2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hason-mások

JETfly  |  2006-07-31 08:17:03

A következőkben három olyan, hason csúszással végződött repülő-eseményről lesz szó, melyek során sem a gépek személyzetének, sem a földön tartózkodóknak nem esett bántódásuk.

Az elsőről, bár az még május 8-án történt, az amerikai légierő csak nemrégiben jelentette meg a fotókat. Az eset szenvedője az USAF egyik Rockwell B-1B stratégiai bombázója volt. A gép az Indiai-óceán közepén fekvő, brit fennhatóságú Diego Garcia szigeten müködő légi támaszponton szállt hasra, futómühiba miatt. A betonon végigcsúszó, 180 tonnás óriás szerencsére nem gyulladt ki, így a szakemberek gyorsan átvizsgálhatták. Mivel komolyabb szerkezeti károsodásokat nem fedeztek fel, javíthatónak ítélték. A bázist és annak gépeit az éppen folyó afganisztáni hadmüveletek ellenére nélkülözni tudták, ezért születhetett az a döntés, hogy daruval megemelik, leengedik a csütörtököt mondott futómüveket, majd levontatják a támaszpont felszállópályáját csaknem teljesen eltorlaszoló bombázót.

A B-1B az USA-ból küldött szuperszonikus gépek egyike volt, melyeket a szigeten állomásozó Boeing B-52 Stratofortress nehézbombázók leváltására küldtek a korallszigetre. A szakemberek a kikötőből kölcsönöztek egy nagy teherbírású darut. Ennek lebontása, elszállítása, felállítása, beszintezése és kipróbálása viszont nem volt gyors folyamat, ezért a reptér zárlata idején személy vagy teherszállító gépeket nem fogadtak és indítottak, csak a halaszthatatlan betegszállítás miatti forgalmat engedélyezték. A kényes müveletre, mely kereken 10 órát vett igénybe, május 10-én került sor. A szakembereknek a darun kívül még szárnyak alá helyezett, felfújható ballonokat is igénybe kellett venniük a futómüvek leeresztéséhez. Az USAF gépei a május 8-án, 22 óra 20 perckor történt, szerencsés kimenetelü esemény után 69 órával már ismét használhatták a repteret.

A második eset múlt hónapban történt, egy másik – bár sokkalta nagyobb - szigeten, egy másik típusú, de ugyancsak változtatható szárnynyilazású bombázógéppel. Az akkor elrendelt reptilalmat, a vizsgálat lezárultával, július 26-án oldották fel.

A szerencsétlenül járt harci gép az Ausztrál Királyi Légierő, a RAAF egyik General Dynamics F-111-ese volt, melyből még - utolsóként a világon - 26 db-ot üzemeltetnek. A hasraszállásra azt követően került sor, hogy a szóban forgó F-111-esről - a felszállást követő futómü-behúzáskor – egyszerüen leesett a bal fő-futómü kereke. A gép ezt követően három órát körözött a Brisbane közelében fekvő, Amberly támaszpont egyik légterében, hogy kifogyassza az üzemanyagot.

A fékező kábel segítségével megállított F-111-es sárkányának hasi részén a kényszerü „szánkázás” csupán elhanyagolható károkat okozott. A vizsgálat kiderítette, hogy a balesetet nem a futómü szerkezeti hibája okozta, hanem a kerék rosszul felszerelt csavarbiztosítása. Ausztrália 1973-ban 24 db F-111C-t állított szolgálatba, melyekhez 20 év múlva 15 db F-111G-t vásárolt az amerikai légierő készletéből. A gépekből eddig összesen nyolc semmisült meg balesetek következtében. A RAAF a típust a Lockheed Martin F-35 Lightning II-esével szándékozik leváltani.

A harmadik esemény annyiban hasonlít az előzőekhez, hogy az is egy szigeten adódott elő. A szenvedő alany az amerikai parti őrség, a USCG egyik Lockheed Martin HC-130 Herculese volt. A 1710-es oldalszámú szállítógép - raktérben egy 18 000 literes befogadóképességü tartálykocsival - az alaszkai St. Paul szigetre tartott. A Bering-tengeren található földdarab leszállópályájára, keményen érkező gép lecsúszott betonról és kétszer elpattant. A második után aztán annyira megbillent, hogy a jobb szárny elérte a talajt. A szárnyvéget letépő ütközés, mely megpördítette a Herculest, kiszakította a 4-es hajtómüvet is, mivel annak légcsavarja belevágott a földbe. A földbe vágódástól a gép futómüvei becsuklottak és a Hercules - 50 m-es csúszást követően – futópálya irányához képest derékszögben állt meg. A súlyos anyagi kárt előidéző esemény okainak vizsgálata még tart.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.