2017. 07. 25. kedd
Kristóf, Jakab
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mirage 2000, a delták királynője

JETfly  |  2005-06-15 08:28:59

Franciaország a középkortól kezdődően jelentős politikai, gazdasági és katonai tényezőnek számít a világban. A franciák nemzeti önérzetüknél fogva, mindig is nagy hangsúlyt fektettek a más államoktól való teljes függetlenségre. Ennek is köszönhetően az ország mind a mai napig jelentős hadiipart tart fenn, melynek egyik csúcsterméke a Dassault Mirage 2000, ami a Francia Légierő gerincét is alkotja.

A típus kifejlesztésének története

A Marcel Dassault által vezetett tervezőiroda 1972-ben a saját költségén látott neki egy repülőgép kifejlesztésének. Ehhez az akkor fejlesztés alatt álló ACF (Avion de Combat Futur, a jövő harci repülőgépe) szolgált alapul, amivel a Francia Légierő Mirage III és F.1 típusú repülőgépeit kívánta leváltani. Ez a típus azonban túl drágának és nagynak bizonyult ahhoz, hogy export sikereket is elérhessen, ezért döntött Dassault a kisebb és könnyebb változat kifejlesztése mellett. Ez a döntés, később jó lépésnek bizonyult, mivel a jelentős fejlesztési költségeknek köszönhetően a francia kormány 1975-ben törölte az ACF projektet. Ekkor Dassault alternatívaként javaslatot tett az időközben Mirage 2000 megjelölést kapott könnyebb változat rendszeresítésére. Ezt 1975. decemberében a Francia Védelmi Bizottság jóvá is hagyta, és négy prototípus legyártására adott megrendelést. Míg az eredeti tervekben az ACF-t elsősorban csapásmérő feladatkörre szánták, addig az új változat elsősorban vadászrepülőgépnek készült és csak másodsorban szánták csapásmérésre.

A korai vadász változatú Mirage 2000-esek még fekete radarborítást kaptak

Az új repülőgép szerkezeti kialakításánál visszatértek a Mirage III konfigurációjához. A Mirage III vízszintes vezérsík nélküli deltaszárnyas kialakítása kiváló nagysebességü, nagy magasságú repülési jellemzőkkel rendelkezett. A deltaszárny jelentősen nagyobb felülettel rendelkezik a hasonló fesztávolságú nyilazott szárnyhoz képest. Emellett belső térfogata is nagyobb, ahol több tüzelőanyagot és egyéb berendezéseket lehet elhelyezni, a szerkezeti kialakítása is egyszerübb, és nem utolsó sorban kisebb a radarkeresztmetszete. A vízszintes vezérsík hiánya, pedig jelentősen csökkenti a repülőgép légellenállását. Ez a konfiguráció azonban jelentős hátrányokkal is jár. A nagy húrhosszúságú szárnytő jelentős légellenállással rendelkezik a fordulókban, ami energiavesztéssel jár, így rontja a repülőgép manőverező képességét kis sebességen repülve. A másik hátránya ennek a kialakításnak, hogy a magassági kormányok helyett a szárny kilépőélén elhelyezett elevonokat kell alkalmazni. Ezeket a fel- és leszállás során felfelé kell kitéríteni, ami felhajtóerő csökkenéssel jár, amikor arra a legnagyobb szükség lenne. Ezt csak a nagyobb sebességgel lehet kompenzálni, megnövelve ezzel a fel- és leszállási út hosszát, emellett a nagyobb leszálló sebesség nagyobb terhelést is jelent a futómüvekre, valamint azok bekötésére. A technika fejlődése azonban lehetővé tette ezen hiányosságok kiküszöbölését. A Mirage 2000-nél a repülőgép aerodinamikai középpontja a súlypont elé került, így a repülőgép stabilitás szempontjából instabil lett, jelentősen javítva ezzel a repülőgép manőverező képességét. Ezt az időközben kifejlesztett elektronikus kormányvezérlő rendszer alkalmazása tette lehetővé. Emellett a szárny belépőélén orrsegédszárnyat helyeztek el, ami kitérítve növeli a felhajtóerőt, csökkentve ezzel a fel- és leszálló sebességet. A kétszekciós orrsegédszárny manőverező repülés közben a repülési helyzetnek megfelelően automatikusan is kitér, tovább javítva ezzel a repülőgép kissebességü manőverező képességét. A repülőgép erőforrásának az ACF számára kifejlesztett SNECMA M53 kis kétáramúságifokú gázturbinás hajtómüvet választották.

Az Indiai Légierő Mirage 2000 vadászgépei kötelékrepülés közben

Marcel Dassault elképzelése szerint a repülőgép már 1982-ben szolgálatba ált volna, de a fejlesztési munkák késtek. A repülőgép első prototípusa 1977. végére készült el, majd 1978. március 10-én került sor a gép első felszállására Jean Coreau berepülőpilótával a fülkében. A berepülési programot követően 1982-ben indult a típus sorozatgyártása. Az első sorozatgyártott példány 1982. november 20-án emelkedett először a levegőbe. A csapatpróbákat követően a típus „C” vadász változata 1984-ben lépett szolgálatba, melyből 124 darabra adott megrendelést a légierő. A repülőgép kétüléses „B” kiképző változatát is megrendelte az Armée de l Air. Ennek első prototípusa 1980. október 11-én repült először, majd 1983-tól indult a sorozatgyártása.

A Mirage 2000 különböző típusváltozataiból mindeddig közel 700 darab készült, melyeknek mintegy felét a Francia Légierő üzemelteti. A külföldi üzemeltetők között megtalálható Egyiptom, India, Görögország, Peru, Katar, Tajvan és az Egyesült Arab Emirátusok. A Dassault emellett még számos országban tenderezteti a típus „Dash-5” és „Dash-9” változatait.

A Taiwani Légierő a Mirage 2000-eseket elfogóvadász feladatkörben alkalmazza

A Mirage 2000 típusváltozatai

Mirage 2000C: A típus együléses alap változata, amelyet vadász feladatkörre optimalizáltak. Korlátozottan csapásmérésre is alkalmazható. 1985-ben lépett szolgálatba a francia légierőnél.

Mirage 2000B: A „C” típus kétüléses kiképző változata beépített fegyverzet nélkül. Képességei megegyeznek az alapváltozatéval.

Mirage 2000E: Az alapváltozatú Mirage 2000 export verziójára használt jelölés. A változatot alkalmassá tették az ATLIS II lézeres célmegjelölő konténer hordozására, bár nem minden megrendelő vásárolta azt meg hozzá. A repülőgépeket a gyengébb képességü RDM+ fedélzeti lokátorral szállították. Az Indiának leszállított első 26+4 példány a gyengébb M53-5 sorozatú hajtómüvekkel lett szerelve. Az Egyesült Arab Emirátusoknak (Abu Dabhinak) nyolc darab speciálisan felderítő feladatkörre szánt „RAD” változatot is szállítottak, amelyeken a SLAR 2000, a COR 2 és az AA-3-38 HAROLD konténereket lehet alkalmazni.

Mirage 2000N: A típus nukleáris csapásmérő változata, amit a kétüléses „B”-ből fejlesztettek ki. A változat első prototípusa 1983. február 2-án emelkedett először a levegőbe, majd 1988-tól állt hadrendbe a Francia Légierőnél. A K-2 szériát hagyományos csapásmérésre is alkalmassá tették, de precíziós fegyverzet nélkül.

Mirage 2000 N

Mirage 2000D: Az „N” változatból kifejlesztett hagyományos csapásmérő változat, mely precíziós fegyverzettel is rendelkezik. A verziót a Jaguárok kiegészítő típusának szánták, amit éjjel és rossz látási viszonyok között is be lehet vetni. A repülőgép prototípusa 1991. február 19-én szállt fel először és 1995. áprilisában lépett szolgálatba az Armée de l Air-nél.

Mirage 2000-5: A típus többfunkciós továbbfejlesztett változata, javított elektronikával, többek között az új RDY fedélzeti lokátor beépítésével.  A típus első prototípusát egy „B” változat átépítésével hozták létre, amely 1990. október 24-én repült először. A típus első megrendelője Tajvan volt, amely 48 darab együléses Mirage 2000-5EI-t és 12 darab kétüléses Mirage 2000-5DI-t rendelt. A Francia Légierő is megrendelte 37 darab korábbi „C” változat átépítését a standardnak megfelelően, hogy betöltsék az ürt a Rafale szolgálatba lépéséig. A típusból még Katar rendelt 1994-ben 9 együléses és 3 kétüléses példányt.

A Mirage 2000-5 több fegyverfelfüggesztési ponttal rendelkezik mint elődei

Mirage 2000-9: A „Dash-5” modifikáció továbbfejlesztett változata. Lecserélték a repülőgép navigációs rendszerét az új Thales Totem 3000 típusú GPS-szel egybeépített lézergiroszkópos inerciális navigációs rendszerre, amely együttmüködik a gép terepkövető rendszerével. A típus központi számítógépét is felváltotta a Rafale-n alkalmazott eszköz. A kiszolgálás egyszerüsítése érdekében a repülőgépet fedélzeti oxigén előállító berendezéssel is ellátták. A repülőgépre az új típusú Damocles célmegjelölő és a Nahar navigációs konténer is függeszthető, amelyek együttmüködnek a továbbfejlesztett RDY-2 típusú fedélzeti lokátorral. Az új változat elektronikai harceszközeit is továbbfejlesztették az ICMS 3 standardra. A „Dash-9” verzió első megrendelője az Egyesült Arab Emirátusok volt, amely korábban beszerzett 30 gépének modernizálását is megrendelte. A következő vásárló Görögország volt, amely 15 új repülőgép mellett szintén megrendelte 10 korábbi gépének a modernizálását is.

Folytatjuk... A cikk második részében a típus részletes müszaki ismertetésére kerül majd sor.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.