2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Messerschmitt Bf-108

JETfly  |  2005-11-08 00:00:02

A Taifun névre keresztelt sportrepülőgép az akkori technikai újítások révén szinte azonnal népszerű lett és megalapozta kategóriájában a mai modern repülőgépek alapjait. Emellett a Bf 108-as nemcsak minden túragépnek, hanem a híres Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgép ősének is tekinthető egyszerre.

A Wilhelm Emil Messerschmitt német konstruktőr által az 1930-as években megalkotott típus jelentősen megelőzte a korát.  Már a II. világháború előtt is jelentős nemzetközi sikerek füződtek nevéhez, és katonai modelljeit ideális futár- és személyszállítóként a Luftwaffe is szolgálatba állította. Sőt a „Taifun” továbbfejlesztett változatait a franciák 1945 után is sorozatban gyártották. Számos példánya még napjainkban is repülőképes állapotban van, így hosszú életpályát tudhat maga mögött. E névvel azonban más repülő eszközöket is elkereszteltek. Legutóbb a nagy vitákat kavart Eurofighter Typhoon kapcsán hallhattunk róla.

A Bf 108 V-1 prototípusa három légcsavarlapáttal és farokcsúszóval készült.

Az első lépések az új légierő megteremtésére

A versailles-i békediktátum 1919-ben következetesen megtiltotta Németország számára a harci repülőgépek gyártását és a légierő fenntartását, ennek ellenére azonban újraszervezése rejtett keretek között már néhány éven belül megkezdődött. A katonai szakértők e szerződés kijátszása érdekében számos lehetőséget találtak. Az egyik ilyen utat a német titkos diplomácia építette ki, amikor a Szovjetunióval megállapodást kötöttek egy repülőiskola létrehozására. Így már a 20-as évek közepén megkezdődhetett Lipeckben a pilóták magas szintü kiképzése. Továbbá a légierő alapjainak kiépítése a polgári repülés keretei között is megindult a vitorlázó, oktató és szállító repülőgépek új típusainak kipróbálásával. Ebben Erhard Milch, az egykori vadászpilóta is nagy szerepet játszott, aki már 1923-ban sikerrel egyesítette a repülőgépgyárakat és a légiközlekedési vállatokat. Majd a Deutsche Lufthansa vezetőjeként, Göring révén, jelentős anyagi támogatást is szerzett az NSDAP párttól, s ezzel végül megindult a Luftwaffe szervezése és a szakemberképzés is.Már az I. világháború után sorra alakultak a később oly híres repülőgép-gyártó üzemek, melyek a polgári légi közlekedés számára tervezték első gépeiket; ezek közös jellemzője, hogy kis átalakítás után, akár „légi fegyverekké” is válhattak. A kezdeti időszakban Messerschmitt is hasonló jellegü modellekkel próbálkozott. Wilhelm Emil Messerschmitt (1898-1978) mérnök és konstruktőr már 1923-ban Bambergben saját vállalatot alapított. Számos repülőgépet épített, majd cége 1927-ben beolvadt a Bayerische Flugzeugwerke AG. (BFW) augsburgi üzemébe, ő maga pedig rövid időn belül müszaki igazgatója lett. Az 1931-ben bekövetkező pénzügyi válság miatt a BFW is majdnem csődbe jutott, de végül 1933-ban sikerült hamvaiból feltámadnia. A tervezőt, amikor 1938-ban főigazgatónak és egyben főkonstruktőrnek megválasztották, a gyárat is átkeresztelték Messerschmitt AG névre. Messerschmitt ekkor már a légierő egyik legfontosabb szállítója volt, aki a II. világháború leghíresebb vadászrepülőgépeit tervezte.

A „Taifun” születése

Az 1920-as éveket követő, kudarcoktól sem mentes, kísérletező, tapasztalatszerző időszak után, Messerschmitt a 30-as években alapozta meg hírnevét Németországban, amikor a Bf 108 típusával egy csapásra sikert aratott. Jelentősége abban mutatkozott meg leginkább, hogy képes volt szakítani az I. világháború tapasztalatait követő elavult szerkezeti módszerekkel és jó érzékkel ötvözte repülőgépén korának legújabb technikai újításait, illetve irányt mutatott a modern típusoknak is. E haladó elgondolásnak ráadásul akkor kellett megküzdenie másokkal, amikor Heinkel a nyitott pilótafülkéjü, orrsegédszárny nélküli, az Arado a nyitott fülkéjü, rögzített futómüvü, továbbá Focke-Wulf még a támasztó dúcos felsőszárnyas modelleket favorizálta.A hivatalos szervekkel is csak komoly küzdelmek árán sikerült Messerschmittnek elismertetnie repülőgépét. Az M.35 típusa iránt 1933-ban először csak Románia mutatott érdeklődést. Végül e tárgyalások döbbentették rá a Reichsluftfahrtministeriumot (RLM) – azaz Birodalmi Légügyi Minisztériumot arra, hogy lemaradhat egy korszerü repülőgépről, ha nem biztosít megfelelő támogatást. Ezzel a váratlan fordulattal Messerschmitt hozzájárult a Luftwaffe korszerü harci gépekkel való felszereléséhez. Nagy szerepe volt abban is, hogy a nagysebességü repülőgépek fejlesztését az Arado, BFW, Focke-Wulf és Heinkel cégek is megkezdték.Wilhelm Messerschmitt 1933 szeptemberében, a kétüléses M.35 modell tapasztalatai alapján, kezdte meg az M.37 tervezését, melyet az RLM utasítására átkereszteltek Bf 108-ra. E mürepülőgépet az 1934-es Európa körülrepülésre építette. A konstruktőr reménykedett abban is, hogy siker esetén megalapozhatja jövőjét. A szerencsére nagy szüksége volt a konstruktőrnek, ugyanis addigi törekvéseit rendre balszerencse kísérte. Ráadásul Erhard Milchhel sem volt felhőtlen a viszonya, aki időközben már az RLM államtitkára lett.

A D-IDBT jelzésü Bf 108 A repülőgépet már kétlapátos légcsavarral és farokfutóval tervezték. A gép még a háború előtt használatos felségjelzést viseli.

A Messerschmitt Bf 108 A gépből összesen hat példányt rendeltek meg, ebből 1934 nyaráig 2 db készült el. Az első prototípus 1934. június 13-án emelkedett először a levegőbe. A D-ILIT jelzésü Bf 108 A V-1 példányt egy 250 LE-s Hirth HM 8U fordított-V csillagmotorral szerelték, amely három légcsavarlapátból álló propellert hajtott meg. E modellen később, a kísérleti repülések alatt, még egy 220 LE-s Argus AS 17 motort is kipróbáltak. A Bf 108 számos olyan forradalmi újítással készült, amelyeknek akkor még nem tulajdonítottak kellő jelentőséget, sőt egyes szakértők egyenesen azt állították, hogy ezeknek jövője sem lehet! Ez a típus lett az első olyan modern repülőgép, amely monoplán, szabadonhordó, egyfőtartós, alsószárnnyal készült, melyen orrsegédszárnyak, szárnyprofilba simuló féklapok, automatikus szárnyvég-résszárnyak és ívelőlapok kaptak helyet. A oldalkormánylapok fémvázát vászonnal borították. Valamennyi kormányt aerodinamikailag kiegyenlítették. A vízszintes vezérsíkot merevítő-dúcokkal rögzítették a törzs végéhez. Az ovális keresztmetszetü törzs dúralumínium (könnyüfém ötvözet) héjszerkezetet kapott. A pilótafülke zártkabinos volt, a csavarorsós kézi müködtetésü főfutómüvet a szárnyba lehetett bevonni. E formai kialakítás és a futómü behúzási módszere a későbbi Messerschmitt vadászmodellek közös jellemzője lett.

A felvételen a Bf 108 A pilótafülkéje látható.

Jóllehet ez az új könnyü túrarepülőgép az Európa versenyről mégsem hozta el a pálmát, azonban teljesítményei alapján már ekkor jó választásnak bizonyult. A Bf 108 szinte azonnal beváltotta a hozzá füzött reményeket. Rövid idő alatt olyan népszerü lett, hogy előnyt élvezett kortársaival szemben. 1935 tavaszán kapta a „Taifun” becenevet, amikor a német aviatikusnő, Elly Beinhorn, egy Bf 108 A-val 1 nap alatt, rekordidővel megtette a Berlin-Konstantinápoly útvonalat.

A B-szériaváltozat

Az elismerés hatására, már 1935-ben, igény mutatkozott az A-modell továbbfejlesztésére. Így a Bf 108 B jelzéssel elkészült repülőgép méreteiben kicsit nagyobb lett elődjénél. Motorját kicserélték a léghütéses, fordított-V, 8 hengeres, soros, 240 LE-s (175 kW-os), Argus AS 10 C típusúra. A 2,35 m átmérőjü merev vagy állítható fa légcsavar már kétlapátos kivitelben készült. A Bf 108 A-sorozatot jellemző farok-csúszót kerékkel váltották fel. A függőleges vezérsíkon megerősítették az oldalkormányt. A kétkormányos, négyszemélyes, egymás melletti két-két ülés mögött külön csomagteret alakítottak ki, ahova újabb oldalablakokat is beépítettek. Az egyik példányon (D-IELE) kísérlet képpen még egy 160 LE-s Siemens Sh 14 A csillagmotort is kipróbálták, ám ez a várt teljesítménytől jelentősen elmaradt. Így az RLM intézkedésére megkezdett sorozatgyártása az Argus motorral történt.A Bf 108 B-változat a 30-as évek légi versenyeinek fő látványossága lett, és ahol csak megfordult, mindenütt nagy érdeklődést tanúsítottak iránta. Az LZ 129 „Hindenburg” léghajóval a D-IONO jelzésü Bf 108 B-t 1936. május 25-én Rio de Janeiro-ba szállították, amely Dél-Amerikában tartott bemutató repüléseket. A Taifunt bemutatták még az 1936-os berlini olimpián is. A D-IBFW kódszámú gépet 1937 decemberében hajóval juttatták Rio de Janeiro-ba, amely Otto Brindlinger pilótával, 44.000 km megtétele után, 1938. július 5-én érkezett New Yorkba. (A Bf 108 néhány versenyeredményét az alábbi táblázat tartalmazza.)

Ez a Luftwaffe szolgálatában álló trópusi változatú Bf 108 B Taifun a KG+EM rádió-kódot kapta.

Az ismert óceánrepülő, Charles Lindbergh, 1938. október 21-én hivatalos látogatást tett Berlinben, ahol alkalma nyílt kipróbálni egy Bf 108 B-t. A leszállás után lelkesen így foglalta össze tapasztalatait: „Ez a repülőgép kategóriájában a legjobb, amivel eddig csak repültem!” A sikerszéria tovább folytatódott, és 1939 júliusában egy „Taifun” repülőgép 9.075 m-es magasságba emelkedett, ezzel akkor új rekordot állított fel a repülés történetében.A híres eredmények révén az augsburgi, majd később a regensburgi üzemek 1942 elejéig folytatták a sorozatgyártást. Számos német magánember és cég vásárolt a repülőgépből, ezen kívül: Ausztrália 1, Bulgária 6, Chile 1, Japán 1, Jugoszlávia 12, Ausztria 4, Románia 6, Svájc 12, Spanyolország 1, Magyarország 7, Szovjetunió 2, USA 1, Nagy-Britannia 2 db gépet rendelt. A „Taifun”-t azonban legnagyobb számban a Luftwaffe alkalmazta futár-, utasszállító- és mentőgépnek, továbbá használták még a Bf 109 vadászpilóták átképzésére is. A harci változatai megfordultak a spanyol polgárháborúban és végigszolgálták a II. világháborút.A Magyar Légügyi Hivatal 1937-ben 7 db 177 kW teljesítményü, Argus As 10 E típusú nyolchengeres léghütéses motorral felszerelt Bf 108 B-t vásárolt futár- és túrarepülő célokra. Emellett a magyar légierő „Taifun”-jait a távolfelderítő és bombázópilóták bonyolult vakrepülési kiképzésében is használták.

A Taifun továbbfejlesztett változatai

A B-széria alapján tervezték később a Bf 108 C modellt. Ebből 1941-ben csak 1 db kísérleti példány készült 400 LE-s, léghütéses, 12 hengeres Hirth HM 512 fordított-V csillagmotorral, melynek állítható légcsavarja Argus típusú volt.A Messerschmitt AG-nál egészen 1942 májusáig folyt a Bf 108 B széria sorozatgyártása, ekkor a Párizs melletti Les Mureaux-i Societe Nationale de Constructions Aeronautiques du Nord-ba (SNCAN) helyezték át a termelést. E franciaországi üzemegységben született meg az erősen módosított Me 208 változat, amely behúzható orrfutómüvel lett kivitelezve. Ennek első prototípusa 1944-ben repült először. Végül csak két példányát fejezték be, ám ebből is az egyiket bombatámadás semmisítette meg.

Az Me 208 típusból összesen csak 2 db-ot gyártottak. Ezen a színes felvételen megfigyelhető a repülőgép festése.

A II. világháború után a francia SNCAN üzem tovább folytatta a gyártást. A Bf 108-at hat-hengeres, 230 LE-s Renault 6Q-11 motorral Nord 1000 „Pingouin”, a Bf 208-at pedig Renault 6Q-10-el Nord 1100 „Noralpha”, illetve a 240 LE-s Potez 6 Dba-val Nord 1101 „Ramier” (Vadgalamb) néven rendszeresítette a francia haderő, melyek egészen 1963-ig voltak szolgálatban. A Bf 108-ból és változataiból 1935-1945 között 885 db-ot, 1945 után pedig még 285 db-ot, mindösszesen 1.170 db-ot gyártottak.

Müszaki adatok Messerschmitt Bf 108 Taifun

Gyártó

Bayerische Flugzeugwerke (BFW), 1938-tól Messerschmitt AG. Feladatkör

kiképző-, futár-, utasszállító-, sebesültszállító

Személyzet

4 fő, 1 pilóta és utas

A változat

B változat

Motor

1 db 250 LE-s (185 kW-os) Hirth HM 8U, majd 1 db 220 LE-s Argus As 17 B

1 db 240 LE-s (179 kW-os) Argus AS 10 C (AS 8C) Fesztávolság

10,31 m

10,62 m Hosszúság

8,60 m

8,29 m Magasság

2,02 m

2,30 m Üres tömeg 855 kg Max. felszálló tömeg 1385 kg Max. sebesség

300 km/h

Max. sebesség 300 km/h tengerszinten,314 km/h 2440 m-en Hatótávolság

700 km

750-950 km Csúcsmagasság

4.800 m

5.000-6.000 m Fegyverzet

Nincs

Nincs

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.