2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mirage 2000 - típusismertető

JETfly  |  2005-06-15 08:34:04

A Mirage 2000 tervezői számos olyan aerodinamikai és elektronikai újítást alkalmaztak a gép létrehozásakor, mely avilág élvonalába emelte a típust. Kis magasságú csapásmérőként és nagy sebességű elfogóvadászként is megállta a helyét a konstrukció, méltán öregbítve a francia repülőgépipar hírnevét.

A repülőgép sárkányszerkezete

A repülőgép alsó deltaszárnyas, vízszintes irányfelület nélküli kialakítású. A függőleges vezérsík felületét kissé megnövelték a Mirage III-hoz viszonyítva, ami nagyobb állásszögü repülést tesz lehetővé az elődjéhez képest. Szintén a nagyobb állásszögü repülés stabilitásának növelésére kisméretü aerodinamikai felületet helyeztek el a szívócsatornák oldalán, a mellső részen. A repülőgép szárnya kétfőtartós, teljesen mechanizált kialakítású. A belépőél nyilazási szöge 58 fok, a kilépőéle pedig 4 fok. A kilépőél teljes hosszában helyezték el a kétszekciós elevonokat, melyek fékszárnyként is funkcionálnak. Ezek kitérése lefelé 30 fok, felfelé 15 fok. A kilépőélen található réselt orrsegédszárny belső szekciója 15 fokra, a külső, pedig 20 fokra téríthető ki. A félszárnyak belső részén, kb. a húrhossz egyharmadánál helyezték el a repülőgép törzsféklapjait. A repülőgép szerkezetének nagy része alumínium ötvözetből készült. Kisebb arányban szénszálas kompozit anyagokat is alkalmaztak főleg a repülőgép farok részén, a kormányfelületeknél és a törzsféklapoknál.

A repülőgép 3160kg-os belső tüzelőanyag készletét a törzsben és a félszárnyakban kialakított integrált tartályokban helyezték el. A repülőgép a levegőben is utántölthető tüzelőanyaggal, a hajlékony csöves módszerrel. Az ehhez szükséges merev légiutántöltő csövet a fülke előtt a jobboldalon helyezték el merev kivitelben. Ez szükség esetén leszerelhető a légellenállás csökkentése érdekében.

A repülőgép futómüve hárompontos, orrkerekes kialakítású, melyek hidraulikusan húzhatók be a törzsorr-rész aljában, illetve a félszárnyakban kialakított futómü rekeszekbe. Az orrfutó kétkerekes kialakítású, amely hidraulikusan kormányozható a gurulás során. A kerékfékeknél alkalmazott szénszálas féktárcsák kiemelkedő fékhatásának köszönhetően jelentősen sikerült a repülőgép kifutási úthosszának csökkentése. A leszálló berendezéseknél opcióként szerepel a törzs farokrész alján elhelyezhető vészfékező horog, vagy fékernyő gondola.

Hajtómü

A repülőgép erőforrásául egy darab SNECMA M53-P2 típusú kis kétáramúsági fokú gázturbinás sugárhajtómü szolgál, melynek tolóereje teljes utánégetésen 95kN, ami fegyverzet nélkül, teljes belső tüzelőanyag kapacitással 0,91 tolóerő-tömeg arányt biztosít a repülőgép számára (az első néhány darab repülőgép a kisebb tolóerejü M53-5 változatú hajtómüvet kapta.). A törzs két oldalán helyezték el a hajtómü szívócsatornáját. A beömlőnyílás keresztmetszete a hajtómü optimális levegőellátása érdekében szabályozható kialakítású. A hajtómü kialakításának érdekessége szemben más modern típusokkal, hogy egyforgórészes (a ventilátor és a kompresszor egy közös tengelyen helyezkedik el). A mindössze nyolcfokozatú kompresszor sürítési viszonya csupán 9,8. A hajtómü turbinája kétfokozatú.

A SNECMA M53 gázsebesség fokozója a modern nagysebességü hajtómüvekre nem jellemző konvergens kialakítású. A hajtómü vezérlése elektro-hidraulikus. Az M53 szerkezete modul rendszerü, mely összesen 12 modulból áll. Ezek cseréje nem teszi szükségessé a hajtómü szabályzását. A hajtómü boroszkópos ellenőrzését 300 óránként kell végrehajtani, üzemeltetése egyébként állapot szerint történik. Az M53 indítását a földön egy Noelle 180 típusú indítóhajtómü biztosítja.

Fedélzeti rendszerek, avionika

A Mirage 2000 analóg elektronikus kormányvezérlő rendszerrel rendelkezik, hidraulikus buszterekkel. A kormányvezérlés alapvetően a függőleges irányú túlterhelés alapján történik. Ez maximálisan 9g túlterhelést és 270 fok/sec orsózó szögsebességet engedélyez alaphelyzetben. A pilótának lehetősége van további + 2g bevitelére egy + 30kg erőkifejtéssel a boton. Amikor a repülőgép nagy tömegü külső függesztménnyel repül, akkor ezek az értékek 5,5g és 150 fok/sec. Ezen kívül állásszög szerinti korlátozást is alkalmaznak, ami 29o. Kb. 450 km/h sebesség alatt a vezérlés állásszög szerinti üzemmódra kapcsol.

A különböző típusváltozatok avionikája eléggé eltérő. Az összes változat rendelkezik LMT Deltac típusú TACAN rádió-navigációs rendszerrel, SOCRAT 8900 típusú VOR/ILS rádió-navigációs és leszállító rendszerrel, TRT ERA 700 UHF és TRT ERA 7200 VHF rádiókkal, TRT gyártmányú rádió magasságmérővel, LMT NRAI-7A fedélzeti transzponderrel, egy Dassault Electronic 2084 típusú központi és egy Sextant Avionik 90 típusú repülésvezérlő számítógéppel, valamint SFENA gyártmányú robotpilótával. A „C”, „B” és „N” modifikációk navigációját egy Sagem ULISS 52 típusú inerciális navigációs rendszer biztosítja. A későbbi „D” és „Dash 5” változatoknál már a modernizált ULISS 52P rendszert alkalmazták, amely müholdas navigációs rendszerrel is kiegészült.

A „C” változat első 37 példányának fedélzeti lokátora a Thompson-CSF RDM típusú több üzemmódú lokátor volt. A 38. példánytól a repülőgépek a javított RDI típusú berendezést kapták. Ez került a „B” változatokba is. Mindkét lokátor típus elsősorban légiharc feladatokra lett optimalizálva és korlátozottan alkalmazható navigációra és földi célpontok ellen. A csapásmérésre kifejlesztett „N” és „D” modifikációk egy új kismagasságú precíziós csapásmérő rendszert kaptak, amely az Antilop-5 terepkövető lokátorra épül. A „Dash-5” és „Dash-9” változatok már az új, valóban többfeladatú Thales RDY típusú lokátort kapták, amely a különböző légiharc és földi támadó üzemmódok mellett, szintetikus apertúrájú üzemmódjának köszönhetően térképezésre is alkalmas. Az RDY már egyidejüleg négy légicél támadását teszi lehetővé a Matra MICA aktív lokátoros önirányítású rakétákkal.

A Mirage 2000 önvédelmét több rendszer is biztosítja. A repülőgépbe a Thales Serval típusú besugárzásjelző rendszerét, a Dassault Sabre elektronikus zavarórendszerét és a farokrész alján Eclair típusú infracsapda kilövő kazettákat szereltek. Ez utóbbit később a Matra Spirale kazettáira cserélték le, melyek összesen 112 patront tartalmaznak. A „D” modifikációtól kezdve az újabb változatokon a Sabre zavaró rendszert is modernebb, Chameleon típusra cserélték. Az ezredfordulót követően az „N” változatokat ellátták a Samir típusú rakétaindításra figyelmeztető rendszerrel is. Ez „Dash-5” és „Dash-9” verziókra szintén felszerelhető.

A „C”, „B”, „N” és „D” változatok fülkéje még nem nevezhető „Glass-cockpit”-nak és a HOTAS rendszer is csak részleges. Bár már beépítették a Sextant TMV-980 kijelző rendszert, azonban többségében még analóg müszerek találhatók a fülkében. A TMV-980 rendszer egy VE-130 HUD-t és egy VMC-180 kijelzőt foglal magában.

Az „N” és „D” modifikációknál ez utóbbiból kettő található a müszerfalon. E két változat hátsó fülkéjében a fegyverzet és az elektronikai harceszközök vezérléséhez szükséges kezelőszerveket helyezték el. A „Dash-5” és „Dash-9” változatoknál már egy időóra és egy tartalék mühorizont kivételével nem találhatók hagyományos müszerek. A müszerfalat három folyadékkristályos kijelző uralja, ezen kívül a HUD alatt is található egy negyedik kijelző, ami a lokátor képének megjelenítésére szolgál. E két változatnál már a HOTAS rendszer is teljes körü és a fülke világítása kompatibilis az újabb generációs éjjellátó készülékekkel. Ez igaz a „D” változatra is. A repülőgép személyzete Martin-Baker Mk10 típusú dupla nullás katapultülésekben foglal helyet, amiket a Hispano-Suiza gyárt licenc alapján.

Fegyverzet

A  Mirage 2000 fegyverzete a típusváltozattól függ. Az együléses modifikációk („C”, „Dash-5”, „Dash-9”) beépített fegyverzettel is rendelkeznek. Ezen típusokba két darab DEFA 554 típusú, 30mm ürméretü, egycsövü gépágyút szereltek, fegyverenként 125 darabos lőszer javadalmazással. A kétüléses változatok beépített fegyverzettel nem rendelkeznek, de lehetőség van gépágyú konténer függesztésére. Külső függesztmények hordozására az összes változat kilenc darab függesztési ponttal rendelkezik. Öt a törzs alatt, kettő-kettő pedig a félszárnyak alatt található. Ezekre összesen 6300kg hasznos teher függeszthető. Nagy tömegü függesztményeket csak a törzs alatti középső és a félszárnyak alatti belső tartókra lehet függeszteni, melyek terhelhetősége 1800kg. Ezeken a tartókon van lehetőség tüzelőanyag póttartályok hordozására is. Ezek térfogata 1300, illetve 1700 liter. A szárny alatti külső tartók csak Matra 550 Magic, vagy Magic II infravörös önirányítású légiharc rakéták hordozására alkalmas. Ezen kívül a „C” modifikáció alapfegyverzetét a Matra Super 530D és 530F félaktív lokátoros önirányítású légiharc rakéták alkották.  Később integrálásra került a repülőgép fegyverzetébe a Matra MICA aktív önirányítású légiharc rakéta is. A változat korlátozottan földi csapásmérésre is alkalmazható hagyományos szabadesésü és kazettás bombákkal, valamint 68 mm-es rakétablokkokkal. Lehetőség van lézervezérlésü bombák alkalmazására is, de, csak ha egy másik arra alkalmas repülőgép, vagy a földi csapatok megvilágítják a célpontot. A „C” verzió export változatait alkalmassá tették az ATLIS II célmegjelölő konténer használatára és ezzel önálló precíziós csapásmérő képességre. A Görögországnak szállított változatok fegyverzetébe integrálták az Aerospatiale AM39 Exocet hajóelleni rakétát is.

A nukleáris csapásmérésre kifejlesztett „N” változat alapfegyverzete az ASMP típusú nukleáris töltetü rakéta. A repülőgép ebből egy darabot hordozhat a törzs alatti középső felfüggesztési ponton. A változathoz egy 2000 literes póttartályt is kifejlesztettek, amit a szárny alatti belső tartókra lehet függeszteni. Ez a változat is rendelkezik hagyományos csapásmérő képességgel, de csak a „C” verzióhoz hasonlóan. Miután csökkent a Francia légierő harcászati képessége, felülvizsgálták a Mirage 2000N feladatkörét, amit a harcászati felderítéssel is kiegészítenek. Ehhez jelenleg a Thales fejleszti a Ped Reco NG felderítő konténert, amit várhatóan 2006-tól rendszeresítenek a típuson.

A „D” csapásmérő változat fegyverzetét a korábban említetteken kívül AS-30L lézervezérlésü rakéta és 500, 1000 és 2000 fontos lézervezérlésü bombák, valamint az Armat típusú lokátor elleni rakéta, és Durandal felszállópálya romboló bombák alkotják. A repülőgép a lézervezérlésü fegyverek irányításához az ATLIS II, a PDLCT, vagy a PDLCTS célmegjelölő konténereket alkalmazhatja, melyeket a törzs alatti mellső tartókra lehet függeszteni. A tervek között szerepel, hogy a változat fegyverzetébe integrálják az APACHE és a SCALP-EG robotrepülőgépeket, valamint müholdvezérlésü fegyvereket is.

A „Dash-5” és „Dash-9” többfeladatú változatok a nukleáris töltetü ASMP rakéta kivételével az összes eddig említett fegyver hordozására képesek.

A Mirage 2000 össztechnikai üzemidejét először 5000 órában határozták meg, amit fokozatosan a jelenlegi 7500 órára emeltek. A repülőgép ezen belül 900 óránként igényel közepes ipari javítást, az élettartam felénél, pedig ipari nagyjavítást. Csapat szinten 300 óránként végeznek időszakos ellenőrzést a repülőgépeken. A statisztikák szerint a két meghibásodás közötti repült idő 6,8 óra, és az egy repült órára jutó munkaráfordítás 10 emberóra.

Müszaki adatok

Változatok

2000 C

2000-5

2000 D

Törzshossz (m):

14,36

14,36

14,55

Szárnyfesztávolság (m):

9,13

9,13

9,13

A repülőgép magassága (m):

5,20

5,20

5,15

Szárnyfelület (m2):

41

41

41

Üres szerkezeti tömeg (kg):

7500

7900

7800

Maximális felszálló tömeg (kg):

16500

17000

17000

Maximális leszálló tömeg (kg):

16000

16500

16500

Belső tüzelőanyag tömege (kg):

3160

3160

3100

Maximális tüzelőanyag mennyiség (kg):

7190

7190

7270

Harciterhelés tömege (kg):

6300

6300

6500

Szárny felületi terhelése (teljes tüzatöltés+2 IR AAM) (kg/m2)

264

274

270

Maximális sebesség (Mach):

2,2

Szolgálati csúcsmagasság (m):

17600

Maximális emelkedési képesség (m/perc):

280

Maximálisan megengedett túlterhelés (g):

+9 - -4

Maximális hatósugár légiharc bevetésen (km):

1600

1550

-

Maximális hatósugár csapásmérő bevetésen (km):

-

1200

1200

Maximális hatótávolság 3 póttartállyal (km):

3500

A SNECMA 53-P2 hajtómü tolóereje forszázzsal (kN):

95

A hajtómü tolóereje forszázs nélkül (kN):

62,3

A hajtómü kétáramúsági foka:

0,4

A hajtómü levegőfogyasztása (kg/sec):

94

A kompresszor sürítési viszonya:

9,8

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.