2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szerencsejátékosok a levegőben

JETfly  |  2005-07-11 10:17:05

Idén ünnepli 35. születésnapját az Ausztrál Légierő bemutatóköteléke a Roulettes. A Pilatus PC-9-es gyakorló- és kiképző gépekkel repülő kötelék igazi kuriózumnak számít a különböző repülőnapokon.  

A világ túlsó oldalán a RAAF, az ausztrál királyi légierő első köteléke 1962-ben alakult meg. A Victoria állambeli East Sale városban müködő központi repülőiskolában létrehozott „Red Sales” nevü formáció négy de Havilland Vampire típusú sugárhajtású géppel mutatkozott be az év februárjában. A híres Hobart királyi regattát követően, egészen augusztusig szerepeltek sikeresen a bemutatókon. Akkor azonban egy gyakorlórepülés során a négy gép összeütközött és pilótáik életüket vesztették. Alig fél évre rá, 1963 februárjában a porondon már egy új csapat jelent meg a repülőiskolától. A szintén négy Vampire-rel repülő „Telsars” nevü csoport sokkal szerencsésebbnek bizonyult. A kötelék pilótái öt év múlva nyergeltek át az olasz licenc alapján gyártott Aermacchi MB-326H típusú kétülésese sugárhajtású gyakorlógépekre. A négygépes formáció azonban csupán két hónapig örülhetett a fürge, jól manőverező Macchiknak. 1968 áprilisában ugyanis kötelékük áldozatául esett egy takarékossági kampánynak, mely a légierőn belül drasztikusan csökkentette a mürepülésre fordítható időt. A repülőiskola oktatóinak azonban már csak két évet kellett várniuk ahhoz, hogy az újabb, még ma is létező formáció megszülethessen.

A „Roulettes” néven ismertté lett csapat négy Macchija 1970 decemberében szállt fel először. A névadó a csoport egyik látványos manővere volt. Megkülönböztetésül a repülőiskola többi gépétől a vezérsíkokra egy nagy vörös R betüt festettek. Ez a formáció 1971-ben a RAAF alapításának 50. évfordulóján több sikeres bemutatót tartott. 1973 végén csatlakozott hozzájuk az ötödik gép. Ez mozgalmasabbá és változatosabbá tette a programot Az akkor megtervezett és kipróbált alakzatok, alakzatváltások és mürepülő manőverek 15 évig alkották a „Roulettes” müsorának gerincét. 1975-ben hagyták el először Ausztráliát, mikor is részt vettek a Pápua Új-Guinea függetlenségének kikiáltása alkalmából rendezett ünnepségeken. 1983-ban két pilótájuk veszett oda egy katasztrófában, 1988-ban pedig egy szerencsés kimenetelü repülőbaleset borzolta a kedélyeket.

A következő év elején az iskola oktatói megkezdték átképzésüket a svájci tervezésü Pilatus PC-9-es légcsavaros gázturbinás kiképzőgépekre. 1989 júniusában repült a „Roulettes” utoljára az öt Macchival. A szezon közben - érdekes átmenetként - két Macchival és két PC-9-cel szerepeltek. A már öt PC-9-esből álló, új formáció decemberben mutatkozott be.

A „Roulettes” gépeit a repülőiskola narancssárga és fehér színeitől eltérően vörös-fehérre festették. A vezérsíkokon a hagyományos R kiegészült az ausztrál nemzeti lobogón is látható Dél-keresztje csillagkép ábrájával. Az új típussal aratott siker arra bátorította a kötelék vezérét, hogy azt kérje, engedjék egy hatodik gép csatlakozását. A bővítéshez a főparancsnokság hozzájárult, mivel a Pilatusok üzemeltetési költségei messze alatta maradtak a korábbi típusénak. Elég csak azt megemlíteni, hogy addig külön szállítógéppel, egész szerelőgárda kísérte a köteléket a különböző show-kra. Akkortól viszont kiszolgálásukhoz az országos turnék nagy részén már elég volt annyi szakember, ahányat a hátsó ülésekben magukkal vittek.

A hatgépes „Roulettes” 1990 márciusában debütált. Két évre rá a kötelék Szingapúrba repült, ahol három hétig vendégszerepeltek az „Asian Aerospace” repülőgép kiállítás és vásár rendezvényein. A csapat a 2000-es Sydney nyári olimpiának köszönheti világhírét. A legfrissebb újság, ami velük kapcsolatban hozzánk elért, az a baleset volt, ami 2005. január 21-én történt. Ennek során két gépük ütközött össze gyakorlórepülés közben. Az egyik pilóta katapultált, a másiknak sikerült leszállnia az east sale-i bázison. A 23-ára meghirdetett show-t törölték, a pilóta orvosi rutinvizsgálatai miatt, azóta viszont a kötelék már újból szerepel. A pilótáik nem főállásban repülnek a „Roulettes” színeiben. Ezt a cseppet sem könnyü feladatot oktatói teendőik mellett, másfél évre önként vállalják. Az iskola parancsnoka a sok jelentkezőnek köszönhetően mindig a legjobb oktatók közül válogathat. 1981 óta - a hazai repülőgép-vezetők mellett - azok a RAF és USAF cserepilóták is bekerülhetnek a csapatba, akiket jó szerencséjük a repülőiskolába vezérelt. A jelenlegi kötelékben olyan repülőtisztek vannak, akik ugyan még csak 30-as éveik elején járnak, de repülési tapasztalataik már elérték a 3000 órát. A vezér, 37 esztendős Dennis Tan őrnagy 4000 légi órájából 3000-et PC-9-en teljesített. A „Roulettes” hetedik, tartalék gépét a csapat menedzsere és müsorvezetője repüli a show-k helyszíneire. Ő vezeti a fotózások alkalmával is ezt a PC-9-et. A csapatnak viszont nincsenek tartalékpilótái, ezért akár a vezér, akár valamelyik kísérő repülésképtelenné válása esetén lemondják a szereplést. Egy dologban a „Roulettes” tartja a világelsőséget: nevezetesen abban, hogy az ausztráloké az első olyan katonai formáció, melyben egy hölgy is repült.

A „Roulettes” show-ja 15 perces. Ennek során a gépek a légtér 60 és 1800 m-es magasságok közé eső boxában hajtják végre manővereiket. A programban 18 különféle alakzat, alakzatváltás, valamint négyeskötelék és géppár bemutató látható. A show-t fehér füst húzásával teszik látványossá.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.