2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mirage 2000 - típusismertető

JETfly  |  2005-06-15 08:34:04

A Mirage 2000 tervezői számos olyan aerodinamikai és elektronikai újítást alkalmaztak a gép létrehozásakor, mely avilág élvonalába emelte a típust. Kis magasságú csapásmérőként és nagy sebességű elfogóvadászként is megállta a helyét a konstrukció, méltán öregbítve a francia repülőgépipar hírnevét.

A repülőgép sárkányszerkezete

A repülőgép alsó deltaszárnyas, vízszintes irányfelület nélküli kialakítású. A függőleges vezérsík felületét kissé megnövelték a Mirage III-hoz viszonyítva, ami nagyobb állásszögü repülést tesz lehetővé az elődjéhez képest. Szintén a nagyobb állásszögü repülés stabilitásának növelésére kisméretü aerodinamikai felületet helyeztek el a szívócsatornák oldalán, a mellső részen. A repülőgép szárnya kétfőtartós, teljesen mechanizált kialakítású. A belépőél nyilazási szöge 58 fok, a kilépőéle pedig 4 fok. A kilépőél teljes hosszában helyezték el a kétszekciós elevonokat, melyek fékszárnyként is funkcionálnak. Ezek kitérése lefelé 30 fok, felfelé 15 fok. A kilépőélen található réselt orrsegédszárny belső szekciója 15 fokra, a külső, pedig 20 fokra téríthető ki. A félszárnyak belső részén, kb. a húrhossz egyharmadánál helyezték el a repülőgép törzsféklapjait. A repülőgép szerkezetének nagy része alumínium ötvözetből készült. Kisebb arányban szénszálas kompozit anyagokat is alkalmaztak főleg a repülőgép farok részén, a kormányfelületeknél és a törzsféklapoknál.

A repülőgép 3160kg-os belső tüzelőanyag készletét a törzsben és a félszárnyakban kialakított integrált tartályokban helyezték el. A repülőgép a levegőben is utántölthető tüzelőanyaggal, a hajlékony csöves módszerrel. Az ehhez szükséges merev légiutántöltő csövet a fülke előtt a jobboldalon helyezték el merev kivitelben. Ez szükség esetén leszerelhető a légellenállás csökkentése érdekében.

A repülőgép futómüve hárompontos, orrkerekes kialakítású, melyek hidraulikusan húzhatók be a törzsorr-rész aljában, illetve a félszárnyakban kialakított futómü rekeszekbe. Az orrfutó kétkerekes kialakítású, amely hidraulikusan kormányozható a gurulás során. A kerékfékeknél alkalmazott szénszálas féktárcsák kiemelkedő fékhatásának köszönhetően jelentősen sikerült a repülőgép kifutási úthosszának csökkentése. A leszálló berendezéseknél opcióként szerepel a törzs farokrész alján elhelyezhető vészfékező horog, vagy fékernyő gondola.

Hajtómü

A repülőgép erőforrásául egy darab SNECMA M53-P2 típusú kis kétáramúsági fokú gázturbinás sugárhajtómü szolgál, melynek tolóereje teljes utánégetésen 95kN, ami fegyverzet nélkül, teljes belső tüzelőanyag kapacitással 0,91 tolóerő-tömeg arányt biztosít a repülőgép számára (az első néhány darab repülőgép a kisebb tolóerejü M53-5 változatú hajtómüvet kapta.). A törzs két oldalán helyezték el a hajtómü szívócsatornáját. A beömlőnyílás keresztmetszete a hajtómü optimális levegőellátása érdekében szabályozható kialakítású. A hajtómü kialakításának érdekessége szemben más modern típusokkal, hogy egyforgórészes (a ventilátor és a kompresszor egy közös tengelyen helyezkedik el). A mindössze nyolcfokozatú kompresszor sürítési viszonya csupán 9,8. A hajtómü turbinája kétfokozatú.

A SNECMA M53 gázsebesség fokozója a modern nagysebességü hajtómüvekre nem jellemző konvergens kialakítású. A hajtómü vezérlése elektro-hidraulikus. Az M53 szerkezete modul rendszerü, mely összesen 12 modulból áll. Ezek cseréje nem teszi szükségessé a hajtómü szabályzását. A hajtómü boroszkópos ellenőrzését 300 óránként kell végrehajtani, üzemeltetése egyébként állapot szerint történik. Az M53 indítását a földön egy Noelle 180 típusú indítóhajtómü biztosítja.

Fedélzeti rendszerek, avionika

A Mirage 2000 analóg elektronikus kormányvezérlő rendszerrel rendelkezik, hidraulikus buszterekkel. A kormányvezérlés alapvetően a függőleges irányú túlterhelés alapján történik. Ez maximálisan 9g túlterhelést és 270 fok/sec orsózó szögsebességet engedélyez alaphelyzetben. A pilótának lehetősége van további + 2g bevitelére egy + 30kg erőkifejtéssel a boton. Amikor a repülőgép nagy tömegü külső függesztménnyel repül, akkor ezek az értékek 5,5g és 150 fok/sec. Ezen kívül állásszög szerinti korlátozást is alkalmaznak, ami 29o. Kb. 450 km/h sebesség alatt a vezérlés állásszög szerinti üzemmódra kapcsol.

A különböző típusváltozatok avionikája eléggé eltérő. Az összes változat rendelkezik LMT Deltac típusú TACAN rádió-navigációs rendszerrel, SOCRAT 8900 típusú VOR/ILS rádió-navigációs és leszállító rendszerrel, TRT ERA 700 UHF és TRT ERA 7200 VHF rádiókkal, TRT gyártmányú rádió magasságmérővel, LMT NRAI-7A fedélzeti transzponderrel, egy Dassault Electronic 2084 típusú központi és egy Sextant Avionik 90 típusú repülésvezérlő számítógéppel, valamint SFENA gyártmányú robotpilótával. A „C”, „B” és „N” modifikációk navigációját egy Sagem ULISS 52 típusú inerciális navigációs rendszer biztosítja. A későbbi „D” és „Dash 5” változatoknál már a modernizált ULISS 52P rendszert alkalmazták, amely müholdas navigációs rendszerrel is kiegészült.

A „C” változat első 37 példányának fedélzeti lokátora a Thompson-CSF RDM típusú több üzemmódú lokátor volt. A 38. példánytól a repülőgépek a javított RDI típusú berendezést kapták. Ez került a „B” változatokba is. Mindkét lokátor típus elsősorban légiharc feladatokra lett optimalizálva és korlátozottan alkalmazható navigációra és földi célpontok ellen. A csapásmérésre kifejlesztett „N” és „D” modifikációk egy új kismagasságú precíziós csapásmérő rendszert kaptak, amely az Antilop-5 terepkövető lokátorra épül. A „Dash-5” és „Dash-9” változatok már az új, valóban többfeladatú Thales RDY típusú lokátort kapták, amely a különböző légiharc és földi támadó üzemmódok mellett, szintetikus apertúrájú üzemmódjának köszönhetően térképezésre is alkalmas. Az RDY már egyidejüleg négy légicél támadását teszi lehetővé a Matra MICA aktív lokátoros önirányítású rakétákkal.

A Mirage 2000 önvédelmét több rendszer is biztosítja. A repülőgépbe a Thales Serval típusú besugárzásjelző rendszerét, a Dassault Sabre elektronikus zavarórendszerét és a farokrész alján Eclair típusú infracsapda kilövő kazettákat szereltek. Ez utóbbit később a Matra Spirale kazettáira cserélték le, melyek összesen 112 patront tartalmaznak. A „D” modifikációtól kezdve az újabb változatokon a Sabre zavaró rendszert is modernebb, Chameleon típusra cserélték. Az ezredfordulót követően az „N” változatokat ellátták a Samir típusú rakétaindításra figyelmeztető rendszerrel is. Ez „Dash-5” és „Dash-9” verziókra szintén felszerelhető.

A „C”, „B”, „N” és „D” változatok fülkéje még nem nevezhető „Glass-cockpit”-nak és a HOTAS rendszer is csak részleges. Bár már beépítették a Sextant TMV-980 kijelző rendszert, azonban többségében még analóg müszerek találhatók a fülkében. A TMV-980 rendszer egy VE-130 HUD-t és egy VMC-180 kijelzőt foglal magában.

Az „N” és „D” modifikációknál ez utóbbiból kettő található a müszerfalon. E két változat hátsó fülkéjében a fegyverzet és az elektronikai harceszközök vezérléséhez szükséges kezelőszerveket helyezték el. A „Dash-5” és „Dash-9” változatoknál már egy időóra és egy tartalék mühorizont kivételével nem találhatók hagyományos müszerek. A müszerfalat három folyadékkristályos kijelző uralja, ezen kívül a HUD alatt is található egy negyedik kijelző, ami a lokátor képének megjelenítésére szolgál. E két változatnál már a HOTAS rendszer is teljes körü és a fülke világítása kompatibilis az újabb generációs éjjellátó készülékekkel. Ez igaz a „D” változatra is. A repülőgép személyzete Martin-Baker Mk10 típusú dupla nullás katapultülésekben foglal helyet, amiket a Hispano-Suiza gyárt licenc alapján.

Fegyverzet

A  Mirage 2000 fegyverzete a típusváltozattól függ. Az együléses modifikációk („C”, „Dash-5”, „Dash-9”) beépített fegyverzettel is rendelkeznek. Ezen típusokba két darab DEFA 554 típusú, 30mm ürméretü, egycsövü gépágyút szereltek, fegyverenként 125 darabos lőszer javadalmazással. A kétüléses változatok beépített fegyverzettel nem rendelkeznek, de lehetőség van gépágyú konténer függesztésére. Külső függesztmények hordozására az összes változat kilenc darab függesztési ponttal rendelkezik. Öt a törzs alatt, kettő-kettő pedig a félszárnyak alatt található. Ezekre összesen 6300kg hasznos teher függeszthető. Nagy tömegü függesztményeket csak a törzs alatti középső és a félszárnyak alatti belső tartókra lehet függeszteni, melyek terhelhetősége 1800kg. Ezeken a tartókon van lehetőség tüzelőanyag póttartályok hordozására is. Ezek térfogata 1300, illetve 1700 liter. A szárny alatti külső tartók csak Matra 550 Magic, vagy Magic II infravörös önirányítású légiharc rakéták hordozására alkalmas. Ezen kívül a „C” modifikáció alapfegyverzetét a Matra Super 530D és 530F félaktív lokátoros önirányítású légiharc rakéták alkották.  Később integrálásra került a repülőgép fegyverzetébe a Matra MICA aktív önirányítású légiharc rakéta is. A változat korlátozottan földi csapásmérésre is alkalmazható hagyományos szabadesésü és kazettás bombákkal, valamint 68 mm-es rakétablokkokkal. Lehetőség van lézervezérlésü bombák alkalmazására is, de, csak ha egy másik arra alkalmas repülőgép, vagy a földi csapatok megvilágítják a célpontot. A „C” verzió export változatait alkalmassá tették az ATLIS II célmegjelölő konténer használatára és ezzel önálló precíziós csapásmérő képességre. A Görögországnak szállított változatok fegyverzetébe integrálták az Aerospatiale AM39 Exocet hajóelleni rakétát is.

A nukleáris csapásmérésre kifejlesztett „N” változat alapfegyverzete az ASMP típusú nukleáris töltetü rakéta. A repülőgép ebből egy darabot hordozhat a törzs alatti középső felfüggesztési ponton. A változathoz egy 2000 literes póttartályt is kifejlesztettek, amit a szárny alatti belső tartókra lehet függeszteni. Ez a változat is rendelkezik hagyományos csapásmérő képességgel, de csak a „C” verzióhoz hasonlóan. Miután csökkent a Francia légierő harcászati képessége, felülvizsgálták a Mirage 2000N feladatkörét, amit a harcászati felderítéssel is kiegészítenek. Ehhez jelenleg a Thales fejleszti a Ped Reco NG felderítő konténert, amit várhatóan 2006-tól rendszeresítenek a típuson.

A „D” csapásmérő változat fegyverzetét a korábban említetteken kívül AS-30L lézervezérlésü rakéta és 500, 1000 és 2000 fontos lézervezérlésü bombák, valamint az Armat típusú lokátor elleni rakéta, és Durandal felszállópálya romboló bombák alkotják. A repülőgép a lézervezérlésü fegyverek irányításához az ATLIS II, a PDLCT, vagy a PDLCTS célmegjelölő konténereket alkalmazhatja, melyeket a törzs alatti mellső tartókra lehet függeszteni. A tervek között szerepel, hogy a változat fegyverzetébe integrálják az APACHE és a SCALP-EG robotrepülőgépeket, valamint müholdvezérlésü fegyvereket is.

A „Dash-5” és „Dash-9” többfeladatú változatok a nukleáris töltetü ASMP rakéta kivételével az összes eddig említett fegyver hordozására képesek.

A Mirage 2000 össztechnikai üzemidejét először 5000 órában határozták meg, amit fokozatosan a jelenlegi 7500 órára emeltek. A repülőgép ezen belül 900 óránként igényel közepes ipari javítást, az élettartam felénél, pedig ipari nagyjavítást. Csapat szinten 300 óránként végeznek időszakos ellenőrzést a repülőgépeken. A statisztikák szerint a két meghibásodás közötti repült idő 6,8 óra, és az egy repült órára jutó munkaráfordítás 10 emberóra.

Müszaki adatok

Változatok

2000 C

2000-5

2000 D

Törzshossz (m):

14,36

14,36

14,55

Szárnyfesztávolság (m):

9,13

9,13

9,13

A repülőgép magassága (m):

5,20

5,20

5,15

Szárnyfelület (m2):

41

41

41

Üres szerkezeti tömeg (kg):

7500

7900

7800

Maximális felszálló tömeg (kg):

16500

17000

17000

Maximális leszálló tömeg (kg):

16000

16500

16500

Belső tüzelőanyag tömege (kg):

3160

3160

3100

Maximális tüzelőanyag mennyiség (kg):

7190

7190

7270

Harciterhelés tömege (kg):

6300

6300

6500

Szárny felületi terhelése (teljes tüzatöltés+2 IR AAM) (kg/m2)

264

274

270

Maximális sebesség (Mach):

2,2

Szolgálati csúcsmagasság (m):

17600

Maximális emelkedési képesség (m/perc):

280

Maximálisan megengedett túlterhelés (g):

+9 - -4

Maximális hatósugár légiharc bevetésen (km):

1600

1550

-

Maximális hatósugár csapásmérő bevetésen (km):

-

1200

1200

Maximális hatótávolság 3 póttartállyal (km):

3500

A SNECMA 53-P2 hajtómü tolóereje forszázzsal (kN):

95

A hajtómü tolóereje forszázs nélkül (kN):

62,3

A hajtómü kétáramúsági foka:

0,4

A hajtómü levegőfogyasztása (kg/sec):

94

A kompresszor sürítési viszonya:

9,8

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin