2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Draken - 50 év a levegőben

JETfly  |  2005-10-26 18:03:43

1955. október 25-én emelkedett először levegőbe a Saab 35 Draken, Bengt Olow berepülőpilótával a katapultülésben. Ma, 50 évvel később, a típus még aktív szolgálatban áll Ausztriában.

Az 1955. október 25.-ei Saab sajtóközleményben többek között ez volt olvasható: "Ez a repülőgép egy sokoldalú csapatmunka eredménye, ahol nagy létszámú repülőmérnökökből álló csoportok dolgoztak együtt különböző specialistákkal."A korát megelőző repülőgép konstrukció - a Saab 35 Draken - hosszú éveken keresztül alkotta a svéd légvédelem gerincét. 1960 és 1998 között a Draken különböző modifikációjának több mint 500 példánya szolgált a Svéd Légierő kötelékében. A Draken-t exportra is gyártották Svédországban: Dánia, Finnország és Ausztriában szolgáltak. Sőt az Osztrák Légierő még napjainkban is alkalmazza a típust. Az Egyesült Államokban is repül még a Draken: 6 repülőgép, amely korábban a Dán Légierőben szolgált, manapság a Nemzeti Tesztpilóta Képző állományában áll "hadrendben" Kaliforniában, Mojave-ban.

Fotó: Temesvári Péter - JETfly

Amikor a Draken sorozatgyártása megkezdődött, ez volt az első dupla-deltaszárnyú repülőgép, és az első olyan svéd fejlesztésü, amely a hang sebességének kétszeresével képes repülni. A Draken-t eredetileg nagy magasságú vadászrepülőgépnek fejlesztették, de amikor a fenyegetettségi helyzet változott, kis magasságban alkalmazták. A Draken készült vadász változatban: J 35A, J 35B, J 35D és J 35F, felderítő változatban: S 35E; valamint kiképző változatban: SK 35C. A legutolsó változat - J 35J - a J 35F továbbfejlesztett verziója volt. Összesen 612 db Draken épült, amelyből 12 Finnországban, licenc alapján készült.

A Draken 50. évfordulójára rendezett ünnepségnek a Linköping-ben található Svéd Légierő Múzeum adott otthont október 25-én. A rendezvény keretében légiparádéra is sor került, valamint újra megnyitottak két Draken kiállítást  és egy szemináriumot. A szeminárium egyik előadója, a közel 90 éves Erik Brett volt, aki a Draken tervezői munkáit irányította. "Azokban az időkben nem rendelkeztünk szuperszonikus (hangsebesség feletti) repülőgépekkel, tehát a Saab egy gyönyörü, de nehéz feladatot végzett. Az eredmények felülmúlták az elképzeléseket, persze álmomban sem reméltem, hogy a Draken még napjainkban is szolgálatban áll majd." - mondta Erik Bratt.

Technikai adatok SAAB J 35J Draken

Hajtómü

RM 6C (Rolls Royce Avon licenc alapján kifejlesztett) Hossza

15,34 m

Fesztávolság

9,42 m Szárnyfelület

50 m2

Magasság

3,89 m Maximális sebesség

2 Mach

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.