2017. 03. 31. péntek
Árpád
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

„Simply the Best” – RIAT 2005 Fairford

JETfly  |  2005-07-20 10:00:40

Az élet minden területén vannak olyan fogalmak, melyek a legmagasabb minőséget, a maximumot jelentik. A repülőnapok világában egy négy betűs mozaikszó testesíti meg mindazt, amit a legjobbról elképzelünk. A bűvös szó: RIAT azaz Royal International Air Tattoo, a helyszín pedig a legendás fairfordi légibázis. 2005-ben is átutaztuk Európát, hogy lássuk a csodát és megosszuk olvasóinkkal mindazt, amit egyszerűen a legjobbnak neveznek.

„Messze van, mint Makó Jeruzsálemtől”, ez a közismert mondás jutott eszembe a doveri kikötőben, mikor buszunk legördült a Sea France hajótársaság hatalmas kompjáról. Bizony Budapest is nagyon messze van a híres fehér szikláktól, legalább olyan messze, mint a RIAT minden más légiparádétól a szó valós, és átvitt értelmében egyaránt. A fairfordi repülőtér ugyanis minden év júliusában két napra átalakul, hogy egy egyedülálló randevúnak adjon helyet, melyen találkozhat egymással a repülés iránt érdeklődő emberek hatalmas tömege, valamint a világ minden részéről összesereglő több száz (!) katonai repülőgép és azok személyzete. Ez a RIAT, mely 2005-ben is számos előre meghirdetett érdekességgel várta a résztvevőket három fő téma köré csoportosítva. A statikus soron a repülő nagymacskák, azaz a tigris századok színpompás festésü repülőgépei mellett a felderítők és az ENSZ segélyakcióiban résztvevő szállítógépek kapták a főszerepet, míg a levegőben elsősorban a helikopterek vitték a prímet.

Látványos festésü Lynx helikopter a statikus soron.

A kapukat már reggel nyolc óra előtt kinyitották, hogy az alapos biztonsági ellenőrzés miatt némileg lassabb bejutás ne okozzon túl nagy torlódást. A hatalmas repülőtér központi része felé tartva a dinamikus programban résztvevő gépek állóhelyei mellett haladt a tömeg.

A Red Arrows csillogó Hawkjai, a harcias megjelenésü Sea Harrierek vagy az élénksárga színü kutató-mentő Seaking helikopter mind-mind kiváló fotóstémát kínáltak.

A RIAT volumenére jellemző, hogy a statikus sort legjobban nem a repülőeszközök számával, hanem a kiállítási terület nagyságával jellemezhetjük, mely több száz hektárra tehető, több kilométernyi sétára kényszerítve azokat, akik minden gépet látni kívánnak. Ezért van nagy jelentősége a helyszínnek, hiszen a fairfordi bázis a US Air Force B-52-es és B-1-es nehézbombázói számára lett kiépítve, így természetesen elegendő betonozott állóhely és gurulóút található a repülőtéren.A kiállított repülőeszközök elhelyezésekor különös gondot fordítottak arra, hogy azok jól körüljárhatóak és több irányból is lefényképezhetőek legyenek. A brit légierő szolgálatban álló típusai (Tornadok, Jaguarok, Harrierek, Hawkok, stb.) mellett a teljesség igénye nélkül az alábbi érdekességek voltak láthatóak: olasz haditengerészeti AV-8B Harrierek, látványos festésü, kétüléses lengyel Szu-22-es, görög fotófelderítő RF-4 Phantom, szintén görög TA-7 Corsair, francia haditengerészeti Super Etandardok, spanyol F-18-as, holland CH-47 Chinook, amerikai U-2-es, C-5 Galaxy, B-52-es és B-1-es bombázók, román MiG-21 Lancerek, ír Pilatus gyakorlógép, norvég F-16-osok, stb.

A Görög Légierő A-7 Corsair csapásmérő gépei ritka vendégek a különböző repülőnapokon.

A Super Etandard szárnya alatt egy hajó elleni Exocet rakéta látható.

A dinamikus repülőprogram 10 órakor vette kezdetét. Idén, szakítva a hagyományokkal nem blokkokba szervezték a hasonló feladatkörü típusok repülését, hanem váltakozva küldték fel a különböző repülőgépeket és helikoptereket. A hazai típusok kiemelt szerepet kaptak, látványos kötelék és szóló repüléseket mutattak be.

A Sea Harriereket utoljára láthattuk a RIAT-on, a típust ugyanis jövőre kivonják a rendszerből, helyüket a Harrier GR-9-esek veszik át.

A csapásmérő és a vadász változatú Tornadok repülése egyaránt megviselte a közönség hallójáratait, de a Harrierek sem szégyenkezhetnek ezen a téren. A Royal Navy Jetstream és Hawk vegyes köteléke mellett kiemelendő a négygépes Hercules kötelék is, mely az Irakban elesett bajtársakra emlékezve bemutatta a híres Missing Man formációt is.

Az ötgépes vegyes Lynx és Gazelle kötelék a repülőnap egyik leglátványosabb programját mutatta be.

A házigazdák mellett a vendégek is kitettek magukért. A vadászgépek közül a finn F-18-as, a francia Mirage-2000 valamint a holland Teamwork Demo Team F-16-osa is látványos bemutatót repült, míg az amerikai F-16-osról mindez sajnos nem volt elmondható. Az East Coast Demo Team pilótája a nagy sebességü áthúzásokon kívül semmilyen érdemleges manővert nem hajtott végre, a produkció éles ellentétben állt a hasonló típusokkal repülő holland vagy belga pilóták bemutatójával, összességében méltatlan volt a RIAT színvonalához.

Az amerikai F-16-ossal ellentétben a holland Teamwork pilótája maximálisan kihasználta a Fighting Falcon kiváló manőverezőképességét.

Idén a forgószárnyasok minden eddiginél jelentősebben járultak hozzá a RIAT légibemutatójának sikeréhez. A brit Chinook méreteit meghazudtoló könnyedséggel manőverezett, a hatalmas, esetlennek tünő helikopter pilótái lélegzetelállító produkciót mutattak be. A szárazföldi csapatok Lynx helikoptere mellett a Royal Navy hasonló típusa is repült, a mozgékony forgószárnyasok már sokszor megcsodált programja ezúttal sem okozott csalódást.

A holland AH-64 Apache a bukfencek mellett infracsapdák kilövésével tette emlékezetessé repülését.

A repülőnap egyik legnagyobb attrakciójának számító nagyvasak repülése ezúttal sem maradt el. A B-52H Stratofortress és a B-1B Lancer is a levegőbe emelkedett, hogy néhány áthúzás erejéig megmutassák magukat a szép számú közönségnek.

B-52-es alacsony áthúzás közben. Ezek a hatalmas stratégiai bombázók napjainkban is rendszeresen használják a fairfordi légibázist, mely Európában egyedülálló infrastruktúrával rendelkezik.

Bár a RIAT-on általában nem a bemutatókötelékeken van a fő hangsúly, a hazai Red Arrows mellett minden évben meghívnak néhány külföldi csapatot is. Idén az olasz Frecce Tricolori mellett a spanyol Aguila és a Jordanian Falcons gazdagította a látnivalókat. Az olaszok produkciója tökéletesen ötvözi a precizitást és a latinos temperamentumot, a spanyolok pedig évről-évre fejlődve lassan Európa élmezőnyébe tartoznak. A jordán Sólymok légcsavaros gépeikkel egészen más kategóriát képviselnek, ennek ellenére üde színfoltjai voltak a légishownak.

A Red Arrows ismét a megszokott, magas színvonalú produkcióval szórakoztatta a közönséget.

Természetesen az old timer gépek sem hiányozhattak a dinamikus programból. Levegőbe emelkedett az éjfekete Lancaster, a fotófelderítő Spitrire-ok és egy Hawker Hunter is, mely a Patrouille Suisse festését viselte.

Az angol airshowk és különösen a RIAT egyik jellegzetessége, hogy a repülés iránt érdeklődők számára nemcsak szórakozási, hanem igen jelentős vásárlási lehetőséget is biztosítanak. Sehol máshol nem lehet egy helyen annyi szakirodalmat, repüléssel kapcsolatos ajándéktárgyat, katonai ruházati termékeket vagy maketteket vásárolni, mint a RIAT-on. Itt mindenki megtalálhatja, amit keres, ráadásul a megszokott árak töredékéért hozzájuthat az igényes termékekhez, legyen az könyv, folyóirat vagy bármi más.

Vasárnap 18 óra körül a Frecce Tricolori leszállása jelentett a két napos rendezvény záróakkordját. A kapuk felé araszoló hatalmas tömeggel együtt (idén 160 ezren váltottak belépőt a showra) a maroknyi magyar csapat is elindult a buszparkoló irányába. Elégedetten nyugtázhattuk, hogy idén is érdemes volt ellátogatni a fairfordi bázisra, hiszen rengeteg különböző repülőgépet és helikopteret láthattunk földön és levegőben egyaránt, és ezúttal az időjárás is kegyeibe fogadott minket, hiszen szikrázó napsütés és igazi nyári meleg jellemzte mindkét napot.

A JETfly stábja 2005-ben is a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével jutott el a Royal International Air Tattoo-ra. Ez úton mondunk köszönetet a rendkívül tartalmas programért - melyben három repülőmúzeum meglátogatása is szerepelt a légibemutató mellett - ifjabb Forgó Imrének az utazási iroda tulajdonosának.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Oroszország védelmi minisztériuma a napokban jóváhagyta, hogy újra szolgálatba állhassanak a korábban lekonzervált Mi-14Psz típusú, kutató-mentő feladatkörű helikopterei.