2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A deltaszárnyú óriás visszatér

JETfly  |  2006-01-04 08:34:55

Brit repülésrajongók megszállott csoportja jó egy évtizede dolgozik azon, hogy a RAF egykori büszkeségei, az Avro Vulcan sugárhajtású nehézbombázók közül az XH558-as oldalszámú példány újra levegőbe emelkedjen. A hírek szerint fáradozásaik gyümölcseként ez 2006 nyarán végre megvalósul.

Az előírt berepülések után a 2007-es szezonban jelenhet meg a Vulcan ismét a nagy-britanniai légi parádékon. Abban az évben lesz különben a 15. évfordulója annak, hogy a nagyközönség utoljára láthatta repülni kedvencét.

Az 1992-es búcsúrepülést a Red Arrows-zal közös kötelék tette még emlékezetesebbé

A típust újból repülőképessé tevő alapítvány számlájára 18.000 adományozótól érkezett pénzt. Az idáig összegyült 2,7 millió fonthoz azonban még mindig kell 300.000. A legnagyobb anyagi teher kétségkívül a hatalmas biztosítási díj. Ez kényszerítette végképp földre a „Sally B.” nevü, még mindig repülőképes Boeing B-17-est Flying Fortresst, mely a híres „Memphis Belle” címü filmben játszotta a főszerepet.

Az 1993-ban leállított gépet a Bruntigthrope reptér egyik hangárjában tartották, így sárkánya nem sínylette meg a tétlen várakozást. Jelenleg ott folyik a szerkezet nagyjavítása. A korrózió által károsított részek csiszolásánál – a legfrissebb számítások szerint – még az anyagvastagság 10%-ának eltávolítása sem veszélyezteti a szilárdságot. Ez annak tudható be, hogy annak idején mérnökök nem számítógéppel dolgoztak, hanem logarlécekkel. Ezért sikerült ennyivel túlméretezniük a konstrukciót.

Tavasszal kezdik meg a nagyjavított darabok visszaszerelését, és az új – elsősorban utángyártott - alkatrészek beépítését. A munka kétszáz kisebb cégnél folyik, jórészt teljesen díjtalanul. A rendszerek sikeres próbája után a hajtómüvek először 2006 augusztusában bömbölhetnek majd fel. A gépen 21-en dolgoznak. Hat közülük a fő vállalkozó, a Marshall of Cambridge cég embere, a többiek egykori Vulcan szerelők.

Az XH558 sárkányához nyolc Bristol Siddeley Olympus 301-es sugárhajtómü áll rendelkezésre. A brit rendelkezések szerint 10 évente kell a hajtómüveket nagyjavítani. Ezek utoljára 1982-ben estek át rajta, aztán légmentes csomagolásban raktárba kerültek. Az óra azóta „nem ketyeg”, csak majd a felbontás pillanatától. A tervek szerint 40 üzemóránként fogják cserélni az Olympusokat, és a kiépítetteket azonnal visszacsomagolják. Reményeik szerint ezzel a módszerrel még legalább tíz évig lesz elegendő hajtómü a géphez. Minthogy a sárkány élettartamát a nagyjavítás 400 órával hosszabbítja meg, ez 10-15 éves szereplést tesz lehetővé. Ennek lejártakor az XH558-as Duxfordba kerül, ahol az „Imperial War Museum” méltán híres repülőgép-kollekcióját gazdagítja majd.

Az 1993-as leszállás Bruntigthrope repterén

A gépet ugyanaz a Dave Thomas őrnagy fogja berepülni, aki az 1993-as év márciusában utoljára leszállt vele Bruntigthrope repterén.

Felkészülés a nagysebességü gurulásra

A pilóta és az ötfős személyzet, hogy formában maradjanak, a Wellesbourne-ben lévő XM655-össel rendszeresen hajtanak végre nagysebességü gurulásokat. Jövő nyáron az XH558-ban ülve Thomas őrnagynak majd csak egy kicsivel kell jobban meghúzni a botot…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.