2016. 12. 02. péntek
Melinda, Vivien
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gyülekező viharfelhők

JETfly  |  2005-11-21 08:12:08

Végszerelés előtt áll az első háromszéki építésű repülőgép. A tervek szerint már a nyár végére be kellett volna fejezzük a gépet, de sajnos egy óriási akadályba ütköztünk – nyilatkozta Kiss Zoltán, a MJ-2 Tempete egyik építője.

Az ultrakönnyü repülőgép futómüveinek kialakításához króm-molibdén ötvözetü acéllemezre volna szükség, amit sajnos itthon (Romániában) nem igazából lehet beszerezni. Bajnak baj, de nem katasztrófa – állítja Kiss, hisz így lesz bőven időn befejezni a kisgépet. A háromszéki repülőgép-építőknek mintegy fél négyzetméter króm-molibdén lemezre volna szüksége, amelynek mintegy 10 millió régi lejbe (közel 70 ezer forintba) kerülne.

Sajnos mi nem úgy építünk repülőgépet, hogy otthonról, az íróasztalunk mellől interneten megrendeljük a gépet, a postás majd hazaszállítja a darabokat, amit nekünk már csak össze kell raknunk és már repülhetünk is a kedvenc gépünkkel – nyilatkozta Kiss Zoltán. A háromszéki építők ingyen kapták meg Marcel Jurcától a megépítendő repülőgép terveit (amúgy 500 amerikai dollárba került volna ennek a megvásárlása), és ilyen körülmények között a székely repülőgép készítőknek minden saját maguk kellett elkészítsenek, valamint összeállítsanak. Így nem is csoda, hogy 1998-től mostanáig mindig voltak problémák amit meg kellett oldjunk, de a króm-molibdén ötvözetü acéllemezre hiánya okozza a legnagyobb fejfájást – meséli Kiss.  A króm-molibdén ötvözetü lemez egy nagyon erős, jól hegeszthető acél és ez  százszázalékosan megfelel a futómü kialakításhoz. Nekünk mintegy fél négyzetméternyi ilyen lemezre volt szükségünk, és mivel Romániában meghalt az acélipar, így nehéz ezt beszerezni – állítja Kiss. A megyeszékhelyi repülőgép-építők  így alternatív megoldásokat keresnek a hiányszó nyersanyag beszerzésére: megpróbálják Magyarországról „importálni” az acéllemezt, de egy marosvásárhelyi barátjuk segítségére is számítanak. A nyár folyamán a háromszéki MJ-2 Tempete két ellenőrzésen is átesett. A „székely vihar” építőit először a román légügyi hatóság egyik szakemberére látogatta meg, akit kifogástalanak találta a gépet. Szakmabeli volt az ellenőr, azaz ő maga is épített már saját kezüleg repülőgépet, és tudta mint kell megnézni, de  mindent rendbe talált – nyilatkozta Tódor László, a Tempet egy másik megálmodója. Németországi  barátaink is szemügyre vették a gépet és nekik is nagyon tetszett az amit mostanáig összehoztunk – folytatta Tódor. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a két német vendég közük az egyik, a németországi légügyi hatóság által feljogosított ellenőre és a kisrepülőgépek megépítésében jártas szakember volt. Csak akkor jöttek rá, hogy milyen jól, egyszerüen és praktikusan oldottunk meg a felmerülő problémákat amikor éppen kifogásokat próbálta találni bizonyos dolgokra – jelentette ki büszkén Tódor.

 

A megyeszékhelyi repülőgép-építő pilóták meghívták arra a franciaországi légi-showra, amelyet a MJ-2 Tempete szüzfelszállásának 50. évfordulójára rendeznek meg 2006-ban (a román származású mérnök gépe 1956-ban emelkedett először a levegőben és azóta több 100 ilyen ultrakönnyü madár hasítja Földünk légkörét). Ott kell lennünk e rangos eseménye, géppel vagy éppen gép nélkül – mondja viccesen Tódor. A maga kategóriájában Európa szerte a legjobb gépet építjük meg magunknak – állítja Kiss Zoltán. A MJ-2 Tempete sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy létezik egy 12 gépből álló Tempete kötelék, amely a világ összes fontosabb légi-bemutatóján megfordulta már magát.

Kérjük, hogy akinek módjában áll segíteni ennek a lelkes csapatnak, az e-mailben vegye fel a kapcsolatot Tibodi Ferenccel: ferenc.tibodi@propress.ro ! Köszönjük!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.