2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kilencven éves Junkers teljesen fém repülőgépe

JETfly  |  2005-12-27 22:34:21

90 éve, 1915. december 12-én szállt fel első ízben egy Hugo Junkers által konstruált \"J-1\" - a világ első, teljesen fémből készült repülőgépe.

Az első repülés alig volt valamivel több egy nagy ugrásnál. Amikor a gép földet ért, összetörtek a kerékvázak. Nem sokkal később azonban már jól, hosszan és messzire repült a "J-1", a modern repülőgépgyártás őse. Egyúttal pedig Hugo Junkers, a német repülőgépgyártás úttörőjének első nagy dobása volt: az ő idejében lehetetlennek tartották, hogy valaki teljes egészében fémből álló repülőgépet tervezzen. Tréfát kedvelő katonák találták ki a "bádogszamár" gúnynevet, jóllehet a repülőgép rövidesen elérte az akkor szinte hihetetlen sebességet: az óránkénti 175 kilométert. A tervező nevét és a gépet két szabadalom tette világhírüvé: az üreges repülőgépszárnyakról szólót 1916-ban, az önhordó szárnnyal repülő egyfedelü gépekről szólót 1918-ban adták ki. 

Mivel azonban a "J-1" a német katonai vezetők véleménye szerint túlságosan lassan emelkedett, ezért megkérték Hugo Junkerst, hogy alkossa meg annak javított változatát, amely beleillik első világháborús terveikbe és elképzeléseikbe. Megszületett tehát előbb a "J-2", majd a kétfedelü "J-4" is. Ez a páncélozott repülőgép felderítő repüléseken kitünő védelmet nyújtott a légelhárítással szemben. Repülési szakértők még ma is ellentmondást látnak abban, hogy a felfedező Junkers a császári Németországban kiszolgálta a fegyverkezési lobbyt, később pedig szoros baráti szálak füzték müvészekhez és pacifistákhoz a Weimari Köztársaságban. Végül a nácik elmozdították, gyárait kisajátították, őt magát pedig még belépni sem engedték azokba. Leghíresebb konstrukciója, a Ju-52 végül is kifejezetten a békés, polgári légi közlekedés céljaira született meg. Hugo Junkers 1935. február 3-án hunyt el. Ma is úgy emlékeznek rá, hogy ő volt az, "aki a hullámbádogot röptette". Légi közlekedési szabadalmainak száma 178. Az első tisztán fémből gyártott utasszállító repülőgépként ma az 1919-ben először startolt F-13-ast tartják számon, és ez szolgált azóta is minden modern utasszállító mintájául, egészen a Boeing747-ig és az óriás Airbus A380-ig. Az F-13 sikerét azonban a 90 éve felszállt J-1 alapozta meg.

A cikk másodközlésének lehetőségéhez köszönjük a MÚLT-KOR történelmi portál engedélyét.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.