozott élethelyzethez és az egy látó szemmel rendelkezõ ember is képes korlátlanul mürepülni.

2006. május 26-án ismét bizonyított a Budaörsi repülõtéren. Kivételes, erre a napra szóló hatósági engedéllyel lejöhetett nulla méterig mürepülni. Fotódokumentáció bizonyítja, hogy héthuszonhatosának függõleges vezérsíkja egy alkalommal alig volt négy méterre a repülõtér füvétõl. Két hónap múlva, július 22-én az újpesti öbölben mürepült, teljesítményével lázba hozva az önkormányzat gyermeknapi rendezvényének több ezer résztvevõjét. Természetesen tiszteletdíj nélkül, mert ellenszolgáltást sohasem vár, nem is fogad el! Évente négy-öt bemutatót tart, és elsõsorban ott, ahol költségeinek megtérítésére semmilyen mód nem lenne. Mint ahogy a legtöbb kezdõ mürepülõ pilótának, neki is voltak példaképei, mesterei. Most õ lett a példa, a példakép azok szemében, akik hasonló tragikus sorsra jutottak, s mégis folytatni, vagy éppen elkezdeni akarják a legnagyobb szabadságfokú légi tevékenységet, a mûrepülést. Béla bebizonyította, hogy félszemmel képes mindenre, amire mi, egészségesek. Elmondása szerint egy dologra nem képes soha többé. A boldogságra!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.