2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 310 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hason-mások

JETfly  |  2006-07-31 08:17:03

A következőkben három olyan, hason csúszással végződött repülő-eseményről lesz szó, melyek során sem a gépek személyzetének, sem a földön tartózkodóknak nem esett bántódásuk.

Az elsőről, bár az még május 8-án történt, az amerikai légierő csak nemrégiben jelentette meg a fotókat. Az eset szenvedője az USAF egyik Rockwell B-1B stratégiai bombázója volt. A gép az Indiai-óceán közepén fekvő, brit fennhatóságú Diego Garcia szigeten müködő légi támaszponton szállt hasra, futómühiba miatt. A betonon végigcsúszó, 180 tonnás óriás szerencsére nem gyulladt ki, így a szakemberek gyorsan átvizsgálhatták. Mivel komolyabb szerkezeti károsodásokat nem fedeztek fel, javíthatónak ítélték. A bázist és annak gépeit az éppen folyó afganisztáni hadmüveletek ellenére nélkülözni tudták, ezért születhetett az a döntés, hogy daruval megemelik, leengedik a csütörtököt mondott futómüveket, majd levontatják a támaszpont felszállópályáját csaknem teljesen eltorlaszoló bombázót.

A B-1B az USA-ból küldött szuperszonikus gépek egyike volt, melyeket a szigeten állomásozó Boeing B-52 Stratofortress nehézbombázók leváltására küldtek a korallszigetre. A szakemberek a kikötőből kölcsönöztek egy nagy teherbírású darut. Ennek lebontása, elszállítása, felállítása, beszintezése és kipróbálása viszont nem volt gyors folyamat, ezért a reptér zárlata idején személy vagy teherszállító gépeket nem fogadtak és indítottak, csak a halaszthatatlan betegszállítás miatti forgalmat engedélyezték. A kényes müveletre, mely kereken 10 órát vett igénybe, május 10-én került sor. A szakembereknek a darun kívül még szárnyak alá helyezett, felfújható ballonokat is igénybe kellett venniük a futómüvek leeresztéséhez. Az USAF gépei a május 8-án, 22 óra 20 perckor történt, szerencsés kimenetelü esemény után 69 órával már ismét használhatták a repteret.

A második eset múlt hónapban történt, egy másik – bár sokkalta nagyobb - szigeten, egy másik típusú, de ugyancsak változtatható szárnynyilazású bombázógéppel. Az akkor elrendelt reptilalmat, a vizsgálat lezárultával, július 26-án oldották fel.

A szerencsétlenül járt harci gép az Ausztrál Királyi Légierő, a RAAF egyik General Dynamics F-111-ese volt, melyből még - utolsóként a világon - 26 db-ot üzemeltetnek. A hasraszállásra azt követően került sor, hogy a szóban forgó F-111-esről - a felszállást követő futómü-behúzáskor – egyszerüen leesett a bal fő-futómü kereke. A gép ezt követően három órát körözött a Brisbane közelében fekvő, Amberly támaszpont egyik légterében, hogy kifogyassza az üzemanyagot.

A fékező kábel segítségével megállított F-111-es sárkányának hasi részén a kényszerü „szánkázás” csupán elhanyagolható károkat okozott. A vizsgálat kiderítette, hogy a balesetet nem a futómü szerkezeti hibája okozta, hanem a kerék rosszul felszerelt csavarbiztosítása. Ausztrália 1973-ban 24 db F-111C-t állított szolgálatba, melyekhez 20 év múlva 15 db F-111G-t vásárolt az amerikai légierő készletéből. A gépekből eddig összesen nyolc semmisült meg balesetek következtében. A RAAF a típust a Lockheed Martin F-35 Lightning II-esével szándékozik leváltani.

A harmadik esemény annyiban hasonlít az előzőekhez, hogy az is egy szigeten adódott elő. A szenvedő alany az amerikai parti őrség, a USCG egyik Lockheed Martin HC-130 Herculese volt. A 1710-es oldalszámú szállítógép - raktérben egy 18 000 literes befogadóképességü tartálykocsival - az alaszkai St. Paul szigetre tartott. A Bering-tengeren található földdarab leszállópályájára, keményen érkező gép lecsúszott betonról és kétszer elpattant. A második után aztán annyira megbillent, hogy a jobb szárny elérte a talajt. A szárnyvéget letépő ütközés, mely megpördítette a Herculest, kiszakította a 4-es hajtómüvet is, mivel annak légcsavarja belevágott a földbe. A földbe vágódástól a gép futómüvei becsuklottak és a Hercules - 50 m-es csúszást követően – futópálya irányához képest derékszögben állt meg. A súlyos anyagi kárt előidéző esemény okainak vizsgálata még tart.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amikor egy településen felszámolják a katonai szervezetet, legtöbbször nemcsak munkahelyek tucatjai szűnnek meg, hanem sokszor elvesznek a relikviák, és az évek múltával egyre inkább elhalványul az emlékezet is.