2016. 12. 11.
Árpád
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Tu-16-os főbb változatai

JETfly  |  2005-10-05 16:17:34

Cikksorozatunk első részében a Tu-16-os kifejlesztésének történetét és a gép szerkezeti felépítését mutattuk be. A második rész a Badger alváltozatait ismerteti, valamint kitér a típus alkalmazására is.

Tu-16A megjelöléssel gyártották a kizárólag atombombák hordozására kifejlesztett változatot, de ezen még nem alkalmaztak komolyabb változtatásokat. A haditengerészet számára kétféle altípust is hadrendbe állítottak, az egyik a T jelzésü torpedóhordozó, illetve aknatelepítő, a másik a K jelü kutató-mentő feladatokra specializált felderítőgép. A típusok egyike sem áll már hadrendben, vagy bezúzták, vagy más változattá alakították át őket. Az Aeroflot Tu-16G gyakorlógépeket rendelt, a pilótái kiképzésére.

Tu-16-os bombázó a szovjet légitársaság színeiben

Tu-16N típusmegjelöléssel fejlesztették ki a légi utántöltésre alkalmas „Borzokat”, ugyanis le akarták váltani a kiöregedő Tu-4-eseket. Az utántöltés módszere ugyanaz maradt, az amerikai Boom-os rendszer helyett a szovjetek a szárnyvég-szárnyvég utántöltési eljárást alkalmazták. A bombatérbe hatalmas üzemanyagtartályt fügesztettek, amiből egy csőrendszer vezet a szárnyvégekig. Ezeknek a típusoknak a jobb szárnyvége hátrafelé meg van hosszabbítva, amiből az utántöltésre szolgáló csövet engedik ki. Ez a cső csatlakozik a „szomjas” gép bal szárnyvégéhez, és már át is lehet tölteni az üzemanyagot. Ilyen eljárással lehet „itatni” a Tu-95-ös MSz jelü hosszutávú felderítőváltozatát, illetve a Tu-22 „Vakítót”.Fontos megemlíteni a 14 és 15-ös oldalszámú gépeket, amik 1991-ben több sebességi és emelkedési világrekordot állítottak fel. Szintén kísérleti célra fejlesztették ki az LL jelzésü tesztgépeket, ezeken a gépeken próbálják ki az új sugárhajtómüveket.

Tu-16-os egy K-26-ossal a bal szárnya alatt

Tu-16K megjelöléssel készültek a rakétahordozó változatok. Ezeket a típusokat könnyü felismerni az orrban kialakított radarburkolatról, ami érdekes külsőt kölcsönöz az egyébként szép vonalú bombázónak. Az ide beépített radar hatótávolsága 145 km, kereső, célzó, illetve térképező feladatokra alkalmazható. Első változatai a törzs aljába süllyesztve hordozták a K-10Sz típusú rakétát, de miután ez a rakéta elavult, többet alkalmassá tettek az új K-26-osok célba juttatására. A Tu-16-os és K-11-es halálos kombináció, rendkívül magas harcértékkel bírnak. 1000 kg-os robbanófejjel ellátva hatótávolsága 320 km, sebessége 1, 2 Mach. Beprogramozott útvonalon halad, a célnál viszont átkapcsol önrávezetésre, de az indító gépről is irányítható. Másik hatékony fegyvere a K-26-os. Ez a rakéta 300 km hatótávolságú, nagy magasságból indítják. A célpontig háromféleképpen juthat: inerciális navigációval, aktív radaros önrávezetéssel, vagy passzív anti-radar üzemmódban. Általában csak egyet függesztenek fel a „Borz” bal szárnya alá. Ez utóbbi rakétát főleg hadihajók ellen alkalmazzák.Tu-16PP megjelölésüek az elektronikai zavarógépek, amelyeket a sokféle antennákról lehet azonosítani. Ezeknek a zavarógépeknek a törzse alá egy csónak formájú antennaburkolatot helyeztek, sokféle elektronikai berendezéssel. Ez mellett kétoldalt beömlők találhatóak, ami megakadályozza a berendezések túlmelegedését.

A „Borz” felderítőváltozata, a szárny alatt lévő céltárgy nem tartozék

Tu-16D azonosítóval látták el a felderítőváltozatokat, amelyeknek feladata a légtérfigyelés és a tengerek feletti járőrözés volt. Fő jellegzetességük a hátsó gépágyútorony helyére kialakított farokkúp, amiben elektronikai zavarókat, vagy szálantennákat helyeztek el. A törzs alsó részére több antennadudort szereltek, amikben passzív érzékelők találhatóak, valamint késantennákat a törzs felső részére is. A szárnyakra többféle feladatú gondolákat lehet felfüggeszteni. A hírszerzési feladatkörben alkalmazott gépeken kameraablakok is fellelhetőek.

Tu-16-os más légierők szolgálatában

A „Borz” egy rendkívül jól sikerült konstrukció volt, ezért aztán a szovjetek vigyáztak is rá, leginkább maguknak tartották meg. Persze egy-két kivétel azért akad.

Xian H-6, a kínai légierő egyik büszkesége

Ilyen kivétel volt, amikor 1959-ben a tervek egy részét átadták a baráti Kínai Népköztársaságnak, akik már régóta kilincseltek a licenszjogért. Kína 1957-ben szerezte meg az engedélyeket. A terveket egy mintapéldány, egy szétszerelt példány, végül egy alkatrészeire szétbontott gép követte. A kínai pártvezetés úgy döntött, hogy a gyártás Xianban és Harbinban fog zajlani. Az óriáskirakósdit a kínaiaknak 67 nap alatt fejezték be, és 1959. szeptember 27-én már repültek is vele. Később az egész gyártási megbízást a Xian Repülőgépgyártó Vállalat kapta meg, akik 1964-re álltak rá teljesen a gyártásra. Az első teljesen kínai gyártású bombázó 1968. december 24-én repült először, Xian H-6 megjelöléssel. A gép adatai teljesen megegyeznek a Tu-16-os adataival. A légierő és a haditengerészet számára több alváltozatot fejlesztettek ki a szovjet modell alapján. A 90-es években is folytatták a sorozatgyártást, évi négy darabszámmal.A Szovjetunió ezen felül kizárólag Egyiptomba és Irakba exportálta a Tu-16K-10-eseket, ahol K-11 vagy K-16 típusú rakétákkal szerelték fel őket. Egyiptomban hajók ellen szándékozták bevetni, de a közel-keleti háborúkból is kivették a részüket. Fő feladatuk a Földközi-tenger feletti járőrözés volt. A repülőgép remek strapabíró képességeit itt bizonyította: egy Tu-16 elfogására az izraeliek vadászgépet küldtek, ami később meg is találta a bombázót, és rakétát indított ellene. Az arab gépet eltalálta, és a mozgásából arra következtetett az izraeli pilóta, hogy nemsokára a tengerbe fog csapódni. Levált a célról, és hazaindult. Közben az arab pilóták egyenesbe hozták gépüket, amin lényeges sérülés nem keletkezett. Különösebb probléma nélkül landoltak is a támaszpontjukon. Az egyiptomi bombázó-flottából jó, ha nyolc darab gép maradt valamelyik eldugott repülőtéren.

Egyiptomi Tu-16-osok bevetésre indulnak

Irak többet elvesztett a háborúk során, pótlásra a Kínaiaktól rendelt H-6-osokat. Ezeket a gépeket Szaddám Huszein uralmának idején is renszerben tartották, de az Öböl-háborúkban szinte biztos, hogy mindegyik megsemmisült.A Szovjetunió felbomlása után az utódállamok osztozkodtak a megmaradt gépparkon, de csak Oroszország, Ukrajna és Beloruszia tartja a mai napig hadrendben a típust. Oroszországban 30 darab áll hadrendben a rakétahordozó változatból, valamint 15 felderítőgép. Ezek a gépek nagyjavításon estek át, és új Tumanszkij RD-3M-500 típusú hajtómüveket kaptak. A légi utántöltésre alkalmas Tu-16-osokból kb. 20-at tartott meg a légierő, és hatot a haditengerészeti légierő. Ezen kívül még szolgálatban áll több elektronikai berendezésekkel felszerelt „Borz”. Ukrajna 53 Tu-16-ost használ különböző célokra, Belorusziában pedig 15 példány van repképes állapotban.

Manapság a Tu-16-osok nagy részét légi felderítésre, vagy tengeri járőrözésre használják

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin