2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Elérte, amit akart

JETfly  |  2005-06-01 09:13:17

Igazán nagy öröm töltheti el Jónás József hadnagyot, amikor Texas déli egén szárnyalhat T-6 Texan II-jével. Nem gondol arra a kálváriára, amit megjárt, hogy eljusson ide szülőföldjéről, Magyarországról. Nem, most a repülés ideje van itt, hogy megmutassa, hogy arra koncentrálhasson, hogy a legjobb pilótává váljon.

Amikor leszáll, és kilép a gép fülkéjéből, minden fényképen csak mosolyog. Minden egyes kiképzőrepüléssel közelebb kerül ahhoz a gyermekkori álmához, hogy pilóta legyen. A Laughlin Légibázis 85. kiképző repülőszázadának növendék pilótája megengedhet egy mosolyt. -Mintegy 6-7 hónap múlva végül csak katonai pilóta leszek, mondja a 29 éves fiatalember, aki az alapképzés negyedik hónapjában jár. - Most egyszerüen csak örülök, hogy repülhettem egyet. Voltak azonban idők, amikor úgy gondolta, hogy soha többé nem repülhet. Amikor úgy érezte, hogy túl sok a leküzdendő akadály, de minden alkalommal, amikor úgy érezte, hogy legyőzték, valaki segített. A századában ő az „Elvis” rajban repül. Egyike annak a 11 fiatal nőnek és férfinak, akik a „Király” vigyázó szemei alatt próbálják kiérdemelni a pilótajelvényt. Mindegyiküknek megvan a saját története, de Jónás hadnagy útja a pilótafülkébe és az akadályok, amelyeket legyőzött különlegesek, századtársaiéval szemben. Egy dolog miatt, ő magyarnak született. Nem sokat gondolkodott a jövőjén. 12 éves volt mikor látta Tom Cruise-t a Top Gun címü filmben, amint egy hős pilótát alakít. Bár a kópia egy német kalóz változat volt, magyar alámondással, a fiú megborzongott. -Ez volt az a pillanat, amikor elhatározta, amikor eldöntöttem, katonai pilóta leszek- mondja. Így hát elkezdett a repüléssel kapcsolatos írásokat olvasni. Édesapjával, aki a hadsereg tisztje volt, repülőbemutatókra járt. 16 éves korában sárkányrepülőn kezdte elsajátítani a repülés tudományát. Tanulmányi eredményével kitünt az iskolában és a sportban is jeleskedett. Aztán 17 éves korában jelentkezett a magyar Repülőtiszti Főiskolára, ahol a hallgatók négy év alatt főiskolai oklevelet szereztek és megtanultak repülni. Józsi megfelelt a repülő-orvosi vizsgálaton és 1994-ben bevonult a főiskolára. Az volt a vágya, hogy MiG-21-essel repüljön. - A pilóta kiképzés soha nem volt olyan intenzív Magyarországon, sem olyan kemény, mint itt.- mondja a hadnagy. Harmadéves korára Jónás hadnagy még mindig nem repült. Pénzügyi problémák miatt a főiskola abbahagyta a pilótaképzést. Szerencsére Józsi évfolyamelső volt, így 1998-ban elnyerte az Egyesült Államok védelmi minisztériumának ösztöndíját alap pilótakiképzésre a Lauglin Bázison. Először a Lackland Légibázison el kellett végeznie egy angol nyelvtanfolyamot.  A Laughlin szintén meglepte. A bajtársiasság, amivel itt találkozott, nem olyan volt, mint amilyet megszokott. Megtanulta, hogy a Légierő nem csak egy szörnyü gépezet és ő bár egy kívülálló, az amerikaiak szeretik. -Ők igazi emberek, mondja Jónás hadnagy. - Ez az, ami nagyszerüvé teszi a Légierőt.Számos barátot szerzet, köztük oktatóját, Cliff Wilson őrnagyot. Itt ismerkedett meg későbbi feleségével  Lorival is. A texasi Del Rioból származó lány azt mondja, hogy szerelem volt első látásra. Miután megszerezte a pilótajelvényt, a hadnagy fogta későbbi menyasszonyát és hazamentek szülővárosába Mezőtúrra, Magyarországra. Majd visszament az iskolába és befejezte a negyedik évet és közlekedésmérnöki diplomát szerzett.Mielőtt elhagyta a Laughlint, Wilson őrnagy egy Bibliát adott neki és ezt mondta: -Istennek nagy tervei vannak veled.

Jónás József feleségével Budapesten

Jónás hadnagy mámoros hangulatban érkezett első alakulatához, tudván, hogy MiG-21-t fog repülni, de csak kevés alkalom adódott a repülésre. Állandóan otthon ült, és csak hetente egyszer dolgozott. Majdnem három év múltán és mindössze 55 óra repült idővel, mélyen legbelül érezte, hogy nincs jövője a magyar repülésben.Úgy érezte a repülésről szőtt álmai odalettek. A további jövőjükön gondolkodva a pár végül elhatározta, hogy visszatérnek Del Rioba. Józsi bevándorló vízumért folyamodott, amit meg is kapott. Azonnal hívta is barátját Wilson őrnagyot, hogy be szeretne lépni a Légierőbe. Az őrnagy megígérte, hogy segíteni fog.Az időközben tartalékállományba került őrnagy minden követ megmozgatott. Mindenkit hívott, aki meghallgatta és elmesélte nekik a hadnagy történetét. Időközben Jónás hadnagy kisegítő tanári állást kapott a Del Rio-i középiskolában, de még mindig pilóta szeretett volna lenni. A World Trade Centert és a Pentagont ért terrortámadás után úgy érezte, valamit tennie kell még, ha ez nem is azt jelenti, hogy repülhet.-Lori amerikai. A férjeként nekem is olyan amerikaivá kellett válnom, mint bármelyik amerikai- mondja. -Úgy éreztem, valamint nekem is az asztalra kell tenni, hogy elmondhassam, ide tartozom.Így hát József belépett a Hadseregbe, és helikopter mechanikus lett. Kitünő eredménnyel végezte el az iskolát, és a Fort Campbellben állomásozó 101. Légiszállítású hadosztály kiváló katonája lett. Hamarosan Irakban, Moszulban találta magát, géppuskát kezelve egy CH-47D Chinook helikopter fedélzetén. Ekkortájt írta alá az Elnök azt a törvényt, amely lehetővé tette a fegyveres erőknél szolgáló tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldiek számára, hogy soron kívül kaphassanak amerikai állampolgárságot.A hadnagy állampolgárságért folyamodott, de elveszített egy az állampolgársághoz szükséges iratot, amit korábban a Bevándorlási Hivataltól kapott. Lori Wilson őrnagyhoz fordult segítségért. Az őrnagy felhívta Dora Alcalat, Del Rio polgármesterét, aki a Laughlin Légibázis és az itt szolgáló katonák hüséges támogatója volt. A polgármester számos levelet írt texasi szenátoroknak, még az Elnöknek is. John Cornyn szenátor felkarolta a hadnagy ügyét és felgyorsította a történéseket. Irakban a katona parancsnoka lehetővé tette számára, hogy korábban eltávozhasson szabadságra Del Rioba, és csak később kelljen bevonulnia. Ekkor tette le a katona az állampolgári esküt. Ez egy büszke pillanat volt számára. Irakba már amerikaiként térhetett vissza.-Boldog voltam. A repülésről szőtt gyerekkori álmom beteljesülése felderengett előttem,- mondja.

Iraki pillanat kép-Jónás hadnagy a kép jobb oldalán áll

Mielőtt József visszatért Irakban, kérte áthelyezését a Légierőhöz. A Légierő toborzó tiszthelyettese J. W. Davis főtörzsőrmester kezébe vette az ügy intézését. Kitartó volt.-Az őrmester szerint, ez annyi papírmunkába fog kerülni, hogy számos erdőt kell majd miatta kivágni, de megígérte, hogy segít, és aztán nyugdíjba megy - meséli Jónás hadnagy. Az őrmester végigjárta a Hadsereg teljes parancsnoki láncát, és a haderőnem végül engedélyezte a József számára, hogy elvégezze a tiszti iskolát.-Ha megszerzem a tiszti kinevezést, elengednek. Ha netán megbuknék, mehetek vissza a Hadseregbe.József felvételije sikerült és elvégezte a tiszti iskolát. 2004 szeptemberében Jónás hadnagy visszakerült a Lauglin Légibázisra, hogy ismét keresztülmenjen a pilóta kiképzésen. Jónás hadnagy reméli, hogy vadászpilóta kiképzésre mehet, és repülheti a T-38 Talont. Ha mégsem, a Csapatrepülőknél eltöltött ideje megszeretette vele a helikoptereket. Azt viszi, amit kap, de Lori tudja, a férje vadászgéppel akar repülni.-Amikor arról beszél nekem, hogy kötelékben repül (közben a lány magyarázatként úgy mutogat a kezével, mint egy pilóta), az csodálatos- meséli Lori. -Én már egy vadászgépben látom őt, vadászpilótaként.Az egységénél Jónás hadnagy átadja tapasztalatait az osztálytársainak. Természete olyan, hogy segítsen másoknak.-Nagyon udvarias és eszes, nagyon eszes- meséli róla egy társa, Joe Laveglia hadnagy. -Segít nekünk azokban a dolgokban, amit nem tudunk és ha látná a bizonyítványát, le lenne nyügözve.A veterán vadászpilóta Dan Gernert alezredes a század hadmüveleti tisztje. Szerinte a hadnagy igen szerény és nagyon jó a tanuláshoz való hozzáállása és nagyon érett.-Nagyon jól teljesít, mondja az alezredes. Szerény és nem törekszik arra, hogy hírnevet szerezzen magának. Csupán annyit akar, hogy elérje a célját, és átmenjen a pilóta kiképzésen.Ez minden, amit Jónás hadnagy valaha is akart. De szerinte ez a lehetőség soha sem adatott volna meg a számára, ha nem segít oly sok ember. Azt mondja minden, amin keresztül ment azért volt lehetséges, mert olyan emberek, akik nem is ismerték kivételt tettek a szabályok alól.Amivel a tartózkodó fiatalember nem dicsekszik az az, hogy a repülésért pont annyira dolgozik meg, mint bármi másért az életben, meséli Lori. A lány a fiú pozitív hozzáállását tekinti a legjobb tulajdonságának. De ami igazán lenyügözi az a fiú végtelen vágya a repülés után.-Ebben az országban bármi megtörténhet, mondja Lori. - Csak meg kell dolgoznod érte.Mindennek Jónás hadnagy a bizonyítéka. Még hosszú utat kell megtennie, mielőtt újra megszerzi a pilótajelvényt. Addig is azonban keményen fog dolgozni.József szerint ez az egyetlen módja, hogy meghálálhassa mindazoknak az embereknek, akik oly sokat tettek érte. Akik segítettek valóra váltani az álmait.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.