2017. 06. 28. szerda
Irén, Levente
: 310 Ft   : 273 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sasok Ibériából - „PATRULLA AGUILA”

JETfly  |  2005-07-25 12:17:40

Az idei RIAT egyik legszebb programját mutatta be a 20. születésnapját ünneplő spanyol formáció. Az egyre nagyobb hírnevet szerző kötelék számtalan légibemutatóra kap meghívást, érdemes tehát megismerkedni az Aguila múltjával és jelenével egyaránt.

A spanyol légierő történetében az első mürepülő köteléket 1954-ben hozták létre. Az évek során aztán számos olyan formáció jött létre, melyek a hazai repülőnapokon North American T-6-os Texan és Lockheed T-33-as gyakorlógépekkel, sőt még Dassault Mirage F1-es szuperszonikus vadászokkal is repültek. Mind közül mégis a leghíresebb a „Patrulla Ascua” nevü kötelék lett, aminek pilótái North American F-86 Sabre típussal szálltak fel és 1956-tól 1965-ig több külföldi bemutatón is szerepeltek. E rövid visszatekintés után essen szó a spanyol légierő legrégebb óta – idén éppen 20 éve - müködő, hivatalos kötelékéről, amit 1985-ben hozott létre az ország délkeleti részében, a Murcia tartománybeli San Javier-ben található repülőakadémia hat lelkes oktatója.

Az akadémián hazai gyártású CASA C.101-es Aviojet típusú, kétüléses gyakorlógépekkel folyik a kiképzés, melyek 2,25 tonna össztömegig fegyverezettel láthatók el. A típust a spanyolon kívül a jordán, a chilei és a hondurasi légierő is rendszeresítette.

A „Patrulla Águila” formáció nevével a pilóták az akadémia címerében látható sasra utaltak. A „Sasok őrjárata” első gyakorlása után mindössze tíz nappal, június 14-én Cádizban már nyilvánosan be is mutatkozott. Az öt CASA 101-es szereplésének pozitív visszhangja folytatásra bátorította a kötelék tagjait. A formációt ezért még abban a szezonban hatgépesre bővítették. A változtatással lehetőségük nyílt több látványos alakzat bemutatására valamint szóló géppár szerepeltetésére is.

A kötelék ezen a képen még a régi festésü gépekkel látható

Első külföldi útjuk 1986-ban Belgiumba vezetett. Az igazi áttörésre a következő évben került sor, mikor is 180.000 néző előtt repültek Fairfordban. A barátságtalan idő ellenére bemutatkozásuk igen jól sikerült. Az 1988 áprilisában, szezon nyitányaként a királyi család előtt szerepeltek. A közönséget ismét meglepték, mivel akkor már hét géppel, ráadásul fehér füstöt is húzva köszöntek be. Remek teljesítményüket a legrangosabb repülőshow-k szervezői meghívásokkal ismerték el. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy 1989-ben már ők zárhatták a „Red Arrows” 25 éves jubileumát is ünneplő fairfordi rendezvényt. Pedig a brit szakma és közönség meglehetősen igényes, főleg ami a kötelék-mürepülést illeti. Újabb változásként 1991 őszén, az addig az akadémia színeiben repülő kötelék Aviojetjei különleges festést kaptak.

Az új, látványos külső alapjául a legendás „Patrulla Ascua” formáció gépeinek festése szolgált.

Az 1992-es évben aztán a világ is megismerte őket. Előbb a Barcelonai nyári olimpia megnyitóján, aztán pedig ősszel, a sevillai világkiállítás alkalmával láthatták a tv nézők milliói, ahogy az áthúzó „Patrulla Águila” új, színes füst képzésére is alkalmassá tett füstgenerátorai segítségével a földkerekség legnagyobb spanyol lobogóját rajzolja az égre. A kötelék hét év alatt befutott.

Spanyol trikolór az égen

Mielőtt azonban a formációt bárki is olyan profi, főállású csapatnak gondolná, mint amilyen a „Red Arrows” vagy a „Patrouille de France”, gyorsan tisztázni kell, hogy pilótái a mai napig is másodállásban, akadémiai elfoglaltságaik mellett repülnek a kötelékben. Valamennyien a 40 év alatti korosztályt képviselik és oktatóskodásukat megelőzően a légierő valamelyik vadászgép-típusát repülték. A skála a Northrop F-5A-tól kezdve a Mirage F1-en át egészem a Boeing EF-18 Hornetig terjed. A csapatba kerülés legfőbb feltétele a legalább 2000 órás repülési tapasztalat. A vezér - egyedülálló módon a kötelékek között - a hat kísérő bármelyikének repülésképtelensége esetén, ugyanannyi tartalék pilóta közül választhat. A közel félórás, 19 elemet tartalmazó program begyakorlására – egyéb teendőik ellátása mellett - heti 1-2 alkalmuk nyílik.

A show-k helyszínére mindig 7 + 1 tartalékgéppel érkeznek. Felszálláshoz is szoros kötelékben gurulnak a gépek.

A kötelék szerelőit és a szükséges felszerelést egy CN.235-ös szállítja.

A végig magas színvonalú müsor legszokatlanabb része a finálé, melynek során a hét gép szoros kötelékben száll le. Ilyesmit Európában másoktól nem lehet látni, és a világon is csak a kanadai légierő „Snowbirds” formációjától! „Amatőr” státuszukból adódóan évente legfeljebb két tucat helyszínen szerepelnek, melyből 5-6 a Spanyolországon kívüli. A hazai repülésrajongók csak a távolból kívánhatnak nekik jó leszállást a következő 20 évre is, hiszen - sajnos - a 2005-ös szezonban sem jönnek Magyarországra.

A 2005 június 4-ére és 5-re szervezett, otthoni születésnapi show-n kívül ott voltak Zeltwegben és Fairfordban, szeptemberben pedig részt vesznek a Frecce Tricolori 45. születésnapi airshowján Rivoltóban. Ez utóbbi repülőnapra a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével bárki könnyedén eljuthat. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.