2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

CIAF 2005 - Sztrizsi parádé Brno-ban

JETfly  |  2005-09-14 08:23:47

Ha szeptember, akkor CIAF! Lassan hagyománnyá válik, hogy a Cseh Légierő Nemzetközi Repülőnapját mindig szeptember elején rendezik meg. Az eseménynek régebben a Hradec Hralove-i légibázis, három éve pedig a Brno-i nemzetközi repülőtér a házigazdája. Az idei év fő szenzációjának az orosz Sztrizsi kötelék repülése ígérkezett.

Hagyomány, hogy a repülőnapon mindig különleges, közép-kelet Európában ritkán látható típusok, kötelékek jelentenek csemegét a kilátogató közönségnek. Ki ne emlékezne a B-1B hadászati bombázók áthúzásaira, a Mirage F-1 légibalettjére, a kanadaiak díszfestésü F/A-18 repülőgépére vagy a tavalyi évben a statikus soron látható izraeli F-16-osokra és a Szu-27 szólóra. Nem szabad azonban szó nélkül hagyni, hogy az európai tendencia itt is érezhető, sajnos egyre kevesebb a katonai repülőgép, kisebb a típusválaszték, gyengébb a program.

Portugál Alpha Jet-ek

Ez évben a statikus soron az oroszok IL-76-os szállítógépe, a cseh légierő Tu-154 kormánygépe, a román légierő C-130 szállítója, és Puma harci-szállító helikoptere várta a közönséget. Utánuk a francia légierő két Mirage F-1CR gépe, a belgák, Augusta A-109, Fouga Magister, F-16, Alpha Jet, USA F-16, szlovén Bell-412. A hazaiak is bemutatták katonai repülőeszközeiket és a szárazföldi csapataik felszerelését.

A dinamikus programok közül ez évben a MiG-29C és UB gépekkel repülő orosz Strizsi (Fecskék) mürepülő kötelék bemutatója jelentette a nagy attrakciót.

Az oroszok a kötelék mellett egy szóló MiG-29 programot is bemutattak, mely némileg elmaradt a magyar pilótáktól megszokott színvonaltól. A kötelék viszont nagyon szépen tartott alakzatban végrehajtott programja méltán váltott ki elismerést. Az öt darab 29-es felszállás után rendeződött, majd infracsapda szórással érkezett a légtérbe. A fecskék öt gépe több formációt mutatott be, majd a szóló Fulcrum leszállt és a maradék négy folytatta a programot. Bemutatójuk végén egyesével soroltak be és szálltak le a betonra.

Az oroszok mellett az olaszok C-27 Spartan közepes szállítógépe, a Szlovák Légierő MiG-29UB szólója, a portugálok Alpha Jet (Asas de Portugal) duója, valamint a szerb légierő Galeb, Super Galeb, Orao triója jelentette a dinamikus program értékelhető eseményeit. A repülőnapot a cseh légierő közepes szállító helikopterei nyitották, majd három Mi-24V rajék alakzatban repült át a pálya felett. A merevszárnyú gépeket három L-39 Alba, két L-159A Alca és három JAS-39C Gripen áthúzása képviselte. Az egyik Gripen néhány perces szóló bemutatója elsősorban harcfordulókból állt.  Dinamikus programot repült a csehek L-159A ALCA könnyü harcigépe is. A helikopterek közül Mi-24V, W-3 Sokol, és Bell-142 mutatkozott be a levegőben. A svédek négygépes légcsavaros formációt küldtek, programjuk azonban eléggé vérszegényre sikerült, ráadásul egyik gépük szerencsés balesetet szenvedett. (becsuklott futó, elgörbült légcsavar). Az osztrákok Pilatus tüzoltó repülőgépe ismét bemutatta a lassú repülés világszínvonalát.

Polgári repülőgépek közül az Ocovska Bacovia (Ocsovai Pásztorok) Blanik vitorlázógépes köteléke ismét szép bemutatót repült. Az őket vontató gép magyar felségjellel rendelkezett.

A többi repülőgép a szokásos sportgépek kategória volt. A repülőtér a repülőnap alatt is üzemelt és több alkalommal szakította meg a programot különféle utasszállító gépek fel és leszállása.

Összességében elmondható, hogy a repülőnap színvonala gyengébb volt mint a kecskeméti, de a külföldön rendkívül ritkán fellépő orosz Sztrizsi kötelék bemutatója miatt mindenképpen érdemes volt ellátogatni az idei CIAF-ra.

A Sztrizsi kötelék egyik áthúzása

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.