2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A legismertebb német repülőgép-tervező: Willy Messerschmitt

JETfly  |  2006-06-26 15:46:54

A legismertebb német repülőmérnök,-konstruktőr és -gyáros neve összeforrt a német repüléstörténettel. Hírnevét már a II. világháború előtt megalapozta a legendás Bf-109-es vadászgéppel, melyből később összesen mintegy 30-35 000 darabot gyártottak. Ezenkívül számos egyéb sikeres típust tervezett 1970-ig tartó munkássága során. Cikkünkben ennek a páratlan zsenialitású konstruktőrnek az életútját mutatjuk be olvasóinknak.

A kezdetek

Wilhelm Emil Messerschmitt 1898. június 26-án született Frankfurt am Mainban egy bornagykereskedő fiaként. Kisgyermekkorában szemtanúja volt egy Zeppelin léghajó levegőbe emelkedésének, ami azonnal felkeltette érdeklődését a repülés iránt. Az I. világháború után a Müncheni Müszaki Főiskolán folytatott tanulmányokat. A fiatal Messerschmitt kezdetben Friedrich Harttal dolgozott együtt, és 1921-ben megépítették az S8 vitorlázót. Ugyanekkor a saját tervei alapján elkészítette első farokfelület nélküli vitorlázóját, az S9-et, amit még abban az évben sikeresen kipróbáltak. Ezután egy ideig motoros vitorlázókkal és kicsi sportgépekkel folytatott kísérleteket. Eközben rengeteg technikai és egyéb problémával kellett megküzdenie az ifjú Messerschmittnek, ám a nehézségek nem tántorították el céljától.1923-ban, Bambergben már saját repülőgép-építő üzemet alapított. Ő maga próbálta ki 1925-ben az M17-et, amely a berepülés során összetörött, sőt Messerschmitt is kórházba került. Pályája ennek ellenére tovább ívelt fölfelé. Vállalata 1927-ben beolvadt az augsburgi Bayerische Flugzeugwerke AG-be (BFW), azaz a Bajor Repülőgépgyárba, ahol már megrendelésre gyártották az M18 modelljét. Willy Messerschmitt rövidesen a BFW müszaki igazgatója lett, majd professzorrá avatták a Müncheni Müszaki Főiskolán. 1928-ban katonai célokra tervezte meg az M20 egymotoros szállítógépet. Ez már a Lufthansa vezetőjének, Erhard Milchnek is felkeltette az érdeklődését. Ám a berepülés váratlan kudarcba fulladt: Hans Hackman ugyanis szerencsétlenséget szenvedett. Milch a pilóta-barátja haláláért egyenesen Messerschmittet vádolta meg, és annyira megharagudott rá, hogy egy ideig szinte ellenségesen viselkedett a konstruktőrrel szemben. Milch gondoskodott arról, hogy Messerschmitt ne kapjon állami megrendeléseket. Nehézségeit ezenkívül a gazdasági világválság még amúgy is csak tovább fokozta. A BFW-t már-már a bankcsőd fenyegette, amikor a gyár végül mégis lélegzethez jutott; ugyanis Messerschmitt lobbijának köszönhetően Románia 1933-ban először megrendelte az M36-os szállítógépet, majd utóbb az újabb tervezésü M37-et is. Ezzel a váratlan exportlehetőséggel végre sikerült kilábalni a végzetes pénzügyi csapdából.

A Luftwaffe szolgálatában

Eközben Adolf Hitler pártja magához ragadta a hatalmat, és nagy erővel beindította a német újrafegyverkezést. Ettől kezdve már a légierőnek is nagy szüksége volt a modern repülőgépekre. Az újonnan megalakult Reichsluftfahrtministerium (RLM) – Birodalmi Légügyi Minisztérium – repülőgép-gyártási felelősének ráadásul – Messerschmitt ellenlábasát – Erhard Milchet nevezték ki. Ezért a konstruktőr azzal erősítette meg bizonytalannak látszó pozícióját, hogy jó kapcsolatokat alakított ki befolyásos vezetőkkel: így például Rudolf Hess-szel, Theo Croneiss-szel, az I. világháborús pilótával, sőt még Hermann Göringgel is barátságot kötött. Segítségükkel végül a BWF szintén állami megrendelésekhez jutott, és a cég rohamos fejlődésnek indult. Messerschmitt mindent megtett a siker érdekében. Először is új csapatot gyüjtött maga köré: leszerződtette Hubert Bauert, Walther Rethelt, valamint a Klemm és Heinkel cégeknél nagy tapasztalatokat szerzett Robert Lussert. Majd e jeles szakemberek bevonásával hatalmas tervezőmunka kezdődött, és már rövid idő elteltével megmutatkoztak az első eredmények. Lusser segítségével hamar elkészült a négyüléses Bf-108 „Taifun” túragép, melyet 1934-ben a neves európai légi túrára is beneveztek.Akkoriban írt ki pályázatot az RLM a légierő kétfedelü vadászrepülőgépeinek modern monoplánokkal történő felváltására. Ekkor született a forradalmian új Bf-109-es, melynek terveit Messerschmitt, Rethel és Lusser készítette. Az 1935-ben bemutatott, teljesen fémépítésü, zárt kabinos, behúzható futómüves, szabadon hordó, alsó szárnyas – amúgy könnyü szerkezete és teljesítménye miatt igencsak kritizált – gép már kezdetben nagy sikert aratott. 1936-tól pedig már a megerősödő Luftwaffe alapvető repülőgépe lett. 1945-ig számtalan továbbfejlesztett változatát állították szolgálatba; sőt a vadászgépek közül, a repülés történetben egyedülállóan, a messze legnagyobb sorozatban gyártott darabszámot is a Bf-109-es mondhatja magáénak. Ezenkívül említést érdemel még közvetlenül a háború előtt megépített Bf-209-es változat is, amellyel 754,621 km/h-s világrekordot értek el.

Az Me-264 „Amerika bombázó" RE+EN jelzésü egyetlen prototípusa

Eközben a BFW gyár is hatalmas átalakuláson ment keresztül. A cég nevét 1938. június 11-én Messerschmitt AG-re változtatták. Willy Messerschmittet ekkor igazgatónak és főkonstruktőrnek nevezték ki. A kibővített üzem a Luftwaffe legnagyobb kiszolgálója lett a II. világháború során. Itt tervezték és gyártották nagy sorozatban többek között a leghíresebb repülőgépeket is, így például a Bf-109 mellett a kétüléses, kétmotoros Bf-110 és Me-210, valamint 410 romboló és éjszakai vadászrepülőgépeket, valamint a rakétahajtású Me-163-as és a sugárhajtású Me-262-es vadászokat. Ez utóbbi modern típusokkal a Luftwaffe a repülés történetének újabb korszakába lépett. A háború végén – a gyakori müszaki problémák és üzemeltetési nehézségek ellenére – ugyan harcba vetették ezeket a gépeket, de a szövetségesek nyomasztó légi fölénye miatt a harcok végső kimenetelét érdemben már befolyásolni nem tudták. Ám a forradalmian új technikai megoldások napjainkban is meghatározó alapjai a ma üzemben lévő repülőgépeknek.Messerschmitt háborús modelljei közül kétségtelenül a legérdekesebb az Me-321 vitorlázógép, valamint a motorral felszerelt Me-323 változata. Ezek a valóságos gépóriások adott körülmények között egy harckocsit vagy akár 130 embert tudtak bárhova biztonságosan szállítani. A konstruktőr Messerschmitt emellett számtalan érdekes modellt is készített, melyek közül sok csak rajzasztalok vázlatain maradt fenn. Említésre méltó például az amerikai célpontok rombolására tervezett Me-264-es bombázó, ám a prototípus megépítésén kívül alig haladtak valamit a nagy reményeket ébresztő munkával.

A háború után

Messerschmitt két évet töltött hadifogságban, majd ezután országúti kocsik tervezőjeként tért vissza az üzleti világba. Egy buborék formájú, háromkerekü ún. Kabinenrollert álmodott meg, amelynek végül több változatát is elkészítették KR 175-től KR 200-asig terjedő típusjelzéssel. Ez utóbbi sorozatszéria gyártását 1964-ben szüntették be véglegesen. Ezenkívül elkészítette a négykerekü, TG 500 „Tiger” jelzésü modellt is, amely kéthengeres, 490 cm³-es motort kapott. Ezzel – a korábbi példányokhoz képest – már nagyobb sebességet tudtak elérni közúton.A konstruktőr azonban a repüléstől sem tudott végleg elszakadni, hiszen szakmai tapasztalataira több országban is igényt tartottak. Először Spanyolországban irányította a Hispano Aviacion repülőgépgyár tervezési részlegét, ahol még az 1950-es években a HA-200 „Saeta” sugárhajtású oktatógép munkálataiban is részt vett. Ezután segített az egyiptomi megrendelésre tervezett HA-300 szuperszonikus vadászgép kialakításában. Végül azonban visszatért az NSZK-ba, ahol a Nyugatnémet Légierő számára licenc alapján gyártották a Fiat G-91-et és a Lockheed F-104 „Starfightert".A régi Messerschmitt Müvek 1968-ban először a Bölkow, majd 1969-ben a Hamburger Flugzeugbauval egyesült, amely felvette a Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) nevet. Messerschmitt ténylegesen a cég elnöke lett, de konstruktőrként is folytatott tevékenységet. 1970-ben vonult nyugállományba. Willy Messerschmitt, a német repüléstörténet kiemelkedő alakja 1978. szeptember 15-én halt meg egy müncheni kórházban.

Profilváltás. A Kabinenroller reklámfényképe az 1950–60-as évekből

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.

  Legfrissebbek most

Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.