2017. 06. 23. péntek
Zoltán
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szerencsejátékosok a levegőben

JETfly  |  2005-07-11 10:17:05

Idén ünnepli 35. születésnapját az Ausztrál Légierő bemutatóköteléke a Roulettes. A Pilatus PC-9-es gyakorló- és kiképző gépekkel repülő kötelék igazi kuriózumnak számít a különböző repülőnapokon.  

A világ túlsó oldalán a RAAF, az ausztrál királyi légierő első köteléke 1962-ben alakult meg. A Victoria állambeli East Sale városban müködő központi repülőiskolában létrehozott „Red Sales” nevü formáció négy de Havilland Vampire típusú sugárhajtású géppel mutatkozott be az év februárjában. A híres Hobart királyi regattát követően, egészen augusztusig szerepeltek sikeresen a bemutatókon. Akkor azonban egy gyakorlórepülés során a négy gép összeütközött és pilótáik életüket vesztették. Alig fél évre rá, 1963 februárjában a porondon már egy új csapat jelent meg a repülőiskolától. A szintén négy Vampire-rel repülő „Telsars” nevü csoport sokkal szerencsésebbnek bizonyult. A kötelék pilótái öt év múlva nyergeltek át az olasz licenc alapján gyártott Aermacchi MB-326H típusú kétülésese sugárhajtású gyakorlógépekre. A négygépes formáció azonban csupán két hónapig örülhetett a fürge, jól manőverező Macchiknak. 1968 áprilisában ugyanis kötelékük áldozatául esett egy takarékossági kampánynak, mely a légierőn belül drasztikusan csökkentette a mürepülésre fordítható időt. A repülőiskola oktatóinak azonban már csak két évet kellett várniuk ahhoz, hogy az újabb, még ma is létező formáció megszülethessen.

A „Roulettes” néven ismertté lett csapat négy Macchija 1970 decemberében szállt fel először. A névadó a csoport egyik látványos manővere volt. Megkülönböztetésül a repülőiskola többi gépétől a vezérsíkokra egy nagy vörös R betüt festettek. Ez a formáció 1971-ben a RAAF alapításának 50. évfordulóján több sikeres bemutatót tartott. 1973 végén csatlakozott hozzájuk az ötödik gép. Ez mozgalmasabbá és változatosabbá tette a programot Az akkor megtervezett és kipróbált alakzatok, alakzatváltások és mürepülő manőverek 15 évig alkották a „Roulettes” müsorának gerincét. 1975-ben hagyták el először Ausztráliát, mikor is részt vettek a Pápua Új-Guinea függetlenségének kikiáltása alkalmából rendezett ünnepségeken. 1983-ban két pilótájuk veszett oda egy katasztrófában, 1988-ban pedig egy szerencsés kimenetelü repülőbaleset borzolta a kedélyeket.

A következő év elején az iskola oktatói megkezdték átképzésüket a svájci tervezésü Pilatus PC-9-es légcsavaros gázturbinás kiképzőgépekre. 1989 júniusában repült a „Roulettes” utoljára az öt Macchival. A szezon közben - érdekes átmenetként - két Macchival és két PC-9-cel szerepeltek. A már öt PC-9-esből álló, új formáció decemberben mutatkozott be.

A „Roulettes” gépeit a repülőiskola narancssárga és fehér színeitől eltérően vörös-fehérre festették. A vezérsíkokon a hagyományos R kiegészült az ausztrál nemzeti lobogón is látható Dél-keresztje csillagkép ábrájával. Az új típussal aratott siker arra bátorította a kötelék vezérét, hogy azt kérje, engedjék egy hatodik gép csatlakozását. A bővítéshez a főparancsnokság hozzájárult, mivel a Pilatusok üzemeltetési költségei messze alatta maradtak a korábbi típusénak. Elég csak azt megemlíteni, hogy addig külön szállítógéppel, egész szerelőgárda kísérte a köteléket a különböző show-kra. Akkortól viszont kiszolgálásukhoz az országos turnék nagy részén már elég volt annyi szakember, ahányat a hátsó ülésekben magukkal vittek.

A hatgépes „Roulettes” 1990 márciusában debütált. Két évre rá a kötelék Szingapúrba repült, ahol három hétig vendégszerepeltek az „Asian Aerospace” repülőgép kiállítás és vásár rendezvényein. A csapat a 2000-es Sydney nyári olimpiának köszönheti világhírét. A legfrissebb újság, ami velük kapcsolatban hozzánk elért, az a baleset volt, ami 2005. január 21-én történt. Ennek során két gépük ütközött össze gyakorlórepülés közben. Az egyik pilóta katapultált, a másiknak sikerült leszállnia az east sale-i bázison. A 23-ára meghirdetett show-t törölték, a pilóta orvosi rutinvizsgálatai miatt, azóta viszont a kötelék már újból szerepel. A pilótáik nem főállásban repülnek a „Roulettes” színeiben. Ezt a cseppet sem könnyü feladatot oktatói teendőik mellett, másfél évre önként vállalják. Az iskola parancsnoka a sok jelentkezőnek köszönhetően mindig a legjobb oktatók közül válogathat. 1981 óta - a hazai repülőgép-vezetők mellett - azok a RAF és USAF cserepilóták is bekerülhetnek a csapatba, akiket jó szerencséjük a repülőiskolába vezérelt. A jelenlegi kötelékben olyan repülőtisztek vannak, akik ugyan még csak 30-as éveik elején járnak, de repülési tapasztalataik már elérték a 3000 órát. A vezér, 37 esztendős Dennis Tan őrnagy 4000 légi órájából 3000-et PC-9-en teljesített. A „Roulettes” hetedik, tartalék gépét a csapat menedzsere és müsorvezetője repüli a show-k helyszíneire. Ő vezeti a fotózások alkalmával is ezt a PC-9-et. A csapatnak viszont nincsenek tartalékpilótái, ezért akár a vezér, akár valamelyik kísérő repülésképtelenné válása esetén lemondják a szereplést. Egy dologban a „Roulettes” tartja a világelsőséget: nevezetesen abban, hogy az ausztráloké az első olyan katonai formáció, melyben egy hölgy is repült.

A „Roulettes” show-ja 15 perces. Ennek során a gépek a légtér 60 és 1800 m-es magasságok közé eső boxában hajtják végre manővereiket. A programban 18 különféle alakzat, alakzatváltás, valamint négyeskötelék és géppár bemutató látható. A show-t fehér füst húzásával teszik látványossá.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.