2017. 07. 25. kedd
Kristóf, Jakab
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A cseh Aero repülőgépgyár története

JETfly  |  2002-04-23 11:55:00

A Prága melletti repülőgépgyár gyökerei 1918-ig, közvetlenül a független Csehszlovák Köztársaság kikiáltásáig nyúlnak vissza. 1919. Január 11-én írták alá az új korlátolt felelősségű társaság alapításáról szóló előzetes megállapodást. A vállalat alapítás időpontjának azonban a cégbírósági bejegyzés időpontját, február 25.-t tekintik.

Az új vállalatot, melynek fő profilja repülőgép alkatrészek és repülőgépek gyártása valamint javítása volt hamarosan két másik is követte, az állami tulajdonú Letov és a magántulajdonban lévő Avia. A három közül azonban hosszú ideig az Aero volt a legerősebb mind a foglalkoztatottak számát, mind a termelés tekintetében.

Miután elkezdődött számos importált repülőgép típus javítása, brandenburg mintára megépítették a gyár első sajátfejlesztésü gépének (Aero A-1) prototípusát. A katonai változat prototípusának berepülését követően nem sokkal megrendelés érkezett a védelmi minisztériumtól a gép sorozatgyártására. Az új bevezető típus egy kiképző repülőgép volt előrevetítve a messzi távoli jövőt.

A vállalat terjeszkedése

Számos kiváló kiképző repülőgép típus fejlesztését követően és miután a gyártást átköltöztették Prága Vysocany kerületébe, lefektették egy új kétfedelü felderítő, bombázó és kiképző repülőgép család, az Aero A-11 és A-12 alapjait. Az Aero gépekkel repülő katonai pilóták hamarosan rekorddöntéseikről és a versenyeken aratott győzelmeikről váltak híressé. Az Aero, melynek tulajdonosa akkoriban Dr. Vladimír Kabes volt lett a védelmi minisztérium és a közmunkaügyi minisztérium (e fennhatósága alá tartozott a polgári repülés) fő szállítója. Az első külföldi vásárló is hamarosan jelentkezett, mely Finnország volt.

A két világháború között az Aero számos elsőséget ért el Csehszlovákiában: a vállalat építette az első hazai vadászgép prototípusát, az első kétmotoros repülőgépet, az első vízi repülőgépet hazai fejlesztésü úszótalpakkal, kifejlesztette az első dúcolt felsőszárnyas monoplánt és szintén úttörő volt a konzolos fa szárnyszerkezetek gyakorlati tervezésében. A 30-as évek közepén fontos mérföldkő volt a fékszárny alkalmazása (automatikus orrsegédszárnnyal, valamint a bedöntési csatorna hatékonyságának fokozása érdekében szpoilerekkel kombinálva), a behúzható futómüvek használata a finomabb áramvonalazású repülőgépeken, valamint a hidraulikus müködtetésü fékszárny megjelenése a II. világháborút megelőzően.

Jelentős gyártási és technológiai ugrást jelentett a teljesen fémépítésü repülőgépek gyártásában a francia Marcel Bloch és a szovjet SB-2 kétmotoros bombázó licenc gyártása a 30-as évek második felében.

Háborús termelés

A német megszállás során teljesen kihasználták, majd fejlesztették is a gyár kiemelt képességeit, amikor teherviselő félhéj szerkezetü borítást gyártottak felderítő és kiképző repülőgépek számára (Focke-Wulf és Siebel).

Előjáték a jövőhöz

Közvetlenül a háború befejeződése után az államosított Aero folytatta a repülőgépek gyártását és javítását. Német repülőgépek módosított típusait gyártották a csehszlovák légierő, valamint a polgári repülés részére. Röviddel a háború után egy jelentő új hazai típust fejlesztettek ki, a nagy teljesítményü, kétmotoros, teljesen fémépítésü, négyszemélyes Aero 45-öst.

Jet korszak

1953-ban egy új létesítményt építettek Vodochodyban, melyet teljes egészében sugárhajtású repülőgépek gyártására terveztek, és amely még abban az évben elkezdte a termelést. A gyártás, melybe számos más csehszlovák repülőgépgyártó üzemet is bevontak, a licencben gyártott Míg-15-re és változatainak nagyarányú sorozatgyártására összpontosult. Az 1960-as, 70-es évek folyamán az Aero a szuperszonikus Mig-19-est és Míg-21-est gyártotta, ami a gyártási képességek terén kitaposta az utat a hazai fejlesztésü sugárhajtású kiképző gép program, az L-29 Delfin és az L-39 Albatrosz számára.

A hazai sugárhajtású kiképzőgép fejlesztés

Az 1950-es évek második felében egyre sürgetőbbé vált egy sugárhajtású kiképzőgép kifejlesztése. A csehszlovák repülőgép ipar koncentrált erőfeszítései egy optimális sárkány és egy hazai sugárhajtómü kifejlesztésére, 1959-re eredménnyel jártak, mikor is az L-29 végrehajtotta első felszállását. Az Aero 1961-ben Moszkva mellett egy határozott lépést tett a gép tömeggyártása felé: Az L-29 Delfin győzött három különböző sugárhajtású kiképzőgép összehasonlító tesztjén és kiválasztották, mint a legmegfelelőbb kiképzőgépet a keleti blokk országai számára. A következő tíz év során a gyártás és a szállítások simán folytak, majd következett a még erősebb, még hatékonyabb, második generációs L-39 kifejlesztése. Az 1970-es, 80-as évek folyamán az Albatroszok gyártása lefoglalta az Aero mühelyeit és összeszerelő csarnokait. A világ számos légiereje még napjainkban is kihasználja ennek az olcsó repülőgépnek a kiváló oktatói képességeit.

Az idők során az L-39 albatrosz család jelentősen kiterjedt egy tökéletes alapot létrehozva a későbbi fejlesztésekhez. Az 1990-es években lehetővé vált a nyugati avionikai berendezések és szabványok, valamint az erősebb amerikai hajtómüvek alkalmazása, ami új fejezetet nyitott a vállalat történetében.

Forrás: Aero Vodochody

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.