2016. 12. 06. kedd
Miklós
: Ft   : Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Sherpák végnapjai

JETfly  |  2006-04-24 09:24:48

Az amerikai légierő és a hadsereg megegyezett abban, hogy a C-23-as, Sherpa típusú teherszállítókat 145 darab, hasonló teherbírású repülőeszközzel fogják lecserélni. Az USAF és a US Army fele-fele arányban osztozik majd az új gépeken. A költségek csökkentése érdekében a két haderőnem közös javító-karbantartó apparátus létrehozását is tervezi.

Jelenleg a Hadsereg Nemzeti Gárdájának alakulatai 44 darabot üzemeltetnek a két, turbólégcsavaros hajtómüvel felszerelt C-23-asokból. A típus az Észak-Írországban müködő Shorts Brothers cég Shorts 330-asának teherszállító változata. A 12 tonna felszállósúlyú gép legfeljebb 3,5 tonna terhet vagy 33, teljes felszerelésü katonát képes fedélzetére venni. A C-23-asok most húszévesek, és eddig a légierő ellenállása miatt hiúsult meg leváltásuk. Az USAF legfőképp azért tiltakozott, nehogy a hadsereg valamilyen nagyobb teherbírású szállítógép beszerzésébe bonyolódjon. Végtére is, a légierő szolgálatában félezer darab, közel húsztonnás teherbírású C-130-as áll. Irakban azonban, ahol létfontosságú a harcoló csapatoknak szükséges szállítmányok elsőbbsége, nem engedhető meg, hogy néha öt napot várjanak egy-egy igényelt Herculesre. A döntést ugyanis mindig a légierő hozza meg arról, hogy milyen sorrendben bonyolítja le a fuvarokat. Ez az, amiért a US Army feltétlenül saját szállítógépeket akar. Terveikben eredetileg 128 új gép beszerzése szerepelt, de az USAF belépése miatt igényüket végül mintegy hetven darabra csökkentették.

Az új típus előreláthatólag a CASA CN-235/295-öse és az Alenia C-27J Spartanja közül kerül ki. Mindkét esélyes a C-23-nál nagyobb teherrel szállhat fel, ugyanis nagyjából a Hercules rakományának felét bírják el. Ráadásul mindegyik képes elődjénél jóval magasabban is repülni. A Sherpa legfeljebb 6000 méterre emelkedhet, ami eleve kizárta a típus afganisztáni alkalmazását. Az USAF azért csatlakozott a gépbeszerzési programhoz, mert kiderült, hogy szükségük van egy olyan szállítógépre is, mely kisebb a rendszeresített C-130-nál. Jóllehet C-27 jelzéssel 1999-ig használtak tíz darab Aeritalia G.222-est, ám azok üzemeltetési költségeit a szállított teher mennyiségéhez képest sokallták, ezért kiszuperálták valamennyit. Az békeidős felfogás volt - a jelenlegi, háborús helyzetben azonban egy kisebb Hercules sokszor jobban kihasználható lenne az olyan hadianyagok célba juttatására, melyeket a frontvonalban fekvő, kisméretü leszállóhelyeken várnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.