2017. 03. 23. csütörtök
Emőke
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sasok Ibériából - „PATRULLA AGUILA”

JETfly  |  2005-07-25 12:17:40

Az idei RIAT egyik legszebb programját mutatta be a 20. születésnapját ünneplő spanyol formáció. Az egyre nagyobb hírnevet szerző kötelék számtalan légibemutatóra kap meghívást, érdemes tehát megismerkedni az Aguila múltjával és jelenével egyaránt.

A spanyol légierő történetében az első mürepülő köteléket 1954-ben hozták létre. Az évek során aztán számos olyan formáció jött létre, melyek a hazai repülőnapokon North American T-6-os Texan és Lockheed T-33-as gyakorlógépekkel, sőt még Dassault Mirage F1-es szuperszonikus vadászokkal is repültek. Mind közül mégis a leghíresebb a „Patrulla Ascua” nevü kötelék lett, aminek pilótái North American F-86 Sabre típussal szálltak fel és 1956-tól 1965-ig több külföldi bemutatón is szerepeltek. E rövid visszatekintés után essen szó a spanyol légierő legrégebb óta – idén éppen 20 éve - müködő, hivatalos kötelékéről, amit 1985-ben hozott létre az ország délkeleti részében, a Murcia tartománybeli San Javier-ben található repülőakadémia hat lelkes oktatója.

Az akadémián hazai gyártású CASA C.101-es Aviojet típusú, kétüléses gyakorlógépekkel folyik a kiképzés, melyek 2,25 tonna össztömegig fegyverezettel láthatók el. A típust a spanyolon kívül a jordán, a chilei és a hondurasi légierő is rendszeresítette.

A „Patrulla Águila” formáció nevével a pilóták az akadémia címerében látható sasra utaltak. A „Sasok őrjárata” első gyakorlása után mindössze tíz nappal, június 14-én Cádizban már nyilvánosan be is mutatkozott. Az öt CASA 101-es szereplésének pozitív visszhangja folytatásra bátorította a kötelék tagjait. A formációt ezért még abban a szezonban hatgépesre bővítették. A változtatással lehetőségük nyílt több látványos alakzat bemutatására valamint szóló géppár szerepeltetésére is.

A kötelék ezen a képen még a régi festésü gépekkel látható

Első külföldi útjuk 1986-ban Belgiumba vezetett. Az igazi áttörésre a következő évben került sor, mikor is 180.000 néző előtt repültek Fairfordban. A barátságtalan idő ellenére bemutatkozásuk igen jól sikerült. Az 1988 áprilisában, szezon nyitányaként a királyi család előtt szerepeltek. A közönséget ismét meglepték, mivel akkor már hét géppel, ráadásul fehér füstöt is húzva köszöntek be. Remek teljesítményüket a legrangosabb repülőshow-k szervezői meghívásokkal ismerték el. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy 1989-ben már ők zárhatták a „Red Arrows” 25 éves jubileumát is ünneplő fairfordi rendezvényt. Pedig a brit szakma és közönség meglehetősen igényes, főleg ami a kötelék-mürepülést illeti. Újabb változásként 1991 őszén, az addig az akadémia színeiben repülő kötelék Aviojetjei különleges festést kaptak.

Az új, látványos külső alapjául a legendás „Patrulla Ascua” formáció gépeinek festése szolgált.

Az 1992-es évben aztán a világ is megismerte őket. Előbb a Barcelonai nyári olimpia megnyitóján, aztán pedig ősszel, a sevillai világkiállítás alkalmával láthatták a tv nézők milliói, ahogy az áthúzó „Patrulla Águila” új, színes füst képzésére is alkalmassá tett füstgenerátorai segítségével a földkerekség legnagyobb spanyol lobogóját rajzolja az égre. A kötelék hét év alatt befutott.

Spanyol trikolór az égen

Mielőtt azonban a formációt bárki is olyan profi, főállású csapatnak gondolná, mint amilyen a „Red Arrows” vagy a „Patrouille de France”, gyorsan tisztázni kell, hogy pilótái a mai napig is másodállásban, akadémiai elfoglaltságaik mellett repülnek a kötelékben. Valamennyien a 40 év alatti korosztályt képviselik és oktatóskodásukat megelőzően a légierő valamelyik vadászgép-típusát repülték. A skála a Northrop F-5A-tól kezdve a Mirage F1-en át egészem a Boeing EF-18 Hornetig terjed. A csapatba kerülés legfőbb feltétele a legalább 2000 órás repülési tapasztalat. A vezér - egyedülálló módon a kötelékek között - a hat kísérő bármelyikének repülésképtelensége esetén, ugyanannyi tartalék pilóta közül választhat. A közel félórás, 19 elemet tartalmazó program begyakorlására – egyéb teendőik ellátása mellett - heti 1-2 alkalmuk nyílik.

A show-k helyszínére mindig 7 + 1 tartalékgéppel érkeznek. Felszálláshoz is szoros kötelékben gurulnak a gépek.

A kötelék szerelőit és a szükséges felszerelést egy CN.235-ös szállítja.

A végig magas színvonalú müsor legszokatlanabb része a finálé, melynek során a hét gép szoros kötelékben száll le. Ilyesmit Európában másoktól nem lehet látni, és a világon is csak a kanadai légierő „Snowbirds” formációjától! „Amatőr” státuszukból adódóan évente legfeljebb két tucat helyszínen szerepelnek, melyből 5-6 a Spanyolországon kívüli. A hazai repülésrajongók csak a távolból kívánhatnak nekik jó leszállást a következő 20 évre is, hiszen - sajnos - a 2005-ös szezonban sem jönnek Magyarországra.

A 2005 június 4-ére és 5-re szervezett, otthoni születésnapi show-n kívül ott voltak Zeltwegben és Fairfordban, szeptemberben pedig részt vesznek a Frecce Tricolori 45. születésnapi airshowján Rivoltóban. Ez utóbbi repülőnapra a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével bárki könnyedén eljuthat. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az MBDA hadiipari vállalat függőleges indítású, kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszere, a VL Mica SHORAD hajófedélzetről és szárazföldről indítható verzióban készült.