2017. 07. 22. szombat
Magdolna
: 306 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Óriások csatája

JETfly  |  2006-01-31 00:05:31

A tavalyi esztendő rekordszámú megrendeléseket hozott a kereskedelmi gépek piacán, amivel egy 1989-es csúcs dőlt meg. 16 évvel ezelőtt 1631 db gép beszerzéséről döntöttek a légitársaságok. Tavaly viszont csak a két nagy – a Boeing és az Airbus - együttesen 1716 gép megrendelését könyvelhette el.

Ebből a hatalmas tortából a legnagyobb részt a Boeing kanyarította ki a maga 1029 db-jával. A gépek leszállítását tekintve azonban még az Airbus vezet, mely tavaly 402 gépet adott át a megrendelőknek. A Boeing szorosan a sarkában járt, mivel az amerikai cégtől 395 db-ot vehettek át. Vajon folytatódik az emelkedés, vagy ismét hanyatlás következik?A cégek és a szakértők egyaránt óvatosan jósolgatnak. Szerintük a megrendelések száma vissza fog állni a „normális”, 700 db körüli értékre. A 2006-os évet két új, meghatározó típus megjelenése fémjelzi, az Airbus A380-asról és a Boeing 777-200LR-ről van szó. Utóbbit a pakisztáni légitársaság az év elején állítja be a menetrendszerü forgalomba. Ezzel a Boeing visszavág az Airbus nagy hatótávolságú, A340-500-asának. Ennek ellenére még mindig ezé az európai típusé marad a babér a világ leghosszabb járatért, a 16606 km-es Szingapúr – New York közöttiért. Míg a Boeing 777-200LR belépése a forgalomba csupán rutineljárásnak mondható, addig az A380-as szolgálatba állítása inkább tekinthető kísérletnek. Az európai vállalat ugyan biztosnak látszik abban, hogy az első megrendelő, a Singapore Airlines az idén két gépet beállít a forgalomba, ám addig nekik még végezni kell a berepülési programmal és az engedélyeztetési eljárásokkal is. Mindenesetre az Airbus a február 21-e és 26-a között, Szingapúrban megrendezendő „Asian Aerospace” repüléstechnikai kiállításra egy olyan A380-ast küld, mely a helyi légitársaság színeit viseli.

Az Airbus másik nehéz feladat előtt is áll. 2006-ban végre el kell döntenie, hogy mit kezdjen az A340-500/600 családdal. A gyártó a leendő megrendelőket azzal csábítja, hogy az A350-esen bevezetett új, súlycsökkentő anyagokat és a szintén új Rolls-Royce Trent 1000 hajtómüveket is beépíti ebbe a verzióba. Ha sikerül a vásárlók érdeklődését felcsigázni, akkor viszont még az idén be kell indítaniuk a programot. A Boeingnél szintén dönteni kell a 787-es sorsáról. Már elkészült egy megnyújtott törzsü verzió, a 787-9-es terve, de a potenciális vásárlók, elsősorban az Emirátusok, egy még nagyobb verziót akarnak, a 787-10X-et. Ez a megrendelő az idén fog dönteni a 787-10X vagy az A350 megvásárlása között. Ezért a Boeing is – hogy a vásárlók kedvében járjon - a tervezés idénre várható „befagyasztásáig”, mindent ki fog facsarni a változatból, amit csak lehetséges. A mérnökök - főleg ha nagy pénzekről van szó - sok mindenre képesek. Ne felejtsük, hogy az A350-es egyszerü A330-as modifikációnak indult!

Egy kevésbé drámai, de jelentős változat megjelenése is várható az év vége felé Seattle-ben. A Boeing 737-900ER gépek közül az első két példánynak öthónapos berepülési programot kell hibátlanul teljesíteni ahhoz, hogy az első vásárló, a Lion Air 2007 közepén megkapja közülük az elsőket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.