2017. 08. 19. szombat
Huba
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sasok Ibériából - „PATRULLA AGUILA”

JETfly  |  2005-07-25 12:17:40

Az idei RIAT egyik legszebb programját mutatta be a 20. születésnapját ünneplő spanyol formáció. Az egyre nagyobb hírnevet szerző kötelék számtalan légibemutatóra kap meghívást, érdemes tehát megismerkedni az Aguila múltjával és jelenével egyaránt.

A spanyol légierő történetében az első mürepülő köteléket 1954-ben hozták létre. Az évek során aztán számos olyan formáció jött létre, melyek a hazai repülőnapokon North American T-6-os Texan és Lockheed T-33-as gyakorlógépekkel, sőt még Dassault Mirage F1-es szuperszonikus vadászokkal is repültek. Mind közül mégis a leghíresebb a „Patrulla Ascua” nevü kötelék lett, aminek pilótái North American F-86 Sabre típussal szálltak fel és 1956-tól 1965-ig több külföldi bemutatón is szerepeltek. E rövid visszatekintés után essen szó a spanyol légierő legrégebb óta – idén éppen 20 éve - müködő, hivatalos kötelékéről, amit 1985-ben hozott létre az ország délkeleti részében, a Murcia tartománybeli San Javier-ben található repülőakadémia hat lelkes oktatója.

Az akadémián hazai gyártású CASA C.101-es Aviojet típusú, kétüléses gyakorlógépekkel folyik a kiképzés, melyek 2,25 tonna össztömegig fegyverezettel láthatók el. A típust a spanyolon kívül a jordán, a chilei és a hondurasi légierő is rendszeresítette.

A „Patrulla Águila” formáció nevével a pilóták az akadémia címerében látható sasra utaltak. A „Sasok őrjárata” első gyakorlása után mindössze tíz nappal, június 14-én Cádizban már nyilvánosan be is mutatkozott. Az öt CASA 101-es szereplésének pozitív visszhangja folytatásra bátorította a kötelék tagjait. A formációt ezért még abban a szezonban hatgépesre bővítették. A változtatással lehetőségük nyílt több látványos alakzat bemutatására valamint szóló géppár szerepeltetésére is.

A kötelék ezen a képen még a régi festésü gépekkel látható

Első külföldi útjuk 1986-ban Belgiumba vezetett. Az igazi áttörésre a következő évben került sor, mikor is 180.000 néző előtt repültek Fairfordban. A barátságtalan idő ellenére bemutatkozásuk igen jól sikerült. Az 1988 áprilisában, szezon nyitányaként a királyi család előtt szerepeltek. A közönséget ismét meglepték, mivel akkor már hét géppel, ráadásul fehér füstöt is húzva köszöntek be. Remek teljesítményüket a legrangosabb repülőshow-k szervezői meghívásokkal ismerték el. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy 1989-ben már ők zárhatták a „Red Arrows” 25 éves jubileumát is ünneplő fairfordi rendezvényt. Pedig a brit szakma és közönség meglehetősen igényes, főleg ami a kötelék-mürepülést illeti. Újabb változásként 1991 őszén, az addig az akadémia színeiben repülő kötelék Aviojetjei különleges festést kaptak.

Az új, látványos külső alapjául a legendás „Patrulla Ascua” formáció gépeinek festése szolgált.

Az 1992-es évben aztán a világ is megismerte őket. Előbb a Barcelonai nyári olimpia megnyitóján, aztán pedig ősszel, a sevillai világkiállítás alkalmával láthatták a tv nézők milliói, ahogy az áthúzó „Patrulla Águila” új, színes füst képzésére is alkalmassá tett füstgenerátorai segítségével a földkerekség legnagyobb spanyol lobogóját rajzolja az égre. A kötelék hét év alatt befutott.

Spanyol trikolór az égen

Mielőtt azonban a formációt bárki is olyan profi, főállású csapatnak gondolná, mint amilyen a „Red Arrows” vagy a „Patrouille de France”, gyorsan tisztázni kell, hogy pilótái a mai napig is másodállásban, akadémiai elfoglaltságaik mellett repülnek a kötelékben. Valamennyien a 40 év alatti korosztályt képviselik és oktatóskodásukat megelőzően a légierő valamelyik vadászgép-típusát repülték. A skála a Northrop F-5A-tól kezdve a Mirage F1-en át egészem a Boeing EF-18 Hornetig terjed. A csapatba kerülés legfőbb feltétele a legalább 2000 órás repülési tapasztalat. A vezér - egyedülálló módon a kötelékek között - a hat kísérő bármelyikének repülésképtelensége esetén, ugyanannyi tartalék pilóta közül választhat. A közel félórás, 19 elemet tartalmazó program begyakorlására – egyéb teendőik ellátása mellett - heti 1-2 alkalmuk nyílik.

A show-k helyszínére mindig 7 + 1 tartalékgéppel érkeznek. Felszálláshoz is szoros kötelékben gurulnak a gépek.

A kötelék szerelőit és a szükséges felszerelést egy CN.235-ös szállítja.

A végig magas színvonalú müsor legszokatlanabb része a finálé, melynek során a hét gép szoros kötelékben száll le. Ilyesmit Európában másoktól nem lehet látni, és a világon is csak a kanadai légierő „Snowbirds” formációjától! „Amatőr” státuszukból adódóan évente legfeljebb két tucat helyszínen szerepelnek, melyből 5-6 a Spanyolországon kívüli. A hazai repülésrajongók csak a távolból kívánhatnak nekik jó leszállást a következő 20 évre is, hiszen - sajnos - a 2005-ös szezonban sem jönnek Magyarországra.

A 2005 június 4-ére és 5-re szervezett, otthoni születésnapi show-n kívül ott voltak Zeltwegben és Fairfordban, szeptemberben pedig részt vesznek a Frecce Tricolori 45. születésnapi airshowján Rivoltóban. Ez utóbbi repülőnapra a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével bárki könnyedén eljuthat. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 18., 09:25
Dr. Benkő Tibor vezérezredes elmondta: idén a tisztavatás utáni légi és vízi parádén a honvédség technikai eszközei is megjelennek az Országház előtt.
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.