2017. 05. 01. hétfő
Fülöp, Jakab
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gyülekező viharfelhők

JETfly  |  2005-11-21 08:12:08

Végszerelés előtt áll az első háromszéki építésű repülőgép. A tervek szerint már a nyár végére be kellett volna fejezzük a gépet, de sajnos egy óriási akadályba ütköztünk – nyilatkozta Kiss Zoltán, a MJ-2 Tempete egyik építője.

Az ultrakönnyü repülőgép futómüveinek kialakításához króm-molibdén ötvözetü acéllemezre volna szükség, amit sajnos itthon (Romániában) nem igazából lehet beszerezni. Bajnak baj, de nem katasztrófa – állítja Kiss, hisz így lesz bőven időn befejezni a kisgépet. A háromszéki repülőgép-építőknek mintegy fél négyzetméter króm-molibdén lemezre volna szüksége, amelynek mintegy 10 millió régi lejbe (közel 70 ezer forintba) kerülne.

Sajnos mi nem úgy építünk repülőgépet, hogy otthonról, az íróasztalunk mellől interneten megrendeljük a gépet, a postás majd hazaszállítja a darabokat, amit nekünk már csak össze kell raknunk és már repülhetünk is a kedvenc gépünkkel – nyilatkozta Kiss Zoltán. A háromszéki építők ingyen kapták meg Marcel Jurcától a megépítendő repülőgép terveit (amúgy 500 amerikai dollárba került volna ennek a megvásárlása), és ilyen körülmények között a székely repülőgép készítőknek minden saját maguk kellett elkészítsenek, valamint összeállítsanak. Így nem is csoda, hogy 1998-től mostanáig mindig voltak problémák amit meg kellett oldjunk, de a króm-molibdén ötvözetü acéllemezre hiánya okozza a legnagyobb fejfájást – meséli Kiss.  A króm-molibdén ötvözetü lemez egy nagyon erős, jól hegeszthető acél és ez  százszázalékosan megfelel a futómü kialakításhoz. Nekünk mintegy fél négyzetméternyi ilyen lemezre volt szükségünk, és mivel Romániában meghalt az acélipar, így nehéz ezt beszerezni – állítja Kiss. A megyeszékhelyi repülőgép-építők  így alternatív megoldásokat keresnek a hiányszó nyersanyag beszerzésére: megpróbálják Magyarországról „importálni” az acéllemezt, de egy marosvásárhelyi barátjuk segítségére is számítanak. A nyár folyamán a háromszéki MJ-2 Tempete két ellenőrzésen is átesett. A „székely vihar” építőit először a román légügyi hatóság egyik szakemberére látogatta meg, akit kifogástalanak találta a gépet. Szakmabeli volt az ellenőr, azaz ő maga is épített már saját kezüleg repülőgépet, és tudta mint kell megnézni, de  mindent rendbe talált – nyilatkozta Tódor László, a Tempet egy másik megálmodója. Németországi  barátaink is szemügyre vették a gépet és nekik is nagyon tetszett az amit mostanáig összehoztunk – folytatta Tódor. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a két német vendég közük az egyik, a németországi légügyi hatóság által feljogosított ellenőre és a kisrepülőgépek megépítésében jártas szakember volt. Csak akkor jöttek rá, hogy milyen jól, egyszerüen és praktikusan oldottunk meg a felmerülő problémákat amikor éppen kifogásokat próbálta találni bizonyos dolgokra – jelentette ki büszkén Tódor.

 

A megyeszékhelyi repülőgép-építő pilóták meghívták arra a franciaországi légi-showra, amelyet a MJ-2 Tempete szüzfelszállásának 50. évfordulójára rendeznek meg 2006-ban (a román származású mérnök gépe 1956-ban emelkedett először a levegőben és azóta több 100 ilyen ultrakönnyü madár hasítja Földünk légkörét). Ott kell lennünk e rangos eseménye, géppel vagy éppen gép nélkül – mondja viccesen Tódor. A maga kategóriájában Európa szerte a legjobb gépet építjük meg magunknak – állítja Kiss Zoltán. A MJ-2 Tempete sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy létezik egy 12 gépből álló Tempete kötelék, amely a világ összes fontosabb légi-bemutatóján megfordulta már magát.

Kérjük, hogy akinek módjában áll segíteni ennek a lelkes csapatnak, az e-mailben vegye fel a kapcsolatot Tibodi Ferenccel: ferenc.tibodi@propress.ro ! Köszönjük!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 28., 09:57
Minden tartály tele volt kerozinnal, Törökországot el kellett volna kerülni?
2017. 04. 27., 11:57

MosonShow 2017

Videó a 2017-es mosonmagyaróvári makettkiállításról.
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.

  Legfrissebbek most

A napokban megérkezett Izraelbe (a Nevatim légibázisra) a soron következő 3 F-35A Lighting II (Adir) típusú ötödik generációs vadászrepülőgép – írja a Lockheed Martin.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban, a Nigériai Légierő megalakulásának 53. évfordulóján, 2017. április 22-én, a Makurdi légibázison tartott ünnepségen hivatalosan is hadrendbe állt az első 2 Mi-35M típusú harci helikopter.