2017. 02. 24. péntek
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A cseh Aero repülőgépgyár története

JETfly  |  2002-04-23 11:55:00

A Prága melletti repülőgépgyár gyökerei 1918-ig, közvetlenül a független Csehszlovák Köztársaság kikiáltásáig nyúlnak vissza. 1919. Január 11-én írták alá az új korlátolt felelősségű társaság alapításáról szóló előzetes megállapodást. A vállalat alapítás időpontjának azonban a cégbírósági bejegyzés időpontját, február 25.-t tekintik.

Az új vállalatot, melynek fő profilja repülőgép alkatrészek és repülőgépek gyártása valamint javítása volt hamarosan két másik is követte, az állami tulajdonú Letov és a magántulajdonban lévő Avia. A három közül azonban hosszú ideig az Aero volt a legerősebb mind a foglalkoztatottak számát, mind a termelés tekintetében.

Miután elkezdődött számos importált repülőgép típus javítása, brandenburg mintára megépítették a gyár első sajátfejlesztésü gépének (Aero A-1) prototípusát. A katonai változat prototípusának berepülését követően nem sokkal megrendelés érkezett a védelmi minisztériumtól a gép sorozatgyártására. Az új bevezető típus egy kiképző repülőgép volt előrevetítve a messzi távoli jövőt.

A vállalat terjeszkedése

Számos kiváló kiképző repülőgép típus fejlesztését követően és miután a gyártást átköltöztették Prága Vysocany kerületébe, lefektették egy új kétfedelü felderítő, bombázó és kiképző repülőgép család, az Aero A-11 és A-12 alapjait. Az Aero gépekkel repülő katonai pilóták hamarosan rekorddöntéseikről és a versenyeken aratott győzelmeikről váltak híressé. Az Aero, melynek tulajdonosa akkoriban Dr. Vladimír Kabes volt lett a védelmi minisztérium és a közmunkaügyi minisztérium (e fennhatósága alá tartozott a polgári repülés) fő szállítója. Az első külföldi vásárló is hamarosan jelentkezett, mely Finnország volt.

A két világháború között az Aero számos elsőséget ért el Csehszlovákiában: a vállalat építette az első hazai vadászgép prototípusát, az első kétmotoros repülőgépet, az első vízi repülőgépet hazai fejlesztésü úszótalpakkal, kifejlesztette az első dúcolt felsőszárnyas monoplánt és szintén úttörő volt a konzolos fa szárnyszerkezetek gyakorlati tervezésében. A 30-as évek közepén fontos mérföldkő volt a fékszárny alkalmazása (automatikus orrsegédszárnnyal, valamint a bedöntési csatorna hatékonyságának fokozása érdekében szpoilerekkel kombinálva), a behúzható futómüvek használata a finomabb áramvonalazású repülőgépeken, valamint a hidraulikus müködtetésü fékszárny megjelenése a II. világháborút megelőzően.

Jelentős gyártási és technológiai ugrást jelentett a teljesen fémépítésü repülőgépek gyártásában a francia Marcel Bloch és a szovjet SB-2 kétmotoros bombázó licenc gyártása a 30-as évek második felében.

Háborús termelés

A német megszállás során teljesen kihasználták, majd fejlesztették is a gyár kiemelt képességeit, amikor teherviselő félhéj szerkezetü borítást gyártottak felderítő és kiképző repülőgépek számára (Focke-Wulf és Siebel).

Előjáték a jövőhöz

Közvetlenül a háború befejeződése után az államosított Aero folytatta a repülőgépek gyártását és javítását. Német repülőgépek módosított típusait gyártották a csehszlovák légierő, valamint a polgári repülés részére. Röviddel a háború után egy jelentő új hazai típust fejlesztettek ki, a nagy teljesítményü, kétmotoros, teljesen fémépítésü, négyszemélyes Aero 45-öst.

Jet korszak

1953-ban egy új létesítményt építettek Vodochodyban, melyet teljes egészében sugárhajtású repülőgépek gyártására terveztek, és amely még abban az évben elkezdte a termelést. A gyártás, melybe számos más csehszlovák repülőgépgyártó üzemet is bevontak, a licencben gyártott Míg-15-re és változatainak nagyarányú sorozatgyártására összpontosult. Az 1960-as, 70-es évek folyamán az Aero a szuperszonikus Mig-19-est és Míg-21-est gyártotta, ami a gyártási képességek terén kitaposta az utat a hazai fejlesztésü sugárhajtású kiképző gép program, az L-29 Delfin és az L-39 Albatrosz számára.

A hazai sugárhajtású kiképzőgép fejlesztés

Az 1950-es évek második felében egyre sürgetőbbé vált egy sugárhajtású kiképzőgép kifejlesztése. A csehszlovák repülőgép ipar koncentrált erőfeszítései egy optimális sárkány és egy hazai sugárhajtómü kifejlesztésére, 1959-re eredménnyel jártak, mikor is az L-29 végrehajtotta első felszállását. Az Aero 1961-ben Moszkva mellett egy határozott lépést tett a gép tömeggyártása felé: Az L-29 Delfin győzött három különböző sugárhajtású kiképzőgép összehasonlító tesztjén és kiválasztották, mint a legmegfelelőbb kiképzőgépet a keleti blokk országai számára. A következő tíz év során a gyártás és a szállítások simán folytak, majd következett a még erősebb, még hatékonyabb, második generációs L-39 kifejlesztése. Az 1970-es, 80-as évek folyamán az Albatroszok gyártása lefoglalta az Aero mühelyeit és összeszerelő csarnokait. A világ számos légiereje még napjainkban is kihasználja ennek az olcsó repülőgépnek a kiváló oktatói képességeit.

Az idők során az L-39 albatrosz család jelentősen kiterjedt egy tökéletes alapot létrehozva a későbbi fejlesztésekhez. Az 1990-es években lehetővé vált a nyugati avionikai berendezések és szabványok, valamint az erősebb amerikai hajtómüvek alkalmazása, ami új fejezetet nyitott a vállalat történetében.

Forrás: Aero Vodochody

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A kiképzések évtizedek óta végzett biztosítása és támogatása mellett újabb képességeket is kifejlesztettek. 2016. december elsejétől új szervezet irányítása alatt tevékenykednek, és nem számítanak kevesebb munkára idén sem.