2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gyülekező viharfelhők

JETfly  |  2005-11-21 08:12:08

Végszerelés előtt áll az első háromszéki építésű repülőgép. A tervek szerint már a nyár végére be kellett volna fejezzük a gépet, de sajnos egy óriási akadályba ütköztünk – nyilatkozta Kiss Zoltán, a MJ-2 Tempete egyik építője.

Az ultrakönnyü repülőgép futómüveinek kialakításához króm-molibdén ötvözetü acéllemezre volna szükség, amit sajnos itthon (Romániában) nem igazából lehet beszerezni. Bajnak baj, de nem katasztrófa – állítja Kiss, hisz így lesz bőven időn befejezni a kisgépet. A háromszéki repülőgép-építőknek mintegy fél négyzetméter króm-molibdén lemezre volna szüksége, amelynek mintegy 10 millió régi lejbe (közel 70 ezer forintba) kerülne.

Sajnos mi nem úgy építünk repülőgépet, hogy otthonról, az íróasztalunk mellől interneten megrendeljük a gépet, a postás majd hazaszállítja a darabokat, amit nekünk már csak össze kell raknunk és már repülhetünk is a kedvenc gépünkkel – nyilatkozta Kiss Zoltán. A háromszéki építők ingyen kapták meg Marcel Jurcától a megépítendő repülőgép terveit (amúgy 500 amerikai dollárba került volna ennek a megvásárlása), és ilyen körülmények között a székely repülőgép készítőknek minden saját maguk kellett elkészítsenek, valamint összeállítsanak. Így nem is csoda, hogy 1998-től mostanáig mindig voltak problémák amit meg kellett oldjunk, de a króm-molibdén ötvözetü acéllemezre hiánya okozza a legnagyobb fejfájást – meséli Kiss.  A króm-molibdén ötvözetü lemez egy nagyon erős, jól hegeszthető acél és ez  százszázalékosan megfelel a futómü kialakításhoz. Nekünk mintegy fél négyzetméternyi ilyen lemezre volt szükségünk, és mivel Romániában meghalt az acélipar, így nehéz ezt beszerezni – állítja Kiss. A megyeszékhelyi repülőgép-építők  így alternatív megoldásokat keresnek a hiányszó nyersanyag beszerzésére: megpróbálják Magyarországról „importálni” az acéllemezt, de egy marosvásárhelyi barátjuk segítségére is számítanak. A nyár folyamán a háromszéki MJ-2 Tempete két ellenőrzésen is átesett. A „székely vihar” építőit először a román légügyi hatóság egyik szakemberére látogatta meg, akit kifogástalanak találta a gépet. Szakmabeli volt az ellenőr, azaz ő maga is épített már saját kezüleg repülőgépet, és tudta mint kell megnézni, de  mindent rendbe talált – nyilatkozta Tódor László, a Tempet egy másik megálmodója. Németországi  barátaink is szemügyre vették a gépet és nekik is nagyon tetszett az amit mostanáig összehoztunk – folytatta Tódor. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a két német vendég közük az egyik, a németországi légügyi hatóság által feljogosított ellenőre és a kisrepülőgépek megépítésében jártas szakember volt. Csak akkor jöttek rá, hogy milyen jól, egyszerüen és praktikusan oldottunk meg a felmerülő problémákat amikor éppen kifogásokat próbálta találni bizonyos dolgokra – jelentette ki büszkén Tódor.

 

A megyeszékhelyi repülőgép-építő pilóták meghívták arra a franciaországi légi-showra, amelyet a MJ-2 Tempete szüzfelszállásának 50. évfordulójára rendeznek meg 2006-ban (a román származású mérnök gépe 1956-ban emelkedett először a levegőben és azóta több 100 ilyen ultrakönnyü madár hasítja Földünk légkörét). Ott kell lennünk e rangos eseménye, géppel vagy éppen gép nélkül – mondja viccesen Tódor. A maga kategóriájában Európa szerte a legjobb gépet építjük meg magunknak – állítja Kiss Zoltán. A MJ-2 Tempete sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy létezik egy 12 gépből álló Tempete kötelék, amely a világ összes fontosabb légi-bemutatóján megfordulta már magát.

Kérjük, hogy akinek módjában áll segíteni ennek a lelkes csapatnak, az e-mailben vegye fel a kapcsolatot Tibodi Ferenccel: ferenc.tibodi@propress.ro ! Köszönjük!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.