2017. 08. 22. kedd
Menyhért, Mirjam
: 304 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Makettezők a repülőnapon

JETfly  |  2002-08-10 10:56:00

Egy-egy airshow kiváló alkalom a makettezőnek , hogy újabb információt, dokumentációt szerezzen, a következő kitek elkészítéséhez. A RIAT kiváló alkalom erre, ahol közel négyszáz repülőt mutatnak be a statikus kiállításon.

Fairford nem jelentett sok újdonságot. Nem volt új gép és nem volt olyan különleges festés, optikai tuning, amit még nem láthattunk. A II. világháborús gépek építésével foglalkozók sok ínyencséggel találkozhattak. Az első a Blenheim. Eddig csak korabeli fotókról, filmekről ismerhettük az angol gépet. A szigetországban nagy múlttal rendelkezik a történelmi gépek megőrzése repülőképesen.(Megjegyzem, tanulhatnánk az angoloktól.) A fairfordi repülőnapra lett kész a Blenheim felújítása. A statikus soron ember közelből lehetett megismerni a gépet. Nem okozott gondot a repülő részletes körül fotózása. Itt jegyzem meg, ez főként a látogatókon múlott. A fotós láttára elhúzódtak a gép elől és a legkisebb takarással lehetett exponálni.

A Blenheim mellett a két kolléga a Lancaster és a B-17 Flying Fortress díszelgett. Mindkét gép nagy csemege. A B-17-es felemás festéssel látták el. Bal oldala „Sally B”, jobb oldala „Memphis Belle”. A film készítésekor ezzel az apró trükkel tudták megkétszerezni a felszálló bombázók számát. A repülő program bombázó blokkjában szereplő kísérő vadászok a P-47 Thunderbolt, P-51 Mustang, Hurricane és Spitfire is kedvenc témája sok makettezőnek. Repülés közben látni kedvenc kitünk eredetijét felemelő élmény. Biztos sokan vannak, akik több információt szeretnének ezekről a masinákról. Az airshow pavilonjai között sok helyen találtam érdekes, minőségi kiadványokat. Érdekesség volt például a Német Birodalom gépeiről szóló 13 részes video sorozat. Sajnos nem a magyar turista pénztárcájához mérték az árakat. Jó tanács az érdeklődőknek. Két módszerrel tudunk spórolni. Az egyik, ha két-hárman összefogunk, mert egymást érik a kettőért hármat akciók. A másik a zárónap végén vásárolni. Hatalmas árzuhanásoknak lehetünk tanúi. Egy hátrány, hogy ilyenkor már csak a maradékból válogathatunk, de ezek között is vannak kincsek.

A pavilonoknál maradva essék egy pár szó a makettekről. Több sátor is várta kedvező ajánlatával a makettezőket. Érdemes volt körülnézni, mert némelyik sátorban igen kedvező áron vásárolhattam vagy egy-egy ritkaság várt rám kedvező áron. Az árusok közül természetesen nem hiányozhatott a HANNANTS. A makettezők Mekkája választékával akár több órás elfoglaltságot jelentett egy-egy megszállottnak. Talán elég annyit említenem, hogy a matrica íveket tíz vastag százoldalas dossziéban kínálták.

Vannak, akik érdeklődését a programban látott hét, történelmi gép nem elégítette ki. Nekik ajánlom, hogy október 12-13-ára tegyék szabaddá magukat, és utazzanak el az angliai Duxfordba. Itt rendezik meg az Autumn Air Showt, ahol egész nap repülő matuzsálemek tartanak bemutatót.

Térjünk vissza a RIAT-ra. A modern gépek makettezői is kisebb Kánaánnal találkozhattak. Széles kínálat volt C-130-as Herculesből, F-16 Fighting Falconból, Tornadoból, P-3 Orionból.

Ezeken a találkozókon lehetőség nyílik egy-egy gép, közelebbi például a pmég a pilóta fülke megismerésére is. Mi kell ehhez? Nem sok. Alapvető angol tudás, pár baráti szó a gép személyzetével és ha szerencsénk van hamarosan a gép fedélzetén találjuk magunkat és a pilóta perspektívájából szemlélhetjük a müszerfalat. Szerencsém volt. Több gép belsejébe engedtek bepillantani, és ami ritkaságnak számít, fényképezni is.

A nézelődés alatt felvetődik a kérdés, mit tegyek ha az ott látott gépet szeretném megépíteni.

Először is az alap kitet vásároljuk meg. Szerencsére a repülőnapon látott minden gépet megvehetjük egy jól ellátott makett boltban. Most jön a nehéz választás. Megépítjük a doboz által kínált lehetőséget vagy megpróbáljuk megszerezni az élőben látott gép kiegészítőit. A legnehezebb a matrica ív. A kereséshez legegyszerübb használni az Internet lehetőségeit. Főként a gyártók oldalán kaphatunk információkat. Ha meg van mit keresünk, akkor a beszerzés is egyszerübb. Segítségünkre lehetnek a hazai szaküzletek vagy ismét az Internet. Ha lehetőségünk van látogassunk el a Hannants oldalára, ott mindent megtudhatunk a vásárlásról és a kínálatról. Ha megvan a kit, a matrica ív esetleg néhány fémkiegészítő, elő az airshown készített képekkel, az esetleg ott vásárolt dokumentációval és kezdődhet az építés.

Az elkészített gép nemcsak dísze lesz gyüjteményünknek, hanem örök emléke lesz az airshownak.

Sok látványos repülőnapot és kellemes makettezést kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-16 11:11:46
Emlékezni kell a múltra, tisztelni kell a múltat, de még inkább azokat, akik a jövőt építették a régi korokban – mondta dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnök augusztus 15-én, kedden Veszprémben a légierő haderőnem és a repülők napja alkalmából tartott ünnepségen.
2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 22., 14:39
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Olaszországból Budapestre tartó személyszállító repülőgép augusztus 22-én, kedden délelőtt.
2017. 08. 22., 09:35
Ami ma már megszokott látvány az MH Pápa Bázisrepülőtéren, az tíz évvel ezelőtt még újdonság volt. 2007. augusztus 27-én történt a C-17-es típus első pápai kiszolgálása.
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.
2017. 08. 21., 12:24
Augusztus 20-án, vasárnap, a déli órákban Ausztria felől egy Boeing személyszállító repülőgép lépett Magyarország légtérébe anélkül, hogy a légi irányítással rádiókapcsolatot létesített volna.

  Legfrissebbek most

A légi közlekedés biztonságához kapcsolódó, több szakterületet érintő tudományos kutatási és kísérleti fejlesztési programot indított a Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.