2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kecskeméti sztárvendég: Patrouille de France

JETfly  |  2007-04-28 21:47:16

A kecskeméti repülőnap egyik legismertebb sztárja a francia bemutató kötelék, a Patrouille de France lesz. Európa legidősebb kötelékét Delachenal őrnagy hozta létre, akinek 1952-ben, az USAF - Európában létrehozott és jól szereplő - Skyblazers nevű formációjának műsora láttán az kezdett motoszkálni a fejében, hogy ezt ők is meg tudják csinálni.

A Reimsben állomásozó 3. vadászrepülő-század parancsnoka az 50-es évek elejétől fogva már nagyon akart egy hazai, sugárhajtású gépekkel felszerelt mürepülő-köteléket. Mivel százada hasonló típussal, a Republic F-84 G Thunderjettel repült, három legjobb pilótáját maga mellé vette, és – a vezérkar áldásával – gyakorolni kezdtek. A show-kon látottakat is beépítették a programba, mely a következő évre érett össze. 1953-as algeri bemutatkozásuk váratlanul nagy sikert aratott. A következő repülőnapok egyikén a kommentátor a megérkező köteléket Patrouille de France néven jelentette be. A jól csengő név rajtuk is ragadt.

Európa legrégebb óta létező formációja 2003. május 18-án ünnepelte alapításának 50. évfordulóját. A hat különböző katonai mürepülő-kötelék vendégszereplésével még emlékezetesebbé tett „születésnapi buli” közel százezres tömeget vonzott „sasfészkükbe”, a dél-franciaországi Salon de Provance-ba, ahol 1935 óta müködik a légierő akadémiája. 

 

A repülőshow dísztribünjén – Chirac köztársasági elnök mellett – természetesen Delachenal nyugállományú tábornok is helyet kapott

A Francia Légierő, az Armée de L Air legelső mürepülő-kötelékét a továbbképző alakulat állította ki 1931-ben. Ez az „Etampes-i őrjárat” képviselte 1933-tól 1939-ig a légierőt a hazai és külföldi repülőnapokon. 1937-ben tették át székhelyüket Salon de Provence-ba, a repülőakadémiára. Oda, ahol az időjárás az év nagy részében igen kedvező a gyakorlórepülésekhez. A háború után, 1946-ban Tours-ban szervezték meg 12 db Stampe SV.4-es kétfedelüből – mely a jó öreg De Havilland Tiger Moth belga koppintása volt – a légierő bemutatókötelékét. Sokan furcsállták is, hogy a jetkorszak beköszönte ellenére ilyen ásatag gépekkel szerepeltetnek csoportot, különösen hogy olyan gyors ütemben állították szolgálatba a brit DH-100 Vampire és az amerikai F-84-es sugárhajtású vadászgépeket. Egykettőre nyilvánvalóvá vált, hogy a koros „kávédarálók” semmiképp sem képviselhetik méltóan a korszerü francia légierőt. Habár ez az „oldtimer” csapat még 1953-ig müködött, már 1950-ben megalakult az első, Vampire típussal repülő bemutatócsoport. Ezt követte 1951-ben egy másik Vampire-formáció, majd 1952-ben megszületett a Delachenal őrnagy vezette kötelék. 11 évig tartott az az időszak, mikor egy-két évente – egymást váltva – más és más vadászszázad volt a Patrouille de France. 1954-től azonban már hazai cégnél, a Dassault-nál gyártott vadászbombázókkal szerepeltek.

1956-ig az MD-450 Ouragan típust repülték

1963 végéig jártak bemutatókra a Mystère IV A-kkal. Ezekben a kötelékekben a nézők öttől egészen 12-ig terjedő darabszámú gépet láthattak. Kiképzési, harckészültségi és főleg költségvetési okokból a védelmi miniszter 1964 elején véget vetett a drága harci gépekkel való repkedésnek. Hogy a közönség által nagyon is megkedvelt kötelékbemutatók mégse maradjanak el, a legolcsóbb megoldást választotta. A repülőakadémián ugyanis már 1957 óta – párhuzamosan a Patrouille de France-szal – müködött és járt rendszeresen repülőnapokra egy Fouga CM-170 Magister gyakorlógépekből összeállt formáció. A miniszter tehát 1964. február 10-én felkapta a telefont, és röviden közölte az akadémia parancsnokával: „Tábornokom! Engem ért a megtiszteltetés, hogy tudassam önnel a jó hírt: mától fogva az önök mürepülő-köteléke a Patrouille de France.”

1964-től 1970-ig polírozott fémszínü, azután az 1980 végi típusváltásig sötétkék alapszínü, nemzetiszínekre festett szárnyakkal kidekorált Fouga Magisterekkel repültek

Ami nagyon meglepő, hogy a formációt alkotó gépek száma ezekben az években sem volt állandó, hanem öt és 11 között változott. Az utóbb említett színeket kapták az új Alpha Jetek is. Ez lett sorrendben az ötödik típusuk. Hét ilyen géppel mutatkoztak be 1981-ben. A következő évben bővült nyolcgépesre a kötelék, mely felállás azóta nem is változott.

A légierő pilótái közül az jelentkezhet a Patrouille de France-ba, aki legalább 1500 órás gyakorlatot szerzett vadász- vagy vadászbombázó gépen, és kiváló mürepülőtudásról tesz tanúbizonyságot. Mivel ezeknek az elvárásoknak nem könnyü megfelelni, érthető, hogy a kötelékbe kerültek miért 30 év feletti korúak. Valamennyien repülőoktatók; raj-, illetve századparancsnokok; különféle Mirage vagy Jaguar változatokat repülnek, és a többségük hozott légi óráinak száma általában jóval meghaladja a 2000-et. A hajózóállomány háromévenkénti teljes kicserélését közel sem veszik olyan komolyan, mint mondjuk a RAF, a Red Arrows esetében. Egyedül a kötelék parancsnokának váltása zajlott eddig – többé-kevésbé – szigorú kétéves rend szerint. A beosztott repülőgép-vezetők viszont akár négy-öt évig is viselik a kötelék formaruháját, de az ennél hosszabb szolgálat sem ritka. Ugyanis minden évben találni soraikban egy-két olyan pilótát, akik életkoruk és repült idejük alapján máshol minimum osztályparancsnokok lehetnének. Ők azonban annyira rajonganak a kötelék-mürepülésért, hogy inkább századosként szolgálnak a csapatban. Ott, ahol legalább öt évvel fiatalabb, feleannyi repidővel rendelkező, mégis őrnagyi rendfokozatú „ifjonc” vezérek dirigálnak. Az idei szezon egyik „újonca” az „Athos 3”-ban ülő, 37 éves Gerrer százados, aki 3400 légi órával a tarsolyában jelentkezett. A kötelék színeiben különben az abszolút időtartamrekordot Lucet alhadnagy tartja, aki 1961-től 1970-ig volt a csapat tagja.

A Patrouille de France általában tíz géppel kel útra. Ezek hívójele „Athos”

Az Alpha Jeteket karbantartó földi személyzet két csapatra oszlik. Közülük 21-en állandó jelleggel a saloni bázison dolgoznak. A tizenkét fős „repülő cirkusz” tagjai részben a gépek hátsó üléseiben, részben meg a szükséges felszerelést szállító Hercules vagy Transall fedélzetén utaznak a kötelékkel. Az „Athos 0” jelüvel megy a „reprezentatív bemutató alakulat” igazgatója és helyettese, mely a légierőt képviseli bel- és külföldön egyaránt. Kettejükről annyit, hogy elsődleges feladatuk felügyelni a Patrouille de France és az Equipe de Voltige, vagyis a motoros mürepülőcsoport földi és légi kiképzését, valamint bemutatóit. Másodlagos tennivalóként hárul rájuk a show-k kommentálása.

Az „Athos 1”-es a 32 éves Paillou őrnagyé, aki korábban Mirage F1-gyel repült. 1500 órájához 2004-ben – leendő parancsnokként, a „vezér” mögötti pozícióban tapasztalatokat gyüjtve, az „Athos 4”-est vezetve – 300-at írhatott hozzá. Nem hagyható említés nélkül a 2002. április 11-én bekövetkezett katasztrófa, melyben a leendő 2003-as parancsnok, a 29 esztendős Marchand százados, leszállás közben bekövetkezett hajtómühiba miatt, repülőhalált halt. E tragikus esemény folytán abban az évben végig a tartalék pilóta, Boulay százados repülte az „Athos 4”-est. Ő akkor 4300 órájával a formáció legtapasztaltabb tagjának számított. A tragédia amúgy a franciákat igazolta, akiknél – a „főállású” kötelékek közül egyedül (!) – létezik a tartalék pilóta „intézménye”. Így szükség esetén van kéznél egy emberük, aki – a vezéré kivételével – a kötelék bármelyik posztjára képes „beugrani”. Nem semmi! Különösen ha belegondolunk abba, hogy a PAF programja 19-féle alakzatot tartalmaz. Velük szemben például a Red Arrowsnál vagy az amerikai kötelékeknél arra hivatkozva nincs ilyen pozíció, hogy az illető számára – aki szükségszerüen a kötelék legjobb pilótája kell hogy legyen – megalázó lenne, ha évente csak néhány alkalommal repülhetne a nagyközönség előtt. Az idén a tartalék gépben, az „Athos 9”-ben a 37 éves Praud százados ül, aki negyedik évét kezdte a PAF színeiben, és eddig már 3600 órát teljesített. Az első évüket töltő pilótákat mindig a vezér mellé, jobb („Athos 2”) és bal („Athos 3”) kísérőnek osztják be. A „harcedzettebbek” vezetik az 5-ös és 6-os számú Alpha Jeteket. Feladatuk a széleken összetartani a köteléket.

A 7-es és 8-as számú, szólógépeket szintén legalább két-három éves kötelékbeli rutinnal bíró pilóták kapják. Néha hátborzongatóan veszélyesnek látszó manővereik láttán érthető is, hogy miért. A 27 részből összeálló, csaknem félórás bemutató alatt az Alpha Jetek szárnyvégei rendesen egymástól alig kétméternyire vannak. A bennük izzadók eközben +7-től –3,5 G-ig terjedő terheléseknek vannak kitéve. A „jó idős” program végrehajtásához minimum 1350 m-es felhőalap szükséges, a közepeshez legalább 1000 m-es, a „lapos” show-hoz pedig legkevesebb 450 m-es a meghatározott.

1953 óta a francia légierő 170 pilótája ölthette magára a jellegzetes halványkék repülőöltözetet. A féléves – novembertől áprilisig tartó – téli felkészülés alatt napi két erőnléti edzésre és két-három gyakorlórepülésre kerül sor. Az akkor összegyült 120 légi órához jön aztán még szezononként a mintegy 45 hivatalos bemutató, továbbá a hét közbeni gyakorlások és az átrepülések ideje. Az ezeket összevető statisztikák azt mutatják, hogy a PAF pilótái évente legalább 300 órát írhatnak hozzá amúgy sem kevés repült idejükhöz. Kiváló teljesítményük természetesen tükrözi is ezt a rengeteg befektetett munkát és pénzt. A világ bármelyik repülőnapján szívesen látott vendégek lennének. Eddig egyszer jutottak el Észak-Amerikába, 1986-ban. Napjainkig közel 2000-szer szerepeltek hivatalos bemutatókon, melyeknek főleg Európában örülhettek a repülésrajongók. A kötelék azonban gyakori résztvevője a franciák hajdani észak-afrikai és közel-keleti gyarmatain szervezett repülőshow-knak is. Ez idáig összesen 37 országba látogattak el. A felkeresettek között természetesen elsőbbséget kaptak – és kapnak – azok, melyeknek bemutatóformációi rendszeres vendégek Franciaországban. Az ilyesmit persze „illik” viszonozni. Így már érthető, hogy a PAF miért elmaradhatatlan látogató Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Svájcban, Olaszországban és Marokkóban.

A francia kötelék idén több mint harminc helyen mutatja be repülőbemutatóját, köztük hazánkban is a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatón.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.